;
coinex

قانون سقف مهریه مجلس چیست و آیا تصویب شده است؟

قانون سقف مهریه مجلس چیست و آیا تصویب شده است؟ مسئله تعیین بیشترین حد مهریه برای بار دوم به طور جدی در مجلس مطرح شده است.

نمایندگان مجلس به صراحت گفته‌اند که در پی تصویب بیشترین حد ۱۴ سکه در ازدواج‌های ایرانی هستند و به‌ زودی آن را در مجلس مطرح خواهند کرد.

قانون سقف مهریه مجلس چیست و آیا تصویب شده است؟

طرح تعیین سقف مهریه موافقانی دارد که می‌گویند در جهت کاهش فشار روی مردان هنگام پرداخت مهریه بسیار کاربردی است و مخالفانی دارد که بر این عقیده هستند که وضع این قانون درصورت درست نشدن دیگر قانون های ازدواج، آسیب‌های بزرگی را به زنان می‌زنند.

براساس گزارش‌ها، بعضی از نمایندگان مجلس در پی تعیین حداکثر ۱۴ سکه برای مهریه هستند و قرار است طرح آن را تا ۲ هفته دیگر در صحن علنی مجلس مطرح نمایند؛ فعالان حقوق زنان اعتقاد دارند که در صورت درست  نشدن دیگر قوانین ازدواج، این طرح تنها زنان را در تنگنا قرار می‌دهد.

از زمستان سال ۱۳۹۹ بود که مسئله اصلاح کردن قانون مهریه بخاطر این که مردان با افزایش سرسام‌آور و مستمر قیمت سکه نمی‌توانند آن را بپردازند، وارد دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گردید. طراح این مسئله  که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد است. موافقان این مسئله ، در پی محدود نمودن سقف تعداد سکه طلا در مهریه و همین‌گونه  تعیین راهی جز دادگاه‌ رفتن برای وصول مهریه و حذف فرایند دادرسی در پرونده‌های این‌چنینی هستند. ابوترابی، درباره‌ی مسئله تصحیح قانون مهریه، می‌گوید:

چنانچه این مسئله  تصویب شود، بیشترین حد  ۱۴سکه برای مهریه می‌توان پیش‌بینی کرد تا از روند افزایشی آن جلوگیری شود و درصورتی‌که زوجه خواهان گرفتن  مهر خود باشد با مراجعه به واحد اجرای احکام نسبت به تقاضای خود اقدام کرده و دیگر نیازی به بررسی پرونده در دادگاه نخواهد بود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس از مخالفان اصلی مسئله  تعیین حداکثر  ۱۴ سکه برای مهریه است. فاطمه قاسم‌پور در این باره می‌گوید: «طرح  تعیین میزان سکه مورد نظر نیست. مسئله های  زنان و خانواده در موازنه حقوق باید توأم با رویکرد اصولی، منطقی و کارشناسی دنبال شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قانون سقف مهریه چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر