;
coinex

آیا کووید 19 به مغز آسیب می‌زند ؟

محققان همچنان در حال بررسی رفتار و نحوه عملکرد کووید 19 بر روی بدن ما هستند. اما آیا کووید 19 به مغز آسیب می‌زند ؟ با ما در بررسی این موضوع همراه باشید.

از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، برخی علائم در افراد مبتلا و حتی افراد درمان شده از کرونا برای پژوهشگران و ناظران عادی سوال برانگیز شد. مسائلی چون سردرد،‌ سرگیجه و یا از دست دادن احساساتی نظیر بویایی و چشایی!

وال اساسی این بود گه چه ارتباطی میان کروناویروس و این گونه علائم هست. به تازگی محققان با کالبدشکافی بدن 33 فرد فوت شده در اثر ویروس کرونا، مقادیری از اثرات ویروس حامل بیماری جدید را در مغز پیدا کرده اند. تصور اصلی محققان این است که این ویروس ها از طریق بینی به مغز رسیده اند.

آیا کووید 19 به مغز آسیب می‌زند ؟

یافته محققان بسیار ترسناک است و این احتمال را مطرح می‌کند که ویروس کرونا می‌تواند از طریق بینی به مغز حمله کند. بخش فوقانی حفره بینی انسان که با نام «نازوفارنکس» شناخته می‌شود، یکی از اولین محل‌ها برای قرارگیری کووید-۱۹ و تکثیر آن است و می‌تواند یکی از نقاط ضعف در دفاع از مغز ما نیز باشد.

مغز انسان به وسیله «سلول‌های نیمه‌تراوا» از خونرسانی سایر بخش‌ها جدا شده که از آن با نام «سد خونی مغز» هم یاد می‌شود. این سلول‌ها اکثر مواقع از مغز ما در برابر عوامل بیماری‌زا و همچنین سموم محافظت می‌کند.

تعدادی از ویروس‌ها شامل تعدادی از ویروس‌های کرونا می‌توانند از این سد عبور کنند که ظاهرا کووید-۱۹ یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. در حقیقت برخی از دانشمندان باور دارند که این موضوع باعث ایجاد علائم عصبی مرتبط با کرونا مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد، سرگیجه و خستگی می‌شود.

آیا کووید 19 به مغز آسیب می‌زند

پژوهشی جدید که در ژورنال «Nature Neurosicence» به چاپ رسیده است علاوه بر نشان دادن اثرات کووید 19 در مغز، مسیر راهیابی آن به مغز را نیز نشان میدهد.

محققان نه تنها موفق به کشف ذرات سالم ویروس درون سلول‌های لایه درون‌رگی نازوفارنکس شده‌اند، بلکه RNA ویروس را در قسمت فوقانی بینی یا «غشاء مخاطی» و چندین ناحیه در مغز پیدا کرده‌اند.

مواد ژنتیکی باقی‌مانده در این بخش‌ها بسیار کم بوده‌اند که البته دلیل آن می‌تواند انجام کالبدشکافی یک ماه پس از مرگ باشد. در حالی که شاید مشاهده مسیر حرکت ویروس به داخل هریک از سلول‌های مغزی غیرممکن باشد، پژوهشگران شاخک پروتئینی کرونا را در برخی از سلول‌های عصبی هم پیدا کرده‌اند.

در صورتی که سلول‌های عصبی بینی باعث انتقال ویروس کرونا به مغز انسان شده باشند، احتمالا یکی از راه‌ها برای حمله به مغز انسان محسوب می‌شود. دلیل چنین موضوعی وجود اثر RNA ویروس در بخش‌های از مغز است که ارتباط مستقیمی با «مخاط بویایی» ندارند، بنابراین ویروس از مسیرهای دیگری هم به مغز ما می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

آیا کووید 19 به مغز آسیب می‌زند ! نظر شما در این خصوص چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر