;
coinex

اینترنت ماهواره ای در ایران ؛ مناطق قابل دسترسی، تجهیزات و قیمت

به نظر می‌رسد اینترنت ماهواره ای در ایران شایعه جدید شبکه های اجتماعی است. تصاویر پخش شده اما چه می‌گویند؟ آیا اینترنت اسپیس ایکس در ایران در دسترس است؟ در ادامه این نوشتار با تکراتو همراه باشید تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که از « تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران » حکایت دارند. برخی کاربران می‌گویند امکان خرید و نصب اینترنت ماهواره ای استارلینک برای آنها وجود دارد. البته برخی دیگر نیز این تصاویر را واقعی نمی‌دانند و باور دارند که هنوز امکان دسترسی به اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران مهیا نیست.

در ادامه، ضمن معرفی اینترنت ماهواره ای، برخی از مهم‌ترین نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی در خصوص تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران را بررسی خواهیم کرد. با تکراتو همراه باشید.

اینترنت ماهواره ای در ایران

با تصویب شدن طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی با توجه به اصل 85، عده بسیاری از کاربران و کسب و کارها نگرانند که مبادا دسترسی به اینترنت بین المللی قطع شود و آسیب‌هایی از این جهت به آنها وارد آید.

جدا از راه افتادن کارزار مخالفت با طرح صیانت اذهان کاربران به سمتی رفته است که به فکر آلترناتیوهایی برای دسترسی به اینترنت بین المللی بیافتند. راه اندازی اینترنت ماهواره ای جدیدترین تکنولوژی است که احتمالا به زودی و به کم کمپانی‌هایی نظیر اسپیس ایکس و آمازون راه خود را به سوی کاربران هموار کند و البته سود سرشاری را نیز برای این کمپانی‌ها به دنبال داشته باشد.

اینترنت ماهواره ای به دلیل سرعت پایین و تاخیر و هزینه بالا در گذشته کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت و تنها در مناطق دورافتاده ایالات متحده کاربرد داشت. اما با پیشرفت روز افرون فناوری‌های جدیدتر ماهواره‌ها تا حدودی این مشکل برطرف شده است و تمامی اینترنت‌های ماهواره‌ای این قابلیت را پیدا کرده‌اند که با سرعت‌های بالا به رقابت با اینترنت‌های فیبر نوری بپردازند.

اینترنت ماهواره ای در ایران
تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران / اینترنت اسپیس ایکس در ایران / اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران

به قابلیت دریافت و انتقال دادها از دیش‌های ماهواره‌ای کوچک در سطح زمین و ارتباط با ماهواره‌های مخصوص موجود در فضا اینترنت ماهواره‌ای می‌گویند. همچنین ماهواره‌ موجود در فضا نیز داده‌ها را در محلی روی زمین به نام مرکز عملیات (Network Operation Center | NOC) مبادله می‌کند.

خود این مرکز عملیات NOC نیز به اینترنت متصل است و تمامی ارتباطات ایجاد شده از دیش ماهواره به ماهواره فضایی قبل از آن که به اینترنت برسد از میان NOC جریان پیدا می‌کند. همچنین باید به محل ماهواره‌ای که در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد هم توجه کرد چرا که به صورت ثابت قرار گرفته و سرعت چرخش ماهواره با سرعت چرخش زمین در مدار یکسان است.

تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران / اینترنت اسپیس ایکس در ایران / اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران
این تصویر در فضای مجازی با این مدعا منتشر شده: تجهیزات اینترنت استارلینک در اهواز!!

اما آیا اینترنت اسپیس ایکس در ایران هم اکنون قابل دریافت است؟ آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز تا اجرای کامل پروژه استارلینک ایلان ماسک مدت زیادی فاصله داریم. اما کاربران در رابطه با اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران و تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران چه می‌گویند؟

بیشتر بخوانید:‌

متن کامل طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی

آینده اینترنت در ایران

نظرات کاربران در رابطه با اینترنت اسپیس ایکس در ایران

اینترنت ماهواره ای در ایران
تجهیزات اینترنت استارلینک در ایران / اینترنت ماهواره ای در ایران

کاربری به نام سید میثم، در رشته‌توییتی که بسیار دیده شد، آورده است: «مدتی است بحث‌های مفصلی درباره ماهواره‌های ایپیس ایکس و سرویس استارلینک درجریان است! بسیاری هم بحث‌های زیادی راجع به پارازیت و ردیابی مطرح می‌کنند که عمدتا نشان از نا آشنایی با مباحث ماهواره ای است. صرفا جهت اطلاع کسانی که بنده را نمی‌شناسند عرض می‌کنم من بیش از ۱۰ سال در یکی از اپراتورهای دارای مجوز ارتباطات ماهواره ای مشغول بوده ام که از این ۱۰ سال بیش از ۷ سال مدیر عامل آن مجموعه بوده ام. در این #رشتو چند نکته مهم را در مورد شبکه استار لینک عرض میکنم.» در ادامه این رشته توییت می‌خوانیم:‌

شبکه استارلینک بر خلاف ماهواره های فعلی (جئو) از ماهواره های لئو تشکیل شده است! در مدار لئو که از ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری شروع میشود ماهواره ها بسته به ارتفاع با سرعتی معادل ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور زمین هستند!

این در حالی است که ماهواره هایی که عموم مردم می‌شناسند در لایه جئو و در ارتفاع ۳۶ تا ۴۰ هزار کیلومتری از سطح زمین قراردارند با سرعتی معادل سرعت چرخش وضعی زمین حرکت میکنند و به این ترتیب از دید ناظر زمینی ثابت هستند! در شبکه استارلینک به دلیل سرعت عبور ماهواره ها از افق دید ناظر زمینی با ایجاد شبکه ای متعدد مشکل سیگنال رسانی را حل کرده اند!!

تا اینجای کار که ۴۰ درصد ماهواره های این شبکه پرتاب شده اند هر ناظر زمینی به طور متوسط در هر زمان از سه ماهواره سیگنال دریافت میکند! این عدد در زمان تکمیل شبکه به ده ماهواره خوهد رسید! یعنی شما سیگنال را همزمان از ۱۰ ماهواره متفاوت دریافت میکنید به این ترتیب دو اتفاق مهم خواهد افتاد! اول اینکه پهنای باند دریافتی به شکل حیرت انگیزی افزایش خواهد یافت دوم اینکه امکان پارازیت به شکل باورنکردنی از بین خواهد رفت!

اینترنت ماهواره ای در ایران
تجهیزات اینترنت استارلینک در ایران / اینترنت ماهواره ای در ایران / اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران

این کاربر در ادامه‌ی رشته توییت مفید خود نوشته است: «در شبکه های ماهواره ای روشی برای یافتن ایستگاه زمینی ارسال کننده وجود دارد که به جئولوکیت (Geo Locate) کردن فرستنده معروف است! برای این کار لازم است سه ایستگاه مجزای زمینی سیگنال فرستنده را روی ماهواره مشخصی دریافت کنند و سپس توسط ابزارهایی که مالک ماهواره در اختیار می‌گذارد مثلثی با اضلاع خاصی را به دست بیاورند.» وی در ادامه توضیح می دهد که چرا ردیابی اینترنت ماهواره ای غیرممکن است:

نقطه فرستنده درون این مثلث قرار دارد! هرچه ابزار ها دقیق‌تر و ماهواره مورد اشاره به روزتر باشد طول اضلاع مثلث کوتاهتر یا به عبارتی رزولوشن بالاتر خواهد بود! حالا برگردیم به استارلینک! در این شبکه ظرف کمتر از یک ساعت هر سه ماهواره ارسال کننده سیگنال برای ایستگاه زمینی تغییر کرده اند!! تصور کنید وقتی تعداد ماهواره هایی که در یک زمان واحد به ایستگاه زمینی سیگنال میدهند به ۱۰ تا برسد چه اوضاعی می‌شود! پس عملا بحث ردیابی از پایه و بالکل منتفی است!

در مورد پارازیت هم چند نکته قابل ذکر است: اول اینکه سایز آنتن های استارلینک ۷۰ سانتی متری و‌ کمتر است! این به این معنی است که زاویه Beam Width آنتن بسیار بزرگ است و برای Jam کردن سیگنال‌های دریافتی آن به توان بسیار بالایی نیاز است که در فرکانس مورد استفاده استارلینک ارسال چنین توانی در آن فرکانس به این معنی است که اولا خود فرستنده‌گان در مبدا احتمالا کباب می‌شوند! و ثانیا برد کاهش و میزان نویز پذیری فرکانس پارازیت ارسالی به شدت افزایش میابد و عملا بی اثر خواهد بود!

تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران / اینترنت اسپیس ایکس در ایران / اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران
تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران / اینترنت اسپیس ایکس در ایران / اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران

طبق صحبت‌های این کاربر «مقابله با استارلینک بر اساس روش‌های فعلی عملا غیر ممکن است!» او در ادامه رشته توییت خود در مورد هزینه های راه اندازی و نصب اینترنت ماهواره ای استارلینک آورده است:

تنها نکته منفی هزینه بالای این سرویس برای کاربران ایرانی است! یک پک تجهیزات حدود ۵۰۰ دلار و هزینه سرویس ۱۰۰ دلار در ماه است! با احتساب نرخ ارز فعلی هر ست حدود ۱۲،۵ میلیون و هزینه سرویس ماهانه حدود ۲،۵ میلیون تومان تمام می‌شود!

اما با توجه به میانگین پهنای باند سرویس‌های داخلی اگر یک پک را یک مجتمع ۲۰ واحدی نصب کنند با فرض تقسیم مساوی پهنای باند هزینه ماهانه سرویس برای هر واحد ۱۲۵ هزار تومان برای یک سرویس ۵ مگابیت بر ثانیه نا محدود خواهد بود که به مراتب از سرویس‌های دست و پا شکسته داخلی بهتر است!! لذا نظر شخصی ام اینست که #طرح_صیانت_فضای_مجازی بیشتر یک طرح برای گسترش بازار استارلینک در ایران است تا طرحی برای سوق دادن فضای سایبری به سمت و سوی مد نظر آقایان!!! والسلام.

تجهیزات اینترنت ماهواره ای در ایران چه چیزهایی است؟

اینترنت ماهواره ای در ایران
تجهیزات اینترنت استارلینک در ایران / اینترنت ماهواره ای در ایران

کاربر دیگری با نام اکبر تجهیزات اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران را نام برده است. طبق گفته وی، تجهیزات اینترنت ماهواره ای در ایران نیازمند موارد زیر است:

  • دیش ماهواره اینترنت استارلینک (Starlink Antenna Dish)
  • وای فای روتر (Wifi router)
  • منبع تغذیه
  • سه پایه برای دیش

پس از اینکه تجهیزات بالا را خریداری کردید، اپلیکیشن استارلینک را از اپ استور یا گوگل پلی دانلود کرده و آن را نصب نمایید. به محض اتصال به برق، دیش چرخیده و به صورت اتوماتیک بهترین ماهواره را برای اتصال پیدا می‌کند (این فرآیند حدود 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد)

از طریق دو کابل مخصوص که در جعبه موجوده، دیش به وای فای روتر متصل شده (انتقال همزمان دیتا و برق)، سپس از طریق اپ به وای فای روتر متصل شده و تنظیمات مربوط به وای فای مثل رمز و پسورد را انجام می‌دهید.

بعد از طریق اپ می‌توانید وضعیت اینترنت مثل سرعت، کانکشن، میزان دانلود، تاخیر درخواست ها (latency) و پینگ را مشاهده کنید. از آنجایی که آنتن استارلینک پرتو و امواج نسبتا وسیعی تولید می‌کند، امکان شناسایی آن توسط دولت‌ها کاملا امکان پذیر است.

البته تکنولوژی استارلینک در حال حاضر بدین شکل کار می‌کند. اما شاید در آینده برای کاربران امکاناتی در گوشی های موبایل تعبیه شود و یا کارهای دیگری انجام دهند. در ضمن شرکت استارلینک طبق قوانین بین المللی مجبور است از قوانین دولت‌ها پیروی کند و بنابراین امکان دارد که در کشورهایی همچون ایران یا چین امکان اتصال نداشته باشد!

البته از آنجایی که ماهواره نمی‌تواند به طور دقیق تشخیص دهد که سیگنال از چه منطقه‌ای می‌آید، در کشورهای کوچکی که تحریم هستند نیز امکان تشخیص لوکیشن دقیق را ندارد و کاربران می‌تواند با اکانت‌‌های کشورهای همسایه به اینترنت استارلینک وصل شوند.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای در ایران
تجهیزات اینترنت ماهواره ای در ایران / اینترنت اسپیس ایکس در ایران / اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، اینترنت ماهواره‌ای، ماهواره‌ای فضایی است که سرعت چرخش آن با سرعت چرخش زمین هماهنگ است. به بیان ساده‌تر، مکانی در فضا وجود دارد که با قرار دادن ماهواره در مدار،‌ این ماهواره نسبت به زمین به صورت ثابت قرار گرفته است. آن‌چه که در این حالت اتفاق می‌افتد این است که ماهواره با سرعت برابر با سرعت چرخش زمین به دور زمین می‌چرخد.

اینترنت ماهواره‌ای در فاصله‌ای بیش از ۳۵۰۰۰ کیلومتر از سطح زمین قرار گرفته و ماهواره‌ها برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌هایی همچون ویاست (Viasat) و هیوزنت (HughesNet) قرار دارند. این ماهواره‌ها با چرخش زمین، می‌چرخند و در نتیجه، سیگنالی پایدار به زمین ارسال می‌کنند. اما در مدارهای پایین‌تر و در فاصله‌ای در حدود ۴۸۰ کیلومتر از سطح زمین،‌ نسل جدیدتر ماهواره‌ها از شرکت‌های استارلینک (SpaceX) و پروژه کایپر (Kuiper) آمازون در فاصله‌های بسیار نزدیک‌تری از زمین قرار گرفته‌اند.

از آن‌جایی که این ماهواره‌ها نسبت به حالت قبل، بسیار نزدیک‌تر به زمین هستند،‌ سرعت بالاتر و تاخیر بسیار پایین‌تری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر اینترنت ماهواره‌ای خواهند داشت. در بررسی اینترنت ماهواره‌ای باید نکات منفی را هم بیان کنیم. نکته منفی که در این نوع ماهواره‌ها وجود دارد این است که با توجه به فاصله نزدیک‌تر، محدوده‌ای با وسعت کمتری را پوشش می‌دهند.

بنابراین، برای پوشش دادن فضایی که دو یا چند ماهواره در مدارهای بالاتر تامین می‌کنند، به هزاران ماهواره استارلینک نیاز خواهیم داشت. البته ماهواره‌های ویاست و هیوزنت از تکنولوژی موسوم به پرتو نقطه‌ای (Spot Beam) استفاده می‌کنند که به جای پوشش دادن کل یک کشور، مناطق مشخصی از یک کشور را پوشش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص اینترنت ماهواره ای در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام شماره بدید لطفا
    تجهیزات وای فای استرلینگ میخواستم

    پاسخ

    نگران نباشید اگر طرح صیانت رو تایید و راه اندازی کنن مطمئن باشید کسانی که این طرح رو تصویب میکنن خودشون لوازم استارلینک رو به داخل کشود وارد میکنن به هر روشی که شده ماشاله تو مجلس تا هست آدمهای بازار ین و کاسب اوایل انقلاب دوره اول مجلس میگفتن که تنگه هرمز رو ببندیم یکی از این نماینده ها که ظاهرا چندین کوره آجرپزی داشته پفته آجرش رو من میریزم حالا شما هم نترسین از طرح صیانتتتتتتتتتت

    پاسخ