;
coinex

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعیه ها

به زودی کنکور 1400 نیز از راه میرسد و هنوز سوالات زیادی درباره نحوه برگزاری آن وجود دارد. یکی از مهمترین ها مربوط به برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 است.

مدتهاست که به شنیدن شایعات درباره کنکور عادت کرده ایم. سیستم گزینش دانشجویان که مدت زیادی و البته هنوز هم سخن از تلاش برای حذف آن در جریان است طی سالهای گذشته و با تغییر سیستم آموزشی آموزش و پرورش کشور، حالا در دو نظام مختلف برگزار میشود.

سوال مهمی که برای دانش آموزان نظام قدیم هرساله مطرح میشود، شیوه برگزاری کنکور در سال جدید برگزاری کنکور نظام قدیم 1400 است.

از همان ابتدای تغییر سیستم آموزشی کشور قرار بود صرفا چند سال برای تغییر از حالت قدیمی به حالت جدید همزمان دو نوع کنکور برگزار شود. معمولا هم مسئولین از پایان شیوه برگزاری کنکور دوتایی در سال 99 و یا 1400 خبر میدادند.

حالا اما و در آستانه ورود به سال 1400 ظاهرا هنوز جمع کثیری از نظام قدیمی ها به وضع جدید اعتراض دارند و طالب برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 هستند.

با ما در برگزاری کنکور نظام قدیم 1400 همراه باشید تا جدیدترین و مهمترین خبرها از این موضوع را با شما به اشتراک بگذاریم.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 ؛ آخرین اخبار

سال 1400 با همه ابهامات و دغدغه هایش در راه است، از مهمترین ابهام یعنی اینکه رئیس جمهوری بعدی چه کسی است تا پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 و احتمال خرید سربازی در سال 1400، همه از مهمترین دغدغه های سالی است که هنوز شروع نشده است.

با وضع اقتصادی فعلی بسیار هم طبیعی است که افراد به جای دغدغه رنگ سال 1400 به فکر یارانه در سال 1400 یا حداقل حقوق در سال آینده باشند.

در این میان جوانان سوالات خاص خود را برای سال جدید دارند. امکان امریه سربازی در سال جدید یا معافیت سربازی در سال 1400 از مهمترین موارد مورد سوال برای این دسته است.

اما وضعیت کنکور سال جدید چگونه است؟ داوطلبان نظام قدیم هنوز مایل به برگزاری کنکور با 2 سری سوال متفاوت هستند. اما مسئله اصلی اینجاست که برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 در هاله ای از ابهام قرار دارد و چند وقت یکبار اخبار ضد و نقیضی در این باره به گوشی میرسد.

مسئله مهم اینکه سازمان سنجش در کنکور 98 و 99 برای همکاری با داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم دو نوع سوالات متفاوت را طراحی کرد ،یعنی هر سری از داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید فقط به سوالات خود پاسخ می دادند.

از همین رو داوطلبان برای کنکور سال 1400 نیز انتظار دارند که مجددا سازمان سنجش، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 را میسر کند.

در این میان اما از سال گذشته تاکید سازمان سنجش بر این بوده که در کنکور 1400 سوالات جداگانه ای برای نظام قدیمی ها طراحی نمی شود و این گونه داوطلبان نیز تنها می توانند در نظام جدید شرکت کنند.

اما به توجه به دلیل شرایط کرونا ،برخی از داوطلبان مجددا امیدوار شده اند، که در نهایت باید تا شهریور ماه صبر کنیم تا تکلیف نحوه برگزاری کنکور 1400 نیز مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

پیش گویی و طالع بینی سال 1400 و 2021 ؛ بشنو و باور نکن!

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

در ارتباط با احتمال برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 از اوایل سال جاری برخی از مسئولین سازمان سنجش و سایر نهادهای مسئول اعلام کرده بودند که چنین چیزی ممکن نیست.

حتی قبل تر از آن سازمان سنجش کشور در سال 98 اعلام کرده بود که در سال 1400 تنها یک سری سوال طرح خواهد شد. 23 شهریور سال جاری احمدحسین فلاحی در توضیح جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این جلسه با حضور رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور برای بررسی موضوع تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم برگزار شد. رئیس سازمان سنجش این توضیح را داد که بسیاری از متقاضیان کسانی هستند که در چند سال گذشته در کنکور شرکت کرده و اگر قرار باشد سال آینده هم سوالات جداگانه ای برای نظام قدیم طراحی شود از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جا می مانیم و باید مجددا سوال طرح کنیم.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

وی افزود: رئیس سازمان سنجش این توضیح را داد که متقاضیان کنکور نظام قدیم ۸۰ هزار نفر بوده که ۶۰ هزار نفر آنها برای رشته علوم تجربی هستند. لذا درخواست شد از کمیسیون که با تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم موافقت نشود چون چند سال به آنها فرصت داده شده است. کمیسیون با این توضیحات موافقت کرد که کنکور نظام قدیم تمدید نشده و کسانی که متقاضی شرکت در کنکور هستند به شیوه دیگر عمل کنند. مثلا کنکور نظام جدید را شرکت کنند.

اما این موضوع را ابتدا کسی جدی نگرفت و داوطلبان برگزاری کنکور نظام قدیم 1400 همچنان امید خود را به برگزاری کنکور در شیوه قدیمی حفظ کردند. اما سازمان سنجش و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با پافشاری بر موضع خود در موقعیت های مختلف نسبت به عدم تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 اطلاع رسانی کردند.

چندی بعد یکی از نمایندگان مجلس در پاسخ به شائبه احتمال برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 گفت: نخستین دلیل رئیس سازمان سنجش برای عدم تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم، صرف هزینه‌ میلیاردی برای برگزاری یک کنکور با سئوالاتی مستقل بود که فقط برای 80 هزار داوطلب است که از این میان نیز 60 هزار نفر از این داوطلبان در رشته تجربی داوطلب آزمون هستند.

سازمان سنجش تمدید نشدن کنکور نظام قدیم در سال 1400 را به همه داوطلبان اطلاع رسانی کرده بود وی علت بعدی را اطلاع رسانی سازمان سنجش در رسانه‌ها برشمرد و گفت: پیش از برگزاری کنکور 99 سازمان سنجش از طریق سازمان صدا و سیما و سایر رسانه‌ها عدم برگزاری کنکور نظام قدیم از سال 1400 به بعد را اعلام عمومی کرد.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مجلس تأکید کرد: بنابراین همه داوطلبان نسبت به برگزار نشدن کنکور نظام قدیم در سال‌‌های بعد مطلع بودند.

کریمی فیروزجایی افزود: عدم برگزاری کنکور نظام قدیم، تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو بود و مجلس و کمیسیون آموزش نیز تصمیم بر این گرفت که تغییری در این تصمیم ایجاد نکند و این مصوبه شورای سنجش و پذیرش به قوت خود پابرجا ماند. بنابراین کنکور نظام قدیم از سال 1400 حذف می‌شود.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

داوطلبان برگزاری کنکور نظام قدیم 1400 همچنان نیز ناامید نیستند و تلاش ها و پیگیری های مجدانه ای در راستای تمدید کنکور نظام قدیم به عمل میاورند. در همین راستا رئییس سازمان سنجش در یک مصاحبه به برخی شائبه ها و احتمالات درباره برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 به طور قاطع و صریح پاسخ داد.

دکتر ابراهیم خدایی درباره تقاضای تمدید نظام قدیم آموزش متوسطه در طرح سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که افرادی متقاضی تمدید نظام قدیم در کنکور هستند که تاکنون حداقل سه بار در کنکور با سوالات نظام قدیم امتحان داده اند. برخی از این افراد بیش از ۴ یا ۵ بار بیشتر در کنکور شرکت کرده اند.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

وی تاکید کرد: سال ۹۷ آخرین سال کنکور برای نظام قدیم آموزش متوسطه بود اما شورای سنجش و پذیرش دانشجو آن را برای سال ۹۸ تمدید کرد. سال ۹۸ نیز شورا استثناً طراحی دو نوع سوال را برای دو نظام آموزش متوسطه برای کنکور سال ۹۹ تمدید کرد و اعلام شد که آخرین سال طراحی دو نوع سوال برای کنکور خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به آمار داوطلبان کنکور سراسری از دو نظام آموزش متوسطه و تأثیر این موضوع در طراحی دو نوع سوال گفت: امسال از حدود یک میلیون و ۱۶۶ هزار نفر داوطلب کنکور سراسری در مجموع گروه‌های آزمایشی ۱۹۶ هزار نفر از نظام قدیم و ۹۶۹ هزار نفر از نظام جدید در آزمون شرکت کردند و درصدهای اعلام شده در رسانه‌ها از قبیل ۶۰۰ هزار نفر نظام قدیم صحیح نیست. در مجموع امسال ۸۳.۲ درصد داوطلبان نظام جدید و ۱۶.۸ درصد نظام قدیم بوده اند.

وی افزود: در واقع توزیع داوطلبی به این صورت است که ۵۶ درصد داوطلب سال جاری، ۲۳ درصد داوطلب سال قبل، ۸ درصد داوطلب سال ماقبل و ۱۳ درصد داوطلب چهار سال و بیشتر پشت کنکوری هستند.

خدایی یادآور شد: براساس توزیع های آماری داوطلبان طی سالهای گذشته پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ از ۱۶ درصد فعلی کم می‌شود و ۹۲ درصد داوطلبان از نظام جدید آموزش متوسطه باشند. امسال توزیع نظام آموزش متوسطه نیز به این ترتیب بود که در گروه ریاضی ۹۰ درصد، در گروه علوم انسانی ۸۸ درصد، در گروه هنر ۹۰ درصد، در گروه زبان ۸۸ درصد و در گروه تجربی ۷۷ درصد داوطلب نظام جدید بودند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین داوطلب نظام قدیم آموزش متوسطه ۱۱۷ هزار نفر در گروه تجربی بودند و در بقیه گروه‌های آزمایشی تعداد اندکی نظام قدیم بودند. در نهایت ممکن است سال آینده زیر ۸ درصد کل داوطلبان از نظام قدیم باشند که اکثریت این افراد در گروه تجربی خواهند بود لذا براساس توزیع های آماری پیش بینی می‌شود در سال آینده حدود ۸۰ هزار نفر نظام قدیم داشته باشیم که حدود ۶۰ هزار نفر از این تعداد در تجربی خواهند بود.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

رئیس سازمان سنجش درباره تأثیر طراحی دو نوع سوال بر اساس تفاوت نظام آموزش متوسطه یادآور شد: زمانی که دو نوع سوال طراحی می‌شود برای اینکه سطح دشواری و سختی و همترازی هر دو نظام آموزشی رعایت شود بخش عمده ایی از سوالات از مباحث مشترک دو نظام انجام می‌گیرد و این در حالی است که نظام آموزش متوسطه حدود ۶ سال است که عوض شده است و طراحی بخشی از آن نمی‌تواند نظام جدید آموزش متوسطه را به صورت کامل پوشش دهد و از نظر تأثیر محتوای دروس این موضوع با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: افرادی هستند که به دلیل رشته‌های پرطرفدار گروه تجربی سه یا چهار بار در کنکور شرکت کرده اند و نمی‌توان کل نظام آموزشی متوسطه را معطل این بحث کرد. به هر حال از میان یک میلیون داوطلب کنکوری حدود ۱۰ هزار معترض برای طراحی سوال از نظام قدیم آموزش متوسطه طبیعی است.

خدایی همچنین با نوعی اتمام حجت بیان کرد: این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی توضیح داده شد و بعید است که شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم دیگری برای کنکور 1400 اتخاذ کند.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی های سال 1400 ؛ تمام تعطیلات رسمی سال آینده!

واکنش وزیر به احتمال تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم 1400

وزیر علوم نیز چندی پیش در رابطه با تمدید کنکور 1400 برای نظام قدیمی گفت : سال گذشته قرار بود که نظام قدیمی‌ها را از کنکور حذف کنیم، ولی به دلیل اینکه تعداد داوطلبان نظام قدیم قابل توجه بود فرصت فراهم شد تا نظام قدیمی‌ها در کنکور سراسری ۱۳۹۹ شرکت کنند.

او افزود: آمار که به تازگی توسط سازمان سنجش به ما ارائه شده نشان می‌دهد تعداد داوطلبان نظام قدیم به میزانی نیست که بتوان برای آن‌ها آزمون جداگانه‌ای برگزار کرد.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

وزیر علوم ادامه داد: اگر توجه شود، وقتی چند سال از یک نظام می‌گذرد کسانی که برای ورود به دانشگاه به موقع اقدام کرده اند و برای ورود به دانشگاه تلاش کرده اند عموما پشت کنکور نمانده اند و موفق به ورود به دانشگاه شده اند.

غلامی تصریح کرد: هر چه قدر این روند را طولانی‌تر و کش دار‌تر کنیم ممکن است تا سال‌های متمادی با نظام قدیمی‌ها رو به رو باشیم.

وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه تصمیم بر برگزار نشدن کنکور نظام قدیم در سال 1400 یک تصمیم قطعی است اظهار داشت که این تصمیم مصوب شورای سنجش و پذیرش دانشجو است و اجرا شدن آن الزامی است در نتیجه امیدی به تغییر آن نیست.

درصدهای اعلام شده نادرست است

پس از این جریان ها بود که عده زیادی به درصدهای اعلام شده توسط وزارت علوم و سازمان سنجش اعتراض کردند و مدعی شدند تعداد داوطلبان نام قدیم بسیار بیشتر از میزان اعلام شده است.

در نتیجه این موضوع کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در هشتم مهرماه سال جاری جلسه ای را با حضور منصور غلامی وزیر علوم ترتیب داد تا به بررسی ابعاد موضوع بپردازد.

در پایان آن جلسه احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات این موضوع گفت: پیش از این موضوع تمدید کنکور نظام قدیم در کمیسیون آموزش بررسی شده بود. این در حالی است که سازمان سنجش به صورت رسمی مخالفت خود را اعلام کرده بود اما آمار و اطلاعات به دست آمده کمیسیون آموزش نشان میدهد که تعداد و میزان داوطلبین نظام قدیم جهت شرکت در آزمون کنکور بیش از 80 هزار نفر اعلامی است.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: پس از اینکه این آمار به وزیر علوم اعلام شد وی از این آمار اظهار بی اطلاعی کرد و به صراحت گفت سازمان سنجش چنین آماری را به من نداده است و به همین دلیل وزیر علوم قول مساعد برای بررسی مجدد تمدید کنکور نظام قدیم را داده است.

نادری افزود: با تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بنده مأمور پیگیری ویژه این موضوع شده‌ام تا اسناد و آمار و مدارک دقیق مربوط به تعداد داوطلبان نظام قدیم در کنکور را جمع‌بندی کرده و به وزارت علوم اعلام ارائه کنیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های لازم در این زمینه مشکل تمدید کنکور حضور داوطلبین نظام قدیم در کنکور رفع‌ شود و از آنجایی که وزیر علوم قول مساعدت داده است کمیسیون آموزش این مطالبه را از وی دنبال خواهد کرد.

این موضوع امید را در دل داوطلبان نظام قدیم زنده کرد و باعث شد آنها به احتمال برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 امیدوار بمانند. احمد نادری چندی بعد با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود مدعی پیگیری وضعیت شد و داوطلبان نظام قدیم را به اخبار خوب امیدوار کرد.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

در همین ایام صحبت از تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم 1400 نیز در میان بود. در نهایت نیز سازمان سنجش و وزارت علوم نسبت به بررسی مجدد آمارها و درصدهای مجلس پرداختند. حاصل بررسی های ایشان در اطلاعیه سازمان سنجش در 22 آبان سال جاری بدین شکل اعلام شد:

بدین‌وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان آزمون سراسری سال 1400 می‌رساند، بنا به درخواست تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس محترم شورای اسلامی مبنی بر بررسی امکان تمدید کنکور نظام قدیم و انجام سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سوال براساس دروس نظام قدیم و نظام جدید) در سال 1400، موضوع درجلسه فوق العاده شورای سنجش و پذیرش دانشجو (جلسه 25) مورخ 20/8/99 مورد بحث و بررسی کارشناسی دقیق قرار گرفت و مصوبه جلسه 24 شورای مذکور مورخ 22/7/99 مجدداً مورد تائید و مقرر گردید، آزمون سراسری سال 1400 و بعد از آن، صرفا بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید 3-3-6 برگزار ‌شود.

بیشتر بخوانید:

کمبود معلم در سال 1400 چقدر جدی است؟

شکایت از سازمان سنجش و وزارت علوم

در نهایت و با اعلام اطلاعیه مذکور، داوطلبان نظام قدیم اعتراض خود را به صورت شکایت رسمی تقدیم کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی کردند.

برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400

با پیگیری های این کمیسیون و احضار غلامی وزیر علوم در چند جلسه موضوع تخلف سازمان سنجش در ارائه آمار مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شواری اسلامی با اشاره به بررسی این شکایت، نتیجه را اینچنین اعلام کرد: پیرو وصول شکایت جمع کثیری از داوطلبان شرکت در کنکور نظام قدیم آموزشی به این کمیسیون از طرز کار شورای سنجش و آموزش کشور در اعتراض به تصمیم اخیر آن شورا مبنی بر عدم برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400، این کمیسیون ضمن بررسی ابعاد مختلف موضوع و دعوت از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، علیرغم اظهارنظر مبهم مسئولین مرتبط و غیر مرتبط با موضوع که منجر به سردرگمی و بلاتکلیفی داوطلبان مشمول گردیده، لیکن از آنجایی که تصمیم شورای سنجش و آموزش کشور در خصوص نحوه برگزاری کنکور حسب قانون فصل الختام بوده و جلسات آن شورا نیز قانونی و با حضور اعضا تشکیل گردیده است،‌تخلفی از سوی کمیسیون اصل نود در این خصوص احراز نگردید.

با در نظر گرفتن موارد و جریانات فوق احتمال برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 منتفی به نظر میرسد و داوطلبان نظام قدیم در صورت تمایل باید خود را با وضع جدید وفق دهند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر