;
coinex

آموزش کار با بیگ بلو باتن (BigBlueButton) ؛ چگونه کلاس آنلاین تشکیل دهیم؟

آموزش کار با بیگ بلو باتن (BigBlueButton) به عنوان یکی از بسترهای مناسب برگزاری وبینار و کلاس آنلاین ضروری است. در ادامه این نوشته با برگزاری کلاس آنلاین در بیگ بلو باتن آشنا می‌شویم.

بیگ بلو باتن ابزاری منبع باز برای کنفرانس تصویری است که برای آموزش آنلاین طراحی شده است. بیایید نگاهی به آنچه ارائه می دهد، بیاندازیم. یکی از بهترین نرم‌افزارهای برگزاری کلاس‌های آنلاین بیگ بلو باتن است. این نرم‌افزار متن‌باز معمولا روی توزیع اوبونتو لینوکس نصب می‌شود و امکان برگزاری کلاس و سمینار را در هر مقیاسی فراهم می‌کند.

به سادگی امکان به اشتراک گذاری صدا، تصویر، اسلاید و حتی صفحه نمایش را برای شما فراهم می‌کند. قطعا کاربران شما از حضور در چنین کلاس‌ها و وبینارهای آنلاینی لذت خواهند برد. در ادامه این نوشته با آموزش کار با بیگ بلو باتن با تکراتو همراه باشید.

دانلود و آموزش کار با بیگ بلو باتن (BigBlueButton)

چگونه کلاس آنلاین و وبینار تشکیل دهیم؟

در ابتدای آموزش بیگ بلو باتن باید اشاره کنیم که راه اندازی آموزش مجازی و کلاس آنلاین برای آموزش از راه دور چند سالی است که ترند روز آموزشی است. وجود اینترنت، نرم افزارهای وب کنفرانس و دسترسی اکثر افراد به لپ تاپ و گوشی های هوشمند گسترش این ترند را خیلی بیشتر کرده است. در ادامه با آموزش ساخت کلاس آنلاین با بیگ بلوباتن همراه باشید.

در سال ۲۰۲۰ ، کار و آموزش از راه دور ،از خانه بسیار همه گیر شده است. البته ، شما نمی توانید همه کارها را از راه دور انجام دهید اما آموزش آنلاین چیزی است که امکان پذیر است و بهترین نرم افزارهای برگزاری کلاس و سمینار آنلاین این موضوع را اثبات کرده‌اند. برای استفاده از بیگ بلو باتن، نیازی نیست که نرم افزاری خاصی بر روی کامپیوتر، موبایل و تبلت نصب کنید. فقط کافی‌ست مرورگر را باز کنید، وارد کلاس آنلاین شوید و شروع کنید.

پیشتر در تکراتو به آموزش کار با ادوبی کانکت (Adobe Connect) مفصلا اشاره کرده بودیم و حالا به سراغ آموزش کار با بیگ بلو باتن یکی دیگر از این نرم افزارهای کاربردی می‌رویم. البته موارد بسیاری دیگری نیز هستند؛ مانند نرم افزار نیورو (Newrow)، نرم افزار ودامو (Vedamo)، نرم افزار لرن کیوب (LearnCube)، نرم افزار الکتا لایو (Electa Live)، نرم افزار ویزآیکیو (WizIQ).

آموزش کار با بیگ بلو باتن
آموزش کار با بیگ بلو باتن

با روی کار آمدن وبینار ها و کلاس های مجازی که جایگزین جلسات و کلاس های حضوری شدند انگار چیزی کم شده چیزی که شاید باعث خشک بنظر رسیدن جلسه یا کلاس می‌شود. اما دوران کرونا، شیب حرکت به سمت ارتباط از راه دور رو بسیار بیشتر کرد و مدارس و موسسات زیادی به سراغ استفاده از نرم افزارهای مرتبط برای برقراری ارتباط تصویری کردند.  چطور می‌توان در یک محیط مجازی با دست پایی که برای دیگران یا دیده نمی‌شود و یا اگر دیده می‌شود مفهموم آن در اشاره به چیزی ناپیداست.

نرم افزار بیگ بلوباتن چیست؟

شاید جالب باشید که بدانید دوره‌های آنلاین 60 درصد کمتر از تدریس‌های سنتی وقت شما را می‌گیرد. تصور کنید درون یک وبینار هستید و میخواهید توجه مخاطب را به قسمتی از صفحه جلب کنید. و یا شکلی ترسیم کنید تا او منظور شما را بهتر درک کند. اما چگونه؟

نرم افزار بیگ بلو باتن،  گزینه ایده‌آلی برای راه اندازی کلاس آنلاین است.چارکه امکانات زیادی دارد که از جمله آنها می‌تواند به عدم نیاز به نصب برنامه یا افزونه خاص برای شرکت در کلاس آنلاین / آموزش از راه دور / جلسات کاری آنلاین، امکان چت و تبادل فیلم و صدای استاد و کاربران، امکان برگزاری آزمون و امکان نظرسنجی آنلاین میان شرکت کنندگان اشاره کرد. در ادامه آموزش ساخت کلاس آنلاین با بیگ بلوباتن باید اشاره کرد که هیچ محدودیت مکانی و زمانی در بیگ بلو باتن وجود ندارد. شما می‌توانید با استفاده از آموزش‌های مجازی در هر زمان و مکانی به آن‌ها دسترسی نامحدود داشته باشید.

آموزش کار با بیگ بلو باتن
آموزش کار با بیگ بلو باتن

این نرم افزرارها ابزار هایی هستند که به کمک ما آمدند تا خشکی محیط مجازی را گرفته و آن حس صمیمت و گرما را که در جلسات و کلاس های حضوری داشتیم را به ما منتقل کند. بدون شک اگر این ابزار دست راست ارائه دهنده نباشند قطعاً دست چپ او هستند. در آموزش کار با بیگ بلو باتن به شما می‌گوید که این نرم افزار یادگیری آنلاین را آسان می کند، استفاده از آن کاملاً آسان است اما شما باید آن را در سرور خود تنظیم کنید تا از آن به عنوان یک پلت فرم کامل یادگیری آنلاین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت

در ادامه آموزش بیگ بلو باتن بیگ بلوباتن یک برنامه وب مبتنی بر HTML۵ است. برخلاف بسیاری از سیستم های کنفرانس وب تجاری که نیاز به نصب نرم افزار دارند، BigBlueButton در مرورگر وب شما اجرا می شود. در بیگ بلو باتن شما می‌توانید در لحظه و آنلاین، صدا تصویر، اسلاید، وایت برد و فایل‌های مختلف را به اشتراک بگذارید و از طریق وب‌کم، صدا و چت گروهی در ارتباط باهم قرار بگیرید و امکانات بیشتری نیز نظیر نظرسنجی نیز در این سیستم گجانده شده است.

شما روی پیوندی کلیک کنید (مانند Greenlight) ، مرورگر شما BigBlueButton را اجرا می کند و از شما می خواهد که به پل صوتی بپیوندید. هیچ افزونه ای برای بارگیری ، هیچ نرم افزاری برای نصب وجود ندارد. BigBlueButton با استفاده از پشتیبانی داخلی مرورگر برای کتابخانه های ارتباطی وب در زمان واقعی (WebRTC) ، به اشتراک گذاری صوتی ، تصویری و صفحه نمایش با کیفیت بالا می پردازد.

WebRTC استانداردی است که توسط همه مرورگرهای اصلی ، از جمله Chrome ، FireFox ، Safari و Safari Mobile پشتیبانی می شود. برای بهترین نتیجه در رایانه های رومیزی و رایانه ، Chrome یا Firefox را توصیه می کنیم. برای Chromebook ، ما مرورگر داخلی Chrome را توصیه می کنیم.  در ادامه آموزش ساخت کلاس آنلاین با بیگ بلوباتن باید اشاره کرد به اختصار از جمله مهمترین قابلیت‌های این نرم افزار را در ادامه می‌آوریم. BigBlueButton مجموعه ای از ویژگی های مفید مناسب برای معلمان و مدارس را برای کلاس های آنلاین ارائه می دهد که مهمترین آنها از این قرار است:

  • اشتراک گذاری صفحه نمایش
  • تخته وایت برد (پشتیبانی چند کاربره از تخته سفید)
  • پشتیبانی از وب کم
  • پشتیبانی از ضبط جلسه
  • نظر سنجی آنلاین
  • پرسش و پاسخ
  • اتاق استراحت
  • صوت و تصویر ضبط و نمایش
  • پشتیبانی از شکلک ها
  • اشتراک گذاری فایل
  • گفتگوی عمومی و خصوصی
  • اجازه برای پرسش
  • اجازه برای ورود به کلاس
  • امکان گروه بندی کاربران برای همکاری تیمی
  • کلاسهایی مجزا برای گفتگو
  • توانایی میزبانی خود از آن
  • یک API برای ادغام آسان در برنامه های وب فراهم می کند

در توضیح موارد بالا می‌توان گفت  تصویر و صوت برای همه کاربران وب کنفرانس ارائه خواهد شد. می‌توانید کیفیت و اندازه تصویر خود را بر حسب نیاز و سرعت اینترنت کاهش یا افزایش دهید. به علاوه در بخش تخته وایت برد سمینار کاربر می‌تواند هم‌زمان با ارائه محتوای مورد نظر خود در وبینار وکلاس مجازی خود، بر روی تخته تایپ کند و از موس و یا قلم نوری استفاده کند.

آموزش کار با بیگ بلو باتن
آموزش کار با بیگ بلو باتن

همچنین ضبط جلسه نیز یک قابیلت خود به شمار می‌رود که کلیه کلاس‌های مجازی‌، جلسات و وبینارهای را می‌توانید از طریق بیگ بلو باتن ضبط کنید. در نهایت در بخش پرسش و پاسخ باید گفت محیط برای گفتگوی متنی به صورت عمومی و خصوصی وجود دارد که کاربران از طریق آن می‌توانند سوالات خود را به صورت متنی مطرح کنند و پاسخ بگیرند.

آموزش کار با بیگ بلو باتن (BigBlueButton)

پیش از هر کاری باید نرم افزار بیگ بلو باتن را بر روی یک سرور نصب کنید. از این نظر این نرم افزار شبیه به ادوبی کانکت است و حتی می‌تواند جایگزین خوبی برای آن در دانشگاه‌های کشور باشد که این روزها به دلیل همه گیری کرونا عمده‌ی کلاس‌هایشان به صورت آنلاین برگزار می‌شود. برای آموزش نصب بیگ بلو باتن بر روی سرور می‌توایند به این لینک در سایت اصلی مراجعه کنید.

در ادامه آموزش بیگ بلو باتن بیگ بلوباتن در ابتدا وارد آدرس پنل خود شوید. برای یک دموی خوب می‌توانید به سایت یبگ بلو باتن (BigBlueButton) مراجلعه کنید. دقت کنید که برای کار با این آدرس نیاز است تا از آیپی خارج از ایران استفاده کنید. بعد از ورود به سایت از گوشه سمت راست بالا بر روی گزینه Try Now کلیک کنید.در ادامه آموزش ساخت کلاس آنلاین با بیگ بلوباتن باید اشاره کرد  سپس باید فرآیند ثبت نام را انجام دهید. گوشه سمت راست بالا دو گزینه «Sign in» و «Sign up» قرار دارد. اگر حساب کاربری ندارید باید روی «Sign up» کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که در آن باید اطلاعات را مانند شکل زیر تکمیل کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین ساعت های هوشمند 2021

البته در اینجا می‌توانید با استفاده از گوگل ثبت نام سریع انجام دهید ولی در سرور واقعی نیاز است تا هر کاربر حساب کاربری مخصوص به خود را داشته باشید. در نهایت پس از آنکه وارد پنل شدید با چیزی مانند شکل زیر مواجه خواهید شد.

آموزش کار با بیگ بلو باتن
آموزش کار با بیگ بلو باتن

به عنوان دانشجو یا استاد باید بتوانید در ادامه از طریق داشبورد خود وارد اتاق (Room) برگزاری کلاس شوید. در ابتدا بیاییم فرض کنیم که شما یک ارائه دهنده هستید و در ابتدای امر باید اتاق کنفرانس یا کلاس آنلاین را خودتان ایجاد کنید. برای اینکار باید بر روی گزینه Create a Room کلیک کنید تا به عنوان یک مدرس کلاس جدیدی را ایجاد کنید. پس از آن پنجره‌ای مانند تصویر زیر باز خواهد شد که در آن باید مشخصات مربوط به روم را وارد کنید.

آموزش کار با بیگ بلو باتن
آموزش کار با بیگ بلو باتن

در کادر بالایی نام اتاق را به دلخواه وارد کنید. با استفاده از کادر پایین‌دستی‌اش می‌توانید با کلیک روی تاس یک رمز تصادفی ایجاد کنید و آن را با کاربران به اشتراک بگذارید. به این صورت کاربران با وارد کردن رمز عبور می‌توانند وارد کلاس شوند. رمزهای تصادفی عمدتا نسبت به رمزهایی که کاربران خود ایجاد می‌کنند از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

در مورد گزینه‌های بعدی نیز شما می‌توانید برای کاربران سطح دسترسی تعیین کنید. با خاموش یا روشن کردن هرکدام از این گزینه‌ها این کار انجام می‌شود. هر یک از موارد را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • فعال کردن دکمه اول: کاربران هنگام ورود به کلاس حالت Mute خواهند داشت
  • فعال کردن دکمه دوم: برای وارد شدن هر یک از کاربران به کلاس نیاز به تایید توسط مدیر جلسه (استاد) است.
  • فعال کردن دکمه سوم: هر کاربری می‌تواند این کلاس را در هر زمان دلخواه خود آغاز کند.
  • فعال کردن دکمه چهارم: همه کاربران می‌توانند به عنوان مدیر جلسه فعال باشند.
  • فعال کردن دکمه پنجم: پس از ساخت کلاس به طور اتوماتیک وارد آن خواهید شد.

در نهایت بر روی گزینه Creat a Room کلیک کنید. پس از ورود به کلاس پنجره‌ای مانند شکل زیر نمایش داده می‌شود.

آموزش کار با بیگ بلو باتن
آموزش کار با بیگ بلو باتن

همانطور که می‌بینید، دو گزینه پیش روی شما قرار دارد. Microphone و Listen Only.  انتخاب گزینه «Microphone» به امکان صحبت در کلاس می‌انجامد. اما اگر «Listen Only» را انتخاب کنید، تنها می‌توانید در کلاس حاضر بوده و فقط صحبت‌های دیگران را گوش دهید. چون فرض را بر این گذاشتیم که ما مدیر جلسه هستیم پس بر روی میکروفون کلیک می‌کنیم. حین برگزاری کلاس می‌توانید مجدد بین این حالت جابجا شوید. تبریک! شما توانستید با موفق یک روم در بیگ بلوباتن ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سیستم گیمینگ ارزان قیمت

سه قابلیت مهم در کلاس وجود دارد که برای فعال کردن آنها طبق دستور زیر عمل کنید:

  • فعال یا غیرفعال کردن صدا:  برای فعال یا غیر فعال کردن صدا بر روی شکل شماره یک کلیک کنید.
  • به اشتراک گذاشتن وب کم: برای فعال یا غیرفعال کردن اشتراک گذاری وب کم بر روی گزینه ی شماره دو کلیک کنید.
  • به اشتراک گذاری دسکتاپ: برای به اشتراک گذاری صفحه دسکتاب بر روی گزینه ی شماره سه کلیک کنید.
آموزش کار با بیگ بلو باتن
آموزش کار با بیگ بلو باتن

نکات مهم در چت در بیگ بلو باتن

اول از همه باید از این بخش تنها برای گفتگو پیرامون بحث جلسه یا کلاس استفاده کرد و گفتگو های نامربوط به جلسه یا کلاس را به مکان دیگری مکول کنیم. تا هم به حقوق دیگران احترام بگذاریم و نظم را رعایت کنیم. از طرفی حریم خصوصی خودمان را حفظ کرده‌ایم. برای استفاده از پنل گفتگوی عمومی ابتدا باید در قسمت بالا سمت راست صحفه جلسه یا کلاس بروی آیکن آدمک کلیک کنید. سپس بروی گفتکوی عمومی کلیک کنید. متنی که می‌خواهید را در کادر مشخص شده تایپ و سپس پیام خود را ارسال کنید.

بهتر است قبل از شروع به گفتگو و ارسال پیام به گفتگو آن را یک بار بخوانیم تا اولاً اشتباهی در آن نباشد. دوماً مطمئن شویم که منظور ما را به صورت کامل به مخاطب منتقل کند. چون متن ها نسبت به صحبت کردن در انتقال احساس ضعیف هستند بهتر است منظور خود را ساده و شفاف بیان کنیم. تا هم مفید واقع شود و هم باعث ایجاد سوءتفاهم نشود.

وبینار چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر کمی به یادگیری آنلاین علاقه داشته باشید و یا از تکنولوژی آموزشی سر در بیاورید، به احتمال زیاد با واژه وبینار (Webinar) آشنایی خواهید داشت. «وبینار» لغتی است که شاید آن را در بنرهای مختلفی دیده باشید، اما بدون آنکه معنی‌اش را بدانید، از کنار آن عبور کرده‌اید. وبینار از ترکیب دو واژه وب و سمینار تشکیل شده است (Web Based Seminar) و بستری مجازی است که ما می‌توانیم آموزش‌های خود را مبتنی بر اینترنت ارائه کنیم.

گاهی به‌جای لغت وبینار از لغت‌هایی مثل وب‌کست، آموزش آنلاین، رویدادهای آنلاین، کلاس‌های آنلاین و… نیز استفاده می‌شود. در انتهای آموزش ساخت کلاس آنلاین با بیگ بلوباتن باید اشاره کرد وبینار یکی از پدیده‌های بسیار اثرگذار در دنیای بازاریابی اینترنتی و همچنین تدریس است. وبینار در واقع سمیناری است که از طریق وب برگزار می‌شود. از طریق «وبینار» می‌توان بدون نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی، یک جلسه مجازی را با گروهی از حاضرین برگزار کرد. از طرف دیگر، مخاطب نیز بدون نیاز به ترک منزل یا هر جایی که حضور دارد می‌تواند با استفاده از رایانه دسکتاپ یا لپ‌تاپ یا حتی گوشی موبایل خود در وبینار شرکت کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های دانشجویی 2021

وبینارها روش جدیدی برای ارائه‌ی محصولات نیز به‌شمار می‌روند، به‌عنوان‌مثال اگر قصد فروش محصولی را دارید، به‌سادگی می‌توانید برای معرفی محصول خود و طرز استفاده از آن، وبینار رایگانی برگزار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید محصول یا سرویس خود ترغیب کنید. امروزه دو نوع وبینار وجود دارد. اول وبینارهایی که زنده هستند و به صورت زنده و به صورت پخش مستقیم برگزار می‌شوند و  امکان تعامل بهتر و بیشتری را فراهم می‌کنند؛ چون مخاطب می‌تواند در هر زمان که بخواهد سؤالات خود را مطرح کرده و فوراً یا با فاصله اندکی پاسخ مورد نظر را دریافت کند.

البته اگر بخواهید شرکت‌کنندگان تصویر زنده شما را هم ببیند مسلما به سرعت‌ اینترنت در حد 1 تا 5 مگابیت بر ثانیه نیاز دارید و با سرعت آپلود 5 مگابیت می‌توانید فیلم خود را به صورت HD منتشر کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: bigbluebutton

نظر شما در خصوص آموزش کار با بیگ بلو باتن چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در این زمینه در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر