;
coinex

نقد فیلم ماتریکس (The Matrix Triology‌) ؛ چرا باید ماتریکس 4 را ببینیم؟

در نقد فیلم ماتریکس می خوانیم: سه‌گانه ماتریکس با مفاهیمی درگیر می‌شود که مخاطبانش نیز همواره با آن‌ها درگیرند و بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر می‌گذارد. یکی از علت های اصلی دیدن فیلم ماتریکس 4 مواجه شدن با مستند معضل اجتماعی بود که امسال سر و صدای خاص خود را داشت. در این نوشتار به تحلیل سری ماتریکس و علت منتظر ماندن برای دیدن فیلم ماتریکس 4 می‌پردازیم. با سایت تکراتو همراه ما باشید.

ماتریکس (Matrix) جدولى از اعداد است که در ریاضیات به وسیله آن معادلات بسیار پیچیده و مسائل مشکل را به راحتى حل مى‌کنند. ماتریس تأثیر بسزایى در رشد ریاضیات جدید و در نتیجه، فناورى و توسعه مادى بشر داشته است. از اینرو، مى‌توان آن را به عنوان نماد علم مدرنیته یا تکنولوژى جدید یا انبوهى از اعداد و معادلات دانست. شاید دلیل اینکه در این فیلم، این نام بر یک دستگاه رایانه‌اى خبیث گذاشته شده، خود نوعى نقد دوران مدرنیته و تکنولوژى‌هایش باشد.

نقد فیلم ماتریکس (The Matrix Triology‌)

چرا باید ماتریکس 4 را ببینیم؟

  • ماتریکس محصول سال ۱۹۹۹ به کارگردانی واچوفسکی ها
  • ماتریکس: بار گذاری مجدد محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی واچوفسکی ها
  • انقلاب های ماتریکس محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی واچوفسکی ها
  • ماتریکس ۴ محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی لانا واچوفسکی

The Matrix (1999)

توماس آندرسون مردی است که زندگی دوگانه‌ای دارد. یکی، کار در یک شرکت نرم افزاری بسیار معتبر. دو، یک هکر با نام مستعار Neo. ماتریکس پیشرفت Neo را در مقابل یک فرد معمولی در معرض دنیای واقعی دنبال می‌کند. در ادامه جهانی که نئو فکر می‌کرد واقعی است. در واقع ماتریکس، یک برنامه رایانه‌ای است که توسط ماشین‌ها ساخته شده است تا از انسان به عنوان باتری استفاده کند. مورفئوس تصور می‌کند که نئو می‌تواند ماتریکس را کنترل کند. مورفئوس احساس می‌کند نئو یکی از منتخبین است، کسی که همه را از شر ماتریکس آزاد خواهد کرد.

نقد فیلم ماتریکس 4 و 1 2 3
نقد فیلم ماتریکس 4 و 1 2 3

در قسمت اول سری ماتریکس ما با جهان فیلم، جزییات و قوانین آشنا می‌شویم. و یک قهرمان جدید و درعین حال یک شخصیت منفی جدید معرفی می‌کند. در فیلم اول با پتانسیل‌های شخصیت‌های فیلم و چگونگی استفاده از آن‌ها روبرو خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های اکشن 2021

ماتریکس‌ همان‌ چیزی است‌ که‌ اینترنت‌ آرزو می‌کند پس‌ از توسعه، به‌ آن‌ شبیه‌ باشد! فروشگاه‌ هوس‌انگیزی‌ که‌ برای‌ هریک‌ از حواس ‌پنج‌گانه ما چیزی‌ جالب‌ برای‌ عرضه‌ کردن‌ دارد! مجسم‌ کنید که‌ تصویر یک‌ کیک‌ پنیری‌ را به‌صورت‌ Online ببینید و با دستگاه‌ جدید ما بتوانید قبل‌ از خریدن‌ این‌ کیک‌، روی‌ آیکون‌ آن‌ کلیک ‌کرده ‌و طعم‌ آن‌ را بچشید!

مامور اسمیت:

مایلم یکی از یافتههام رو در مدتی که اینجا بودم بهت بگم. مربوط به زمانی هست که میخواستم گونه‌ی شما را طبقه بندی کنم. فهمیدم که شما در واقع پستاندار نیستید.

پستانداران در این سیاره به طور غریزی نوعی توازن طبیعی با محیط اطراف ایجاد میکنند. اما شما انسان‌ها این کار را نمی‌کنید. شما میروید به یک منطقه و خودتان را تکثیر میکنید، تا آنجا که تمام منابع طبیعی از بین برود. و تنها راه ادامه ی بقائ اینه که بروید به یک منطقه ی دیگر. ارگانیزم دیگری نیز در این کره خاکی وجود دارد که از همین الگو پیروی می کند. میدونی چیه؟ ویروس. انسان ها یک بیماری هستند ، یک سرطان در این کره خاکی هستند، شما یک آفت هستید و ما… درمان می‌کنیم.

من… از این مکان، از این باغ وحش، این زندان، این واقعیت متنفر هستم، هرچه می خواهید اسمش را بگذارید. دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. بخاطر بویش. احساس می کنم از آن اشباع شده‌ام.

می‌توانم بوی بد شما را حس کنم. و هر وقت احساس می‌کنم به نوعی به آن آلوده شده ام. تهوعآور است، نیست؟ باید از اینجا برم، من باید آزاد شوم و تو در ذهنت کلیدی داری، کلید من. وقتی زایان نابود شد دیگر نیازی به حضور من نیست، متوجهی؟ من به کدها احتیاج دارم من باید وارد زایان بشوم و شما باید به من بگویید که چگونه. اگر نگویی خواهی مرد!

آقای‌ الوود آیوی‌ بنیان‌گذار شرکت‌ Trisenx پیش‌بینی‌ می‌کند که روزی‌ ماشین‌های‌ چشایی‌ در همه‌ رستوران‌ها نصب‌ خواهند شد. شرکت‌ Trisenx اولین‌ شرکتی‌ است‌ که‌ مدعی‌ تولید یک‌ دستگاه‌ چشایی مصنوعی‌ شده‌ است‌.

آقای‌ آیوی‌ می‌گوید که‌ در سایت ‌Trisenx شما می‌توانید به‌ هنگام ‌مطالعه‌ صورت‌ غذای‌ رستوران‌، سوپ‌ روز یا غذایی‌ را که‌ می‌خواهید سفارش‌ دهید. اختراع‌ آقای‌ آیوی‌ شما را در چنان‌ محیطی‌ غوطه‌ور می‌کند که‌ علاوه‌ بر بو، آب‌وهوای‌ شبیه‌سازی‌شده‌ نیز در آن‌ وجود دارد. این‌ دستگاه‌ به‌ عبارتی‌ یک ‌ماتریکس‌ کوچک‌ است‌! این‌ یعنی‌ ورود به‌ عصر ماتریکس‌!

مورفئوس‏ به نئو‏:

فکر نکن که می‏تونی،‏ بلکه می‏تونی.

ماجرای فیلم ماتریکس 1 در سال 2199 می‌گذرد. جریان این است که هوش‌های مصنوعی مخلوق انسان در ابتدای قرن 21 چنان قدرتی پیدا ‌می‌کنند که بر خالق خود یعنی انسان غلبه می‌کنند و انسان‌های مورد نظرشان را در کشتزارهای خود پرورش می‌دهند و این انسان‌ها نمی‌دانند که اسیر ماتریکس هستند.

نقد فیلم ماتریکس 4 و 1 2 3
نقد فیلم ماتریکس 4 و 1 2 3

ماتریکس همان گونه که از اسمش برمی آید context و زمینه است که ما را در دل آن کاشته‌اند. ماتریکس زندانی است که حجاب دنیای واقعی شده و ما را دچار جهل مرکب کرده چرا که خودمان هم نمی‌دانیم برده و زندانی دیگران هستیم.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

اوراکل(پیشگو) به نئو:

تو استعداد و قابلیت آن ‌را داری که‏ برگزیده و منجی باشی، و این استعداد زمانی به فعل می‏رسد که باور کنی همان منجی هستی.

این فیلم با بودجه 60 میلیون دلار توسط Andy  و Larry Wachowski به عنوان نویسنده و کارگردان در استرالیا ساخته شد. برادران یا خواهرانی که تا قبل از این تنها یک فیلم جنایی بنام Bound را در کارنامه داشتند.

در فیلم ماتریکس 1 جلوه‌های ویژه بزرگترین نقطه قوتش بود. ایده‌ی اصلی‌ ماتریکس‌، توهم‌ و دنیای‌ مجازی‌ است‌. آیا می‌دانید چقدر تحت کنترلید؟ آیا می‌دانید عقاید چگونه به شما خورانده می‌شود؟ آیا می‌دانید به چه کاری دعوت می‌شوید؟ آیا می‌دانید چه آینده‌ای در انتظار شماست؟ و آیا می‌دانید چه آینده‌ای را برای شما می‌خواهند‌؟

نئو:

فکر کردم واقعی نیست.

مورفئوس:

ذهن تو آن را واقعی می کند.

نئو:

اگر در ماتریس کشته شوید، اینجا می میرید؟

مورفئوس:

بدن نمی تواند بدون ذهن زندگی کند.

The Matrix Reloaded (2003)

فیلم دوم جایگاهی است برای بررسی موضوع حق انتخاب. این مسئله که آیا ما در زندگی واقعا حق انتخاب داریم؟ اگر حق انتخاب داریم، معمولا چه انتخاب‌هایی می‌کنیم؟

مورفئوس:

همه چیز با انتخاب آغاز می شود.

مروینجین:

نه. اشتباه است. انتخاب توهمی است که بین افراد با قدرت و افراد فاقد قدرت ایجاد می شود.

یکی از بهترین حس‌هایی که مخاطب امروزی می‌تواند داشته باشد حس اختیار است. اما این حس توسط قسمت دوم ماتریکس نابود می‌شود. مخاطب وارد مرحله‌ای جدید از درگیری‌های ذهنی با خودش می‌شود. زندگی‌اش را بارها و بارها مرور می‌کند و از خود می‌پرسد: “چه سهمی از این زندگی در اختیار من بوده است؟ چقدر توانسته‌ام آن را تحت کنترل داشته باشم؟”

نقد فیلم ماتریکس
نقد فیلم ماتریکس

در این قسمت از ماتریکس زایان محور اصلی است. کلمه‌ی زایان در کتاب‌های لغت، کوهی است که اهالی قوم یهود از آن‌جا آواره شدند اما در این فیلم آرمانشهر موعود است. جالب است که زایان را در مرکز زمین نشان می‌دهد. اما ما می‌دانیم که در مرکز زمین حرارت بسیار بالاست و همچنین در آن‌جا اکسیژن کم است. سؤال این‌جاست که این‌ها چطور با این شرایط زندگی می‌کنند.

نئو:

چرا من اینجا هستم؟

آرشیتکت:

زندگی تو حاصل یک باقیمانده از یک معادله نامتعادل ذاتی در برنامه نویسی ماتریس است. تو سرانجام یک ناهنجاری هستی، که علی رغم صادقانه‌ترین تلاش‌های من و آنچه که هماهنگی دقت ریاضی در اختیارمان گذاشته است، نتوانستم حذف کنم. درحالی که این فشاری است که سخت به آن اعتراض میکنیم، دور از انتظار نیست و خارج از حد کنترل هم نیست. و تو را بی محابا اینجا هدایت کرده است.

نئو:

به سوال من پاسخ ندادید.

آرشیتکت:

کاملاً درست. جالب هست. از سایرین سریع‌تر بود.

نئو در ماتریکس 2 باید بین نجات زایان و نجات ترینیتی یکی را انتخاب کند. وی ترینیتی را نجات می‌دهد و داستان تا ماتریکس ۳ ادامه پیدا میکند.

The Matrix Revolutions (2003)

این قسمت از فیلم ماتریکس حرف، پرسشگری و علت‌جویی جدیدی را مطرح نمی‌کند. در عوض تمام تمرکز نویسنده و کارگردان روی یک مبارزه طولانی مدت و تا حدی خسته‌کننده بین انسان‌ها با ماشین‌آلات بود.

اما می‌توان این برداشت را کرد که انگیزه چیزی است که از پسِ هدف برمی‌آید و به کمک هدف بال و پر می‌گیرد. و هدف به انسان انگیزه بقاء می‌دهد و اجازه خودکشی را از انسان می‌گیرد.

مامور اسمیت:

چرا اندرسون (نئو) چرا؟ چرا اینکارو می‌کنی؟ چرا به مبارزه ادامه می‌دهی؟ تو برای چیزی غیر از خودت مبارزه می‌کنی؟ چیزی بیشتر از نجات خودت؟ می‌شه بگی اون چیه؟ اصلا خودت می‌دونی؟ آزادی یا حقیقت؟ شاید صلح؟ شاید هم برای عشق؟ خیالات، آقای اندرسون.

خیالات از روی احساس. ساختاری موقتی از قوه درک انسانی. ناامیدانه تلاش می‌کنه برای توجیه کردن فارغ از معنی و هدف. و همه اینها مصنوعی تر از خود ماتریکسه. هرچند فقط یک ذهن انسانی می‌تونه چیزای خسته کننده‌ای مثل عشق اختراع کنه.

شما باید توانایی دیدنشو داشته باشی، آقای اندرسون. از حالا به بعد باید بدونی که نمی‌توانی پیروز شوی، پس بیهوده مبارزه نکن. چرا آقای اندرسون؟ چرا؟ چرا اینقدر اصرار داری؟

نئو:

چون من انتخاب کردم.

مسئله زایان (Zion) در نقد فیلم ماتریکس

سنگر انسان‌ها زایان است و سنگر روبات‌ها ماتریکس، و با تمام وجود سعی به حفظ کردن محدوده خود می‌کنند. با این که زایان شهر امن انسان‌هاست، اما به دلیل موفقیت‌های پیاپی زایانی‌ها و آزاد کردن پشت سرهم انسان‌های ماتریکس، روبات‌ها ذره ذره عصبانی می‌شوند، امنیت زایان را در ماتریکس 3 از بین می‌برند، به زایان حمله می‌کنند و خاکریز چریک‌های زایان از ماتریکس به زایان منتقل می‌شود. درواقع زایان، شهری است که نئو، مورفئوس، ترینیتی و دیگر انسان‌هایی که به اصطلاح آزاد شده‌اند در آن زندگی می‌کنند و به دور از ربات‌ها احساس امنیت دارند.

پراگماتیسم در نقد فیلم ماتریکس

در فیلم ماتریکس مى‌بینیم زمانى انسان مى‌تواند عملى قوى داشته باشد و اصلا زمانى مى‌تواند وجود حقیقى داشته باشد که اراده کند و بپذیرد که مى‌تواند به سمت عمل پیش رود. تفاوت اساسى جهان حقیقى نسبت به جهان مجازى این است که مورفئوس و یارانش در آن آزادانه مى‌اندیشند و عمل مى‌کنند و جهان حقیقى همان جهان فردیت و عمل است.

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی فیلم سرزمین آواره ها (Nomadland 2020)

حتى ترینیتى تا زمانى که نیاز عملى به اظهار عشق خود به نئو پیدا نکند، آن را ابراز نمى‌کند. نئو هم زمانى تبدیل به قهرمانى شکست‌ناپذیر شبیه سوپرمن مى‌شود که اراده و توانایى‌هاى خود را باور کند و طبق خواست خود عمل نماید. جهان حقیقى فیلم، آرمان‌شهر اندیشه‌گران پراگماتیست است. در این آرمان‌شهر، آدمى فارغ از هر بند و قانون وضعى و اعتبارى، براى خود تصمیم مى‌گیرد، براى خود اخلاق و آرمان مى‌سازد و عمل مى‌کند. جمله‌اى که بارها در فیلم تکرار مى‌شود این است:

من نیومدم بگم چطورى تموم می‌شه، اومدم بگم چطورى شروع مى‌شه.

واضح است که پراگماتیسم معرفتى شدیداً نسبى‌گرا و داراى نتایج شکّاکانه است. شک کلیدیست که درب نفوذ به اعتقاد هر کسی را برایت باز می‌کند.

پرداخت به عملکرد مغز در نقد فیلم ماتریکس

واقعیت این است که هرآنچه ما از جهان اطرافمان درک می‌کنیم، از رنگ‌ها، چهره‌ها، طعم‌ها، درد، شادی، غم، عشق، نفرت و غیره. خلاصه هر آنچه از جهان می‌بینیم و درک می‌کنیم تنها به واسطه عملکردهای الکتروشیمیایی موجودی شگفت‌انگیز به نام مغز است.

بدن ما در واکنش با محیط اطراف نقش حسگرهایی را بازی می‌کند که داده‌هایی را به مغز می‌فرستد و مغز آن‌ها را تفسیر و معنی می‌کند. اگر به هر دلیلی تغییری در فرآیند عملکرد مغز ما رخ دهد تمام درک ما از محیط نیز تغییر می‌کند، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنیم و چیزهای متفاوتی را می‌بینیم که دیگران نمی‌بینند. (کسانی که داروهای توهم‌زا مصرف می‌کنند، عملا مغز خود را در چنین شرایطی قرار می‌دهند) بدین ترتیب اگر بتوان عملکرد و روش کار مغز را به طور دقیق شناخت این امکان وجود دارد که بتوان با دست‌کاری در بخش‌هایی از آن درک محیط اطراف را تغییر داد.

مورفیس‌ به‌ نئو:

تعریف‌ تو از واقعی‌بودن‌ چیه‌؟ اگه‌ منظورت‌ اون‌ چیزیه‌ که‌ با حواس‌ پنج‌گانه‌ات‌ درک‌ می‌کنی‌، اون‌ چیزی‌ که‌ می‌چشی‌، بو می‌کشی‌ یا می‌بینی‌، همه‌ و همه‌ چیزی‌ نیست‌ جز یه‌ سری‌ سیگنال‌ الکتریکی‌ که‌ مغزت‌ اون‌ها رو ترجمه‌ و تفسیر می‌کنه.

این‌ حقیقت‌ دردناک‌ وجود دارد که‌ ما جهان‌ را تنها و تنها از راه‌ حواس‌مان‌ ادراک ‌می‌کنیم‌ و اگر حواس‌مان‌ به‌ ما دروغ‌ بگویند حقیقتی هم برای ما مشخص نخواهد شد. و مدام پیگیر حباب‌هایی هستیم از جنس سراب.

امانوئل‌ کانت‌ در این‌ مورد می‌گوید:

ما نمی‌توانیم‌ بفهمیم‌ که‌ جهان‌ برای‌ خود چگونه‌ است‌. آنچه‌ ما می‌توانیم‌ درک‌ کنیم‌ این ‌است‌ که‌ جهان‌ برای‌ ما چگونه‌ است‌!

در باب عشق ورزی در نقد فیلم ماتریکس

واضح‌تر، در ماتریکس، نئوی نجات‌بخش واقعاً می‌میرد، ولی از نظر معنایی، زنده می‌شود، چراکه کسی عاشق اوست!! عشق به شخصی یا چیزی موجب می‌شود که آن همچو نهالی زنده شود و به وجود بین ذهنی خود، که همان دنیای معنای فراتر از واقعیت است، به حیات ادامه دهد. عشق در عالم معنا، جسدی را بر دوش نمی‌کشد و جنازه‌ای را با خود به این سو و آن سو نمی‌برد و ارواح را نیز نمی‌پرستد، بلکه مردگان را زنده می‌سازد! تا هنگامی که آن‌ها در اندیشه‌ها و قلب‌ها حضور دارند.

بیشتر بخوانید:‌

نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish)

نقد فیلم ماتریکس 4 و 1 2 3
نقد فیلم ماتریکس

ترینیتی که جاودانگی ست، با عشق ورزیدن به نجات دهنده، ماهیت آن را در دنیای معنا دوباره زنده می‌سازد، با وجود آن که منجی در دنیای مجازی ماتریکس که همان دنیای خارجی مشهود و قابل ادراک است، می میرد! به همین جهت است که پس از زنده شدن نئو، تصاویر به گونه‌ای به تصویر کشیده می‌شوند که در دنیای واقعی ادراک نمی‌شوند زیرا فیلم ماتریکس درصدد است تأکید کند، در دنیای فراحقیقی و معنایی‌ست که نئو به زندگی و مبارزه ادامه می‌دهد.

افلاطون و نقد فیلم ماتریکس

شاید اولین بار افلاطون بود که این عالم را عالمی مجازی و سایه‌ای از عالم مُثُل دانست و به تبع آن جسم را زندان روح و ماده را حجاب معنا تلقی کرد و این طرز تفکر در رویکرد‌های عرفانی و خاصه در تصوف ما هم تاثیر داشت. فلسفه به معنایی جستجوی بنیادی‌ترین چرایی‌های اذهان کودکانه‌ی ماست. ذهن کودکانه از این نظر که پرسش‌گری کودک معطوف به جواب‌های از پیش آماده شده و تلقین شده و کلیشه‌ای نیست.

فروغ با همین ذهن کودکانه هست که از خود میپرسد:

زندگی آیا درون سایه هامان رنگ می گیرد یا که ما خود سایه های سایه های خویشتن هستیم؟

برکلی می‌گفت:

ما احساس وجود می‌کنیم چون در تصور خدا هستیم. و با اندکی تسامح انگار ما در خواب خداست که وجود داریم.

عرفای ما هم گفته‌اند:

عالم و آدم آئینه‌ای است که خدا خود را در آن می‌بیند و خود را تحسین می‌کند و به حُسن خلقتِ خود تبارک‌الله می‌گوید.

نیچه، ابرانسان و نقد فیلم ماتریکس

در نخستین دیدار در قسمت اول ماتریکس، اوراکل تابلوی بالای آشپزخانه را به نئو نشان می‌دهد و به او می‌گوید این عبارت لاتین را می‌شناسد، در روی آن تابلو نوشته شده: “خودت را بشناس” بدیهی‌ترین هدایت انسانی برای ابرانسان شدن است.

نقد فیلم ماتریکس 4 و 1 2 3
نقد فیلم ماتریکس

مفهوم مورد نظر نیچه از نام‌گذاری ابرانسان، انسان کامل است. نیچه در فلسفه خود سه مفهوم Mensch (انسان)، Ubermensch (ابرانسان) و der letzte Mensch (واپسین انسان) را معرفی می‌کند. مراد نیچه از Ubermensch انسان کامل است.

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی فیلم پدر (The Father 2021) با بازی آنتونی هاپکینز

یعنی انسانی که به راستی از ترس‌ها و خرافه پیشین (منظور نیچه آیین‌های الهی است) رها شده و آزادی راستین را دریافته ‌است. این انسان از نظر معنوی کامل است و هستی را همانگونه که هست پذیرفته و جهان‌های خیالی را کنار گذاشته ‌است. اکنون این انسان کامل در غیبت خدا (به زعم نیچه مرگ خدا) معنای هستی را بر گردن می‌گیرد و اراده خود را با اراده جهان هستی یکی می‌کند.

شخصیت‌های تاثیرگذار در سری ماتریکس

در ادامه نقد فیلم ماتریکس به شخصیت‌های تاثیرگذاری سه‌گانه مارتیکس می‌پردازیم:

نئو: نئو در کل فیلم تکامل میابد و در آخر به مرحله ایمان و یقین رسیده و به مقابله با دشمن می‌رود، این تکامل یک انسان است نه منجی. درواقع نئو از اسم یونانى Neos به معناى نوزاد گرفته شده است و مى‌خواهد این نکته را القا کند که نئو مثل فردى است که تازه چشمش را به حقیقت دنیا باز کرده.

مورفئوس: همچون پیامبران عمل می‌کند، آنها حقیقت را برای پیروانشان روشن و انتخاب را به خودشان واگذار میکنند. مورفئوس تحت تأثیر آموزه‌هاى اوراکل به دنبال یک منجى مى‌گردد تا زایان را در برابر ماتریکس پیروز گرداند.

آرشیتکت: طراحى و کنترل فضاى مجازى ماتریکس را مردى به نام آرشیتکت و تا حدى پیرزنى مرموز به نام اوراکل بر عهده دارند.

اوراکل: او مى‌کوشد حقایق را به نئو بگوید و به او بفهماند که او ششمین ناجى است که در زایان برگزیده شده تا فضاى ماتریکس را از شرّ ویروس ها نجات دهد.

ترینیتی: ترینیتی وظیفه سنگینی بر دوش دارد، او به آینده ایمان قلبی ندارد ولی بازهم برای آن تلاش می‌کند، از حقیقت فرار نکرده و برای آن تا پای جان می‌جنگد.

سایفر: از وابستگان به نظام هستند که به خاطر غرق بودن در آرزوی‌های دنیوی علاقه‌ای به جنگ و درگیری ندارند و آنقدر دنیا برایشان مهم است که حاضرند واقعیت را فراموش کنند.

چرا باید فیلم ماتریکس 4 را دید؟

همه چیز زمانی صحیح‏ هستند که به نحوی برای ما سودمند باشند: “سودمندی چیزی، مبین صحت‏ آن و صحت آن مبین سودمندی آن‏ است.” بر این اساس هیچ ملاک قطعی‏ ای‏ برای حقیقت از پیش تعیین شده وجود ندارد. بلکه حقیقت در روند فعالیت‏های‏ ما ساخته می‏شود و در سیر حیات ما توسط خود ما بنا می‏شود. حقایق‏ ریشه در واقعیات دارند و در حوزه عمل، به جهان واقعیات بازمی‏گردند و درنتیجه‏ این واقعیات مجددا آن توان را می‏یابند تا حقایق تازه ‏ای خلق کنند.

همه چیز چهار سال قبل با خبر ساخت احتمالی ماتریکس شروع شد. اما نه با عوامل پیشین. طبق آخرین اخبار که به تازگی نوشته ای در سایت تکراتو با عنوان نیل پاتریک هریس بازیگر ماتریکس چهار : فیلم این بار بلاک باستری نیست منتشر شد، فیلم ماتریکس 4 از شبکه HBO Max پخش خواهد شد. بهترین فیلم های HBO در سال 2021 طرفداران بسیاری دارند، و در حال حاضر رقابت تنگاتنگی را با دیزنی پلاس دارد. سرویس تازه تاسیس دیزنی پلاس که طی سال جاری بهترین فیلم های مارول در سال 2021 را در کنار سریال های این دنیای سینمایی یعنی  وانداویژن، فالکون و سرباز زمستان،‌ لوکی و شی هالک پخش خواهد کرد با مجموعه از  بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021، بهترین انیمیشن های 2021، بهترین فیلم های عاشقانه 2021 و بهترین سریال های عاشقانه 2021 حالا در مدت زمانی کوتاه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.

 بیشتر بخوانید: بهترین سریال های نتفلیکس 2020

اما طبق خبری با عنوان دانشمندان می گویند ما در یک جهانی ماتریکسی زندگی نمی‌کنیم با توجه به مطالعاتی که زوهر رینگل و دیمیتری کوریژی انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که ذخیره چنین حجمی از اطلاعات نیاز به کامپیوتری با حافظه‌ای دارد که اتم‌هایش از دنیای ما هم بیشتر خواهد بود. این نتیجه گیری به وسیله مفهومی در فیزیک نظری انجام گرفته است که «اثر کوانتومی هال» نام دارد. در حالی که، ایلان ماسک باور دارد که ما به احتمال 99.9 درصد موجوداتی هستیم که شبیه سازی کامپیوتری شده ایم. او باور دارد که شانس اینکه ما دارای اساس زندگی واقعی باشیم، یک در میلیارد است. آیا فیلم ماتریکس 4 میتنواند ذهن ما را نسبت به این نظرات روشن تر کند یا بعد از دیدن این فیلم با پرسشهای بیشتری روبرو خواهیم شد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد نقد فیلم ماتریکس و علت انتظار برای یکی از جدی ترین فیلم های 2021 چیست؟ لطفا نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر