;
coinex

بیژن عبدالکریمی کیست و چرا از دانشگاه اخراج شده است؟

بیژن عبدالکریمی کیست و چرا از دانشگاه اخراج شده است؟ در این نوشتار ضمن معرفی این استاد دانشگاه و سوابق حرفه ای او به علت اخراجش از دانشگاه می پردازیم.

اهالی دانشگاه به خاطر دارند که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، فرایند اخراج یا بازنشسته کردن اجبازی بسیاری از چهره های سرشناس علوم انسانی به موضوع داغی بدل شده بود.

این استاد فلسفه که در دانشگاه آزاد مشغول بود زبان تندی دارد و بعضا در رسانه ها و حتی در گفتگوهای زنده رسانه ملی به برخی از سیاست های کلان حکومتی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی نقدهای تندی وارد می کرد. برخی رسانه ها در این میان از تقارن آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی با اخراج عبدالکریمی، از حالا شروع به گمانه زنی درباره موج دیگری از اخراج ها در دانشگاه کرده اند. اما بیژن عبدالکریمی کیست و چرا اخراج شده است؟

بیژن عبدالکریمی کیست

علت اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه

بیژن عبدالکریمی کیست و چرا از دانشگاه اخراج شده است؟
بیژن عبدالکریمی کیست

در حکم اخراج بیژن عبدالکریمی آمده که دلیل اخراج او از دانشگاه آزاد، «دفاع از سطنت پهلوی» است. در بخشی از این حکم می خوانیم:

نامبرده فاقد صلاحیت جهت عضویت در هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است…بنا به این حکم، کد استادی بیژن عبدالکریمی از روز گذشته (شنبه ۱۳ شهریورماه) باطل گردیده و رای صادره قطعی و لازم‌الاجراست.

این استاد فلسفه دانشگاه آزاد از سال ۱۳۸۰ در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده است و حدود ۲۰ سال سابقه تدریس دانشگاهی دارد. از جمله مهمترین کتاب های دکتر عبدالکریمی باید به «در جستجوی معاصریت» ، «دن کیشوت های ایرانی» و «هایدگر در ایران» اشاره کرد. از وی ترجمه‌های بسیاری مثل تکنولوژی رسانه‌ای از منظری انتقادی نوشته «یوست ون لون» و بررسی روشنگرانه اندیشه‌های «مارتین هایدگر» نوشته «والتر بیمل» نیز منتشر شده است.

انتقادات شدید بیژن عبدالکریمی در سالیان گذشته همواره در قالب فایل های صوتی و ویدیویی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و بعضا سر و صدای زیادی به پا می کرد. دکتر عبدالکریمی مدیر انتشارات نقد فرهنگ نیز هستند. اما بیژن عبدالکریمی کیست و چرا اخراج شده است؟

واکش رئیس دانشگاه آزاد نسبت به اخراج بیژن عبدالکریمی

در واکنش به اخراج دکتر عبدالکریمی از دانشگاه آزاد، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خواستار توقف و تجدید نظر در حکم اخراج او شده است. در متن نامه دکتر طهرانچی آمده:

ا بررسی گزارش‌های واصله نسبت به حکم تجدیدنظر صادره در ارتباط با آقای دکتر بیژن عبدالکریمی اینجانب لازم می‌دانم با اعمال بند «د» ماده ۲۷ آیین نامه نحوه تشکیل و رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و آموزشکده‌های سما، موضوع مجدداً در هیئت عالی تجدید نظر مورد بررسی و اجرای حکم تا زمان رسیدگی در هیئت متوقف شود.

بیژن عبدالکریمی کیست و چرا از دانشگاه اخراج شده است؟
بیژن عبدالکریمی کیست / علت اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد

باید با صراحت بگویم که خبر اخراج ایشان – آن هم به جرم مضحک «دفاع از رژیم سلطنتی» – به نظرم بدترین تصمیم ممکن در بدترین زمان ممکن بود، نه به این معنا که برای یک کار خطا، زمان «خوبی» هم وجود داشته باشد، بلکه به این معنا که این گونه تصمیم‌گیری‌های شتابزده که هر کدام از آن‌ها به اندازه صدها صفحه نوشته و صدها برنامه تلویزیونی و رسانه‌ای به یک حاکمیت ضربه می‌زنند‌، آن‌هم در شرایطی که جان مردم از گرانی و بیماری کرونا و سایر مشکلات و معضلات ناشی از بی‌کفایتی‌ مسئولان به لب رسیده است، خواهی نخواهی هر شنونده‌ای را به این فکر می‌اندازد که شاید اراده‌ای در کار باشد که وضعیت و فشار را بر همه مردم بیشتر کرده و نارضایت‌سازی سیستماتیک انجام دهد.

بیژن عبدالکریمی کیست و چرا از دانشگاه اخراج شده است؟
بیژن عبدالکریمی کیست / علت اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد

در بخش دیگری از یادداشت دکتر فکوهی می خوانیم:

این مسئولان هسستند که بزرگترین ضربه را (خواسته یا ناخواسته) به سیستم می‌زنند و نه شخصیت‌هایی چون دکتر عبدالکریمی. نام دکتر عبدالکریمی با همین «اخراج» در سراسر جهان انتشار یافته و هزاران هزار نفر افراد دیگر را به جمع علاقمندانش اضافه می کند در حالی که پیش از این سخنان ایشان حداکثر در رده‌های بسیار محدودی از جامعه دیده می شد و طالب داشت، اما رفتارهایی این چنینی نه فقط سطح مخاطبان ایشان را به شدت بالا می برد بلکه برای تمام دشمنانی که مایلند راه حل‌های رادیکال و خشونت‌بار را تنها راه حل‌های ممکن در امروز ایران نشان دهند، بهترین نشانه که دیگر هیچ راهی برای رسیدن به مطالبات خود ندارند جز خشونت.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار، نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز درباره علت اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

دکتر بیژن عبدالکریمی از معدود استادان مستقلی است که از سیاست منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی دفاع می‌کند. به همین دلیل هم بعضاً مورد طعن و نقد مخالفان نظام است.

حالا گویا او را به دلیل پاره‌ای نقطه‌نظراتش که در سیمای جمهوری اسلامی و یا در مناظره با چهره‌های اصولگرا مطرح شده است، از دانشگاه آزاد اخراج کرده‌اند. آخر از این مضحک‌تر می‌شود که استادی را برای بحث و گفت‌وگو به شبکۀ چهار سیما و یا مناظره با افراد مدعیِ اصولگرایی دعوت کنند و بعد به دلیل اظهاراتش در این برنامه‌ها او را از دانشگاه اخراج کنند؟

گذشته از این موارد، شمار دیگری از اهل قلم، روزنامه نگاران و اساتید دانشگاه نیز به مسئله اخراج دکتر عبدالکریمی واکنش نشان داده اند. حال باید دید در نهایت آیا تغییری در حکم اخراج بیژن عبدالکریمی پدید می آید یا نه!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیژن عبدالکریمی کیست چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر