;
coinex

تغییر ساعت شهریور 1400 چگونه است؟

تغییر ساعت شهریور 1400 چگونه است؟ ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ روز سه شنبه (۳۰ شهریور) یک ساعت به عقب کشیده می‌شود. با ما باشید.

بر این اساس ساعت رسمی کشور در آخر تابستان هر سال به 23 تغییر می کند. بنابر قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب سال 1386 ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می شود و 6 ماه بعد و دقیقا در میانه سال یعنی روز سی ام شهریور، در ساعت 24 یکساعت به عقب کشیده می شود. هدف از این کار، استفاده بهتر از روشنایی روز عنوان شده است.

تغییر ساعت شهریور 1400 چگونه است؟

هدف متقدم تصویب قانون تغییر ساعت کشور کاهش مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و کاهش استفاده از لامپ های رشته ای بود است. موضوعی که با توجه به شیوه های مدرن سرمایش و گرمایش تا حد زیادی از معنا افتاده و در نتیجه بحث بر سر تاثیر یا عدم تاثیر این روش در کاهش مصرف همچنان به قوت باقیست.

البته تغییر ساعت رسمی کشور در ایران مربوط به دوران پیش از انقلاب است. جایی که ساعات رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. در سال 1370 و در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی نیز ماطبق محاسباتی جدید قرار بر این شد که همه ساله در اول مهر ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب کشیده شود و در اول فروردین به حالت قبل بازگردد.

ادامه مطالعات جکایت از آن داشت که حدود 100 مگاوات کاهش مصرف در اوج مصرف انرژی در نتیجه سیاست جدید حاصل شده است. اما دولت ایران 15 سال بعد یعنی در سال 1384 در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این مصوبه را باطل کرد.

تغییر ساعت شهریور 1400 چگونه است؟

غلامحسین الهام سخنگوی وقت دولت، در زمان اعلام این تصمیم دولت اعلام کرد که بررسی کارشناسانه‌ای مبنی بر این که تغییر ساعت در کشور منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور شده باشد، وجود ندارد.

سپس و در سال های 1385 و 1386 نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح هایی برای اجبار دولت به تغییر ساعت رسمی در شش ماهه نخست در دستور کار قرار دادند که هیچ یک به صورت قانون در نیامد. این در شرایطی بود که پیشنهادهای جدیدی همچون تاریخ های جدید برای آغاز و پایان تغییر ساعت در طول سال نیز در میان بود.

نهایتا در 31 مرداد 1386 قانون جدیدی مشمل بر یک ماده واحده مبتنی بر ضرورت تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر این اساس ساعت رسمی کشور هر ساله در ساعت 24 روز اول سال یعنی 1 فروردین یک ساعت به جلو کشیده می شود و سپس در ساعت 24 روز سی ام شهریور نیز یک ساعت به عقب کشیده می شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تغییر ساعت شهریور 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر