;
coinex

سود بانکی در سال 1400 چقدر است؟

همواره سرمایه گذاری در بانک یک گزینه قابل اعتماد برای کسب سود قلمداد میشود. در این گفتار از تکراتو به سود بانکی در سال 1400 خواهیم پرداخت.

در این وضعیت اقتصادی جستجوی موقعیت های مناسب سرمایه گذاری برای کسب درآمد مطمئن در سال آینده یک واکنش عادی به شرایط جاری است. اما به واقع یک موقعیت اقتصادی مناسب باید واجد چه ویژگی هایی باشد؟

بسترهای سرمایه گذاری در سال آینده میتواند بازارهای متفاوتی از بازار بورس تا سرمایه گذاری در بازارهای سکه و ارز باشد. البته عدم ثبات بازار بورس و نوسانات شدید سایر بازارها، و ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازارها سبب شده تا اقبال عمومی به سرمایه گذاری در این حوزه ها کمتر باشد.

در چنین شرایطی و با عدم اطمینان نسبت به سایر بازارها،‌ بهترین گزینه ممکن در نظر افراد سرمایه گذاری در بانک است. سرمایه گذاری در بانک اگرچه سود پایینی دارد اما معمولا به عنوان یک سود تضمینی شناخته میشود و همین عامل سبب میشود تا افراد میل زیادی به سرمایه گذاری در بانک برای حفظ سرمایه خود داشته باشند. بر همین اساس در این گفتار به نرخ سود بانکی در سال 1400 خواهیم پرداخت.

سود بانکی در سال 1400

وضعیت امن ترین سرمایه گذاری در سال جدید

شاید بد نباشید پیش از پرداختن به سود بانکی در سال 1400 کمی به اهمیت سپرده سرمایه گذاری بانکی و چرایی توجه به نرخ سود بانکی در سال 1400 بپردازیم. همانطور که در بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 گفته بودیم عدم ثبات در وضعیت اقتصادی کشور سبب شده تا افراد زیادی به جستجوی بسترهای مطمئن برای سرمایه گذاری سودده و امن بپردازند. همانطور که در مقدمه گفتیم، یک بستر مطمئن اقتصادی باید واجد ویژگی هایی چون ثبات، سوددهی مثبت و امنیت سرمایه گذاری باشد. در این باره به طور خاص به پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال 1400 و قیمت سکه در سال 1400 پرداخته بودیم.

سود بانکی در سال 1400
سود بانکی 1400

آنطور که هر ناظری عادی هم میتواند حدس بزند، در وضعیت امروز کشور تقریبا نمیتوان از هیچگونه ثبات و اطمینانی در بازارهای عمده سرمایه گذاری سخن گفت. در این میان اما ثابت ترین و تنها گزینه قابل بحث که هم سوددهی و هم حفظ سرمایه را برای شما تضمین کند شاید بتواند سرمایه گذاری در بانک و کسب سود سپرده باشد.

اما همانطور که باید بدانید این بستر سرمایه گذاری با وجود ثبات و سوددهی همیشگی که دارد، هیچگاه شاهد رشد خیره کنند سود و سودهای کلان مانند سود فعالیت در بورس یا بازار ارز و سکه نخواهد بود و این موضوع در نظر اول میتواند کمی ناامید کننده باشد. به هر صورت اما همچنان سرمایه گذاری در بانک به عنوان یک گزینه پرطرفدار جلوه میکند و بر همین اساس در این گفتار به نرخ سود بانکی در سال 1400 خواهیم پرداخت. با ما باشید.

سود بانکی در سال 1400

سود بانکی در سال 1400
سود بانکی 1400

براساس آخرین مصوبات شورای پول و اعتبار،‌ نرخ سود بانکی در سال 1400 برای سپرده های کوتاه مدت بانک ها و موسسات مالی 10 درصد و سپرده های بلند مدت 15 درصد تعیین شده است. البته سقف سود پرداختی این سپرده‌ ها، مغایر با این ارقام است و شما می ‌توانید با افتتاح حساب کوتاه‌ مدت یا بلندمدت در برخی بانک‌ ها و موسسات مالی، تا سقف 20 درصد سود دریافت کنید.

البته این برای مواردی است که رقم سرمایه‌ گذاری شما میلیاردی باشد. یعنی شما می‌ توانید با مذاکره با مدیران برخی بانک‌ ها و موسسات مالی، سود ترکیبی تا سقف 23 درصد هم دریافت کنید.

البته که ماه شمار شدن سود حساب های سپرده کوتاه مدت تا حد زیادی از اقبال عمومی در این مورد کاسته است اما برخی بانک ها و موسسات مالی با بالا بردن سود این حساب ها،‌ سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در حساب های کوتاه مدت ترغیب میکنند. در جدول زیر میتواند نرخ سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت را در مورد بانک های مختلف ببینید.

بانک سود کوتاه مدت حداقل سرمایه گذاری
آینده ۲۰ ۱ میلیون تومان
پارسیان ۱۹ ۵ میلیون تومان
مهر اقتصاد ۱۵ ۱ میلیون تومان
ایران‌زمین ۱۵ ۱ میلیون تومان
سرمایه ۱۸ ۱۰ میلیون تومان
مسکن ۱۵ ۱ میلیون تومان
موسسه نور ۲۰ ۱ میلیون تومان
موسسه کوثر ۱۹٫۹۹ ۱ میلیون تومان

البته دو نکته تکمیلی درباره اطلاعات جدول فوق لازم به ذکر است. اول در مورد بانک آینده باید گفت در طرح شتاب که به نوعی حساب بلند مدت هم محسوب میشود بعد از یک ماه میتوان به حساب دسترسی داشت و برداشت از حساب بدون نرخ شکست است.  در مورد بانک پارسیان تا دو ماه نمیتوان از حساب برداشت کرد و بعد از دو ماه هم بدون نرخ شکست میتوان به حساب دسترسی داشت.

سود بانکی در سال 1400 : کدام بانک ها بیشترین سود سپرده یکساله را پرداخت میکنند؟

سود بانکی در سال 1400 : کدام بانک ها بیشترین سود سپرده یکساله را پرداخت میکنند؟
سود بانکی 1400

در شرایط فعلی بیش از 15 بانک و موسسه مالی حساب های سپرده سرمایه گذاری یکساله با نرخ سود 20 درصد افتتاح میکنند که البته شرایط و جزئیات متفاوتی از جمله حداقل مبلع افتتاح حساب و نرخ شکست دارند. برخی از حساب‌ های یک‌ ساله قابلیت واریز و برداشت و بستن بدون ضرر و زیان حساب بعد از یک ماه را دارند که در واقع حکم حساب کوتاه‌ مدت را برای مشتری پیدا می‌ کنند.

نام بانک سقف سود حداقل سرمایه‌گذاری نرخ شکست
آینده ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
اقتصاد‌نوین ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
انصار ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
ایران‌زمین ۲۰ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
پارسیان ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
پاسارگاد ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۸ درصد
پست بانک ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
تجارت ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
توسعه تعاون ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
توسعه صادرات ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
حکمت ایرانیان ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
خاورمیانه ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
دی ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۶ ماه ۸ درصد
بعد از ۶ ماه ۱۱ درصد
رفاه کارگران ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
سامان ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۸ درصد
سپه ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
سرمایه ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۸ درصد
سینا ۱۸ درصد ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۸ درصد
شهر ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
صادرات ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
صنعت‌ و معدن ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
قوامین ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
کارآفرین ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۶ ماه ۸ درصد
بعد از ۶ ماه ۱۱ درصد
کشاورزی ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
گردشگری ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
مسکن ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
ملت ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
ملی ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۸ درصد
مهر‌اقتصاد ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
موسسه کوثر ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بدون نرخ شکست
موسسه ملل ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکماه نرخ شکست ۸ درصد
موسسه نور ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست

در توضیح جدول فوق آنچه لازم به ذکر است اینکه اگر مبلغ سرمایه‌ گذاری شما کمتر از 100 میلیون تومان باشد، شما می‌توانید در بانک و مؤسسات، آینده، ایران‌زمین، دی، سرمایه، رفاه کارگران، شهر، قوامین، گردشگری، نور و ملل حساب سپرده یک ‌ساله با نرخ سود 20 درصد افتتاح کنید.

البته این نکته مهم را در نظر باید بگیرید که در صورت افتتاح حساب در بانک‌ های شهر، گردشگری، آینده و موسسات نور و ملل بعد از یک ماه و در بانک‌ های دی و سرمایه بعد از 3 ماه امکان برداشت یا بستن حساب بدون نرخ شکست (ضرر و زیان ناشی از بستن حساب زودتر از موعد یک‌ ساله) برای سرمایه‌ گذار وجود دارد که شاید جذابیت ‌های بیشتری را برای سرمایه ‌گذاری ایجاد کند.

سود بانکی در سال 1400 : کدام بانک ها بیشترین سود سپرده یکساله را پرداخت میکنند؟
سود بانکی 1400

احتمالا بدترین گزینه ها برای سرمایه گذاری و استفاده از سود بانکی در سال 1400 ، بانک های مسکن، انصار، توسعه صادرات، حکمت ایرانیان، صنعت و معدن، مهر اقتصاد و پست ‌بانک هستند که هیچ ‌گونه طرح خاصی برای پرداخت سقف سود سپرده ندارند و سپرده‌ های بلندمدت یک‌ ساله تمامی این بانک ‌ها با نرخ سود ۱۵ درصد قابل ‌افتتاح است.

علاوه بر این در سرمایه گذاری و انتخاب بانک یا موسسه مناسب برای کسب سود بانکی 1400 باید برخی مسائل جانبی و تسهیلات را نیز در نظر بگیرید. سپرده ‌گذاری در برخی بانک ‌ها علاوه بر دریافت سود، می ‌تواند امتیاز و خدمات دیگری را هم برای شما داشته باشد. برای مثال شما با سرمایه‌ گذاری و افتتاح سپرده در بانک‌ های پاسارگاد، پارسیان، ملت، آینده و سامان می ‌توانید از خدمات بیمه ‌ای توام با سپرده نیز استفاده کنید. دریافت تسهیلات به پشتوانه سپرده‌ گذاری نیز، از جمله دیگر خدماتی است که با سپرده ‌گذاری در بانک‌هایی چون سینا، گردشگری، ایران ‌زمین و صادرات می ‌توانید از آن بهره‌ مند شوید و معادل 70 تا 100 درصد سپرده خود وام بگیرید.

سود بانکی در سال 1400 : بررسی موردی 8 بانک

سود بانکی در سال 1400 : کدام بانک ها بیشترین سود سپرده یکساله را پرداخت میکنند؟
سود بانکی 1400

در ارتباط با بحث سود بانکی در سال 1400 بد نیست به صورت موردی به ارائه توضیحاتی درباره برخی از بهترین بانک های برای سرمایه گذاری بلند مدت بپردازیم. در این باره شش بانک یعنی ملی، سپه، مسکن، پاسارگاد، کشاورزی و شهر سپرده هاییشان را مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار تنظیم کرده اند و همان نرخ سود یعنی 10 درصد برای یکماه، 12 درصد برای سه ماه، 14 درصد برای شش ماه، 16 درصد برای یکسال و 18 درصد برای دو ساله در نظر گرفته اند.

بانک ‌های ملت، تجارت، صادرات، رفاه، آینده، سرمایه، سینا و دی، صرفا حساب‌های کوتاه‌ مدت یک ماهه با سود 8 تا 10 درصد و حساب ‌های بلندمدت یک ساله با سود 15 تا 16 درصد ارائه می‌کنند. در این بین بانک گردشگری هم حساب‌هایش را به صورت یک ماهه، سه ‌ماهه، شش‌ ماهه، ۹ ماهه و یک‌ ساله با نرخ سود 10 تا 15 درصد دسته‌بندی کرده است.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک ملت

به مانند گذشته سپرده های این بانک به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم شده و با بررسی وبسایت این بانک متوجه میشویم که خبری از سپرده های سه ماهه، شش ماهه و دوساله نیست.

البته بانک ملت در میان بانک هایی که همچنان به تقسیم بندی کوتاه مدت (یکماهه) و بلند مدت (یکساله) اتکا دارند،‌بیشترین سود را پرداخت میکند. این بانک برای سپرده های کوتاه مدت 8 درصد و برای بلند مدت 16 درصد سود درنظرگرفته است.

گزارش عملکرد بانک ملت که در سایت کدال منتشر شده نشان می‌دهد این بانک در ماه گذشته ۳۸.۵ هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت یکساله داشته و به آن ماهانه ۵۱۶ میلیارد تومان معادل ۱۶.۰۵ درصد سالانه سود داده است.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک کشاورزی

عملکرد بانک کشاورزی در حوزه سود سپرده های بانکی مطابق با بخشنامه بانک مرکزی است. یعنی این بانک به سپرده های کوتاه مدت عادی یکماهه 10 درصد، سه ماه 12 درصد، شش ماهه 14 درصد، یکساله 16 درصد و دوساله 18 درصد سود پرداخت میکند. البته برای استفاده از چنین سودی، سپرده شما باید دست نخورده در حساب بانک کشاورزی باقی بماند.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک شهر

سپرده کوتاه مدت یکماهه این باک سود 10 درصدی دارد. همچنین اگر نیازی به سرمایه خود ندارید و میتوانید آنرا دست نخوره نگه دارید باید سری به سپرده های سه ماهه با سود 12 درصد، شش ماهه با 14 درصد بروید. همچنین مطابق با بخشنامه شورای پول و اعتبار این بانک به سپرده های یکساله 16 درصد و دو ساله 18 درصد سود پرداخت میکند.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک سینا

آنطور که ما از بررسی وبسایت بانک سینا متوجه شدیم، دسته بندی سپرده های سرمایه گذاری در این بانک در حالت کلاسیک کوتاه مدتِ یکماهه و بلند مدت یکساله قرار دارد. این بانک به سپرده های کوتاه مدت 10 درصد سود پرداخت میکند و آنطور که بررسی ها حکایت دارد برای سپرده های بلند مدت سود 16 درصدی در نظر گرفته است.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک آینده

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بانک آینده 10 هزارتومان است که در قیاس با مبالغ 50 و 100 هزارتومانی سایرین کمتر است. بانک آینده هم تقسیم بندی کوتاه مدت یکماهه و بلند مدت یکساله را در نظر دارد و برای سپرده های کوتاه مدت 8 درصد و برای سپرده های بلند مدت 15 درصد سود در نظر دارد.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک سرمایه

به مانند بسیاری از گزینه های این فهرست بانک سرمایه نیز سپرده های کوتاه مدت یکماهه و بلند مدت یکساله را به مشتریان ارائه میدهد. این بانک برای سپرده های کوتاه مدت 10 درصد و برای سپرده های بلند مدت 15 درصد سود در نظر گرفته است.

همچنین حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بانک سرمایه 100 هزار تومان است. همچنین اگر در طول مدت سپرده‌گذاری از حسابتان پول برداشت کنید، مبلغ باقی‌مانده مشمول همان سود ۱۵ درصدی می‌شود و از این بابت نگرانی نخواهید داشت.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک دی

باک دی هم الگوی بلند مدت یکساله و کوتاه مدت یکماهه را همچنان ارائه میدهد و فعلا خبری از سپرده های سه ماهه، شش ماهه و دوساله نیست. بانک دی به حساب های سپرده کوتاه مدت 10 درصد و به حساب های بلند مدت 15 درصد سود اختصاص خواهد داد.

مبلغ سپرده‌گذاری در این بانک باید مضربی از عدد 50 هزار تومان باشد. اگر سپرده بلندمدت داشته باشید و قبل از یک سال پولتان را از حساب خارج کنید، شامل نیم درصد جریمه خواهید شد و سود سپرده شما 14.5  درصد در نظر گرفته می‌شود. حساب‌های سپرده این بانک به صورت خودکار تمدید می‌شوند.

سود بانک ها در سال 1400 ؛ بانک گردشگری

باک گردشگری در ارائه انواع سپرده تنوع بیشتری را در منوی کاری خود دارد. این بانک برای سپرده های کوتاه مدت یکماهه 10 درصد سود، سپرده های سه ماهه 14.25 درصد، شش ماهه 14.5 درصد و 9 ماهه 14.75 درصد سود پرداخت میکند. همچنین سود سپرده سرمایه گذاری یکساله بانک گردشگری 15 درصد در نظر گرفته شده است.

در آخر این نکات را در نظر بگیرید که سپرده ای که به عنوان سپرده کوتاه مدت عادی افتتاح میشود قابل برداشت است. این نوع از حساب ها دارای کارت بانکی هستند. در نتیجه اگر به دنبال سرمایه گذاری هستید که هم امکان برداشت داشته باشید و هم سود دریافت کنید باید به سراغ حساب سپرده کوتاه مدت عادی بروید.

این حساب ها دارای سودی معین هستند البته که برخی بانک ها با افزایش میزان سپرده سود را افزایش میدهند. در حال حاضر افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت در دوره‌های یک‌ماهه، سه‌ماهه و شش ماهه انجام می‌شود.

برای پیش بینی وضعیت بازار و اقتصاد کشور در سال جدید شما نیاز به اطلاع از جوانب مختلف امور دارید. علاوه بر اینها با اطلاع از پیش بینی قیمت گوشی 1400، حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، وام ازدواج 1400 و کمبود معلم در سال 1400 اطلاعات اقتصادی خود برای سال 1400 را به روز نگه دارید. همین موضوع ممکن است علاوه بر سرمایه گذاری در بانک ایده هایی برای سایر موارد در اختیار شما قرار دهد.

همچنین برای سال جدید باید منتظر برگزاری انتخابات و تغییر رییس جمهور باشید پس بد نیست نگاهی به کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 داشته باشید. فراتر از این ها، مسائلی چون خرید سربازی 1400، امریه سربازی 1400، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 و میتوانند برای هر فردی حائر اهمیت باشند.

یبشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نرخ سود بانکی در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر