;
coinex

معاملات ارزهای دیجیتال در ایران قانونی می شود ؟

اولین بار رئیس جمهور سابق، حسن روحانی بود که پیشنهاد ایجاد بستر قانونی برای معاملات رمزارزها را داد. اما آیا معاملات ارزهای دیجیتال در ایران قانونی می شود ؟

طبق پیشنهاد جدید سازمان امور مالیاتی کشور، این سازمان در تلاش برای به وجود آوردن یک چارچوب قانونی برای گرفتن مالیات از پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال فعال در کشور می باشد.

دو ماه پیش بود که رئیس جمهور سابق، حسن روحانی، که درخواستی برای به وجود آوردن چارچوب قانونی برای معاملات رمزارزها داد. حال سازمان امور مالیاتی کشور دوباره ضرورت وجود قانون جهت معاملات ارزهای دیجیتال را بیان کرد.

معاملات ارزهای دیجیتال در ایران قانونی می شود ؟

این سازمان اظهار کرد علاوه بر نیاز به ایجاد یک چارچوب قانونی، دولت باید علاوه بر پیگیری تراکنش ها، فقط به صرافی های مجاز اجازه تبدیل ارز را بدهد. این سازمان بر این باور است که این چارچوب باید متناسب با قانون باشد چون در صورت وجود سخت گیری های زیاد در این حوزه، معاملات رمزارزها در بازار سیاه گسترش خواهد یافت.

اما مالیات ها مدنظر چه هستند؟ سه نوع مالیات مدنظر هست به نام های مالیات بر سود سرمایه، مالیات پایه ثابت و مالیات شغلی. این سازمان برای جلوگیری از پول‌شویی نیز پیشنهاد کرده که برای معاملات انجام شده در صرافی های غیر متمرکز، محدودیت ها بیشتری تعیین گردد.

معاملات ارزهای دیجیتال در ایران قانونی می شود ؟

از طرفی کمیسیون اقتصادی مجلس هم لایحه ای برای ایجاد محدودیت استفاده از رمزارزها در داخل کشور و همچنین چارچوبی قانونی برای ماینینگ تهیه کرده است که در آن اگر چه ماین کردن مجاز است اما تا پایان شهریور به علت کمبود برق مجاز نیست.

البته رمزارزها برای دور زدن تحریم ها، خرید کالا و تامین مایحتاجات ابزار مناسبی برای کشور عزیزمان ایران است اما در حال حاضر انجام پرداخت ها در کشور به وسیله آن ها ممنوع است که یکی از دلایل اصلی ممنوعیت خرید و فروش و پرداخت با این ارزها، نگرانی ها موجود در زمینه پولشویی می باشد که البته نگرانی به حقی است.

بیشتر بخوانید:

معاملات ارزهای دیجیتال در ایران قانونی می شود ؟ نظرات خود را در این باره در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

خبرنگار: ریحانه مرشدی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر