;
coinex

کمترین سطح چک‌های برگشتی در سال 99 ثبت شد!

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی، کمترین سطح چک‌های برگشتی در سال 99 متعلق به مهرماه با 9/8 درصد کاهش نسبت به شهریور است.

آمارهای رسمی از کاهش ۱۵ درصدی چک‌های برگشتی نسبت به شهریور ماه و نیز بهتر بودن وضعیت نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای نسبت به ماه قبل و همچنین مدت زمان مشابه در سال قبل حکایت می‌کند.

به نحوی که نسبت تعدادی چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در مهرماه، کمترین سطح نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای از بهمن ماه سال ۹۸ و قبل از شروع پاندمی کرونا است.

طبق آمارهای رسمی نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در مهر نسبت به شهریور نزدیک به ۸/ ۹ درصد کاهش در تعداد و نیز حدود ۲ درصد در ارزش کاهش داشته است.

کمترین سطح چک‌های برگشتی در سال 99 ثبت شد!

از جمله شاخص‌هایی که منعکس‌کننده وضعیت فعالیت‌های اقتصادی است، تعداد و میزان چک‌های برگشتی و مقایسه با چک‌های مبادله‌ای است؛ به‌نحوی که اگر چک‌های برگشتی و همچنین نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای روند کاهشی داشته باشند، حاکی از بهبود در روند فعالیت‌ها اقتصادی است.

این میزان چک‌ها به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده‌اند. آمارهای گزارش بانک ‌مرکزی نشان می‌دهد که در مهر ماه سال‌جاری در کل کشور بالغ بر ۷۳۴ هزار فقره چک به ارزش حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده که نسبت به ماه گذشته از نظر تعدادی ۱۵ درصد کاهش و از نظر مبلغی ۵/ ۴ درصد افزایش داشته است.

کمترین سطح چک‌های برگشتی در سال 99

طبق آمارهای بانک مرکزی در شهریورماه سال‌جاری تعداد چک‌های برگشتی ۸۶۴ هزار فقره و ارزش کل این چک‌ها به میزان ۵/ ۲۰ هزار میلیارد تومان ثبت شده است، بنابراین کاهش ماهانه چک‌های برگشتی نشان‌دهنده این موضوع است که افراد توانایی بیشتری برای پاس کردن چک‌های خود داشته‌اند.

نکته دیگر این است که گرچه تعداد چک‌های برگشتی به نسبت ماه شهریور کاهشی بوده ولی در ارزش این چک‌ها روند ماهانه افزایشی بوده است که نشان می‌دهد میانگین ارزش این چک‌ها بیشتر بوده است.

همچنین براساس این آمارها در مهر ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ معادل ۸/ ۱۸درصد در تعداد چک‌های برگشتی و ۱۰۸ درصد در ارزش این چک‌ها رشد داشته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کمترین سطح چک‌های برگشتی در سال 99 چیست؟ آیا این موضوع ملاک قابلی برای سنجش وضعیت اقتصادی است؟  نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر