;
coinex

کمپین حذف خدمت سربازی اجباری چیست و چرا 50 هزار نفر آن را امضا کرده‌اند؟

کمپین حذف خدمت سربازی اجباری چیست و چرا 50 هزار نفر آن را امضا کرده‌اند؟ این کمپین در فارس من خبرگزاری فارس آغاز شده است. در ادامه این مطلب بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد. با تکراتو همراه باشید.

در طی یک فاصله کوتاه 7 الی 8 روزه، بیش از 50 هزار نفر مطالبه ای را در فارس من، بخش پیگیری درخواست‌های مردمی خبرگزاری فارس امضا کرده‌اند. کمپین حدف خدمت سربازی اجباری و حرفه‌ای شدن آن، سربازی امروز بدون شک به عنوان یکی از دغدغه‌های ذهنی پسرهای جوان بالای 18 سال به شمار می‌رود. در کمپین حذف خدمت سربازی اجباری نیز امضاء کنندگان می‌گویند سربازی به عنوان مانعی برای تولید و اشتغال سد راه می‌شود و آنها سربازی حرفه‌ای را به عنوان راهکاری برای این مسئله می‌دانند.

خبرگزاری فارس گفته این موضوع به عنوان یک پرونده ویژه در دستور کار آنها قرار گرفته است. در ادامه این نوشته با تکراتو همراه باشید تا بیشتر از کمپین حذف خدمت سربازی اجباری بدانیم.

کمپین حذف خدمت سربازی اجباری

چرا 50 هزار نفر آن را امضا کرده‌اند؟

خبرگزاری فارس نوشته در روزهای آینده در صدد است تا به کمک امضاء کنندگان، این درخواست را از مسئولین مختلف از ستادکل نیروهای مسلح، سازمان نظام وظیفه، نمایندگان مجلس پیگیری کند. فارس می‌نویسد: «تلاش می کنیم میزگردی مشترک با حضور مسئولین و نماینده‌های امضاکنندگان این کمپین برگزار کنیم و این موضوع را به صورت همه جانبه بررسی کنیم. واضح است که توقع از رسانه ها در این موارد اطلاع رسانی مطالبات مردم به مسئولین و تحلیل ابعاد مختلف ماجرا و باز کردن گره‌های ذهنی است.»

در متن این درخواست آمده است:

بزرگترین مانع برای فعالیت اجتماعی و اقتصادی جوان ایرانی، پس از اخذ دیپلم و رسیدن به سن 18 سالگی، کارت پایان خدمت است. روزانه تعداد بسیار زیادی از نیروهای کار و پیشران‌های اقتصادی کشور با رسیدن به سن 18 سالگی، خود را در حصاری از محدودیت‌های بی‌مورد می بینند؛ از گرفتن گواهینامه و تمدید دفترچه بیمه گرفته تا خروج از کشور حتی برای سفر زیارتی و مهم‌تر از همه استخدام و یا شروع به کار ولو در کوچک‌ترین کارگاه‌های تولیدی.

کمپین حذف خدمت سربازی اجباری
کمپین حذف خدمت سربازی اجباری در فارس من

در این درخواست آمده که در طول 95 سال گذشته قانون سربازی تغییر اساسی نداشته و این درحالی است که سبک زندگی کاملا متفاوت شده است. در ادامه این درخواست می‌خوانیم:‌

بیش از 95 سال! است که قانون سربازی کشور تغییرات اساسی نداشته، در حالی که شرایط اجتماعی و سبک زندگی کاملا تغییر کرده است. جمهوری اسلامی ایران جزو ۸ کشور دنیا است، که در آن‌ها نظام وظیفه اجباری است، همچنین جزو ۶ کشوری است که طی ۵۰ سال اخیر قانون سربازی آن‌ها تغییر اساسی نداشته است! بجز اختلال در امور اقتصادی کشور، وضعیت سربازی کنونی، بعضا با آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، سلامتی و تربیتی جدی و خطرآفرینی برای جوانانمان همراه بوده است.

در ادامه این درخواست به مزایای حرفه‌ای شدن سربازی و تاثیر آن بر بازار کار پرداخته شده است. در ادامه درخواست این کمپین آمده است:

با حرفه‌ای شدن سربازی، نیروهای کار جوان، باانگیزه و تازه نفس، سریع‌تر وارد بازار کار شده و مشاغل و تولیدی‌ها رونق می‌یابند. از طرفی سربازی حرفه‌ای می‌تواند به عنوان شغل و حرفه، اشتغال زا نیز باشد. دیگر جوانی 18 ساله با آموزش غیرحرفه‌ایِ چند هفته‌ای، در مرزهای کشور به دست نیروهای آموزش دیده متجاوز به شهادت نخواهد رسید و از سویی دیگر اهداف نظامی کشور نیز بهتر تامین خواهند شد. همچنین ازدواج جوانان تسهیل گشته و جوانان متخصص و فعالی که به خارج از کشور رفته بودند نیز، می‌توانند بدون دغدغه سربازی، به کشور بازگردند.

در پایان این درخواست کمپین حذف خدمت سربازی اجباری ، حرفه‌ای شدن سربازی به عنوان مانع زدایی تولید و در جهت رونق اقتصادی توصیف می‌شود. در ادامه نوشته شده:

امید است نخستین مانع زدایی تولید و رونق اقتصاد، سربازی حرفه ای باشد و بدین شکل در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری، تولید و رونق اقتصادی در سال 1400 مورد توجه قرار گیرند. انتظار جوانان و خانواده‌های این مرز و بوم این است که حمایت‌های انفرادی تعدادی از نمایندگان مجلس، بطور منسجم و مجدانه توسط همه نمایندگان، تا به نتیجه رسیدن اصلاح قانون نظام وظیفه، ادامه یابد.

نظرات مردم در خصوص کمپین حذف خدمت سربازی اجباری

خبرگزاری فارس گفته است در فاصله کوتاهی پس از راه اندازی کمپین حذف سربازی اجباری در ایران، پنجاه هزار نفر با امضای این کمپین تایید کرده اند که که سربازی اجباری مانع تولید و اشتغال است و از ایجاد سربازی حرفه ای به عنوان یکی از راهکارهای این مساله نام برده اند. کاربران بسیاری در پست مربوط به درخواست این کمپین نظرات خود را ثبت کرده‌اند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم. یکی از کاربران می‌نویسد:

من خودم الان سربازم و میدونم تا این طرح اگه بخواد اجرایی بشه من سربازیم تمومه، اما برای بقیه جوونا امضا میکنم تا اولا سربازی مانعی برای برنامه های مهم زندگیشون از جمله ازدواج نباشه، ثانیا دوسال از بهترین و موثرترین دوران زندگیشون با کمترین بهره وری نگذره.

کاربران عمدتا به صورت ناشناس کامنت گذاشته ‌اند. یکی دیگر از آنها می‌نویسد: « واقعا سربازی یک مانع جدی در مسیر زندگی جوانان امروزی هست همانطور ک در کشور های ایده ال دنیا دوره سربازی اجباری نیست باید این اجبار در کشور ما هم برداشته شود.» یکی دیگر از کاربران نیز می نویسد:

من حمایت میکنم چون واقعا سربازی یک مانع بزرگ در زندگی جوانان است و پیشرفت جوانان را دوسال عقب می اندازد امیدوارم که سربازی اجباری برداشته شود.

یکی دیگر از کاربران نیز با اشاره به مزایای این اتفاق گفته است:

تغییر این حکم از سربازی اجباری به اختیاری هم نیروی نظامی بهتر و با کیفیتی رو ضمانت میکنه و هم جوونایی که به فکر مشاغل دیگه هستن رو به سمت تربیت نیروی کار بهتر هدایت میکنه.

کاربر دیگری نوشته است:

همانطور که دولت از مردم در مواردی مثل ازدواج و فرزندآوری واشتغال و کمک به کشور ،انتظاراتی دارد،مردم هم انتظار حذف موانع و حمایت از طرف دولت را دارن که یکیش همین اجباری بودن سربازی هست.اگه شعار و حرف واقعا بخواد جدی باشه مخصوصا نزدیک به انتخابات،قطعا پشت حرف،عمل هم خواهد بود.

کاربر دیگری با اشاره به کنکور می‌نویسد: « یه نکته دیگه هم اینه که جوونا برای فرار موقت از سربازی به خاطر یک یا دو سال موندن پشت کنکور که خود کنکور هم به این شکل یه ماع خیلی بزرگه!!! مجبورن موقتا در رشته های غیر مرتبط مث آبیاری گیاهان زیر دریایی!!! توی دانشگاه های آزاد و پیام نور ثبت نام کنند.» یکی دیگر از کاربران نوشته است:

ثبت نام موقت در رشته های غیر مرتبط به خاطر تعویق انداختن سربازی هزینه زیادی هم روی دوش دولت و هم به خانواده های جوونا تحمیل میکنه. خلاصه اگه واقعا به فکر مردمن و برای شوآف این حرفا رو نمیزنن باید قبل از انتخابات این حرفو عملی کن.

کاربر دیگری در خصوص مزایای کمپین حذف خدمت سربازی اجباری می‌نویسد:

با توجه به وضعیت معیشتی و کاری جوانان و کاهش آمار ازدواج و مشکلات روحی ناشی از سربازی و از طرفی توان نظامی مدرن جمهوری اسلامی ایران حذف سربازی اجباری گام مهمی در تحول کاری و ازدواج جوانان کشور است.

کاربر دیگری با اشاره به موضوع ازدواج می‌نویسد:

یکی از موانع اصلی ازدواج در دانشجو ها مخصوصا دانشجو های ارشد و دکتری همین سربازی است امید است با تصویب قوانینی از اتلاف عمر و افسردگی جوانان جلوگیری بشه بیشترین لطمه روحی و روانی که در پی آن اعتیاد قرار دارد در همین سربازی اجباری اتفاق می‌افتد.

یکی از کاربران که میگوید دانشجوی دکتراست نوشته:

دانشجوی دکترا هستیم نتونستیم ازدواج کنیم و نه کار درست و حسابی گیر بیارم چون کارت خدمت سربازی نداریم، خواهشی داریم بداد ما برسید بعد هم ۲سال بریم سربازی چه فایده داریم چون تخصص توی دانش نظامی نداریم.به این خدمت بی ثمر واقعا میشه راهی پیدا کرد مفیدتر بود برای جامعه.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص کمپین حذف خدمت سربازی اجباری چیست؟ نظرات خود را در این خصوص با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر