;
coinex

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

از جمله مسائلی که در ارتباط با سال 1400 مورد توجه افراد زیادی قرار دارد، مسئله همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 است. با ما در ادامه این جستار همراه باشید.

سال 99 و با شیوع ویروس کرونا، تقریبا هر کسب و کار و هر منبع درآمدی دچار مشکلاتی شد. این موضوع در کنار لطمه های اقتصادی فراوانی که برای فعالیت های تجاری اقتصادی گوناگون در پی داشت، تا حد زیادی مسئله دستمزدها و به تناسب آن سطح زندگی خانواده ها را تجت تاثیر قرار داد.

اگر این جنبه های اقتصادی برای کسب و کارها را موضوعی مشترک در عموم کشورها قلمداد کنیم، اوضاع برای ایران به خاطر برخی مشکلات و مسائل بنیادین سیاست بین الملل جنبه دیگری را نیز نمایان میکند و آن بدون شک تاثیر افزایش روز افزون نرخ دلار بر زندگی عموم ایرانیان است.

بر این اساس و بدون شک سال 99 یکی از عجیب ترین سال هایی بود که هر ایرانی به لحاظ دست و پنجه نرم کردن با مشکلات گوناگون تجربه کرده است. بر این اساس اهمیت همیشگی مسئله دستمزد و حقوق در سال جدید دوچندان می شود. همین عاملی شد تا در تکراتو به بررسی اخبار و قوانین مرتبط با یک دغدغه اساسی افراد یعنی همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 بپردازیم. با ما باشید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400

آخرین اخبار و قوانین

از زمان ارائه لایحه بودجه سال 1400 به مجلس، آن دسته از مسائل که از خلال بندهای بودجه قابل بررسی و پیگیری بوده اند در صدر اخبار قرار گرفته اند. برای مثال و بدون شک بخش مهمی از اطلاعاتی که از خلال بندهای بودجه مورد بررسی قرار گرفت، بحث خرید سربازی 1400 بود.

البته برای مشمولین خدمت سربازی، به تناسب اهمیت اخبار خرید سربازی، اطلاعات مربوط به امریه سربازی 1400، کسری سربازی 1400 و معافیت سربازی 1400 نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در این میان اما مسائل گوناگون اقتصادی و معیشتی همواره اهمیت خود را حفظ کرده و می کنند. بر این اساس و با بررسی اطلاعات ارائه شده در بودجه در تکراتو به بررسی حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400 و عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 نیز پرداخته بودیم.

اما یکی دیگر از مسائل پراهمیت برای قشر خاصی از افراد جامعه، یعنی بازنشستگان، مسئله همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 است. در تکراتو با ما باشید تا ضمن توجه به لایحه بودجه 1400 موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 را به بحث بگذاریم.

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

چندی پیش و در اوایل دی ماه سال جاری، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق بودجه 1400 با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دولت منابعی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 در بودجه سال آینده لحاظ کرده است، گفت:

اعتبارات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 به میزان کافی در بودجه 1400 در نظر گرفته شده است.

وی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1400 گفت:

همچنین در بحث همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1400 هم دولت با توجه به بند (و) تبصره (2) بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان منابع لحاظ کرده تا دولت ضمن رد دیون خود به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان بتواند در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 اقدام کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به حضور مسئولان دولتی در نشست‌های کمیسیون تلفیق بودجه 1400 هم اظهار کرد:

سازمان برنامه و بودجه نسبت به منابع، مصارف، سیاست‌ها و اهداف لایحه بودجه سال آینده گزارش اجمالی را ارائه کرد و بعد از آن وزیر اقتصاد درباره درآمدهای مالیاتی، گمرکی و خصوصی سازی مطالبی را مطرح کرد.

نوبخت اظهار کرد:

همچنین زنگنه وزیر نفت و همتی رئیس بانک مرکزی نیز درباره نحوه وصول منابع حاصل از فروش نفت و سیاست های ارزی گزارشی را ارائه کردند. در سال آینده بالغ بر 95 هزار میلیارد تومان از منابع از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی حاصل می شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی نمایندگان معتقدند که لایحه بودجه 1400 قابل تحقق نیست، گفت:

نمایندگان می‌خواهند، لایحه‌ای به نفع مردم تصویب کنند اما با توجه به تجربه 30 سال گذشته خود در بحث بودجه تاکید می‌کنم، این بودجه عملیاتی خواهد بود تنها نمایندگان باید وقت کافی برای بررسی لایحه بودجه سال آینده در نظر بگیرند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1400

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

به مانند نهادهای دولتی و ازنشستگان کشوری و لشکری، بخش مهمی از بازنشستگان، بازنشستگان تامین اجتماعی هستند. بر این اساس بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1400 از اهمیت بالایی برخوردار است. اخیرا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به پاسخ برخی سوالات در ارتباط با همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 پرداخته است.

مصطفی سالاری ضمن تاکید بر اینکه با اختصاص 90 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان را کلید خواهد زد افزود:

از هفته گذشته همکاران ما در معاونت‌های مختلف با همکاری کانون عالی بازنشستگان اقدام به تشکیل جلسات برای اجرایی شدن مرحله دوم و فرمول اجرایی آن را آغاز کردند و مرحله دوم از اول اسفند آغاز شده و به زودی مبلغی را به صورت علی الحساب بابت مرحله دوم متناسب سازی به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم.

سالاری تاریخ و زمان اجرایی شدن مرحله دوم را در اوایل اسفند دانست و گفت پس از تایید فرمول نهایی، پرداخت ها آغاز خواهد شد. او در پاسخ به سوالی در این باره که چه میزانی از این اعتبار به همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 مربوط است گفت:

90 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی به تصویب رسیده و از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی از این اعتبار را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.

او همچنین در خصوص پیشنهاد افزایش دستمزد سازمان تامین اجتماعی توضیح داد:

مرجع تصمیم گیر در این خصوص شورای عالی کار است و سازمان تأمین اجتماعی حتی در آن عضویت ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم میزان دقیقی را ما پیش بینی و اعلام کنیم اما با توجه به میزان تورم و همچنین سبد هزینه خانوار باید افزایش ‌ها مشخص شود و اقدامی است سه جانبه که درآن تصمیم گیری می‌شود و قطعاً مصالح کلی جامعه کارگری مدنظر قرار می‌گیرد.

سالاری همچنین در ادامه و پس از بحث از همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 گفت:

داروخانه‌ ها در دو بخش یکی نسخه الکترونیک که به صورت آنلاین ارسال شده و مواردی نیز برای افرادی که امکان نسخه نویسی را ندارند با بیمه ‌ها همکاری می‌کند و جلسه ‌ای با انجمن داروسازان و وزارت بهداشت در این خصوص داشتیم و تصمیم مشترکی که در شورای عالی بیمه که همه اعضا در آن حضور دارند، اتخاذ می‌شود.

او همچنین از آغاز فرایند واکسیناسیون پرسنل تامین اجتماعی در مراکز درمانی خبر داد. همچنین چندی پیش حسین علی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفته بود که یکی از مصوبات مهم این کمیسیون پیگیری بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1400 است. او اظهار کرد:

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

 بر اساس بند “ز” تبصره ۲ بودجه مقرر شد دولت از محل واگذاری سهام خود حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی لحاظ کند.

وی افزود، با این مصوبه در سال آتی گام بلندی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1400 برداشته خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ، حداقل حقوق بازنشستگان که در حال حاضر به مانند هر کارمند دولت 2 میلیون و 800 هزار تومان است، تا 3 میلیون و 500 هزارتومان افزایش خواهد یافت.

این متن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه است که با اصلاحیه‌ای در تیرماه سال ۹۶ برای اجرا ابلاغ شد:

دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت و نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب ‌سازی دریافت ‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری ‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا کند.

این ماده قانونی مبنای عمل اتفاقی است که گام نهایی آن در روزهای گذشته با عنوان همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اجرایی شده است.

برای اجرایی شدن این الزام قانونی، دولت دستورالعلمی با عنوان متناسب سازی حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری به تصویب رساند که بر اساس ان دستورالعمل نحوه امتیاز بندی رتبه و پایه های مختلف مشمولین این قانون در میان بازنشستگان کشوری و لشگری محاسبه  در تعیین میزان افزایش حقوق آنها اثرگذار خواهد بود.

تا پیش از این مرحله از همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 ، دولت هر ساله افزایش درصدی و پلکانی برای حقوق بازنشستگان لحاظ میکرد که عملا اندک و ناکافی بود و عمدتا پایین ترین سطوح حقوق ها و دریافتی ها را شمل می شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

در مرحله بعد اما مکانیسم افزایش درصدی و پلکانی حقوق و مستمری بازنشستگان جای خود را به همسان سازی حقوق آنها با حقوق شاغلان داد. با این تصیم، حقوق بازنشستگان به 90 درصد میانگین حقوق شاغلین هم تراز افزایش می یابد که تغییری نسبتا قابل توجه در حقوق بازنشستگان محسوب می شود.

تعداد بازنشستگان کشوری و لشکری که  مشمول این طرح و مرحله از همسان سازی حقوق ها هستند تا بیش از دو میلیون و 200 هزار نفر اعلام شده است. بنابر اظهارات اکبر شیرمحمدی مدیر کل امور فنی صندوق بازنشستگان کشوری، با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 ، دست کم حقوق بازنشستگان 3 میلیون 500 هزارتومان خواهد بود.

مببنای همسان سازی و پرداخت حقوق بازنشستگان، پرداخت 30 ساله حق بیمه است که دوره کامل پرداخت حق بیمه محسوب می شود. اگر دوره اشتغال فردی بیش از 30 سال بوده باشد و او بیش از 30 سال حق بیمه پرداخت کرده باشد، به ازای هر سال پرداخت حق بیمه مازاد بر 30 سال، 2.5 درصد بر میزان افزایش حقوق بازنشسته افزوده می شود. به همین ترتیب میزان افزایش حقوق بازنشستگان با پرداخت حق بیمه کمتر از دوره 30 ساله، به ازای هر سال کمتر، 2.5 درصد کمتر است.

بر این اساس حداقل حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح پس از همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری 1400 از سه میلیون و 200 هزار تومان به چهار میلیون 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

با اعلا مسئولین صندوق های بازنشستگی، با اجرای این طرح، حقوق بازنشستگان از 30 تا 70 درصد افزایش خواهد یافت به طوری که میانگن افزایش دستمزدها 45 درصد خواهد بود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

ابتدای سال جاری دولت 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داد. این اعتبار امکان افزایش 15 درصدی حقوق همه شاعلان و بازنشستگان را فراهم آورد. حالا اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 نیازمند 18 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

در این میان اما برخی مسائل اساسی از دیدگاه صاحب نظرات اقتصادی دور نمانده است. اولین مورد سوال، محل تامین منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 است. بالطبع در شرایط کنونی و با تحریم ها و سایر مشکلات اقتصادی، دولت در تنگناهای مالی شدیدی به سر می برد و بحث کمبود بودجه نیز بر نگرانی ها افزوده است.

بنابر اظهارات مقامات صندوق های بازنشستگی و سازمان برنامه و بودجه، بخشی از بودجه 18 هزار میلیارد تومانی مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400 از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی تامین خواهد شد و بخش دیگری از آن پیش از این در بودجه سالانه لحاظ شده و سازمان برنامه و بودجه اطمینان داده است که برای تامین و اختصاص آن مشکلی نخواهد داشت.

اما واگذاری سهام دولتی برای تامین منابع و جبران تعهدات دولت در سال‌ های گذشته یکی از مشکلات اساسی صندوق‌ های بازنشستگی بوده است، اگر قرار باشد تا این صندوق ‌ها شرکت ‌های واگذار شده را اداره کنند با مشکل بنگاه داری و نداشتن تخصص لازم روبرو می‌شوند و اگر بخواهند با فروش این سهام منابع موردنیاز خود را تامین کنند با مشکلات فروش به هنگام و به قیمت این سهام روبرو خواهند بود.

اما حتی با فرض درست بودن حساب و کتاب‌های سازمان برنامه و بودجه برای تامین این منابع در پرداخت حقوق همسان شده بازنشستگان در ماه‌های باقی‌مانده از امسال، مشکل دولت برای تامین منابع مورد نیاز همسان‌سازی برقرار خواهد بود، به این معنا که بار دولت و صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری باری سنگین‌تر از قبل خواهد بود.

به ویژه آنکه سیاست‌های مشابهی برای تغییر حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز در دستور کار است از طرفی به دلیل تحمیل تورم مزمن دورقمی و افزایش شتابان قیمت عمومی کالاها و خدمات، راهی جز افزایش حقوق بازنشستگان به عنوان راهکاری برای حفظ قدرت خرید آنها و جبران آثار ناشی از تورم وجود ندارد.

در عین حال بحران مالی صندوق‌های بازنشستگی نیز مزید بر علت است که نگرانی‌ها از آینده اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 و پایداری منابع مورد نیاز آن را دو چندان می‌کند.

در پایان توصیه می کنیم حتما نگاهی به بهترین سرمایه گذاری 1400، کاندیداهای ریاست جمهوری 1400، کمبود معلم در سال 1400، پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400، سود بانکی در سال 1400، پیش بینی قیمت گوشی 1400 و پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 داشته باشید.

همچنین نظری به اضافه کاری در سال 1400، بهترین مشاغل سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400، عرضه اولیه های 1400، نرخ دیه سال 1400 و آینده ایران در سال 1400 نیز خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر