;
coinex

بازگشایی مدارس مهر 1400 ؛ آخرین اخبار و شایعات

یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها و دانش آموزان بازگشایی مدارس مهر 1400 است. ما در این گفتار آخرین اخبار این مسئله را بررسی می‌کنیم.

از همان روزی کرونا به کشورمان راه یافت، اول از همه مدارس در سراسر کشور تعطیل شد تا جلوی انتشار هر چه بیشتر این ویروس ناشناخته گرفته شود. بعد از آن چندین مرتبه مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شدند و برخی دانش آموزان برای رفع اشکالات خود و البته به صورت اختیاری در کلاس‌ها حاضر شدند.

اما این کلاس‌های اختیاری نیز نمی‌تواند مانند کلاس‌های حضوری برای دانش اموزان مفید واقع شود چراکه بیشتر آموزش‌ها به صورت مجازی است. از این رو، وزارت آموزش و پرورش اصرار دارد که در اولین فرصت مدارس باز شوند تا بیشتر از این به تحصیلات دانش آموزان لطمه وارد نشود. اما بازگشایی مدارس مهر 1400 ممکن است؟ در ادامه، جزئیات بازگشایی مدارس را بررسی می‌کنیم.

بازگشایی مدارس مهر 1400

هرچند در دوران کرونا کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد، ولی همه ما خوب می‌دانیم که به هیچ عنوان این کلاس‌های مجازی بازده کلاس‌های حضوری را ندارند و این مهم باعث شده دانش آموزان از لحاظ تحصیلی آسیب ببینند. حتی بارها کارشناسان و مسئولان حوزه تعلیم و تربیت اذعان داشتند، آموزش حضوری جایگزین هیچ روش دیگری نیست و بر اساس همین تئوری بود که چند بار به شکل محدود بازگشایی مدارس مطرح شد که با توجه به وضعیت بیماری، استقبال چندانی از طرف خانواده‌ها صورت نگرفت.

البته از چالش‌های تربیتی دوران کرونا که بگذریم، در این مدت دانش آموزان با حضور نیافتن در مدرسه و جمع دوستان از لحاظ روحی نیز از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیستند. به علاوه، دانش آموزان ناگزیرند که از پشت لپ‌تاپ، تبلت و گوشی همراه با هزاران چالش عجیب و غریب از کندی اینترنت تا قطع و وصل کلاس و هزاران مشکل دیگر دوران تحصیل را سپری کنند و تمام این‌ها نه تنها از لحاظ تحصیلی، بلکه از لحاظ روحی نیز به دانش آموزان آسیب زده است.

در روزهای کرونایی، والدین نیز پا به پای فرزندان خود بودند و سعی نمودند تا امکانات موردنیاز فرزندان خود را مهیا سازند. از تهیه تلفن همراه گرفته تا هزینه‌های گزاف اینترنت. هرچند اینترنت اپلیکیشن شاد رایگان است، ولی دانش آموزان علاوه بر استفاده از این اپلیکیشن برای کارهای دیگر نیز نیازمند اینترنت بودند.

با تمام این‌ها و با گذشت بیش از یک سال و نیم از تعطیلی مدارس، زمزمه‌های بازگشایی مدارس در سال 1400-1401 به گوش می‌رسد. البته سال گذشته هم قرار بود مدارس باز شوند و بر همین اساس هم سناریوهای مختلفی مطرح شد. با این حال، در آستانه بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تمام مدارس دایر است و البته بعد از بازگشایی مدارس، این اصرار به اختیار تغییر کرد.

حال هم وزارت آموزش و پرورش اصرار بر بازگشایی مدارس از مهر 1400 دارد . البته این کار بدون اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا امکان پذیر نیست. در ادامه جزئیات بازگشایی مدارس را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

زیست کنکور 1401

کنکور سراسری 1401

بازگشایی مدارس در سال 1400

بازگشایی مدارس مهر 1400
بازگشایی مدارس مهر 1400

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس مهر 1400 ، بر آموزش‌های حضوری به‌عنوان یک اصل تاکید کرد و گفت:

اگر در مهر 1400 با وضعیتی روبرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، مدارس حضوری است اما اگر محدودیت تعداد حضور در کلاس، داشته باشیم دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی می‌کنیم تا در جمع کوچکتری از دانش‌آموزان، مدارس را بازگشایی کنیم.

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره سناریوهای بازگشایی مدارس گفت:

در ارتباط با آغاز سال تحصیلی سه سناریو محتمل است؛ احتمال نخست در این بخش، برگزاری مدارس و آموزش‌ها به‌صورت حضوری و با شرایط عادی است.

سناریوی دوم، آموزش ترکیبی حضوری و مجازی است و شکل سوم یا سناریوی بعدی، برگزاری غیرحضوری مدارس به‌صورت کامل است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد:

سلامت دانش‌آموزان اولویت اول ما است؛ هرچند بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته و بازگشایی مدارس در مهر 1400 هم بر شیوع کرونا تاثیر نخواهد داشت.

تمام گفت و گوهای وزیر آموزش و پرورش کشور بر بازگشایی مدارس در سال 1400-1401 تاکید دارد. حتی در پورتال وزارت آموزش و پرورش مطلبی در رابطه با هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا منتشر شده است.

در این مطلب به این موضوع اشاره شده که روز جمعه 11 تیر هانس کلوگ در بیانیه مشترکی با یونیسف و یونسکو اعلام کرده است که ماه‌های تابستان فرصتی ارزشمند برای دولت‌ها فراهم می‌کند تا اقدامات صحیحی را برای کاهش میزان ابتلا به کووید 19 انجام دهند و از اثرات مخرب روحی، اجتماعی، رفاهی و آموزشی تعطیلی مدارس بر دانش‌آموزان جلوگیری کنند.

بازگشایی مدارس مهر 1400
بازگشایی مدارس سال تحصیلی جدید

کلوگ بر این موضع تاکید کرده و می‌گوید:

ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کودکان‌مان از توسعه و آموزش محروم شوند. کلوگ پیش ‌از این بارها از اتحادیه اروپا خواسته بود ترک تحصیل دانش‌آموزان و اثرات مخرب آموزش از راه دور بر سلامت دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهند. مطابق توصیه‌های جدید منتشرشده در روز جمعه، آزمایش کودکانی که علائم حاد تنفسی دارند باید در اولویت قرار گیرند تا مشخص شود آیا آنها جزو گروه آسیب‌پذیر هستند یا خیر؟

با تمام اینها، همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، بازگشایی مدارس مهر 1400 تنها در صورتی ممکن است که ستاد کرونا اجازه دهد و حالا که از اواسط تیرماه وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم، معلوم نیست که بازگشایی مدارس در سال 1400-1401 ممکن باشد.

این روزها شاهد انواع و اقسام کرونا نیز هستیم که با نام‌های مختلف، سلامتی مردم را نشانه گرفته‌اند. هنوز هم مسئولان وزارت بهداشت بر رعایت فاصله، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک تأکید دارند.

از طرفی، وزیر آموزش و پرورش هم تأکید کرده است که به منظور بازگشایی مدارس از اول مهر 1400 معلمان در مرداد واکسن خواهند زد. اما تعدادی از خانواده‌ها درخواست دارند که دانش‌آموزان هم واکسن بزنند.

بیشتر بخوانید:

سود بانکی در سال 1400

بهترین مشاغل سال 1400

بازگشایی مدارس در سال 1400-1401

بازگشایی مدارس مهر 1400
بازگشایی مدارس سال تحصیلی جدید

در حال حاضر، بازگشایی مدارس از اول مهر 1400 نه تنها دانش آموزان، بلکه والدین آنها را نیز دچار تردید کرده است. در حالی که از طرفی والدین نگران تضعیف سطح درسی فرزندانشان هستند، اما از طرف دیگر سلامتی فرزندانشان را مهم‌تر می‌دانند و ترجیح می‌دهند فرزندشان با همه چالش‌های آموزش مجازی همین روش را ادامه دهد تا همه گیری این بیماری به کمترین حد ممکن برسد.

در این میان، والدین نیز در رابطه با واکسیناسیون نظرات مختلفی دارند. برخی بر این باورند که واکسیناسیون در شرایط کنونی هم نمی‌تواند کمک کننده باشد چراکه فقط جلوی حاد شدن بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را می‌گیرد، اما جلوی ابتلا را نمی‌گیرد.

یا معتقد هستند اگر این بیماری تا مهر امسال ریشه کن نشود، نباید بازگشایی مدارس مهر 1400 اعمال شود. هرچه شیوع بیماری کمتر می‌شود باید شیوه نامه‌ها را سخت گیرانه‌تر کنند تا به ریشه کنی بیماری برسیم و در مقابل زیرساخت‌های فضای مجازی توسعه یابد تا آموزش‌های مجازی با کمترین مشکل دنبال شود.

از طرف دیگر، برخی از پدر و مادرها می‌گویند که خانه نشینی و آموزش مجازی موجب ضعیف پایه تحصیلی و عقب ماندن دانش آموزان از مباحثی می‌شود که در سال‌های بعدی تحصیل آن‌ها ادامه دار خواهد بود. این دسته از والدین ضمن تاکید بر آموزش‌های مدرسه‌ای می‌گویند که برای تحصیل در مدرسه و با شرایط کنونی، باید برخی موارد رعایت شود که اصلی‌ترین آن رعایت حداقل فاصله در کلاس درس با تعداد استاندارد دانش آموزان است.

همینطور برخی والدین ضمن گلایه‌ای که از آموزش آنلاین و مشکلات زیرساختی این نوع آموزش داشتند، بر کم توجهی و نبود مسئولیت‌پذیری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف دانش آموزی شان تاکید داشتند.

در کنار بلاتکلیفی بزرگتر‌ها، دانش آموزان نیز در این دوران شرایط بهتری را تجربه نمی‌کنند و بعضی از آنها که پایه‌های تحصیلی بالاتر هستند ترجیح می‌دهند کم و بیش با وجود رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برخی کلاس‌های درس را حضوری بگذرانند و برخی هم حفظ سلامتی را نسبت آموزش مهم‌تر می‌دانند.

کلاس اولی‌ها نیز در دوراهی شوق سواد آموزی و بودن با دوستان و از طرفی ابتلا به کرونا بیش از سایر گروه‌های تحصیلی بلاتکلیف مانده‌اند. این گروه از دانش آموان به دلیل سن پایین ممکن است شیوه نامه‌های بهداشتی را به درستی رعایت نکنند و از طرف دیگر، آموزش‌ها در این دوره بدون حضور رو در رو با معلم دشوار‌تر از سایر پایه‌های تحصیلی است چراکه دانش اموزان پایه اول ابتدایی توانایی خودخوانی ندارند.

بیشتر بخوانید:

حذف کنکور 1401

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401

بازگشایی مدارس مهر 1400 ؛ واکسیناسیون برای دانش آموزان نیز صورت می‌گیرد؟

بازگشایی مدارس مهر 1400
بازگشایی مدارس سال تحصیلی جدید

طبق گفته ستاد ملی مقابله با کرونا و قول‌های آقای وزیر آموزش و پرورش، واکسیناسیون کادر آموزشی در مرداد انجام می‌شود و این مسئله یکی از شروط بازگشایی مدارس مهر 1400 است. همینطور وزیر آموزش و پرورش خبر از مهید مقدمات دیگری برای آغاز آموزش حضوری خبر داده و گفته است:

وقتی بچه‌ها از مدارس دور می‌شوند آسیب‌های متفاوت از جمله آسیب اجتماعی و روانی آن‌ها را تهدید می‌کند و به بلوغ اجتماعی کامل نمی‌رسند، بنابراین باید پیش‌نیاز بازگشایی و آموزش حضوری را فراهم کنیم.

حاجی میرزایی در ادامه اعلام کرده است:

آمادگی کامل تمهیدات اولیه برای واکسیناسیون معلمان از سوی آموزش و پرورش انجام شده است و چنانچه محدودیت‌هایی برای واکسیناسیون وجود داشته باشد، اولویت بندی برای معلمان انجام می‌شود.

به علاوه، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفته است که اگر فاز بالینی واکسن پاستور جواب لازم را بدهد، از همین واکسن برای افراد زیر ١٨ ساله استفاده خواهد شد و این یعنی دانش آموزان هم واکسینه می‌شوند و این موضوع تا حدی نگرانی اولیا و دانش آموزان را کمتر کرده است.

به گفته محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش اگر بازگشایی مدارس مهر 1400 محقق شود، تمهیدات بهداشتی برای این فضاها در نظر گرفته شده است که از جمله این موارد می‌توان به رعایت فاصله اجتماعی، زوج و فرد کردن کلاس‌ها و جلوگیری از تجمع زیاد در مدارس اشاره نمود.

در کنار تمام این موارد، احمد مهری، کارشناس بهداشت گفته است:

تهویه منظم کلاس، شست و شوی مرتب دست‌ها و جلوگیری از تعویض ماسک‌ها با همدگیر به ویژه در سنین پایین از محیط‌ترین نکات بهداشتی به شمار می‌رود که باید در مدارس برای دانس آموزان مورد توجه فرار گیرد و معلمان و کادر آموزشی هم بر این کار نظارت داشته باشند.

با تمام این تمهیداتی که وزارت‌های مرتبط با این موضوع روی کاغذ پیاده کرده‌اند، سوال اصلی این است که این زیرساخت‌ها در فاز عملی نیز قابل اجرا است یا خیر و اگر این موارد محقق نشوند، مطمئنا بازگشایی مدارس در سال 1400-1401 به مشکل بر خواهد خورد.

بیشتر بخوانید:

بهترین اساتید کنکور 1401

بهترین منابع کنکور 1401

شرایط بازگشایی مدارس از مهر 1400

بازگشایی مدارس مهر 1400
جزئیات بازگشایی مدارس

محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به معلمان مدارس غیردولتی نیز واکسن زده می‌شود. وی اظهار کرد:

تمام معلمان، مشمول تزریق واکسن کرونا هستند و اطلاعات معلمان مدارس غیردولتی با توجه به ثبت اطلاعات موسسان این مدارس در سامانه مشارکت‌ها (سامانه مربوط به سازمان مدارس غیر دولتی) موجود است.

محمد محسن بیگی در ادامه گفته است که اسامی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و هم‌اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات آنها هستند. طبق آمار موجود، حدود 940 هزار معلم در بخش دولتی و 250 هزار معلم در مدارس غیردولتی داریم.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد که تمام افرادی که در مدارس فعالیت می‌کنند و تمام کارکنان آموزش و پرورش مشمول تزریق واکسن کرونا هستند.وی درباره واکسیناسیون دانش آموزان اظهار کرد:

در دستورالعمل‌های وزارت بهداشت موضوع واکسیناسیون دانش‌آموزان مطرح نیست البته برای بازگشایی مدارس در حال تنظیم پروتکل جدید هستیم که تا پایان مرداد تهیه می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌

با توجه به شرایط کرونا در مهر 1400 نسبت به بازگشایی مدارس اقدام می‌شود و قطعاً همانند شرایط عادی نبوده و حضور دانش‌آموزان با محدودیت‌‌هایی همراه است البته باید توجه  داشت که تعطیلی مدارس آسیب‌های مختلفی دارد و بازگشایی مدارس حتی به صورت محدود و مقطعی بخشی از مشکلات و آسیب‌ها را کم می‌کند.

برای بازگشایی مدارس باید نسخه‌های متفاوتی پیچید چرا که مدارس روستایی، عشایری و کم‌جمعیت می‌توانند آموزش حضوری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت گوشی 1400

پیش بینی قیمت لپ تاپ در سال 1400 

در نهایت بازگشایی مدارس سال تحصیلی جدید ممکن است؟

بازگشایی مدارس مهر 1400
بازگشایی مدارس مهر 1400

تاکیدهای فراوان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزیر آموزش و پرورش حاکی از این است که معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند و بازگشایی مدارس از اول مهر 1400 با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. علیرضا رئیسی درباره سلامت دانش‌آموزان اظهار کرده است که این قشر، آینده سازان مملکت هستند و به همین خاطر نیاز است به سمت بازگشایی مدارس برویم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان نیز گفته است که  هیچ آموزشی جای معلم را نمی‌گیرد. آموزش و پرورش فقط آموزش نیست. پرورش باید حضوری باشد و نیاز است به سمت بازگشایی مدارس برویم.

از طرفی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به این موضوع اشاره کرد که کمتر ازپنج درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر 18سال هستند. وی اظهار کرد:

افراد زیر 18 سال اگر به کرونا مبتلا شوند به سرعت بهبود می‌یابند براساس مطالعات نیز انتقال کرونا از دانش‌آموز به دانش‌آموز بسیار کم است.

به علاوه، او به این موضوع اشاره کرد که یک میلیون و 300 هزار نفر در کنکور پارسال و امسال شرکت کردند و مشکلی از نظر کرونا نداشتند. رئیسی نیز اعلام کرد هرچند واکسن مناسب برای افراد زیر 18 سال در کشور ساخته نشده ولی تمهیداتی را به کار می‌گیریم تا سلامت دانش آموزان نیز به خطر نیفتد. وی در پایان بر مناسب سازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فضاهای آموزشی، تأکید و اعلام کرد:

مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی 1401-1400 بازگشایی خواهد شد.

بنابراین باید منتشر بود و دید در مرداد ماه واکسیناسیون کادر آموزشی چگونه پیش خواهد رفت و آیا تمهیدات گفته شده واقعا قابل اجرا در کل کشور هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص بازگشایی مدارس مهر 1400 چیست؟ به نظر شما بازگشایی مدارس در مهر 1400 ممکن است؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر