;
coinex

نقد فیلم تام و جری 2021 (Tom and Jerry) : تام و جری شکست خوردند!

رسانه هایی که برای کودکان فعالیت میکنند، نمی توانند مانند گذشته با بزن بکوب های قدیمی جذاب باشند. با نقد فیلم تام و جری 2021 و سایت تکراتو همراه ما باشید.

جذابیت سیال و پر قدرت بزن بکوب شخصیت های تام و جری با استفاده از لایو اکشن آقای تیم استوری به سطح نازلی رسیده است. سادیسم نوستالژیکِ کاریکاتورهای قدیمی در همان قدیم مانده است. فیلم تام و جری باید یک شکست برای کارگردانش آقای Tim Story در سال 2021 باشد. این فیلم به شکلی دستمالی شده به رابطه تکراری  و در سطحی ترین شکل ممکن بین دو شخصیت کارتونی میپردازد.

نقد فیلم تام و جری 2021 (Tom & Jerry)

تام و جری شکست خوردند!

فیلم بواسطه لایو اکشن، تام و جری را با شخصیت های واقعی در خیابان های منهتن روبرو میکند، جایی که جری سر به هوا به دنبال یک محل اقامت مجلل میگردد. و تام با یک ارگ در حالی که خود را به کوری زده است در پارک مرکزی مینوازد، تا گردشگران به او پول بدهند. 

نقد فیلم تام و جری 2021
نقد فیلم تام و جری 2021

در ادامه، تام و جری به سرعت با جریانات خاص خود باهم روبرو میشوند و دچار هرج و مرج  در خیابان میشوند تا کایلا (Chloë Grace Moretz) کار خود را از دست بدهد.

تقدیر باعث میشود کایلا پس از مدتی با دوز و کلک در هتل رویال گیت، خود را کار کشته کار در هتل نشان دهد و یکی از دست اندرکاران اصلی عروسی بزرگ یک شخصیت مشهور که در آخر هفته اتفاق می افتد، بشود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

جری که از قبل در این هتل جا خوش کرده است باعث آزار و اذیت احوالات هتل میشود. کایلا تام را برای کمک و از بین بردن جری مأمور میکند، و این ماموریت تبدیل به تهدیدی مخرب برای عروسی زن و شوهر مشهور بن (با بازی کالین جوست) و پریتا (با بازی پالوی شاردا) میشود. و همچنین جایگاه مدیر ارشد هتل و کایلا، ترنس (با بازی مایکل پنا) را به خطر می اندازد.

نقد فیلم تام و جری 2021
نقد فیلم تام و جری 2021

سعی در خراب کردن نوستالژی های ما!

سوال اساسی من این است که چرا این فیلمساز با این درجه از ابتذال سعی دارد تک تک حیوانات را به شکل انیمیشن نشان دهد. حتی تام و جری هم خوب از آب درنیامده اند و گویا وصله ای ناجور هستند به فیلم آخر تیم استوری.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

عمدتا به این دلیل فیلم قابل تحمل میشود که در داستانِ در سطح مانده ی فیلم تام و جری، عشقی آبکی در طول جریان عروسی مطرح میشود که باز هم با آن بزن بکوب های نچسب در لایو اکشن مبتذل تام و جری رنگ خود را میبازد.

تام و جری شخصیت هایی هستند که ویلیام هانا و جوزف باربرا (دو جوان زیر ۳۰ سال) در بخش پویانمایی شرکت مترو گلدوین مایر، مدیریت می کردند. آن دوره، مفهوم ساده درگیری موش و گربه بارها تکرار شده بود اما آن دو توانستند این ایده را به گونه‌ای زیبا و مردم‌پسند ارائه کنند. 

در این فیلم سعی شده است برخی از صحنه های شاخص سریال کارتونی اصلی مانند تبدیل شدن تام به یک خفاش پرنده، ضربه های سهمگین به صورت با اتوی داغ، سگی غول پیکر با دندان شیطانی خود در تعقیب تام، پیانو نواختن تام و آزارهای جری را عینا تکرا کند.

فیلم تام و جری ساخته ی تیم استوری از نظر بصری از کیفیت خوبی برخوردار نیست، به شکلی که بهنگام تحت تاثیر قرار گرفتن انگار احساسات ما به یک دیوار بتونی برخورد میکند و زخمی میشود. خصوصاً اینکه ما عادت داریم تام و جری را در فضایی مات با زوایای دوربین آشناتر ببینیم.

نقد فیلم تام و جری 2021
نقد فیلم تام و جری 2021

دیگر با وجود دنیای تکنولوژی و کثرت تصاویر و تنوع در شخصیتهای پیچیده و روانشناختی و تاثیرگذار متعدد نمیتوان توقع داشت این دو شخصیت با همان فضای تکراری و حرکات تکراری برای کودکان حال حاضر جذابیت گذشته را داشته باشد و قدیمی و بی مزه حس نشود. 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

تام، آن گربه خاکستری دست و پا چلفتی و رقیب او جری، موشی قهوه ای و باهوش، دیگر نمیتوانند با پتانسیل قبلی خود برای کودکان و یا حتی بزرگسالان جز حالت نوستالژیک گونه ای که برایمان ایجاد میکنند داشته باشند. 

بر خلاف من آقای پیتر دبروگ منتقد سایت ورایتی با دادن امتیاز 60 از 100 معتقد است:

تام و جری هرگز قدیمی نمیشوند. و چون به شکل وفادارانه ای بدون تغییرات ناخوشایند روی شخصیت های کارتونی این مجموعه با دنیای واقعی ادغام شده و پرداخته شده است از کارگردانش تشکر کرده.

سیاسی بازی آقای تیم استوری!

فیلم تام و جری بسیار ناامید کننده است. دیالوگهای فیلم به طرز وحشتناکی فقط به دنبال رنگارنگ کردن و بالا نگه داشتن ریتم فیلم جهت جلب توجه بچه ها خودنمایی میکند. و نه تنها هیچگونه محتوای تامل برانگیزی در آنها دیده نمیشود بل مبتذل و آبکی هم هستند. کلوئی بازیگر شخصیت زن در این فیلم اصلا خوب ظاهر نمیشود و دیالوگهایش روی فیزیک و چهره ی برافروخته اش بهنگام مواجه شدن با شخصیت های کارتونی تام و جری ننشسته است. 

دختری سفیدپوست که با یک شخص سیاه پوست در حال ارتباط برقرار کردن است. آفرین به تیم استوری! تمام هنر تیم استوری همین بود؟ ارتباط بین سفیدپوستان و سیاه پوستان بدون تبعیض نژاد؟! بنظرم این ترکیب شعاری آمد. شعاری که بیایید تعصب جنسیتی را کنار بگذارید! این شعارها به طرز شگفت آوری در فیلم تام و جری حس وصله ی ناجور بودن را به آدم میدهد. آقای تیم استوری به چه قیمتی نوستالژی تام و جری را با این شعارها  و فضای سیاسیِ ناقصی که در ذهن دارد، خراب میکند؟

تنها دلیل دیدن فیلم تام و جری خانم کلوئی بود!

فیلم تام و جری را بیشتر از پنج تا ده دقیقه نتوانستم ببینم. آن هم برای کنجکاوی و بیاد زد و خوردهای قدیمی این دو موجود که خاطره های زیادی با آنها داریم. اما آیا برای کودکان اکنون هم جالب است؟ بنظرم حتی مسخره ست.

بیشتر بخوانید:‌ نقد سه گانه ماتریکس ؛ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

با آن اتفاق های متضاد و غیر قابل قبول و مسخره در یک لایو اکشن بی تناسب. با آن بازی بد، مصنوعی و درک نشده توسط خانم Chloë Grace Moretz که در طول فیلم از حیث انتفاء ساقط بود. اگر زیبایی ایشان مدنظرم نبود همان ده دقیقه ی اول فیلم دکمه ی آف را میزدم. و سریال سیاوش را پلی میکردم.

نقد فیلم تام و جری 2021
نقد فیلم تام و جری 2021 / خانم کلوئی

از بسیاری جهات فیلم تام و جری شکست میخورد. یکی از اساسی ترین مسائلی که در این فیلم مورد توجه من قرار گرفته و توی ذوق من و شاید شما بزند داستان دم دستی، سطحی و بی بنیه ای است که بهیچ وجه عناصری در آن دیده نمیشود که بشود به فیلم تبدیلش کرد و از آن تصاویر لذت برد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

داستان کسل کننده است، شخصیت ها تک بعدی و بی رمق هستند و کنش و واکنش بی سرو ته. این که آیا مخاطبان جوان با موش و گربه ای مشهور که دائماً درگیر  مشاجرات ریز و درشت هستند آشنا هستند یا خیر، مهم نیست.

جان دفورد منتقد سایت هالیوود ریپورتر با دادن امتیاز 30 از 100 با من هم عقیده است:

او هم از فیلمنامه ی ضعیف، داستان بد و پتانسیل بسیار کم فیلمنامه برای ساخت یک فیلم سینمایی خوب میگوید. و اینکه بهیچوجه تعامل بین بازیگران زنده و انیمیشن در نیامده است و یا حتی توی ذوق میزند. اگر فیلم تام و جری بخواهد با وجود فیلمهای لایو اکشن دیگر موفق باشد، این راهی که تیم استوری پیش گرفته اصلا درست نیست!

و نکته ی مهم دیگری که این منتقد به آن اشاره میکند این است که:

چرا بعضی از حیوانات حرف میزنند و بعضی نه! چرا تام و جری حرف نمیزنند؟

جیسون بیلی منتقد سایت معتبر نیویورک تایمز با دادن امتیاز 30 از 100 در خصوص فیلم تام و جری نوشته است:

شخصیت های واقعی در این لایو اکشن اصلا کارساز نیستند، زیرا ترکیب و تعامل انیمیشن و لایو اکشن به قدری نامناسب است که به نظر می رسد ما به جای شوخی، شاهد ظاهرسازی های بچکانه ی جلوه های ویژه هستیم. 

نقد فیلم تام و جری 2021
نقد فیلم تام و جری 2021

شعور مخاطب را زیر سوال نبر!

در انتها باید بگویم فیلم تام و جری وحشتناک بود. بسیار خنده دار بود، نه بخاطر تام و جری بودنش، بل بخاطر مضحک بودن داستان، ترکیب بندی و تناسب خیلی بد در لایو اکشن این فیلم. اصلا فکر نمیکردم بتونم فیلم را تمام کنم.

شخصیت ها آنقدر بد بازی میکردند که انگار اولین فیلم سینمایی ساخته شده در تاریخ است که میخواهیم از سینما رونمایی کنیم تا اینکه کیفیت فیلم و ارزش به شعور مخاطب و بیننده را مدنظر بگیریم. شاهد شوخی های احمقانه ای بودم.

نقد فیلم تام و جری 2021
نقد فیلم تام و جری 2021

اگر میخواهید تصور درستی از یک نوستالژی پر قدرت و کلاسیک در ذهنتان باقی بماند حتما و یقینا فیلم تام و جری را نبینید!

مطمئن نیستم این فیلم برای چه سنی بود؟ نه برای بزرگسالان مناسب بود چراکه محتوای دندان گیری برای تامل نداشت و مطمعنم برای بچه های عصر تکنولوژی خسته کننده هم است. این فیلم حتی یک فیلم مربوط به تام و جری نیست زیرا آنها به سختی در صفحه نمایش حضور موفق و پر رنگی دارند. 

تام و جری وقتی در تصویر هستند چیزی جز تکرار بد از اتفاق های سریال تام و جری ای که در گذشته دیده ایم، نمیبینیم. این فیلم میتوانست خوب باشد، به شرطی که داستان کلوئی گریس مورتز و مایکل پنا را در همان هتل، مشغول تدارک عروسی نشان میداد!

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

در حقیقت با فیلمی کاملا وحشتناک روبرو هستیم.  اگر مثل من با تماشای فیلم  تام و جری کلاسیک بزرگ شده اید، این فیلم یک سیلی محکم است. این لایو اکشن را مانند فیلم Scooby Doo به کارگردانی راجا گاسنل میتوان شکست خورده در نظر گرفت. 

در انتها سعی کردم خودم را مجبور به تماشای این فیلم کنم، اگر جریان نوشتن نقد صادقانه را در ذهن نمیپروراندم، قادر به انجام آن نبودم. من توصیه می کنم که وقت خود را برای دیدن این فیلم هدر ندهید. تیم استوری با تلاش برای بازآفرینی این فیلم کلاسیک به شعور مخاطب توهین میکند و لاغیر!

نقد فیلم تام و جری 2021 (Tom & Jerry) : عوامل فیلم

  • کارگردان: تیم استوری
  • فیلمنامه‌نویس: کیتی سیلبرمن بر پایه تام و جری اثر ویلیام هانا
  • بازیگران: کلویی گریس مورتس، مایکل پنیا، کن جیونگ و راب دلینی
  • فیلم‌بردار: آلن استوارت
  • توزیع‌کننده: برادران وارنر
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم تام و جری 2021 چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر