;
coinex

موافقت مجلس با آزادسازی واردات خودرو

موافقت مجلس با آزادسازی واردات خودرو اعلام شد. از این پس هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو یا با واردات بدون انتقال ارز، خودرو وارد کند.

از این پس افراد می‌توانند با شرایط خاص خودروهای تمام برقی یا هیبریدی، بنزینی یا گاز سوز وارد کند که البته میزان واردات آن به وسیله‌ی شورای رقابت مشخص می‌شود.

موافقت مجلس با آزادسازی واردات خودرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه، ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب شد. بر این اساس ماده ۴ به شرح زیر اصلاح خواهد شد:

هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.

تبصره ۱: واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.

تبصره ۲: سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شمجلسود.

تبصره ۳: منحصرکردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

تبصره ۴: واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

در صورتی که قبل از این، فعالان بازار خودرو پیش‌بینی نموده بودند که در صورت تصویب چنین مصوبه‌ای احتمالا قیمت خودرو خارجی در بازار ارزان‌تر خواهد شد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از کاهش قیمت آن‌ها تا ۸۰ درصد پیش‌بینی شده اما به علت روند صعودی قیمت دلار، محدود بودن این واردات خودرو و شروط سخت آن برخی بقیه این گونه فکر نمی‌کنند و میزان کاهش قیمت را موقت و در حد ناچیزی پیش‌بینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص موافقت مجلس با آزادسازی واردات خودرو چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر