;
coinex

اینترنت استارلینک در غرب ایران ؛ نحوه دریافت اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای استارلینک این روزها پرسروصداترین اینترنت پروژه اینترنت ماهواره ای است. اما از نحوه دریافت اینترنت استارلینک در غرب ایران چه می دانیم؟

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس به مدیرعاملی تکنوکینگ، ایلان ماسک، مدتی هست که درگیر پروژه اینترنت ماهواره ای خود است. این شرکت در عملیات فاز نخست پروژه مذکور پیشرفت های شایان توجهی داشته است و به نظر می رسد اینترنت ماهواره ای تا پایان سال میلادی جاری در سراسر دنیا در دسترس باشد.

شرکت آمریکایی که مدت ها اخبار پروژه جهانی خود را منتشر می کرد، مدتی است ارائه آزمایشی اینترنت ماهواره ای را آغاز کرده و در همین راستا ارسال درخواست برای استفاده از این خدمات در ایران نیز ممکن است.

اخیرا و با به روزرسانی نقشه تحت پوشش اینترنت ماهواره ای استارلینک، متوجه شدیم که بخش مهمی از کشور همسایه یعنی عراق تحت پوشش اینترنت ماهواره ای استارلینک قرار گرفته است و بر همین اساس، امکان دریافت اینترنت استارلینک در غرب ایران نیز فراهم خواهد بود. اما اینترنت ماهواره ای در چه مناطقی در دسترس است و چگونه باید آن را دریافت کرد؟ با ما در نحوه دریافت اینترنت استارلینک در استان های غربی همراه باشید.

اینترنت استارلینک در غرب ایران

پیش تر نحوه ارسال درخواست در این وبسایت بر اساس لیست کشورها بود که نام ایران در لیست قرار نداشت، اما در حال حاضر از طریق گوگل مپ امکان انتخاب ایران نیز وجود دارد.

اسپیس ایکس تاکنون طی چندین مأموریت پرتاب، صدها ماهواره اینترنتی را تحت پروژه ای موسوم به استارلینک (Starlink) در مدار قرار داده است. اکنون با مراجعه به وبسایت استارلینک می توان با وارد کردن آدرس محل زندگی از آخرین به روزرسانی های مرتبط با پروژه ماهواره های اینترنتی اسپیس ایکس و دسترسی به خدمات اینترنت ماهواره ای این شرکت در نواحی مختلف جهان از جمله ایران مطلع شد.

پس از ارسال درخواست، کاربر ایمیلی از طرف اسپیس ایکس دریافت می کند که در آن به تلاش این شرکت برای ایجاد دسترسی به خدمات اینترنت پرسرعت در سراسر جهان اشاره شده است؛ تلاشی که به خصوص برای بهره مندی مردم در مناطقی صورت می گیرد که دسترسی آن ها به اینترنت با مشکل مواجه است و یا استفاده از آن گران تمام می شود.

در این پیام خطاب به کاربر آمده که در صورت قرار گرفتن ناحیه سکونت وی در مناطق تحت پوشش نسخه آزمایشی این خدمات، اطلاع رسانی در این مورد انجام خواهد شد. همچنین کاربر در مورد پیشرفت های پروژه استارلینک در آینده اخباری را دریافت می کند. گفتنی است اسپیس ایکس مدتی است که برنامه ارائه آزمایشی اینترنت ماهواره ای را آغاز کرده و حالا به لطف این پروژه اینترنت استارلینک در غرب ایران قابل دریافت است.

با جای‌گیری و عبور ماهواره‌ های استارلینک از فراز ایران، ایران نیز رسما زیر پوشش اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای استارلینک قرار گرفت. به گزارش برخی منابع خبری از چند روز قبل عراق و مرزهای غربی ایران تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای قرار گرفته و امکان خرید اشتراک برای این مناطق فعال شده است.

بیشتر بخوانید:

میزان مصرف اینترنت بازی های آنلاین

میزان مصرف اینترنت کال آف دیوتی

اینترنت استارلینک در غرب ایران

اینترنت استارلینک در غرب ایران ؛ نحوه دریافت اینترنت ماهواره ای

اولین سندی که از ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران داشت. تصویری منتشر شده در وب سایت این پروژه بود که حکایت از ارائه این پروژه برای مدم عراق بود. این سند حکایت از پوشش سراسری کشور عراق دارد و با توجه به نزدیک بودن کشور عراق به ایران بسیاری از همان ابتدا حدس زدند که به زودی استارلینک در غرب ایران نیز می رسد.

کمی بعد از این موضوع بود که تصاویری از در مدار قرار گرفتن و عبور ماهواره های استارلینک از ایران نیز منتشر شد و بر این اساس اینترنت استارلینک در غرب ایران نیز در دسترس خواهد بود.

حالا با عبور ماهواره های استارلینک از ایران اینترنت استارلینک در غرب ایران نیز در دسترس خواهد بود و ایران تحت پوشش اینترنت ماهواره ای قرار خواهد داشت.

اینترنت استارلینک در غرب ایران ؛ نحوه دریافت اینترنت ماهواره ای

از همین حالا برخی کاربران در توییتر نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند و به نظر می رسد اینترنت ماهواره ای در مناطقی از ایران در دسترس است. برای اطلاعات بیشتر با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

میزان مصرف اینترنت فورتنایت

میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

اینترنت استارلینک در غرب ایران : عبور ماهواره های استارلینک از ایران

آنچه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران را برتری می بخشد و علاقه مندان زیادی به آن جلب می کند، طبیعتا قیمت نسبتا ارزان، سادگی دسترسی، عدم محدودیت و دسترسی آزاد به انواع محتوا ذکر کرد.

با وجود نقدی که در برخی مراجع نسبت به کیفیت اینترنت ماهواره ای می شود، باید دو نکته را در نظر داشته باشید و آن اینکه حتی در حال حاضر و سرعت معمولی و میانگین اینترنت ماهواره ای نیز از بهترین اینترنت کشور نیز بیشتر است. فراتر از این ها، اینترنت ماهواره ای یک پروژه رو به پیشرفت است و طبیعتا با تکمیل پروژه در فازهای آتی آن سرعت و کیفیت آن بهبود پیدا خواهد کرد. اما سری به توییتر بزنیم و واکنش کاربران به اینترنت استارلینک در غرب ایران را بررسی کنیم. یکی از کاربران در نقدی نوشته:

خُب خُب خُب خیلی از دوستان از خبر اینترنت استارلینک ایلان ماسک ذوق‌زده شدن و حالا قیمتش رو بررسی میکنیم طبق گفته ها ظاهراً هزینه اولیه مودم و وای‌فای این اینترنت۴۹۹دلار هست و ماهی نزدیک ۴۰تا۵۰دلار باید به ایلان بدیم تا از اینترنتش استفاده کنیم سوپرررااایییزززززز

اینترنت استارلینک در غرب ایران ؛ نحوه دریافت اینترنت ماهواره ای
عبور ماهواره های استارلینک از ایران

اما دیگری در واکنش به قیمت اینترنت استارلینک اینگونه نوشته است:

استارلینک واقعا مفته ها آنتنش 500 دلار اشتراکش 100دلار در ماه تو ایران اگه 50 تا خونه هم بهش وصل بشن هزینه هر کدوم میوفته 2 دلار ( 40-45 هزار تومن) در ماه برای سرعت تقریبا 6 مگ و حجم نامحدود و البته بدون فیلترینگ تازه این قیمت جهانیشه و شاید به ما خاورمیانه‌ایا تخفیفم بدن

یکی از کاربران نیز در ستایش سرعت اینترنت ماهواره ای نوشته:

سرعت #اینترنت استارلینک #ایلان_ماسک در ایرلند من هنوز نمیدونم ۲۳ مگ بایت در ثانیه سرعت #دانلود اصلا چی هست تصوری ندارم ازش هنوزم وقتی میخوام بیشتر از نیم ساعت #تلوبیون رو با کیفیت ۱۴۴ ببینم #هنگ میکنه تازه #استارلینک بی فیلتره پس باش تا #صبح دولتت بدمد

اینترنت استارلینک در غرب ایران ؛ نحوه دریافت اینترنت ماهواره ای
عبور ماهواره های استارلینک از ایران

بیشتر بخوانید:

9 ترفند برای کاهش مصرف اینترنت اندروید

5 ترفند برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

چرا اینترنت ماهواره ای گزینه ایده آلی است؟

تقریبا نزدیک به 40 درصد از جمعیت دنیا از دسترسی به اینترنت محروم هستند و 4.5 میلیارد نفر نیز از اینترنت یا کیفیت، پرسرعت، آزاد و ارزان محروم هستند. برای همین اخبار از راه رسیدن اینترنت استارلینک در غرب ایران کاربران زیادی را به استفاده از آن امیدوار کرده است.

اینترنت ماهواره‌ ای پدیده‌ الزاما جدیدی نیست و همین حالا نیز شرکت‌ هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره‌ ای ارائه می‌دهند. بزرگ‌ ترین ارائه‌ دهنده‌ های اینترنت ماهواره‌ ای در حال‌ حاضر دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) هستند.

جالب است بدانید هر دو این شرکت‌ ها برای اولین‌ بار در سال 2012 سرویس اینترنت ماهواره‌ ای خود را ارائه دادند و هیوزنت 1.3 میلیون نفر مشترک در آمریکا دارد. اما پس این همه سروصدا درباره استارلینک برای چیست؟ این نوع از اینترنت ماهواره ای چه تفاوتی با سایرین دارد؟ جواب این پرسش در تفاوت سیستم منظومه‌ ماهواره‌ ای استارلینک با دیگر منظومه‌ های ماهواره‌ ای اینترنتی نهفته است:

  • استارلینک قرار است جهانی باشد و از لحاظ تئوری قابلیت سرویس‌ دهی آن مختص منطقه‌ جغرافیایی خاصی نخواهد بود.
  • استارلینک با توجه‌ به تعداد بیشتر ماهواره، پهنای باند بسیار بیشتری خواهد داشت و درنتیجه به کاربران بسیار بیشتری سرویس خواهد داد.
  • از همه مهم‌ تر، استارلینک سرعت بسیار بیشتر و تأخیر یا Latency بسیار کم‌ تری نسبت به دیگر اینترنت‌ های ماهواره‌ ای دارد.

تا پیش از این یکی از مهم‌ ترین معایب اینترنت‌ ماهواره‌ای، تأخیر (Latency) بسیار بالای آن و محدود بودن سرویس به یک کشور یا قاره‌ خاص بوده است. دلیل این تأخیر زیاد و محدودیت جغرافیایی این است که شرکت‌ های ارائه‌ دهنده‌ خدمات اینترنت ماهواره‌ ای تا پیش از این ماهواره‌ های خود را در مدار زمین ثابت یا GEO قرار می‌ دادند. سرعت گردش ماهواره‌ هایی که در این مدار قرار می‌ گیرند، برابر با سرعت چرخش زمین به دور خود است و در نتیجه ماهواره عملا از دید ناظر زمینی در یک نقطه‌ ثابت در آسمان ثابت باقی می‌ ماند.

همچنین ارتفاع 35 هزار کیلومتری مدار این ماهواره‌ ها باعث می‌ شود تأخیر اینترنتی که ارائه می‌ دهند در بهترین حالت به ۵۵۰ میلی‌ثانیه و درعمل تا ۶۰۰ میلی‌ ثانیه برسد. چنین میزان تاخیری سرویس‌ های اینترنت ماهواره‌ ای سنتی را برای مصارفی مثل ارتباط صوتی-تصویری و بازی‌های ویدیویی بسیار نامناسب یا حتی عملا غیرقابل استفاده می‌کند.

اما ماهواره‌های استارلینک قرار است در مدار پایینی زمین یا LEO با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر در فاز اول و ۳۰۰ کیلومتر در فازهای بعدی (یعنی ۷۰ تا ۱۰۰ برابر نزدیک‌تر از ماهواره‌های مدار GEO) قرار بگیرند. همین موضوع باعث می‌شود تأخیر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ازلحاظ تئوری حتی از فیبر نوری هم کمتر باشد!

اما چطور ممکن است سیگنالی که به‌فضا می‌رود و دوباره به‌زمین باز می‌گردد، از سیگنالی که درون فیبر نوری مسیر کوتاه‌تری را طی می‌کند سریع‌تر به مقصد برسد؟ پاسخ در تفاوت سرعت حرکت نور و امواج اکترومغناطیسی در شیشه (فیبر نوری) و خلاء نهفته است: سرعت نور در فیبر نوری تنها دوسوم سرعت حرکت امواج الکترومغناطیسی در خلا است.

اما برای آموزش نحوه دریافت اینترنت استارلینک در استان های غربی توصیه ما بررسی و مطالعه آموزش راه اندازی اینترنت ماهواره ای است. اگر درباره نحوه دریافت اینترنت استارلینک در استان های غربی موضوعی جا افتاده این را به اطلاع ما برسانید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اینترنت استارلینک در غرب ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    این حق هر انسانی هست که بتونه از تکنولوژی و ارتباطات نا محدود جهانی استفاده بکنه.و یه عده حالا تو ایران دارن سنگ اندازی میکنن تا رس مردمو بگیرن و به نفع خودشون داستان بچرخه.اینا دنبال خدمات به مردم نیستنددنبال خیانت به مردمن.خدمات اصلی رو اونور دنیا یه امریکایی به مردم میده.دمت گرم.ایلان

    پاسخ

    امیدوارم استارلینک به زودی در ایران قابل دسترس باشد و امکان استفاده برای اکثریت مردم باشد و عملا طرح صیانت که در واقع طرح سانسور و انحصار طلبی رسانه ای حاکمیت است عقیم شود

    پاسخ