;
coinex

سهام عدالت در سال 1400 ؛ مبلغ سود، زمان پرداخت و جدیدترین اخبار

این روزها اخبار مرتبط با سهام عدالت از اخبار مهم داخلی است. در این جستار قصد داریم جدیدترین اخبار و اطلاعات مرتبط با سهام عدالت در سال 1400 را بررسی کنیم.

سهام عدالت نوع جدیدی از یارانه بود که با ایده دولت نهم به ریاست محمود احمدی نژاد برقرار شد و قرار بر عرضه آن از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشولان گرفت. دولت در آن زمان هدف از طرح سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر این طرح بخشی از سهام شرکت های دولتی معین به اقشار کم درآمد تر جامعه اختصاص می یافت تا سود حاصله به جیب این افراد برود.

آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت به تاریخ 9 بهمن ماه 1384 و پس از اصلاح متن اولیه به تصویب هیئت وزیران رسید. تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم جدی دولت در عملی ساختن این طرح صحه گذاشت و سهام عدالت پیش از آغاز سال 1385 در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد.

در مرحله اول واگذاری، سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه های سهام عدالت نیز به این افراد داده شد. ارزش این برگه های سهام در ابتدا 500 هزار تومان بود که بعدها به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بر این بود که برای گروه های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت شود. حالا و در آستانه ورود به سال جدید، بحث سهام عدالت در سال 1400 بار دیگر حائز اهمیت گشته و بر همین اساس قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. تا پایان با ما باشید.

سهام عدالت در سال 1400

مبلغ سود، زمان پرداخت و جدیدترین اخبار

در طول سال 99 بود که با آزادسازی سهام عدالت امکان فروش سهام و یا استفاده از سود آن از طریق کارگزاری های استانی فراهم آمد. حالا بالخره تکلیف سود سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند مشخص شده است. بر اساس آنچه در خبرهای رسمی دستگیرمان شده، سهامدارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهامشان انتخاب کرده اند به ازای تک تک سهم های خود سود دریافت می کنند. اما سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند باید منتظر بمانند تا مجمع پرداخت سود شرکت سرمایه گذاری استانی برگزار شده و سود سهام به حسابشان واریز شود.

این افراد بعد از برگزاری این مجمع و دریافت سود می توانند نسبت به فروش یا نگهداری سهام اقدام کنند. اما به نظر می رسد وزارت اقتصاد در تلاش است که تا پایان اسفندماه سال جاری، این دسته از سهامداران نیز از طریق سامانه سجام به سود خود دسترسی پیدا کنند.

به نقل از یکی از منابع آگاه، در حالت عادی برای برای واریز سود سهام اگر سهامداری در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت نشده باشد پول به حسابش واریز نمی ‌شود و نزد ناشر می ‌ماند. سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت نیز برای اینکه مجامع برگزار شود باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و با توجه به اینکه سامانه ها فعلا فعال هستند از فرصت موجود استفاده کنند تا در آینده با مشکل اعلام شماره شبا و غیره مواجه نشوند.

همچنین همه افرادی که سهام عدالت دارند می توانند درخواست خود برای دریافت تسهیلات را به صورت غیر حضوری از درگاه های تعیین شده ارسال کنند. البته همه متقاضیان باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند و این تسهیلات به افرادی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده اند تعلق نخواهد گرفت.

سهام عدالت در سال 1400 ؛ مبلغ سود، زمان پرداخت و جدیدترین اخبار
واریز سود سهام عدالت

در حال حاضر دو بانک برای ارائه این خدمات آماده هستند و در روزهای آتی برای سایر بانک ها نیز این امکان فراهم خواهد شد. البته اگر قصد استفاده از تسهیلات را در بانکی داشته باشید که در حال حساب نداشته باشید، باید با افتتاح حساب برای این کار اقدام کنید. با این حساب باید گفت سود سهام عدالت در سال 1400 پرداخت خواهد شد.

واریز سود سهام عدالت در سال 1400

سود سهام عدالت 1398 هنوز به حساب سهامداران مستقیم و غیرمستقیم واریز نشده است. سوال مهمی که در حال حاضر برای سهامداران وجود دارد این است که آیا سود سال 98 پرداخت خواهد شد؟ در سهام عدالت در سال 1400 به این موضوع خواهیم پرداخت.

از مدتها پیش بسیاری از مسئولان از واریز سود سهام عدالت در سال 1400 یا حتی پیش از پایان سال 99 خبر دادند. حتی چندی پیش اخباری مبنی بر اقدامات جدید شورای بورس برای حل مشکل واریز سود سهام عدالت در سال 1400 شنیده شد. بنابر خبرها شورای عالی بورس می کوشید مشکلاتی که در راه پرداخت سود سهام افراد چه کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند و چه آنهایی که روش غیرمستقیم را برگزیده اند، مرتفع کند تا واریز سود هرچه سریعتر امکان پذیر شود.

سهام عدالت در سال 1400 ؛ مبلغ سود، زمان پرداخت و جدیدترین اخبار
واریز سود سهام عدالت

در همین راستا و در برخی از خبرگزاری ها اعلام شد که سود سهام افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت خواهد شد. همچنین سود سهام افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند نیز به همان ترتیب و توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت خواهد شد.

با این وجود به نظر می رسد بحث کمی پیچیده باشد و حالا سوال درباره زمان پرداخت سود سهام عدالت به یک مسئله اساسی بدل شده است. عموم افراد گمان می کردند با اقدامات شورای عالی بورس، موانع و مشکلات واریز سود برطرف شد و تا پایان سال سود سهام به حساب ها واریز خواهد شد. اما اخیرا مهدی سعادتی، رئیس فراکسیون سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی از واریز سود سهام عدالت در سال 1400 و نهایتا در بازه زمانی سه ماهه اول سال خبر داده است.

با اعلام سعادتی، به علت درگیری مجلس با بودجه سال 1400، بنابر این است که در سه ماهه ابتدایی سال آینده، سود سهام عدالت به حساب های سهام داران واریز شود. او همچنین از حل مشکل کسانی که سهام عدالت ندارند و وضعیت سهام متوفیان خبر داده است. بر این اساس سازوکاری تعریف خواهد شد تا ضمن پرداخت سود سهام عدالت این مسائل نیز برطرف شوند. البته همچنان خبری از اعلام یک تایرخ مشخص و دقیق نیست.

مبلغ سود سهام عدالت 1400

چندی پیش، محمد علی دهقان رئیس سازمان بورس در حاشبه نشست هم اندیشی با کارآفرینان و تولیدکنندگان در جمع خبرنگارن اطلاعاتی درباره سهام عدالت در سال 1400 و مبلغ سود سهام عدالت 1400 را اعلام کرد. او با اشاره به پرداخت سود 200 هزار تومانی برای سهام عدالت افزود:

این سود متعلق به سال 98 است و سود سال 99 که سال آینده پرداخت می‌شود بسیار بیشتر خواهد بود.

او همچنین درباره مبلغ سود سهام عدالت 1400 گفت:

سهام عدالت در سال 1400 ؛ مبلغ سود، زمان پرداخت و جدیدترین اخبار
واریز سود سهام عدالت

عملکرد شرکت ‌های بورسی، نشان می ‌دهد سود آن‌ ها در 9 ماهه امسال سه برابر کل سال گذشته بوده است.

دهقان با اشاره به ارزندگی بیش از این قیمت سهام در بازار سرمایه  با اشاره به مبلغ سود سهام عدالت 1400 ، اظهار امیدواری کرد که فضای اقتصادی کشور به تدریج روشن تر شود و بازار سرمایه به این موضوع واکنش مثبت نشان دهد.

او همچنین از انجام اقداماتی چون انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، انتشار اوراق خزانه، بازنگری در دستورالعمل بازار گردانی و تغییر حد نصاب صندوق های درآمد ثابت برای افزایش قدرت نقد شوندگی خبر داد. او همچنین پس از اشاره به مبلغ سود سهام عدالت 1400 درباره اعطای تسهیلات ویژه با وثیقه سهام نیز گفت:

زیر ساخت لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی برای این کار فراهم شده و بانک‌ هایی که آمادگی داشته باشند می‌ توانند اقدام کنند. امروز بازار سرمایه با رشدی که داشته است در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با نظام بانکی برابری می‌کند.

رئیس سازمان بورس همچنین با تکید بر اینکه اگر می‌خواهیم سرمایه گذاری در کشور شکل بگیرد و از رشد منفی سرمایه گذاری رها شویم، باید افق بلند مدت برای سرمایه گذار مشخص شود، افزود:

اگر هر روز تصمیم جدید گرفته شود و مقررات را عوض کنیم فضا برای سرمایه گذاری مناسب نخواهد بود و سرمایه گذار نمی‌ تواند برنامه ریزی کند.

او از لزوم مقابله با قیمت گذاری های دستوری که به شرکت های بورسی و غیربورسی صدمات زیادی وارد آورده است سخن گفت و افزود:

ابزار‌های خوبی مانند اوراق بدهی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه ایجاد شده و این ابزار‌ها توسعه خواهد یافت. سعی می‌کنیم با توسعه نهاد‌های مالی مانند شرکت‌های تامین سرمایه و مشاوران سرمایه گذاری میزان تامین مالی از بازار سرمایه را در اقتصاد افزایش دهیم.

جاماندگان از سهام عدالت

خبر خوشی که برای جامانگان از سهام عدالت منتشر شده است حاکی از حل مشکل سهامداری این افراد است. چندی پیش اکبر حیدری، سخنگوی شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در این باره خبر داد که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان طی چند ماه گذشته توسط کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و جزئیات آن به تصویب رسید.

سخگوی شرکت های سرمایه گذاری استانی همچنین افزود:

با توجه به اینکه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان برای دولت بار مالی دارد و دولت نیز مدعی بود که منابع کافی مالی برای این کار ندارد، طی نشستی در مجلس شورای اسلامی ، نحوه تامین منابع مالی اجرای طرح نیز مشخص شد.

او همچنین اظهار کرد:

پس از تصویب طرح فوق در کمیسیون تلفیق برای اجرا به دولت ارسال خواهد شد؛ اولویت تخصیص سهام عدالت به روستانشینان، عشایر و اقشار کم درآمد است.

سهام عدالت در سال 1400 ؛ مبلغ سود، زمان پرداخت و جدیدترین اخبار
واریز سود سهام عدالت

حیدری با تاکید بر اینکه با این طرح سهام عدالت به شش دهک پایین جامعه که از طرح جا مانده اند خواهد رسید اظهار امیدواری کرد که این سهام به همه جامعه هدف برسد و گفت:

این افراد با توجه به بررسی ‌هایی که دولت در حوزه تخصیص طرح ‌های معیشتی داشته شناسایی شده‌اند البته دو میلیون نفری که با داشتن کاغذ ثبت نام دوره قبلی از سهام عدالت جامانده‌اند نیز سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

سخنگوی شرکت ‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در ادامه ضمن تشریح دو روش مستقیم و غیرمستقیم سر راه مردم بود، اظهار کرد:

پیگیر این هستیم که مردم با روشی که سال‌ های گذشته سود دریافت کرده ‌اند سود دریافت کنند؛ به هیچ وجه نیاز نیست که مردم برای دریافت سود به در سامانه جدیدی ثبت نام کنند.

او همچنین درباره زمان واریز سود سهام عدالت هم گفت که به احتمال زیاد سود سهام عدالت در سال 1400 به حساب مردم  سهامداران واریز خواهد شد.

مبلغ سود سهام عدالت 1400

دیروز در آخرین خبرها، وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در مصاحبه ای اعلام کرد:

تلاش می‌ کنیم سود سهام عدالت را به‌طور کامل تا پنج‌ شنبه واریز کنیم.

او همچنین اعلام کرد که 800 هزارتومان سود برای سهام عدالت مبلغ خوبی است و برای مثال یک خانواده 4 نفره حدود 800 هزارتومان سود خواهند داشت. او گفت این واریزی ها به طور کامل تا پنجشنبه انجام خواهد شد.

در همین رابطه کاربران در توییتر نسبت به این صحبت های وزیر واکنش نشان دادند. واکنش هایی عموما انتقادی. عموم کاربران از نحوه صحبت‌ کردن وزیر اقتصاد گلایه داشتند که انگار از سر اجبار و با منت در حال اختصاص دادن این رقم به مردم است.

سهام عدالت در سال 1400 ؛ مبلغ سود، زمان پرداخت و جدیدترین اخبار
مبلغ سود سهام عدالت 1400

برخی دیگر از کاربران اما در این باره نوشته اند که در طول ماه های گذشته بارها صحبت از واگذاری سود سهام عدالت به مردم بوده است اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه واریز این سود همواره به تعویق افتاده به زمان دیگری موکول شده است. این افراد با چنین دیدگاه هایی و البته با نگاه بدبینانه در صفحه ‌های خود این ‌طور نوشته اند که این بار هم بعید است که سود سهام عدالت برای مردم واریز شود و در نهایت پرداخت آن به سال 1400 موکول می ‌شود.

درخصوص زمان واریز سود سهام عدالت سال مالی 98، محمد جواد فرهانیان مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی پیش از این اعلام کرده بود پس از مجامع و تعیین میزان سود تقسیمی شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری استانی، شرکت سپرده‌ گذاری برای توزیع وارد عمل می ‌شود و در انتها سود به حساب مشمولان واریز خواهد شد اما زمان ‌بندی آن هنوز مشخص نشده است، سپس اعلام شد سود تقسیمی بعد از برگزاری مجمع شرکت ها تا پایان امسال واریز خواهد شد که اکنون آخرین اخبار منتشر شده حاکی از آن است که سود سهام عدالت در سه ماه اول سال آینده به حساب سهامداران واریز می شود.

ابلاغیه رهبر انقلاب در موافقت با آزادسازی سهام عدالت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوایل سال 99 بود که با صدور ابلاغیه ای ضمن موافقت با درخواست رییس جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده های کم درآمد، موارد سه گانه را ب عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری ها مورد تاکید قرار داده و خاطرنشان ساختند که دولت هرچه سریعتر باید اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم از منافع خود بهره مند گردند. متن ابلاغیه رهبر انقلاب  به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
در پی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولتهای مختلف با اجرای دقیق مواد ۸ گانه ابلاغی ۱۳۸۵/۴/۱۲ هرچه سریعتر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم گردیده و آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. در هر صورت با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست، با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می‌شود:

۱. دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب نمایند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.
۲. مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاههای اجرایی لازم‌الاجراست.
۳. نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ی ورود آن شرکتها را در بورس فراهم نماید.

با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه گانه فوق را به‌عمل آورد.
سیّدعلی خامنه‌ای

در پایان بحث از سهم عدالت در سال 1400 به علاقه مندان توصیه می کنیم برای شناخت بهترین سرمایه گذاری 1400 حتما اطلاعات خود از برخی از مهمترین حوزه های سرمایه گذاری را با پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 به روزرسانی کنند. علاوه بر این اگر به سایر حوزه ها توجه دارید باید پیش بینی قیمت گوشی 1400، عرضه اولیه های 1400 و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 را ببینید.

همچنین به تناسب در پیش داشتن انتخابات ریاست جمهوری در سال جدید، توصیه می شود حتما کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 را ببینید. همچنین در سال جدید بدون شک مسائل مرتبط با حداقل حقوق در سال 1400 از اهمیت زیادی برخوردار است، بر همین مبنا توصیه می شود را حتما میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 و اضافه کاری در سال 1400 با دقت طالعه کنید. همچنین دستمزد روزانه در سال 1400 میتواند مفید فایده باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سهام عدالت در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر