;
coinex

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران

متروی تهران به عنوان مهمترین وسیله نقلیه کشور ساعات کار مشخصی دارد. این جستار به ساعت کار متروی تهران 1400 اختصاص دارد. با ما باشید.

مترو تهران با تمام کم و کاستی ها، مشکلات و شلوغی هایش که  سردرگمی زیادی را در اولین استفاده از آن در پی دارد، احتمالا مهمترین ابزار نقل و انتقال مسافر نه تنها در پایتخت که در کل کشور است و نقش مهمی در جابجایی های روزمره و دسترسی به مناطق مختلف پایتخت دارد.

این مجموعه که از 7 خط اصلی تشکیل یافته است، بنابر آمارها ارزان ترین شبکه قطار شهری جهان و همچنین گسترده ترین شبکه قطار شهری خاورمیانه است که پنج خط آن کاملا درون شهری و یک خط آن تقریبا برون شهری محسوب میشود. به علاوه انشعاب خط یک به عنوان مسیر دسترسی به فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز یک خط برون شهری محسوب میشود.

بنابر برنامه های توسعه ارائه شده توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، برنامه توسعه خطوط مترو تهران تا 11 خط اصلی وجود دارد. در حال حاضر درازای خطوط بهره برداری شده برابر با 246.8 کیلومتر با 130 ایستگاه است. در حال حاضر اما یکی از سوالات و دغدغه های اساسی هر فردی ساعت کار متروی تهران 1400 است. همانطور که میدانید بسیاری از قطارهای شهری جهان به صورت شبانه روزی مشغول خدمات رسانی هستند و تهران تقریبا همواره از این قاعده مستثنی بوده است. اما ممکن است در سال جدید شاهد تغییراتی باشیم. با ما در ساعت کار متروی تهران 1400 همراه باشید.

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه مترو

با وجود اینکه در حال حاضر و بنابر آمارهای رسمی، در مترو تهران 1507 واگن برابر با 216 قطار فعالند و روزانه به طور میانگین بیش از 2.5 میلیون مسافر را جابجا میکنند، همواره معضل کمبود امکانات و شلوغی در مترو تهران به خوبی حس میشود.

در واقع مترو تهران در قیاس با برترین های جهان، در تعداد واگن ها و ظرفیت مسافران جابجا شده در روز بسیار فاصله دارد، با این وجود همواره این پتانسیل برای مترو تهران وجود دارد که در صورت تخصیص امکانات بیشتر، تعداد مسافران بیشتری را جابجا کند و خوشبختانه میل عمومی به استفاده از مترو نیز وجود دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین خط ارتباطی مترو، خط شماره 5 امروزی و در حقیقت واصل بین کرج و تهران بوده است که برای تسهیل جابجایی کارمندان پایتخت، طرح آن در زمان محمدرضا شاه پهلوی ریخته شد. اما به طور عملی کار خود را از سال 1377 آغاز کرد.

در اواسط سال 85 بود که بخشی با عنوان شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه کار خود را برای توسعه مترو آغاز کرد. در حال حاضر مهندس علی امام به سمت مدیرعاملی این شرکت منصوب است.

طی سال های  اخیر برنامه های زیادی در مورد توسعه مترو تهران، از توسعه خطوط مترو، توسعه ایتسگاه ها و افزایش ظرفیت مترو وجود داشته است. به علاوه صحبت هایی از افزایش ساعت کار متروی تهران 1400 نیز در میان است. در این جستار قصد داریم تا اخبار و اطلاعات مربوط به ساعت کار متروی تهران 1400 را بررسی کنیم.

ساعت کار متروی تهران 1400

اواخر آبان ماه بود که اخباری مبنی بر تغییر ساعت کار متروی تهران 1400 منتشر شد. در این ارتباط و در همان بازه زمانی، محسن محمدیان مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در یک مصاحبه گفت:

در روزهای آینده جزییات افزایش ساعت کاری مترو اطلاع رسانی می‌شود اما قطعا از اول آذرماه افزایش ساعت کاری خواهیم داشت.

شهریار افندی زاده مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با بیان اینکه از روز بیستم آبان ماه براساس اعلام ستاد ملی کرونا ساعت سرویس‌ دهی مترو و اتوبوس تا ساعت ۲۰ کاهش یافته بود در ارتباط با ساعت کاری مترو تهران در کرونا گفت:

از همان روز کارشناسان حوزه حمل و نقل به بررسی وضعیت کاهش ساعات سرویس دهی پرداختند که متوجه شدیم بین ساعت شش و نیم تا هفت و نیم عصر شاهد پیک مسافر هستیم.

وی با تاکید بر افزایش ساعات کار متروی تهران 1400 گفت:

بر این اساس از اول آذر همزمان با اعمال محدودیت‌ها ساعت سرویس دهی کلیه خطوط مترو و اتوبوس تا ساعت ۲۲ خواهد بود. یعنی آخرین اعزام از تمامی ایستگاه‌ها ساعت ۲۲ خواهد بود.

با این حساب حداقل اگر در بازه زمانی اوج گیری پاندمی شاهد کاهش ساعات کاری مترو تهران بودیم، حالا فعالیت و ساعت کاری متروی تهران 1400 به وضعیت سابق باز خواهد گشت. اما همواره این سوال اساسی برای ما باقی است که به واقع چه زمانی شاهد فعالیت شبانه روزی مترو خواهیم بود.

همانطور که میدانید در حال حاضر خطوط BRT در سطح شهر فعالیت شبانه روزی دارند. در راستای کاهش تعداد مسافران به هنگم شب، تعداد و ظرفیت سرویس ها کمتر میشود ولی همچنان کارآمد و پاسخگوی نیازهاست. با این شرایط فعالیت شبانه مترو میتواند مفید فایده باشید و باید دید آیا تغییری در ساعت کار متروی تهران 1400 اتفاق می افتد.

علی ایحال در جداول زیر میتوانید ساعت کاری و ساعت کار متروی تهران 1400 را به طور دقیق به همراه زمان حرکت قطارها در متروی تهران را بر هر یک از خطوط هفت گانه به طور جداگانه در دسترس داشته باشید.

جزئیات حرکت قطارها در خط 1

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
ساعت فعالیت متروی تهران 1400

جزئیات حرکت قطارها در خط 2

جزئیات حرکت قطارها در خط 3

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
ساعت فعالیت متروی تهران 1400

جزئیات حرکت قطارها در خط 4

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
ساعات کاری متروی تهران 1400

جزئیات حرکت قطارها در خط 5

جزئیات حرکت قطارها در خط 6

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
ساعت فعالیت متروی تهران 1400

جزئیات حرکت قطارها در خط 7

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
ساعت فعالیت متروی تهران 1400

آشنایی با تاریخچه مترو تهران

ایده اولیه راه اندازی راه آهن شهری در ایران را باید در زمان ناصرالدین شاه قاجار و راه اندازی ترامواری شهری پیگیری کنیم. این موضوع در امتیازنامه ای که شاه به بارون ژولیوس دو رویتر داده بود پیش بینی شده بود. خط واگن اسبی تهران دو خط داشت: یک خط از ابتداى خیابان لاله ‌زار به خیابان ناصریه (ناصرخسرو کنونی) و از آنجا تا سبزه میدان.

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران

خط دیگر از میدان توپخانه به خیابان چراغ گاز (امیرکبیر کنونی) به دروازه حضرت عبدالعظیم (بازار حضرتی کنونی) و از آنجا به خیابان قبرستان به خیابان دروازه قزوین و از آنجا تا خیابان مریض خانه (امام‌خمینی کنونی) و البته تا میدان توپخانه.

از آنجا که بحث ما در این جستار مربوط به قطار شهری تهران است، از تلاش های رضاشاه در راه اندازی راه آهن سراسری میگذریم و از همین جا به بحث متروی تهران خواهیم پرداخت.

مرحله اول توسعه متروی تهران

اولین مطالعات و برنامه ریزی ها برای راه اندازی متروی تهران اما به دوران پهلوی دوم و دقیقتر از آن دهه پنجاه شمسی باز میگردد. در مهرماه سال 1353 و در راستای مطالعات حل مشکل ترافیک تهران بود که راه اندازی مترو تهران با 7 خط توسط برخی شرکت های مشاور خارجی از جمله سوفرتو پیشنهاد شد.

بر این اساس تصمیم بر این شد تا مترو تهران اصلی ترین گزینه برای رفع مشکل ترافیک در نظر گرفته شود. شرکت فرانسوی از اوایل سال 1356 فعالیت خود در اراضی شمال تهران برای راه اندازی خط 1 مترو تهران را آغاز کرده بود که با انقلاب اسلامی و وقایع پس از آن از جمله جنگ 8 ساله ایران و عراق، پروژه راه اندازی مترو تا زمان زیادی به تعویق افتاد.

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
اطلاعات مترو تهران

در اوایل انقلاب شهردار سابق تهران و در واقع ایده پرداز حل معضل ترافیک تهران یعنی غلامرضا نیک پی در دادگاه انقلاب گناهکار شناخته شد و به اعدام محکوم شد. در نتیجه وقوع جنگ 8 ساله ایران و عراق نیز طرف های خارجی پروژه را متوقف کرده و از کار کنار کشیدند.

اما دوباره و در سال 1363 بود که برخی کارشناسان ایرانی با ارائه گزارشی بر ضرورت ساخت و توسعه پروژه متوقف مانده مترو تهران تاکید ورزیدند. علاوه بر این اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن زمان رییس مجلس بود تاکید زیادی بر ساخت مترو برای دسترسی بهتر پایتخت نشینان به نماز جمعه تاکید داشت و این مسئله سبب از سرگیری پروژه توسعه متروی تهران شد.

برنامه اولیه توسعه مترو، تکمیل خط یک مترو از میرداماد تا حرم امام و خط دو از دردشت تا صادقیه و البته بهره برداری خط 5 مترو مسیر تهران به گلشهر بود. این برنامه از سال 1366 با مشارکت سیستم بانکی کشور آغاز شد. نهایتا در سال 1377 نخستین خط متروی تهران افتتاح شد. این درواقع جزو خطوط حومه ای متروی تهران بود که تهران را به کرج وصل میکرد.

به تدریج و تا سال 1380 بخش هایی از خطور یک و دو کنونی نیز در غرب و شمال تهران بهره برداری شد. به تدریج و تا سال 1385 توسعه مترو به سمت شرق نیز کامل شد.

در سال 1387 نیز بخشی از خط 4 مترو تهران، حد فال ایستگاه دروازه شمیران تا میدان فردوسی افتتاح شد. در بهار 1388 با افتتاح فاز نخست توسعه شمالی خط 1 در حد فاصل ایستگاه حقانی تا ایستگاه قلهک، ایستگاه میدان انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید. در بهار سال ۱۳۸۹ ایستگاه مترو کلاهدوز واقع در انتهای شرقی خط ۴ مترو به بهره‌برداری رسید.

در اسفندماه سال 1390 نیز ایستگاه تجریش به عنوان عمیق ترین ایستگاه متروی تهران مورد بهره برداری قرار گرفت و خط یک به شکل و شمایل امروزی درآمد.

مرحله دوم توسعه متروی تهران

در آذرماه سال 91 پنجمین خط متروی تهران که در واقع چهارمین خط درون شهری بود مورد بهره برداری قرار گرفت. در این تاریخ بخش میانی خط سه به درازای هفت کیلومتر به همراه ایستگاه‌های شهید بهشتی و ولیعصر مورد بهره‌برداری قرار گرفتند؛ که با توجه به تقاطعی بودن هر دو ایستگاه (شهید بهشتی در تقاطع با خط یک و سه و ولیعصر در تقاطع با خط چهار و سه) تعداد ایستگاه‌های تقاطعی دو طبقه متروی تهران به شش ایستگاه افزایش یافت.

همچنین در سال 1393 نیمه جنوبی خط 3 متروی تهران به عنوان طولانی ترین خط مترو در خاورمیانه از کمربندی آزادگان تا چهارراه ولیعصر به طول 12 کیلومتر مورد افتتاح رسمی قرار گرفت.

در دوم اردیبهشت ۱۳۹۳ نیمه جنوبی خط ۳ متروی تهران به عنوان طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه تا این تاریخ از کمربندی آزادگان (ایستگاه آزادگان) واقع در جنوب غرب شهر تهران تا چهارراه ولیعصر به طول ۱۲ کیلومتر مورد افتتاح رسمی قرار گرفته و به بخش میانی این خط که قبلاً در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده بود متصل گردید و به این صورت طول این خط تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به ۱۹ کیلومتر افزایش یافت همچنین با این افتتاح ۵ ایستگاه آزادگان، قلعه مرغی، جوادیه، میدان راه‌آهن و میدان منیریه به مجموعه ایستگاه‌های متروی تهران اضافه شدند.

در سال 94 و با وعده هایی که درباره بهره برداری از هرماه یک ایستگاه مترو داده شد، توسعه متروی تهران گام های مهمی را از سر گذراند. در بهار همان سال دو ایستگاه متروی میدان جهاد و عبدل آباد به بهره برداری رسید.

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
اطلاعات مترو تهران

سپس در شهریور همان سال سه ایستگاه شهید زین الدین، نوبنیاد و الیته قائم به استفاده عموم رسید و در بهمن ماه ایستگاه میرزای شیرازی افتتاح شد.

در سال 1395 نیز علاوه بر توسعه و تجهیز ایستگاه متروی شهر آفتاب که به عنوان بزرگترین ایستگاه متروی تهران افتتاح شد به ترتیب در خردادماه ایستگاه متروی خواجه عبدالله انصاری، در مرداد ایستگاه متروی سهروردی، در شهریور ایستگاه متروی شهید قدوسی (واقع در چهارراه قصر)، در مهرماه ایستگاه متروی شهید صیاد شیرازی (واقع در تقاطع بزرگراه شهید صیاد شیرازی و مسیل باختر در ضلع شمال شرقی میدان گلبرگ) در آذرماه ایستگاه متروی حسین‌آباد و در بهمن ماه ایستگاه متروی میدان هروی که همگی از ایستگاه‌های خط ۳ مترو می‌باشند نیز به بهره‌برداری رسید.

در آغاز سال 1396، خط 7 متروی تهران به عنوان ششمین خط متروی تهران با 22 کیلومتر مسیر و 7 ایستگاه به طور همزمان مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین در این سال دو ایستگاه شهید محلاتی و فرودگاه امام خمینی به بهره برداری رسید.

با شروع سال ۹۸ و در تاریخ ۱۸ فروردین ماه هفتمین خط متروی تهران افتتاح شد. در این تاریخ بخشی از نیمه جنوبی خط ۶ متروی تهران به طول ۹ کیلومتر و با ۳ ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا مورد بهره‌برداری قرار گرفت که ایستگاه میدان شهدا در تقاطع با خط ۴ بوده و به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه متروی تهران برای اولین بار دو رقمی شده و به ۱۰ ایستگاه افزایش یافت.

در ادامه بخش شرقی خط ۷ حدفاصل ایستگاه مهدیه تا بسیج به همراه ایستگاه میدان محمدیه در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ مجدداً بازگشایی و در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۸ افتتاح رسمی شد و به این ترتیب با بهره‌برداری مجدد از ایستگاه میدان محمدیه در تقاطع با خط ۱، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه متروی تهران به ۱۱ ایستگاه افزایش یافت.

در تاریخ ۶ مهر ۱۳۹۸ بخش باقیمانده نیمه جنوبی خط ۶ متروی تهران به طول ۱ کیلومتر حدفاصل ایستگاه میدان شهدا تا ایستگاه میدان امام‌حسین (ع) به بهره برداری رسید که به این ترتیب با توجه به تقاطعی بودن این ایستگاه با خط ۲، تعداد ایستگاه های تقاطعی و دو طبقه متروی تهران به ۱۲ ایستگاه افزایش یافت.

ساعت کار متروی تهران 1400 ؛ آشنایی با تاریخچه توسعه مترو تهران
اطلاعات مترو تهران

در ادامه افتتاح پروژه های مترو با توجه به وعده داده‌شده مبنی بر افتتاح یک ایستگاه در خط ۷ مترو در هر ماه به طور میانگین، در تاریخ ۲ دی ۱۳۹۸ ایستگاه متروی مولوی از بخش شرقی خط ۷ مترو افتتاح و به بهره برداری رسید.

در ادامه با بهره‌برداری از دو ایستگاه کیانشهر در بخش جنوبی خط ۶ و هشتگرد در توسعه غربی خط ۵ (تهران – کرج) در ماه‌های بهمن و اسفند همان سال، تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری تا آن مقطع به ۱۲۸ ایستگاه و طول خطوط به ۲۴۶/۸ کیلومتر افزایش یافت. به‌این ترتیب پرونده افتتاح پروژه‌های متروی تهران در سال ۱۳۹۸ بسته شد.

در این گفتار کوشیدیم ضمن بررسی ساعت کار متروی تهران 1400 ، به تاریخچه تاسیس و توسعه مترو تهران نیز بپردازیم. امیدواریم با توسعه امکانات و تجهیزات مترو، وضعیت این ابزار حمل و نقل مهم هر روز بهتر از گذشته باشد.

پیش از این در تکراتو به تناسب اهمیت موضوعات گوناگون در سال جدید به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400، وام ازدواج 1400، کمبود معلم در سال 1400، کاندیداهای ریاست جمهوری 1400، بهترین مشاغل سال 1400، اضافه کاری در سال 1400 و سود بانکی در سال 1400 پرداخته بودیم که میتواند برای هر فردی جالب توجه باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ساعت کار متروی تهران 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر