;
coinex

کابینه دولت طالبان در افغانستان شامل چه کسانی است؟

در این مطلب می خواهیم به این سوال که کابینه دولت طالبان در افغانستان شامل چه کسانی است پاسخ دهیم و قصد داریم مختصری از سوابق آنها را بازگو نمائیم.

پس از ورود طالبان به افغانستان و اشغال این سرزمین درگیری‌ها و اعتراضاتی به صورت خودجوش از سوی مردم شکل گرفت. وضعیت نا به سامان این کشور منجر به شکل‌گیری اعتراضات مردمی شده است و اکنون طالبان برای حل این مشکلات کابینه جدید را معرفی کردند.

حدود 20 روز است که سایه طالبان بر کشور افغانستان سنگینی می‌کند و خاک این کشور به تصرف این نیروهای افراطی درآمده است. از همان ابتدا طالبان اعلام کردند که به زودی شاهد تشکیل دولتی جدید در خاک افغانستان خواهیم بود. حالا پس از تشکیل و استقرار دولت جدید طالبان به فکر تشکیل کابینه افتادند و سخنگوی آنها یعنی ذبیح الله مجاهد لیست اعضای کابینه را قرائت نموده است.

کابینه دولت طالبان در افغانستان

اوضاع آشفته و نا به‌سامان افغانستان و وضعیت معیشتی و اقتصادی بهم ریخته آنان باعث شده تا مردم این کشور در ولایات مختلف دست به تجمعات و اعتراضات داخلی بزنند. این اعتراضات که از کابل شروع شده بود، در دیگر ولایات نیز آغاز شد و همین امر طالبان را بر آن داشت تا به فکر تشکیل و معرفی کابینه بیفتند. همین دیروز بود که سخنگوی طالبان لیست کابینه دولت جدید را اعلام کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در تکراتو به این لیست بپردازیم.

ذبیح الله مجاهد که سخنگوی طالبان در دولت جدید است ضمن معرفی اعضای کابینه گفته است که در دولت آینده سعی خواهد شد از تمام اقوام و ولایات در دولت جدید استفاده شود. همچنین ایشان اعلام کرده که دولت آینده دولتی است متشکل از تمام اقشار جامعه افغانستان و همه چیز بر اساس شایسته سالاری خواهد بود.

مجاهد می‌گوید که در پشت پرده اعتراضات مردمی افغانستان برخی جریان‌های خارجی دست دارند که اینها باعث هرج و مرج شده‌اند و تاکید می‌کند که دولت طالبان به هیچ وجه اجازه مداخله آنها را نخواهد داد. ضمن سخنرانی‌های ذبیح الله مجاهد وی اشاره‌ای به رهبر فعلی طالبان یعنی ملاهبت الله آخوندزاده می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که وی همچنان رهبر دولت جدید است و اسم دولت جدید افغانستان را نیز «امارت اسلامی افغانستان» می‌داند.

کابینه دولت طالبان در افغانستان
دولت موقت افغانستان / اعضای دولت جدید افغانستان / اعضای کابینه طالبان

در بخشی از سخنان مجاهد می‌خوانیم که دولت جدید انتظار دارد جهان دست از دشمنی با افغانستان بردارد و دست یاری به سوی او دراز کند. وی می‌گوید که تمامی سرپرست‌ها کار خود را به صورت رسمی از امروز آغاز می‌کنند و می‌توانند از افغانستان نیز خارج شوند. در ادامه به همراه ذکر اعضای کابینه دولت طالبان در افغانستان به شرح سوابق چند تن از بزرگان این دولت می‌پردازیم. اعضای کابینه دولت افغانستان بدین شرح است:

ملا محمد حسن آخوند به عنوان یکی از موسسان و رئیس شورای رهبری کار می‌کرده است و در میان گروه طالبان بیشتر جنبه مذهبی دارد. وی از افراد نزدیک به رهبر طالبان یعنی ملاهبت الله آخوندزاده است و گفته می‌شود قبلا هم در سمت نخست وزیری کار می‌کرده است. ملا محمد حسن اکنون نخست وزیر دولت جدید است.

ملا برادر آخوند یکی از چهار موسس گروه طالبان است و در گذشته سمت معاونت وزارت دفاع طالبان را برعهده داشته است. سمت فعلی ملا برادر معاون وزیر است.

مولوی عبدالسلام حنفی که به سمت معاونت دومی منصوب شده است. مولوی نقش مهمی در پیوند دادن افغان‌ها با ازبک‌های افغانستان داشته و مدتی نیز عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر بوده است. مولوی خود نیز ازبک است و در حال حاضر تنها ازبکی است که در بدنه دولت موقت دیده می‌شود.

ملا محمد یعقوب مجاهد پدر ملا محمد یعنی ملا عمر رئیس و رهبر طالبان بود. زمانی که ملا محمد کشته شد وی به عنوان مسئول کمیته نظامی در 15 ولایت افغانستان منصوب شد. حالا سمت این شخص در دولت موقت افغانستان سرپرستی وزارت دفاع است.

کابینه دولت طالبان در افغانستان
دولت موقت افغانستان / اعضای دولت جدید افغانستان / اعضای کابینه طالبان

مولوی امیرخان که به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه انتخاب شده است. (وی از مهره‌های کلیدی طالبان در شورای وزیران بوده و در دوره قبلی به عنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ انجام وظیفه می‌کرده است. مدتی رهبری نیروهای شمالی برعهده وی بود و توانست استان قندوز را تصرف کند. متقی در ثبات قدرت سیاسی و نظامی طالبان نقش مهمی داشته است.

سراج الدین حقانی این چهره سرپرستی و رهبری یکی از تندروترین شاخه گروه طالبان را برعهده دارد. سراج الدین فردی است که در لیست سیاه آمریکا قرار دارد و اف بی آی برای دستگیری وی 5 میلیون دلار پاداش قرار داده است. اکنون این شخص به سرپرستی وزارت کشور رسیده است.

شیرمحمد عباس استانکزی سمت‌های قبلی وی معاونت وزارت خارجه و معاون وزیر بهداشت بوده است و اکنون نیز در سمت معاون وزیر امور خارجه مشغول به کار شده است. از دیگر چهره‌های طالبان می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

ملا عبدالمنان عمری (سرپرست وزارت رفاه)، شیخ محمد خالد (سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر)، مولوی نجیب الله حقانی (سرپرست وزارت مخابرات)، ملا عبد الحق وثیق (سرپرست وزارت اطلاعات)، ذبیح الله مجاهد (معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ)، قاری دین محمد حنیف (سرپرست وزارت اقتصاد)، مولوی عبدالحکیم (وزارت شرعیات و دادگستری)، نور‌الله نوری (سرپرست سرحدات و قبایل)، یونس آخوندزاده (سرپرست توسعه روستایی)، ملا عبداللطیف منصور (سرپرست وزارت آب و برق)، عبدالباقی حقانی (سرپرست وزارت تحصیلات تکمیلی)، ملا هدایت الله بدری (سرپرست وزارت دارایی)، ملا محمد ادریس (رئیس بانک مرکزی)، فصیح الدین (فرمانده ارتش)، ملا محمد عیسی آخوند (سرپرست وزارت معادن)، ملا حمیدالله آخوندزاده (سرپرست وزارت هوانوردی)، ملا عبدالحق آخوند (معاون مبارزه با مواد مخدر) و نیز مولوی نور جلا که معاون وزیر کشور است.

همان‌طور که مشاهده کردید در لیست کابینه دولت طالبان در افغانستان نامی از زنان نبود و واضح است که دولت جدید و اشغالگر طالبان موافق صد درصدی زن ستیزی است و همین حذف وزارت زنان از لیست کابینه دولت جدید نشان می‌دهد که در آینده هم خبری از وجود زنان در کابینه یا سایر نقاط حساس کشور نیست. ذبیح الله مجاهد پس از اعلام این لیست هیچ اطلاعاتی راجع به پرچم و سرود ملی نداد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص کابینه دولت طالبان در افغانستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر