;
coinex

کارت ملی هوشمند پروژه‌ای شکست خورده است!

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به تفصیل به بررسی موضوع کارت ملی هوشمند پرداخته است و به علل شکست این پروژه در سطح ملی اشاره کرده.

کارت ملی هوشمند پروژه‌ای قدیمی و طولانی مدت که این روز‌ها بیشتر از همیشه خبرساز شده، سوالی که ممکن برای خیلی‌ها پیش ‌آید این است که کارت ملی‌های قدیمی چه مشکلی داشت که کارت ملی هوشمند باید جایگزین آن شود.

کارت ملی هوشمند که در طی چند سال اخیر پس از تحریم صدور و تولید آن با مشکلات فراوانی رو به رو شد، زیرا که بدنه و تراشه آن از خارج از کشور تهیه می‌شد، حالا این مسئله که قرار بود به نفع مردم در جهت بهبود کار‌های شهروندی، اداری و دولتی باشد، اکنون با عدم صدور کارت ملی هوشمند برای نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به یک معضل قدیمی تبدیل شده است.

کارت ملی هوشمند پروژه‌ای شکست خورده است!

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، سه کارکرد اصلی کارت ملی هوشمند شامل شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال عنوان شده است که در حال حاضر، تنها کارکرد شناسایی کارت هوشمند ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دو کارکرد دیگر هنوز برای کارت‌ها فعال نشده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه فرایند صدور کارت هوشمند ملی از سال ۹۱ آغاز شده و قرار بود تا سال ۹۴ برای اتباع ایرانی تکمیل شود، اذعان کرد که با گذشت بیش از ۸ سال، هنوز ۱۰ میلیون کارت ملی صادر نشده؛ بنابراین این پروژه در دستیابی به اهداف اولیه‌ی خود ناکام مانده است.

کارت ملی هوشمند

از جمله دلایلی که مسئولان سازمان ثبت ‌احوال و وزارت کشور برای ناکام ماندن این پروژه عنوان می‌کنند، تحریم‌ها، هزینه‌ی درآمدها در محل‌های دیگر و عدم تخصیص اعتبار مصوب در بودجه‌های سالیانه است. این درحالی است ‌که مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد دارد چنین دلایلی منطقی نیست و می‌توان پروژه‌ی کارت هوشمند ملی را با توانمندی‌های داخلی به سرانجام رساند.

از همین رو مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد کرده  است که مهلت اعتبار کارت‌های ملی قدیمی تمدید و زمانی برای پایان گرفتن پروژه‌ی صدور کارت هوشمند ملی تعیین شود.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، کارت هوشمند ملی هفت سال اعتبار دارد و پس از آن ابطال خواهد شد؛ این درحالی است که هنوز کارت برای همه‌ی جمعیت بالای ۱۵ سال به بالا صادر نشده و دولت و سازمان ثبت احوال کشور هم در خصوص آن اظهارنظر نکرده‌اند. بنابراین سازمان ثبت احوال کشور باید سازوکاری برای به‌روزرسانی گواهی‌های تعبیه‌شده در کارت هوشمند ملی پیش‌بینی کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کارت ملی هوشمند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر