;
coinex

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر

رئیس جمهور نام باغ‌گلی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس پیشنهاد کرده است. از این رو در این گفتار به بیوگرافی حسین باغ‌ گلی می‌پردازیم.

بالاخره رئیس جمهور لیست کابینه سیزدهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و به گمانه زنی‌ها درباره گزینه‌ی پیشنهادی پایان داد. وی حسین باغ‌گلی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کرده است.

بنابراین در روزهای اتی می‌بایست منتظر دفاع حسین باغ گلی از برنامه‌های خود باشیم و ببینیم او می‌تواند آرای نمایندگان مجلس و مخاطبان اصلی خود در وزارت آموزش و پرورش را با خود همراه کند یا خیر. اما درباره زندگینامه حسین باغ گلی چه می‌دانیم و سوابق حسین باغ گلی چیست؟

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی

در واقع آموزش و پرورش کشور با داشتن بیش از یک میلیون پرسنل و ۱۵.۵ میلیون مخاطب دانش‌آموز یکی از عریض‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور است که متاسفانه همچنان ضعف‌های بزرگی در امور اجرایی، مالی و ساختاری دارد.

حتی با اینکه همیشه شعارهایی درباره اهمیت این دستگاه می‌شنویم و ضرورت توسعه آن برای همه آشکار است، اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و نتواسته آنطور که باید و نیاز است، توسعه یابد. بنابراین این سیستم اجرایی کشور همچنان راه طولانی تا رسیدن به سطوح کلان سیاست گذاری و اجرایی دارد.

امسال، علاوه بر زخم‌های کهنه دستگاه تعلیم و تربیت، شرایط خاص کرونا نیز چالش‌های زیادی برای دولت سیزدهم ایجاد کرده است و در این میان زمزمه‌های بازگشایی مدارس مهر 1400 به گوش می‌رسد، به همین خاطر حسین باغ گلی به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم می‌بایست از همان ابتدای قبول مسئولیت، بلافاصله برای آغاز سال تحصیلی (چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری) و تمهید مقدمات آماده شود.

حال که این مسئولیت دشوار به عهده حسین باغ گلی سپرده شده است، وی باید بسیار تلاش کند تا برنامه‌های خود را برای مجلس شورا و مخاطبین آموزش و پرورش شرح دهد و از آنجایی که باغ‌گلی چهره شناخته شده‌ای برای معلمان کشور نیست، این کار برای او اندکی دشوارتر است. اما در ادامه این گفتار، به معرفی این وزیر جدید خواهیم پرداخت.

زندگینامه حسین باغ گلی

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی
عکس حسین باغ گلی

دکتر حسین باغ گلی متولد ۱۳۵۷ و دارای دکترای علوم تربیتی ‏‏در گرایش فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد است و در حال حاضر به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه مشغول به کار است.

او تمامی دوران تحصیلی خود را در مدارس دولتی مشهد گذرانده است و دارای مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای در رشته الکتروتکنیک، کارشناس علوم تربیتی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه فردوسی ‏مشهد است.

او کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته است.‏ وی علاوه بر فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی در کسوت عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سوابق و تجربیات مدیریتی و اجرایی متعددی در حوزه تعلیم و تربیت در کارنامه خود دارد.

با نگاهی به زندگینامه حسین باغ گلی می‌بینیم که او از همان دوران دانشجویی شغل شریف معلمی را آغاز نموده و همینطور در تمام سال‌های اشتغال به امور علمی و اجرایی، ارتباط خود با فضای تدریس و حضور میدانی در مدارس را ترک نکرده است.

در سوابق حسین باغ گلی حضور در کارگروه‌های مختلف طراحی برنامه‌ها و الگوهای آموزشی و تربیتی مدارس مختلف به چشم می‌خورد و همینطور عضویت در کارگروه مدارس تحول‌خواه مشهد ‏مقدس، مشاوره تخصصی در طراحی برنامه‌های آموزشی تربیتی در مدارس و طراحی مدل بومی آموزشی و تربیتی و راهبری مدیریتی پیش‌دبستان و دبستان الگو با تیکه بر مدل زیست اجتماعی بخشی از این فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی
عکس حسین باغ گلی

این وزیر پیشنهادی نقش مهمی در مطالعات پشتیبان سند بنیادین آموزش و پرورش داشته و این موضوع سبب شده او تسلط خوبی بر محتوای سند داشته باشد. در کنار تمام این‌ها، او در دانشگاه‌های فرهنگیان تدریس داشته و با مسائل و مطالبات دانشجومعلمان درگیر بوده است. بنابراین می‌توان گفت شناخت مناسبی از نقاط قوت و ضعف این دانشگاه‌های فرهنگیان به عنوان محل اصلی تامین نیروی انسانی نظام تعلیم و تربیت دارد.

در سوابق حسین باغ گلی عضویت در انجمن فلسفه تعلیم و ‏تربیت ایران دیده می‌شود. او با انجام پژوهش‌های متعدد علمی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، انتشار مقالات متعدد علمی و ‏پژوهشی و طراحی و همکاری در برگزاری کنفرانس علمی «تربیت در ادیان توحیدی» به عنوان یکی از صاحب‌نظران این حوزه شناخته می‌شود.

در سال 97 نیز باغ گلی با اعتماد دکتر سیدابراهیم رئیسی سکان مهم‌ترین بخش فعالیت‌های آستان قدس رضوی را عهده دار می‌شود. در واقع بنیاد فرهنگی آستان قدس رضوی که مدیریت مجموعه مدارس عام‌المنفعه امام رضا(ع) با ۱۹ مدرسه و بیش از ۷ هزار دانش‌آموز را برعهده دارد، به او سپرده می‌شود. مدارس این بنیاد در مناطق مختلف شهر ‏مشهد و برخی دیگر از شهرهای خراسان رضوی به ویژه در مناطق محروم و کم‌بضاعت هستند.

فعالیت این مدارس به شکل عام‌المنفعه بوده و بیشتر ‏کادر این مدارس را معلمان و کارمندان رسمی آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند. تنوع مدارس امام رضا(ع) در تمام مقاطع تحصیلی دخترانه و پسرانه، گستردگی جغرافیایی این مدارس و ارتباط با بدنه رسمی و غیررسمی آموزش و پرورش از جمله نقاط مهم مدیریت این مجموعه فرهنگی و تربیتی است.

حسین باغ گلی از از ظرفیت داوطلبان خدمت به آستان قدس رضوی بهره گرفته و در حوزه تعلیم و تربیت، شبکه گسترده و توانمندی از «خادمان تربیتی» شکل داده است. جالب است بدانید بخش مهمی از فعالیت‌های مدارس امام رضا (ع) به ویژه در ابعاد فرهنگی و تربیتی از این طریق سازماندهی می‌شود.‏

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، حسین باغ گلی نقش مهمی در مطالعات پشتیبان سند بنیادین آموزش و پرورش داشته است و حتی با نگاهی به سوابق حسین باغ گلی می‌بینیم او تلاش کرده است تا با پیاده‌سازی الگوی «مدرسه محور» در مدیریت مدارس رضوی، یکی از مهم‌ترین راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تمرکززدایی و زمینه‌سازی برای خلاقیت‌های آموزشی، تربیتی و مدیریتی را در عمل اجرایی کند.

به علاوه عواملی همچون تفویض اختیارات مدیریتی متناسب با شرایط بومی مدارس و در نظر گرفتن اقتضائات جنسیتی و محلی مدارس امام رضا (ع) موجب رشد قابل توجه شاخص‌های آموزشی، تربیتی و مدیریتی این مدارس شد.

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی
تصویر حسین باغ گلی

در دوران مدیریت او در بنیاد فرهنگی آستان قدس رضوی، موقوفه بزرگ باغ خوردین با هدف بهره‌وری حداکثری امکانات آستان قدس رضوی به محلی برای توسعه خدمات فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان تبدیل شد.  با حضور دکتر رئیسی این ظرفیت عظیم تحت عنوان پردیس تربیتی توانا در مسیر خدمت‌رسانی آموزشی و تربیتی به فعالان تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان قرار گرفت.

جالب است بدانید ک مرکز نوآوری‌های تربیتی که وظیفه حمایت از ایده‌ها و فعالیت‌های نوین آموزشی و تربیتی را برعهده دارد نیز از دیگر اقداماتی است که در پردیس توانا صورت گرفته است.

حسین باغ گلی در دورانی که کرونا کشور را تحت تاثیر قرار داد و مدارس تعطیل شدند، به منظور جبران کمبودهای آموزش مجازی و تلویزیونی، سامانه سیب را راه‌اندازی کرد که بالغ بر بیست هزار دقیقه محتوای آموزشی و تربیتی را شامل می‌شود.

این سامانه با هدف برقراری عدالت آموزشی و دسترسی آسان اقشار محروم و بی‌بضاعت به محتوای با کیفیت علمی و تربیتی طراحی شده و در سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

در کنار تمام این‌ها در کارنامه سوابق حسین باغ گلی فعالیت‌های تربیتی در سطح بین‌المللی با رویکرد شبکه‌سازی فعالان آموزش و پرورش کشورهای دیگر نیز به چشم می‌خورد. برقراری ارتباط سازنده میان نقش‌آفرینان فضای تربیت بین‌الملل و مدارس اسلامی در کشورهای مختلف، رئوس اقدامات وی در این حوزه را تشکیل می‌دهد.

عضویت در‏ هیئت مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی، عضویت در هیات اندیشه‌ورز کودک و ‏نوجوان حرم مطهر، عضویت در هیات امنای فرهنگسرای کودک و ایمنی شهرداری مشهد، ‏عضویت در هیئت‌امنای فرهنگسرای کودک و آینده شهرداری مشهد و عضویت در هیات اندیشه‌ورز اداره کل ‏امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی از دیگر فعالیت‌های دکتر باغ گلی است.

در نهایت او عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و دبیر شورای ‏علمی جشنواره ملی فعالیت‌های دینی و قرآن معلمان ابتدایی دانشگاه فرهنگیان نیز است.‏

بیشتر بخوانید:

بیوگرافی حمید سجادی هزاوه

سوابق حسین باغ گلی در یک نگاه

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی
تصویر حسین باغ گلی

در واقع رئیس جمهور با بررسی‌های متعدد دکتر حسین باغگلی را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی نمود و ما کمی پیش‌تر، ما سوابق این وزیر پیشنهادی را بررسی کردیم. وی که استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشکده فردوسی مشهد و مدیر مجموعه مدارس امام رضا علیه السلام در مشهد است، به عنوان یکی از فعالان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی نیز شناخته می‌شود و در کارنامه او موارد زیر به چشم می‌خورد:

  • بهره گیری از هوش معنوی در زمینه تربیت دینی (فرصت‌ها و چالش‌ها)
  • عضویت در هیئت مدیره مؤسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی
  • تحول در تربیت دینی؛ ضرورت آموزش و پرورش معاصر
  • بررسی «معنویت» در رویکردهای دینی مواجهه الگوهای «تربیت‌دینی» با «معنویت»
  • ئیس هیئت مدیره مؤسسه غیر تجاری اندیشه ورزان جوان شهر بهشت
  • یادگیری مبتنی بر پروژه؛ رویکردی مؤثر در تربیت دینی
  • آینده آموزش عالی: دانشگاه‌های نسل چهارم
  • نقش حجاب در سلامت روان
  • رابطه استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
  • تبیین عوامل مرتبط با نگرش دانش آموختگان به پدیده اشتغال (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی ؛ کاربران چه می‌گویند؟

بیوگرافی حسین باغ‌ گلی
بیوگرافی حسین باغ‌ گلی

در این حین که باغ گلی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام شد، برخی کاربران نظرات خود را درباره این وزیر بیان کرده‌اند. کاربری با نام یا مهدی در رابطه با بیوگرافی حسین باغ‌ گلی گفته است:

حسین باغگلی وزیر آموزش پرورش را می توان از وزرای جوان دولت سیزدهم که بخشی از بار جوانگرایی در این دولت را به پیشنهاد رئیس جمهور به دوش خواهد کشید. وی ۱۳۵۷ و دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) دانشگاه فردوسی مشهد هم اکنون عضو هیئت علمی این دانشگاه است.

کاربر دیگری نیز گفته است:

آقای دکتر حسین باغگلی انتخاب آقای رئیسی در وزارت آموزش وپرورش به امید توفیق خدمت به یک ملت

کاربر دیگری به نام یاس نیز نظر خود را درباره بیوگرافی حسین باغ‌ گلی چنین بیان کرده است:

وزارت آموزش وپرورش دکتر حسین باغگلی نیروی جوان انقلابی برای دولت مردمی و ایران قوی

پایگاه خبری کرمان نیز در رابطه با بیوگرافی حسین باغ‌ گلی چنین گفته است:

با معرفی کابینه دولت سیزدهم، “حسین باغ‌گلی” به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد و در صورت اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس، به عنوان شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش راهی ساختمان شهید رجایی می شود.

کاربر دیگری نیز در خصوص بیوگرافی حسین باغ‌ گلی چنین گفته است:

سرنوشت ۱۷ میلیون دانش آموز و معلمان در ایران وزارت‌آموزش‌پرورش بعنوان رکن توسعه یک ملت در تشخیص رئیسی در دست حسین‌باغگلی !!!! سن: ۴۳ ساله تحصیلات: علوم تربیتی تجربه: عضو کارگروه پرورشی در اداره کل آ.پ. شهر مشهد !!!!!! حرفی برای گفتن نیست !!!

کاربری به نام رضا نیز درباره گفته است:

هر کسی ضعف هایی دارد، ولی ناامید نیستم. إن شاءالله ایشان بتوانند وضعیت #آموزش_و_پرورش را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید:

.

نظرات شما در خصوص بیوگرافی حسین باغ‌ گلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    جوانی که ایده های خلاقانه دارد امیدواریم مجلس و آموزش و پرورش به ایشان اعتماد کند تا تحصیل در ایران قدری بهبود پیدا کند واقعیت این است که سیستم کشنده حاکم بر آموزش و پرورش زحمات معلمین دلسوز وکادر خدودم را برباد می دهد

    پاسخ

    چه متن چاپلوسانه و متملقانه ای…
    اندک تجارب مرتبط ایشان به آموزش و پرورش بسیار بزرگنمایی شده اند.. تجارب و سمت هایی که کاملا انتصابی و اکثرا رابطه ای بوده

    پاسخ

    با سلام
    با اینکه در کشور ما آنگونه که باید و شاید به آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی اهمیت داده نمی شود و پر واضح است که شاید بیش از 98 درصد از متخصصان کشور در تمام ارکان کشور ،بیشترین دوران تحصیل خود (12 سال) را در آموزش و پرورش سپری کرده اند، معتقدم این سازمان مهمترین سازمان کشور است و با احترام به آقای باغ گلی ، برای اداره به تجربه ای بسیار بیشتر از تجربه ایشان نیاز است تا بتواند حد اقل تا حدی آموزش و پرورش را از منجلابی که در آن غوطه می خورد بیرون بکشد

    پاسخ