;
coinex

پایان ماجرای FATF با اضافه شدن محسن رضایی به تیم اقتصادی دولت سیزدهم

وزرای اقتصاد کابینه رییسی تاکنون همه با مذاکرات و FATF اعلام مخالفت کردند و اکنون با آمدن رضایی نیز تقریبا به پایان ماجرای FATF  رسیده‌ایم.

در دولت قبل فقط وزرا و رییس جمهور موافق پیوستن ایران به FATF و خروج از لیست سیاه بودند. اما اکنون مخالفان FATF در دولت هم جمع شده‌اند و با آمدن محسن رضایی در کابینه رئیسی این جمع کامل‌تر شده است. اما آیا این به معنای پایان پرونده FATF است؟

پایان ماجرای FATF

آقای رئیسی نیز از مخالفان FATF در ایران است گرچه هنوز رسما موضع خود را اعلام نکرده اما در بهمن ۹۷ در واکنش به اصرار دولت روحانی درباره الزام پیوستن به پالرمو و CFT گفت:

برخی می‌گویند در این جنگ‌ها باید برای عدم بهانه به دشمن پیمان‌ها و کنوانسیون‌های آنها را عملی کنیم؛ چه کسی تضمین می‌کند که دشمن همچنان به دشمنی ادامه ندهد؟ این چگونه است که آنها برای قانون داخلی ما بیانیه صادر می‌کنند؟

اکنون به جز رییس جمهور، معاون اقتصادی او نیز از منتقدان سرسخت FATF است. محسن رضایی که ساعاتی قبل به معاونت اقتصادی ابراهیم رئیسی منصوب شده است از جدی‌ترین مخالفان FATF است. البته رضایی هم رسما با FATF مخالفت نکرده است و فقط تاکید داشته که این گروه و دولت باید تضمین‌هایی را به ایران بدهد. او در این باره گفته بود:

پایان ماجرای FATF با اضافه شدن محسن رضایی به تیم اقتصادی دولت سیزدهم!
پایان ماجرای FATF

دولت تاکنون تضمین نداده‌ که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، FATF عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنن تضمینی از طرف مقابل گرفته‌اید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟

از سوی دیگر ماه‌ها است که لوایح مرتبط FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده و مورد بررسی قرار نگرفته است. این مجمع طی دو سال گذشته بارها تعطیل شده و جلسات آن برگزار نشده است. اما انتظار بود که در فروردین ماه، بررسی این لوایح در مجمع شروع شود که دستور جلسات مهم‌تری بوده و بررسی این لوایح و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی از اولویت‌ها نبوده است! اکنون نیز علاوه بر مجمع و مجلس که مخالف بررسی و تصویب FATF بودند، دولت نیز به مخالفان افزوده شده است. حتی وزیر اقتصاد جدید یعنی سیداحسان خاندوزی نیز یکی از مخالفان FATF در ایران است. او قبلا گفته بود:

تا زمانی که تحریم‌ها هست بررسی و تصویب FATF دردی را دوا نمی‌کند. حتی به لحاظ موضعی و در این ایام خاص، تصویب این دو لایحه باقیمانده و اجرای کامل الزامات FATF تصمیم قابل دفاعی نیست.

و یا در جای دیگر گفته بود:

بحث FATF یک موضوع بسیار کم اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور ماست. این یک آدرس غلط است که برخی مدام اصرار بر آن داشته و دائم از FATF حرف می‌زنند.

علاوه بر این، حجت الله عبدالملکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از مخالفان FATF محسوب می شود، عبدالملکی پیش از این گفته بود:

FATF سودی برای ایران ندارد و موجب می‌شود ایران امکان دور زدن تحریم را از دست بدهد و اطلاعات محرمانه کشور فاش شود.

با این که وزیر صمت و وزیر نفت دولت سیزدهم نیز مستقیما درباره FATF حرفی نزده اما طرفدار اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم‌ها هستند و حتی جواد اوجی نیز در مجلس اعلام کرد که خواهان افزایش صادرات نفت است اما درآمد ارزی آن را قرار است از واردات کالا تهاتر کند! آنچه معلوم است رئیسی مخالفان مذاکره و FATF را در دولت جمع نموده است که این مسئله حتی مورد نقد جلال محمودزاده، نماینده مهاباد به کابینه رئیسی قرار گرفت و گفت:

آقای رئیسی تیم اقتصادی را از دوستان خود و مخالفان FATF انتخاب کرده‌اید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پایان ماجرای FATF چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    از اینجا به دکتر ظریف خسته نباشید میگم که زحماتش بر باد رفت. و به کاسبان تحریم قدم نو رسیده را تبریک میگویم

    پاسخ