;
coinex

نقد فیلم حفاری The Dig 2021 ؛ سینمایی‌ترین فیلم سال 2021

در این نوشتار به نقد فیلم حفاری The Dig 2021 به کارگردانی سایمون استون Simon Stone یکی از فیلم‌های مهم شرکت نتفلیکس می‌پردازیم. این فیلم زندگی زنی تنها را نشان می‌دهد که حفار کارآزموده‌ای را برای حفاری زمینش استخدام می‌کند. در ادامه با سایت تکراتو و بررسی این درام با ما همراه باشید.

فیلم حفاری دومین اثر بلند سایمون استون می‌باشد. او قبل‌تر، در سال ۲۰۱۵ فیلم دختر The Daughter را ساخته بود. در فیلم حفاری، بازیگرانی با پتانسیل بالا از جمله کری مولیگان (ادیث پریتی)، راف فاینس (باسیل براون)، لیلی جیمز (پگی پیگوت)، جانی فلین (روری لوماکس)، بن چاپلین (استوارت پیگوت)، کن استات (چارلز فیلیپس)، آرچی بارنز (رابرت پریتی) و مانیکا دولان (می براون) و غیره هنرمندی خود را نشان داده‌اند.

داستان فیلم حفاری بر اساس اتفاقات واقعی در سافولک است. یکی از ویژگی‌های بارز در ساخت این فیلم توجه کارگردان به جزییات کشف کشتی در سال 1939 است. که باعث شده تا روابط انسانی راحت‌تر در طول فیلم به نمایش گذاشته شود.

ادیث پرتی (با بازی کری مولیگان) که با پسرش تنها زندگی می‌کند مردی را به عنوان حفار استخدام می‌کند. در حین حفاری کشتی‌ای مربوط به قرن ششم میلادی، مربوط به آنگلوساکسون‌ها کشف می‌شود. در طول این کشف تیم باستان‌شناسی بزرگی تشکیل می‌شود. و با پیدا شدن اتاقی از جواهرات فیلم پایان می‌یابد.

نقد فیلم حفاری The Dig 2021 ؛ زمان معنای خودش را از دست داده

سینمایی‌ترین فیلم سال 2021

به جرات می‌توان یکی از سینمایی‌ترین فیلم‌های امسال را فیلم حفاری 2021 The Dig دانست. چرا که نه با دیالوگ بل با تصویر همه آنچیزی که کارگردان هدف‌گذاری کرده است را به نمایش می‌گذارد.

نقد فیلم حفاری
نقد فیلم حفاری The Dig 2021

همه شخصیت‌های فیلم مدام با عدم یا مرگ مواجه می‌شوند. ادیث پرتی با مرگ پدر و بعد از او مرگ شوهرش، پگی با مرگ پدرش و دلهره مرگ شوهرش در جنگ، رابرت هم به دلیل بیماری لاعلاج مادرش که ناشی از اضطراب است با حس عدم و تنهایی به زندگی خود ادامه می‌دهند. این فضاسازی با خبر جنگی که انتهای فیلم شنیده می‌شود و تدوین موازی آقای کارگردان از سه شخصیتی که به آن‌ها اشاره کردیم، روایت درستی را از مرگ و سایه‌ای که روی چیزهای با ارزش انسان‌ها می‌اندازد برایمان تعریف می‌کند. کافیست سکانسی را بیاد بیاورید که باسیل براون در حال زیر خاک کردن دوباره کشتی است تا آن‌ را از صدمات احتمالی جنگی محفوظ بدارد.

باسیل براون (راف فاینس):

ما نمی‌میریم. ما همیشه زنده می‌مونیم. از اولین آثار انسانی روی دیواره‌ غارها. ما بخشی از یک چیز مداوم هستیم. پس حقیقتا ما نمی‌میریم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2020

نقد و بررسی فیلم The Father 2020

نقد فیلم حفاری The Dig 2021 ؛ نمای واید

از همان ابتدای فیلم با نماهای باز و انسان‌هایی که به سختی در دل طبیعتی که از جنس خاطرات هستند دیده می‌شوند، مواجه می‌شویم. تنهایی و ناتوانی شخصیت‌ها مهم می‌شوند. درواقع در طول این فیلم بزرگی طبیعت به عنوان آنتاگونیست در مقابل شخصیت به تصویر کشیده می‌شود. این حس در ما ایجاد می‌شود که ارتباط شخصیت‌ها با محیط اطرافشان رنگ باخته است. از همان آغاز فراموشی یا شاید یادآوری گذشته موضوع اصلی فیلم برای بیننده می‌شود. احساسی در مخاطب شکل می‌گیرد از جنس عدم. انگار خاطراتی را گم کرده یا می‌خواهد گم کند.

نقد فیلم حفاری
نقد فیلم حفاری The Dig 2021

نماهای واید در فیلم بیشتر از آنچه که به ما جزییات موقعیتی که شخصیت‌ها در آن قرار دارند نشان دهد چگونگی تاثیر طبیعت را روی شخصیت‌ها نشانه می‌رود. تنهایی آن‌ها را به تصویر می‌کشد. مفهومی که با موضوع مرگ، درکش چند برابر حس می‌شود.در واقع، فیلم حفاری داستانی دارد از جنس کشف حس‌های فراموش شده که زیر قلب‌های شکسته، بدن‌های فرسوده و اشک‌هایی از جنس فاجعه انسانی، دفن شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های 2021

نقد فیلم حفاری The Dig 2021 ؛ آنگلوساکسون ها

این فیلم با پشتوانه‌ی جنگ و مرگ در دل بافت تاریخی خود به خوبی به داستان‌های احساسی شخصیت‌های خود می‌پردازد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که  با توجه اینکه اطلاع تاریخی‌ای که فیلم از کشف کشتی و نکات باستان‌شناسی مستندواری که مطرح می‌کند نداشتم، فیلم حفاری The Dig آنچنان درام شخصیت محورش را به نمایش می‌گذارد که این نکته تاریخی فیلم را فراموش می‌کنید یا به عبارتی زیرساختی برای قوی کردن مفهوم دنیای درون شخصیت‌های فیلم می‌شود. درواقع مرگ تاریخی‌ای با احساسات شعله‌ور شده بین شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد.

نقد فیلم حفاری
نقد فیلم حفاری The Dig 2021

در اوایل سده ۵‌ام میلادی سه قبیله ژرمنی از خاک اروپا گذشتند و به سرزمینی وارد شدند که امروزه آن را انگلستان می‌دانند. نام این سه قبیله آنگل‌ها، ساکسون‌ها، و جوت‌ها بود. این قبیله‌ها بنا به خواهش بریتون‌ها به انگلستان رفتند. بریتون‌ها در خود انگلستان زندگی می‌کردند. آن‌ها می‌خواستند با کمک آن سه قبیله، بعضی از قبایل دشمن را که از شمال انگلستان رو به جنوب می‌رفتند از خاک خود بیرون کنند. قبایل ژرمنی، قبایل شمالی را عقب نشاندند. اما عده‌ای از بریتون‌ها را نیز از خاک انگلستان بیرون کردند و برای خود در سرزمین انگلستان پادشاهی‌های کوچک تأسیس کردند. پس از حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال، این پادشاهی‌ها به هم پیوستند و یکی شدند. مردم آنجا نیز به نام آنگلوساکسون‌ها معروف شدند.

نقد فیلم حفاری The Dig 2021 ؛ نظر منتقدان سایت های معتبر سینمایی

در ادامه به نکات مهمی که منتقدان در سایت‌های معتبر سینمایی در رابطه با فیلم حفاری ساخته چاد هارتیگان اشاره کرده‌اند می‌پردازیم:

فیونوالا هالیگان (Fionnuala Halligan)

منتقد سایت اسکرین دیلی در خصوص نقد فیلم حفاری به نکات زیر اشاره کرده است:

  • امتیاز: 90 از 100

فیلم حفاری ساخته سایمون استون کارگردان استرالیایی بازی‌های قدرتمندی را ارائه می‌دهد. به ویژه از رالف فاینس و کری مولیگان با بازی‌های قدرتمند و احساس واقعی‌ای که ارائه می‌دهند زیر و بم زندگی را به بیننده منتقل می‌کنند.

مویرا بوفینی با اقتباسی بینظیر و با ساختار زیبا و منحصر به فردی که به رمان مبتنی بر واقعیت نوشته شده توسط جان پرستون داده است، توانسته فیلمنامه‌ای بنویسد که در خلال کشف یک کشتی دفن شده و مسائل تاریخی و باستان‌شناسی، مسائل دراماتیک احساسی را حول یک زن داغدار با بازی کری مولیگان و یک باستان‌شناس خودآموز را با بازی فاینس به نمایش بگذارد.

مولیگان، که بعد از انتقال فیلم حفاری از شرکت BBC به Netflix جانشین نیکول کیدمن شد مثل همیشه ظریف و تأثیرگذار ایفای نقش کرد، اما این بار در یک نقش پخته تر. فیلم حفاری یک فیلم سینمایی مستند، با رگه هایی از احساس و نوستالژی است. و این ترکیب به خوبی در آخرین ساخته سایمون استون جا افتاده است.

رابی کولین (Robbie Collin)

منتقد سایت تلگراف:

  • امتیاز: 80 از 100

استون به عنوان کارگردان تصاویر خاص و پر از رمز و راز را برای هر صحنه از فیلم خود در نظر می‌گیرد. که به راحتی هر پلان از فیلم او می‌تواند یک عکس هنری شود. فیلم او پر از تصاویری با ساختار رویایی هستند که بیننده را در خود غرق می‌کند.

بازیگران در این فیلم شخصیت‌های خود را فوق العاده به نمایش می‌گذارند. و یکی از لذت‌های اساسی فیلم تماشای نوع نگاه هر کدام از آنها از زندگی است. زیرا هم کشتی دفن شده‌‌‌ی قدیمی و هم جنگی که هر لحظه با هواپیماهای آسمان‌خراش در آسمان دیده می‌شود به آنها یادآوری می‌کند که تاریخ‌ساز خودشان هستند.

دیوید رونی (David Rooney)

منتقد ریپورتر:

  • امتیاز: 70 از 100

روایت سایمون استون از کشف انقلابی یک اتاق تدفین شده پر از طلا در کشتی در سال 1939 است. که در اواسط این کشف دو شخصیت بار دراماتیک فیلم را گسترش می‌دهند، تا هسته مرکزی فیلم، روکشی از جنس روابط عاطفی را به خود بگیرد.

مخاطبانی که از بازی جسورانه مولیگان به عنوان یک شخصیت معاصر در فیلمی روانشناختی بنام “Promising Young Woman”  لذت برده‌اند، ممکن است جا بخورند که او را در این فیلم با موقعیتی متفاوت ببینند. اما باید بدانید که مولیگان یکی از دقیق‌ترین بازی‌های خود را در این فیلم به نمایش گذاشته است.

فیلمنامه بوفینی طوری روایت می‌شود که طبقه کارگر که باسیل براون با بازی رالف فاینس نماینده‌‌ آن است، تحت تاثیر و زیر سایه طبقه مرفه و تحصیل کرده قرار نمی‌گیرد. درواقع باسیل پیشنهاد کم ارزش اولیه ادیث پرتی را برای کار روی پروژه رد می‌کند. زمانی با پیشنهاد حفاری از سوی ادیث موافقت می‌کند که درقبال آنچه که انجام می‌دهد و ارزشش را دارد به او پرداخت شود.

پیتر دبروگ (Peter Debruge)

منتقد ورایتی:

  • امتیاز: 70 از 100

برخلاف اغلب فیلم‌های آمریکایی، فیلم حفاری یک رابطه افلاطونی بین شخصیت‌های اصلی بنام مولیگان و فاینس، را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه باسیل همسری بنام مونیکا دولان را دارد اما ارتباط با ادیث در فضای حاکم بر فیلم به بهترین شکل ممکن روایت می‌شود.

پیتر برادشاو (Peter Bradshaw)

منتقد گاردین:

  • امتیاز: 60 از 100

اگرچه فضای فیلم جذابیت انگلیسی زیادی دارد که توسط کری مولیگان و رالف فاینس به خوبی تصویر شده است. اما احساسات عمدتاً مدفون باقی می‌مانند. ساختار فیلم به طرز ناامید کننده‌ای به گونه‌ای است که از ما خواسته می‌شود روی این دو شخصیت پیچیده جذاب متمرکز شویم، اما پس از آن درست زمانی که احساساتشان متلاشی می‌شود تمرکز به یک جفت جوان‌تر با پتانسیل عاشقانه بارزتر، با بازی جانی فلین و لیلی جیمز سوییچ می‌شود.

این داستان برگرفته از داستان واقعی کشف حیرت‌انگیز گنجینه ساتون هو در سافولک در آستانه جنگ جهانی دوم است. یک کشتی دفن شده آنگلوساکسون که توسط فردی بنام باسیل براون از قشر کارگر پیدا می‌شود.

نقد فیلم حفاری The Dig 2021 ؛ عوامل

  • کارگردان: سایمون استون
  • تهیه‌کننده: گابریل تانا، کارولین مارکس بلک وود، موری فرگوسن و الی وود
  • فیلمنامه‌نویس: مویرا بوفینی بر پایه The Dig اثر جان پرستون
  • بازیگران: کری مولیگان، ریف فاینز، لیلی جیمز، جانی فلین، بن چاپلین، کن استات، آرچی بارنز، مونیکا دولان
  • موسیقی: استفان گریگوری
  • فیلم‌بردار: مایک الی
  • تدوین‌گر: جان هریس
  • شرکت تولید: and Magnolia Mae Films Clerkenwell Films
  • توزیع‌کننده: نتفلیکس
  • کشور: انگلستان و ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی
نقد فیلم حفاری
نقد فیلم حفاری

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم حفاری The Dig 2021  چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر