;
coinex

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

گرچه هوآوی با تحریم رو به روست اما تلاش کرده تا پرچمدار خود را عرضه کند و امروز ما به مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا بپردازیم.

هوآوی و سامسونگ رقبایی هستند که قدمت رقابتشان طولانی است. امروز قصد داریم به مقایسه دو تا از پرچمداران این دو شرکت بپردازیم و آنها را به بوته نقد گذاریم. در ادامه نیز به پرسش‌هایی از این قبیل که هوآوی پی 50 پرو بهتر است یا گلکسی اس 21 اولترا می‌پردازیم.

گرچه کمپانی هوآوی با بحران تحریم رو به روست اما باز هم راکد و ایستا نمانده و سعی می‌کند با دور زدن تحریم‌ها و جایگزین کردن برخی قطعات با دیگر قطعات موجود، بهترین‌هایش را عرضه کند.

بارها در مورد گلکسی اس 21 اولترا صحبت کرده‌ایم و این پرچمدار بی‌نظیر سامسونگ را با دیگر رده بالاهای بازار مقایسه نموده‌ایم اما این بار قصد داریم به مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا بپردازیم.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

از بزرگترین ایراداتی که می‌توان به پرچمدار هوآوی وارد نمود، عدم پشتیبانی از مودم فایوجی است. این نقصان به همان تحریم‌های کلان ایالات متحده بر می‌گردد و می‌توان اذعان کرد که آمریکا به تنهایی این کمپانی با سابقه را به مرز ورشکستگی کشانده است.

از آنجایی که تراشه ها قلب تپنده هر گوشی هوشمند هستند و بدون آن‌ها یک گوشی ساخته نمی‌شود و از آنجا که هوآوی تحریم سخت‌افزاری است و با کمبود تراشه رو به روست، می‌توان گفت که وضعیت سختی پیش‌رو دارد.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا اسمارت‌فون گران‌قیمتی است که طرفداران بی‌شماری دارد و هم‌سطح سایر پرچمداران ایستاده است. این گوشی خوشبختانه از اینترنت نسل فایوجی بهره‌مند است و تا پایان این مقاله رد پای این برتری بر جای خواهد ماند.

اما در آن سوی میدان، هوآوی پی 50 پرو از برخی جهات، برتر و بهتر از رقیب سامسونگی خود عمل کرده است و در نتایج بنچمارک‌ها نیز بهترین نتایج را از آن ِ خود نموده. بنابراین با چشم‌پوشی از فورجی بودن این گوشی به مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا می‌پردازیم. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا به بررسی این دو گوشی بپردازیم. اما براستی هوآوی پی 50 پرو بخریم یا گلکسی اس 21 اولترا؟

طراحی و ساخت: هوآوی پی 50 پرو بهتر است یا گلکسی اس 21 اولترا

هوآوی پی 50 پرو با ابعاد 158.8 در 72.8 در 8.5 میلی متر و 195 گرم وزن، نسبت به گلکسی اس 21 اولترا گوشی نسبتاً سبک و خوش‌دستی محسوب می‌شود. در پنل پشتی این گوشی شاهد منحنی زیبا و چشم‌نوازی در قسمت ماژول دوربین هستیم.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا / هوآوی پی 50 پرو بخریم یا گلکسی اس 21 اولترا

نمایشگر 6.6 اینچی این گوشی بیش از 91 درصد قاب جلویی را پوشانده است. صفحه نمایش اُولد پی 50 پرو خمیده است و یک دوربین سلفی نیز در بریدگی صفحه‌اش دیده می‌شود. خوشبختانه سنسور اثر انگشت اپتیکال و اسپیکرهای استریو زیر صفحه نمایش تعبیه شده‌اند.

در پنل پشتی دو ماژول بزرگ دایره‌ای شکل وجود دارد که در امتداد آنها و در قسمت پایینی قاب، لوگوی هوآوی با فونت متوسط دیده می‌شود. در واقع ماژول‌ها درون یک دایره بزرگ قرار گرفته‌اند که به رنگ مشکی است. چهار لنز این دوربین درون دو قاب دایره‌ای شکل تعبیه شده‌اند.

دوربین سلفی نیز همان‌طور که گفتیم در مرکز نمایشگر و بالای صفحه قرار دارد. هوآوی پی 50 پرو در پنج رنگ مشکی، طلایی، سفید، صورتی و آبی عرضه شده است. در فریم سمت راست دکمه‌های پاور و تنظیم صدا قرار دارند. این دستگاه مانند اکثر پرچمداران بازار از گواهی مقاومت IP68 برخوردار است و می‌تواند تا عمق 1.5 متری برای 30 دقیقه دوام آورد و البته در برابر نفوذ گرد و غبار هم مقاوم خواهد بود.

هوآوی پی 50 پرو گلکسی اس 21 اولترا
ابعاد 158.8 در 72.8 در 8.5 165.1 در 75.6 در 8.9 میلی متر
وزن 195 گرم 229 گرم
صدای استریو دارد دارد

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

در خصوص گلکسی اس 21 اولترا باید گفت که ابعاد این گوشی 165.1 در 75.6 در 8.9 میلی‌متر است. با صفحه نمایشی 6.8 اینچی و وزن 227 گرمی، نسبت به هوآوی پی 50 پرو هم سنگین‌تر و هم بزرگ‌تر است.

این گوشی در پنج رنگ فانتوم عرضه شده است که عبارتنداز: مشکی، نقره‌ای، تیتانیوم، سرمه‌ای و قهوه‌ای. پنل پشتی و جلویی این گوشی از شیشه گوریلا گلس ویکتوس ساخته شده که بسیار مقاوم است. شرکت سازنده این شیشه می‌گوید که این محافظ در برابر سقوط از ارتفاع 2 متری عملکرد خوبی دارد و تا 4 برابر در مقابل خراشیدگی مقاوم است.

از مهمترین قابلیت‌های اس 21 اولترا، سنسور اثر انگشت اولتراسونیک کوالکام است که تا 70 درصد برزگ‌تر از سری قبلی است. دقت و سرعت این سنسور بسیار بالا است و البته کاربران قادر خواهند بود به کمک دوربین سلفی نه چندان مطمئن این گوشی از تشخیص چهره هم استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید:

گلکسی زد فولد 3 (Samsung Galaxy Z Fold 3) 

گوشی سامسونگ گلکسی A72 

نمایشگر: هوآوی پی 50 پرو بهتر است یا گلکسی اس 21 اولترا

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

در ادامه مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا به نمایشگر این دو پرچمدار می‌رسیم. هوآوی پی 50 پرو از نمایشگری 6.6 اینچی و پنلی از نوع OLED بهره می‌برد حال آنکه گلکسی اس 21 اولترا از نمایشگری 6.8 اینچی برخوردار است. این صفحه‌نمایش بیش از 91 درصد قاب جلویی را پوشانده است.

این صفحه‌نمایش، کیفیت تصویر 2700 در 1228 را ارائه می‌کند. میزان پیکسل در هر اینچ در این دستگاه پرچمدار، 450 است که عدد مناسبی قلمداد می‌شود. نمایشگر اُولد این گوشی هوشمند، قابلیت نمایش بیش از یک میلیارد رنگ دارد و از طرف دیگر نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی و نرخ حساسیت لمسی 300 هرتزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این صفحه نمایش اُولد لبه‌های خمیده‌ای دارد که البته در نسخه استاندارد کاملا تخت است. کوالیتی تصویر در پی 50 پرو کواد اچ دی است و طبق شنیده‌ها این نمایشگر ساخته دو کمپانی سامسونگ دیسپلی و ال جی دیسپلی است.

چندی پیش هوآوی پی 50 پرو در بخش نمایشگر بهترین امتیازات را از وبسایت تخصصی و معروف دگزومارک دریافت نمود که نتایج آن نشان می‌دهند، نمایشگر این دستگاه در قسمت خوانایی امتیاز 70 از 100 را گرفته است.

امتیاز نهایی این صفحه نمایش 93 بوده است که در مقایسه با پرچمداران سامسونگ مانند گلکسی اس 21 اولترا عملکرد بهتری داشته است. در حال حاضر بهترین صفحه نمایش موجود را در میان پرچمداران، پی 50 پرو دارد.

از نقاط قوت نمایشگر اُولد این دستگاه می‌توان به روشنایی بالا در هنگام پشتیبانی از قابلیت اچ دی آر 10 اشاره کرد. خوانایی بالا در بیشتر سناریوها و میزان حساسیت بالا و دقیق از دیگر ویژگی‌های مثبت این گوشی است. اما شواهد دگزومارک نشان می‌دهند که به هنگام بازی با افت فریم نامناسبی مواجه خواهیم شد که خبر بدی برای طرفداران گیم با گوشی است.

هوآوی پی 50 پرو گلکسی اس 21 اولترا
نوع نمایشگر OLED Dynamic AMOLED 2X
سایز 6.6 اینچ 6.8 اینچ
کیفیت تصویر 2700 در 1228 پیکسل 3200 در 1440 پیکسل
تراکم پیکسلی 450 در هر اینچ 515 در هر اینچ

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا از صفحه نمایشی 6.8 اینچی بهره گرفته است و نوع پنل آن داینامیک آمولد 2 ایکس است. وضوحی که این نمایشگر در اختیار ما می‌گذارد، 3200 در 1440 است و نسبت تصویر 20:9 را ارائه می‌نماید. تراکم پیکسلی که گلکسی اس 21 اولترا دارد بسیار عالی است.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

تراکم پیکسلی 515 در هر اینچ به نظر جذاب می‌آید. در این گوشی نرخ نوسازی تصویر نیز متغیر است و از 10 هرتز تا 120 هرتز در گردش خواهد بود. همان‌طور که گفتیم بسته به نوع فعالیتی که کاربر می‌کند، این نرخ نیز کم و زیاد می‌شود. کیفیت تصویر صفحه نمایش این گوشی WQHD+ است.

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) 

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini)

گلکسی اس 21 اولترا نیز رفرش‌ریت متغیر دارد و می‌توان به کمک قابلیت نمایش نرخ نوسازی از این نرخ اطلاع حاصل نمود. این متغیر بودن به بهینه سازی مصرف انرژی و باتری کمک شایانی می‌کند.

سازندگان کره‌ای این گوشی مدعی‌اند که نمایشگر گلکسی اس 21 اولترا به روشنایی 1500 نیتی دست می‌یابد. اگر حالت خودکار را انتخاب کنید به روشنایی 1391 نیتی می‌رسید که بسیار فوق‌العاده است. بنابراین زیر نور خورشید نباید مشکلی پیش بیاید. از طرفی به لطف حداقل روشنایی 1.96 نیتی گوشی، قادر خواهید بود در تاریکی به سهولت با آن کار کنید. با ادامه مقایسه مشخصات Huawei P50 Pro و Galaxy S21 Ultra همراه ما باشید.

دوربین: هوآوی پی 50 پرو بخریم یا گلکسی اس 21 اولترا

دوربین‌های هوآوی پی 50 پرو از بهترین‌های بازار هستند. از بهترین قسمت‌های دوربین این گوشی بخش بزرگنمایی یا زوم آن است که در مقایسه با پرچمداران سامسونگ و اپل بهتر عمل نموده است.

در بخش دوربین این مجموعه دو دایره بزرگ می‌بینیم که چهار ماژول در خود جای داده‌اند. در مورد طراحی کادر دوربین برخی معتقدند که تاکتیک خوبی از سوی هوآوی بوده و عده‌ای چنین طرحی را ناشی از بدسلیقگی این کمپانی می‌دانند.

هوآوی در نسخه‌های قبلی سری P از بزرگنمایی‌های 5 و 10 برابری استفاده کرده بود اما در هوآوی پی 50 پرو برعکس نسخه‌های قبلی از زوم اپتیکال 3.5 برابری بهره می‌برد.

هوآوی با زیرکی از چنین سیستم بزرگنمایی استفاده کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم. هوآوی پی 50 پرو از مجموعه دوربین 40+13+64+50 مگاپیکسلی برخوردار است. دوربین عریض این گوشی 50 مگاپیکسل است و دارای لنزی 23 میلی‌متری است. این لنز مجهز به فوکوس خودکار چندسویه با تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری و لرزشگیر اپتیکال تصویر است که از نسبت کانونی 1.8 بهره‌مند شده است.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

در خصوص لنز فوق عریض باید به دوربینی 13 مگاپیکسلی اشاره کنیم که در آن خبری از فوکوس خودکار یا لرزشگیر اپتیکال نیست و از گشودگی دیافراگم 2.2 بهره می‌برد. از دیگر دوربین‌های جذاب هوآوی پی 50 پرو، پریسکوپ تله فوتو 64 مگاپیکسلی است که لنزی 90 میلی‌متری دارد.

این دوربین از فوکوس خودکار با تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر بهره‌مند است و در کنار همه اینها زوم اپتیکال 3.5 برابری نیز دارد. گشودگی دیافراگم این لنز عدد 3.5 را نشان می‌دهد. لنز چهارم و آخرین دوربین این گوشی، دوربین سیاه و سفید 40 مگاپیکسلی است.

اکنون زمان آن است به زوم اپتیکال 3.5 میلی‌متری بازگردیم. دوربین 64 مگاپیکسلی که از زوم اپتیکال 3.5 برخوردار است، با واسطه موتور تصویر ایکس دی اُپتیک و ایکس دی فیوژن پرو تقویت شده است و در نهایت منجر به خلق تصاویری 16 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 90 میلی‌متر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو M3 پرو بررسی و مشخصات

گوشی شیائومی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10 مشخصات فنی و نقد و بررسی

کاربران می‌توانند از زوم 100 برابری نیز استفاده کنند اما کیفیت پایین می‌آید و عملا کاربرد زیادی ندارد. و اما آنچه شما را جذب این گوشی و دوربینش می‌کند، زوم 5 تا 20 برابری است. این لنز تله فوتو قدرتمند توانایی دارد که اشیاء دور را به نزدیک بیاورد و با کمک موتور تصویر ایکس دی اُپتیک عکس‌ها را بهبود بخشد. گستره بزرگنمایی تصویر این لنز 200 برابری است و با این عدد می‌توانید تصاویری همیشه شفاف داشته باشید.

سایت دگزومارک در بررسی‌های جامعی که داشته و تست‌های مفیدی که انجام داده، به این نتیجه رسیده که در حال حاضر بهترین دوربین گوشی جهان از آنِ هوآوی پی 50 پرو است. پس در این قسمت از گلکسی اس 21 اولترا پیشی گرفته است.

امتیازات دگزومارک برای بخش عکاسی، بزرگنمایی و عملکرد فیلم‌برداری به ترتیب: 149، 107 و 116 بوده است که ارقام خیره کننده‌ای است. در کل دوربین این پرچمدار مانند هم نسلی‌های خودش از بهترین‌های بازار است.

نوع دوربین هوآوی پی 50 پرو گلکسی اس 21 اولترا
دوربین عریض 50 مگاپیکسل 108 مگاپیکسل
دوربین فوق عریض 13 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین تله فوتو 64 مگاپیکسل 10+10 مگاپیکسل
دوربین سلفی 13 مگاپیکسل 40 مگاپیکسل

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

از جمله مشکلات دوربین گلکسی اس 21 اولترا، فوکوس آن و زوم 100 برابری است که با کراپ بیش از حد تصاویر از وضوح عکس‌ها می‌کاهد. این گوشی از پنج لنز برای تجربه عکاسی بهره می‌گیرد. یک دوربین عریض 108 مگاپیکسلی، لنز فوق عریض 12 مگاپیکسلی و دو دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی برای بزرگنمایی‌های اپتیکال 3 و 10 برابری از ماژول‌های این گوشی‌اند. دوربین عریض 40 مگاپیکسلی هم تصاویری 6.5 مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند.

سنسور 108 مگاپیکسلی از فیلتر رنگی نوناسل بهره می‌برد که در نهایت به جذب نور بیشتر می‌انجامد و باعث می‌شود حتی در محیط‌های کم نور تصاویر به خوبی ثبت شوند. سازندگان پرمدعای کره‌ای گلکسی اس 21 اولترا می‌گویند که این دوربین مجهز به فناوری «حالت کاهش نویز» است و تا 50 درصد این کار را بهبود می‌بخشد.

برای اینکه گستره داینامیکی سنسور 108 مگاپیکسلی بهبود یابد از فناوری اسمارت ایزو پرو کمک گرفته می‌شود. به موجب این قابلیت یک تصویر با کوالیتی ایزوی بالا و یک تصویر با ایزوی پایین همزمان ثبت می‌شود و از ترکیب آنها تصویری تازه خلق می‌گردد. این سنسور همچنان از لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌گیرد و سامسونگ برای حل مشکلات این فوکوس با افزودن لیزری به آن مشکل را رفع نموده است.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

تصاویر ثبت شده با این لنز، سرشار از جزئیات‌اند و قابلیت‌های آن حتی از آیفون 12 پرومکس نیز بیشتر است. سطح نویز در این دوربین در پایین ترین حالتش نگاهداری می‌شود. دیافراگم گشوده این سنسور نیز منجر به بوکه سازی طبیعی تصاویر می‌شود.

سنسور دوربین فوق عریض گلکسی اس 21 اولترا تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد و همچنان از لنزی 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. سطح رنگ‌ها در این دوربین خوب است اما میزان نویز تصاویر بیشتر از دوربین اصلی است. در تاریکی نیز سطح جزئیات و رنگ‌ها قابل قبول‌اند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

دوربین گلکسی اس 21 اولترا برای زوم‌های 3 تا 10 برابری روی دوربین 108 مگاپیکسلی حساب باز می‌کند. زوم های 3 برابری بر عهده دوربین تله فوتوی اول و بزرگنمایی‌های 10 برابری برای دوربین تله فوتو دوم است. همچنین در کنار همه این قابلیت‌ها می‌توان از فناوری لاک زوم یا همان قفل بزرگنمایی یاد کرد که در زوم‌های بیش از 10 برابر روی تصویر قفل می‌شود تا از لرزش‌های ناخواسته جلوگیری کند.

با نادیده گرفتن دیگر جزئیات مربوط به دوربین این دو گوشی به دوربین سلفی گلکسی اس 21 اولترا می‌رسیم. این دوربین از سنسوری 40 مگاپیکسلی کمک می‌گیرد تا بتواند تصاویری پر وضوح به ثبت برساند. فیلتر رنگی کواد بایر از جمله قابلیت‌های آن است.

یکی از مهمترین بخش‌های ارتقا یافته در این گوشی فیلم‌برداری است. این گوشی قادر است با تمام دوربین‌هایش، ویدئوهای 4K را با نرخ 60 فریم بر ثانیه ثبت نماید. البته دوربین اصلی این نرخ را به 8K و 24 فریم بر ثانیه می‌رساند.

سخت افزار: مقایسه مشخصات Huawei P50 Pro و Galaxy S21 Ultra

با مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا همراه شما هستیم. هوآوی پی 50 پرو از دو تراشه بهره‌مند شده است. اولین تراشه این گوشی کیرین مخصوص این کمپانی است و دومی هم اسنپدراگون 888 نسخه فورجی است.

این دو تراشه از بهترین‌های موجود اند اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و کمبودهایی که در تامین تراشه‌های جدید وجود داشته است، هوآوی مجبور شده این گوشی پرچمدار را با نسخه اینترنت فورجی روانه بازار کند و شاید در آینده و نسخه پرو پلاس خود از فناوری فایوجی استفاده نماید.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، از مهمترین کمبودهایی که هوآوی پی 50 پرو به عنوان یک پرچمدار دارد، عدم برخورداری از مودم فایوجی است. گلکسی اس 21 اولترا از این مودم بهره‌مند شده است.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

معماری لیتوگرافی این دو تراشه 5 نانومتری است ولی ترتیب قدرت پردازنده‌‌های مرکزی و گرافیکی‌شان متفاوت است. تراشه کیرین 9000 از 8 ماژولی هسته‌ای تشکیل شده است. ترکیب هسته‌های این پردازشگر یک هسته کورتکس A77 است که از حداکثر فرکانس 3.13 گیگاهرتزی استفاده می‌کند. سه هسته دیگر این تراشه نیز از کورتکس A77 و با حداکثر فرکانس 2.54 گیگاهرتز برخوردار اند. برای پردازش‌های سبک نیز چهار هسته کورتکس A55 با توان فرکانسی2.05 گیگاهرتزی استفاده شده.

پردازنده اسنپدراگون 888 فورجی نیز روی کاغذ ضعیف‌تر از تراشه کیرین 9000 است و با داشتن یک هسته 2.84 گیگاهرتزی و سه هسته 2.42 گیگاهرتزی و چهار هسته 1.80 گیگاهرتزی به پردازش وظیفه‌های سنگین و سبک می‌پردازد. پردازنده گرافیکی چیپست کیرین 9000 مالی جی 78 است در حالی که ماژول گرافیکی اسنپدراگون آدرنو 660 است.

هوآوی پی 50 پرو از اسلات کارت حافظه جانبی نیز برخوردار است که تا 256 گیگابایت پاسخگوی نیازهای کاربران است. نوع این درگاه حافظه نانو مموری است و از شیار دوم سیمکارت بهره می‌برد. این گوشی در دو نسخه رم حداقل 8 و حداکثر 12 گیگابایت و 128، 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده است.

مشخصات هوآوی پی 50 پرو گلکسی اس 21 اولترا
تراشه کیرین 9000 اگزینوس 2100
پردازنده مرکزی 8 هسته ای 8 هسته ای
پردازنده گرافیکی مالی جی 78 مالی جی 78
حافظه ذخیره سازی 8/128، 8/256، 8/512، 12/512 12/128، 12/256، 16/512
رابط کاربری HarmonyOS 2.0 One UI 3.1

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

در خصوص تراشه باید گفت که سامسونگ از دو تراشه در گلکسی اس 21 اولترا بهره برده است. وجود این تراشه‌ها به موقعیت جغرافیایی ما بستگی دارد. نسخه‌های متفاوت این تراشه یکی اسنپدراگون 888 و دیگری اگزینوس 2100 است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه وان پلاس 9 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

گوشی سامسونگ گلکسی A52 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

سازندگان کره‌ای گوشی معتقدند که تراشه اختصاصی‌شان هم قد و قواره پرچمداران بزرگ است. خوشبختانه یا بدبختانه ما از نسخه اگزینوسی این گوشی در ایران استفاده می‌کنیم. همان‌طور که دیدیم هر دو گوشی از تراشه‌های اختصاصی خودشان استفاده کرده‌اند و در کنار آن از تراشه‌ های پرچمدار کوالکام نیز بهره جسته‌اند.

اگزینوس 2100 از 8 هسته قدرتمند بهره می‌برد. ترکیب هسته‌های این چیپست به ترتیب 1+3+4 است. یک هسته قوی کورتکس ایکس 1، سه هسته متوسط کورتکس A78 و چهار هسته نسبتاً ضعیف با کورتکس A55. ماژول پردازنده گرافیکی این دستگاه مالی جی 78 با 14 هسته است که 46 درصد بر پردازش‌های جی پی یو محور می‌افزاید.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

باز هم کره‌ای‌های پرمدعا معتقدند که تراشه اگزینوس 2100 به لطف و مدد فناوری آمیگو، در بازی‌های مختلف نرخ فریم با ثباتی را ارائه می‌کند. واحد پردازش عصبی از 2 هسته به 3 هسته ارتقا یافته است و ظاهراً این تراشه قدرت پردازش 26 تریلیون عملیات را در ثانیه دارد.

این تراشه قدرتمند بر اساس معماری لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده است و طبق چیزی که سازندگان گلکسی اس 21 اولترا می‌گویند، می‌تواند تا 10 درصد افزایش فرکانس و 20 درصد کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد. نسخه‌های متفاوت این گوشی از رم حداقل 12 و حداکثر 16 گیگابایتی و حافظه داخلی حداقل 128 و حداکثر 512 گیگابایتی استفاده می‌نماید.

در خصوص تفاوت‌های این قسمت تنها می‌توان به مودم فورجی هوآوی پی 50 و تراشه‌های اگزینوس و کیرین نام برد. به طور کلی نمی‌توان گفت که چیپست کیرین بهتر است یا اگزینوس در حالی که هر اگزینوس به نظر پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد.

نرم افزار: مقایسه مشخصات Huawei P50 Pro و Galaxy S21 Ultra

هوآوی پی 50 پرو از سیستم عامل اختصاصی هوآوی با نام هارمونی او اس استفاده می‌کند. ویژگی‌های این سیستم عامل به شرح زیر خواهد بود:

از جمله قابلیت‌های این سیستم، اوپن سورس بودن یا متن باز بودن آن است. این یعنی تمام توسعه‌دهندگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند به کدهای فراخوانی شده این سیستم عامل دسترسی داشته باشند. از دیگر خوبی‌های این سیستم این است که می‌تواند در سایر محصولات الکترونیکی مانند تبلت و لپ تاپ هم به کار رود.

با این سیستم عامل می‌توانید از نقشه و مسیریابی مسترکی بر روی گوشی‌تان بهره‌مند شوید. فرض کنید مسیری را می‌خواهید طی کنید و امکان استفاده از گوشی‌تان را در طول مسیر ندارید. اکنون می‌توانید نقشه را روی گوشی خود مشخص کنید و ادامه مسیر را از روی ساعت هوشمندتان طی کنید.

از قابلیت‌های جذاب گوشی برای گیمرها این است که می‌توانند در بازی‌های چند نفره کنترل را روی چندین دستگاه منتقل کنند. قابلیت‌های دیر این سیستم عامل به شما امکان این را می‌دهد که از گوشی خود حداکثر استفاده را ببرید.

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه مشخصات Huawei P50 Pro و Galaxy S21 Ultra / مقایسه مشخصات Huawei P50 Pro و Galaxy S21 Ultra

سیستم عامل از دیگر قسمت‌هایی است که در آن دو پرچمدار هوآوی و سامسونگ با یکدیگر متفاوت‌اند. نسخه‌های جدید هارمونی او اس در حال انتشار است و از طرف دیگر نیز سیستم عامل سامسونگ حساب خود را پس داده است.

گلکسی اس 21 اولترا از اندروید بای دیفالت 11 و لانچر انحصاری سامسونگ یعنی ONE UI بهره می‌برد. نسخه جدید این لانچر همان One UI 3.1 است با قابلیت‌های جدید. از جالب‌ترین قابلیت‌های این گوشی باز کردن درب خودروی تان توسط نرم‌افزار دیجیتال کی پلاس است. البته این قابلیت در ایران کاربردی ندارد چرا که بر روی برخی خودروهای بی ام و فعال است.

از بخش گوگل دیسکاور می‌توانید به جدیدترین اخبار و مقالات دسترسی داشته باشید. همچنین از دیگر قابلیت‌های گلکسی اس 21 اولترا وجود نرم‌افزار اشیاء گمشده است. اپلیکیشن گیم لانچر و گیم بوستر نیز تجربه بازی بهتری را به ارمغان خواهند آورد.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی Mi Mix 4 ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

گوشی شیائومی پوکو X3 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

باتری: مقایسه مشخصات Huawei P50 Pro و Galaxy S21 Ultra

هوآوی پی 50 پرو از باتری با ظرفیت 4360 میلی‌آمپری بهره می‌برد. این باتری مجهز به فست شارژر 66 واتی و شارژر وایرلس 50 واتی است. این عدد نشان می‌دهد که این گوشی باید در کمتر از 35 دقیقه شارژ کامل شود.

هوآوی پی 50 پرو گلکسی اس 21 اولترا
ظرفیت 4360 میلی آمپر 5000 میلی آمپر
شارژ سریع 66 وات سیمی و 50 وات وایرلس 25 واتی

مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

سامسونگ خاطر نشان می‌سازد که به کمک باتری 5000 میلی‌آمپری و الگوی مصرف کاربر از گوشی با هوش مصنوعی و نیز صفحه نمایش بهینه شده می‌توان تا 24 ساعت از گوشی گلکسی اس 21 اولترا کار کشید. متاسفانه شارژر این گوشی از جعبه حذف شده است و این یکی از ایرادات وارده بر گلکسی اس 21 اولترا است.

همچنین در کنار چنین تصمیم نابخردانه‌ای، کمپانی سامسونگ تصمیم گرفته سرعت شارژ را از 45 وات به 25 وات کاهش دهد. اکنون برای شارژ کامل از صفر باید 70 دقیقه زمان صرف نمود. باتری هوآوی پی 50 پرو نیز بسیار بهتر و سرعت شارژر آن قوی‌تر است. در این مورد کمتر گوشی وجود دارد که به پای باتری هوآوی پی 50 پرو برسد.

سوالات متداول

در این بخش برخی سوالات متداول مرتبط با مقایسه پی 50 پرو و اس 21 اولترا را بررسی می‌کنیم.

کدام گوشی دوربین بهتری دارد؟

در بخش دوربین مانند سال گذشته پرچمدار هوآوی دست بالا را دارد. هوآوی پی 50 پرو با یک ماژول 4 گانه دوربین شامل سنسورهای 50 مگاپیکسلی واید، 64 مگاپیکسلی پریسکوپ،‌ 13 مگاپیکسلی اولتراواید و 40 مگاپیکسلی سیاه و سفید در بررسی‌های دگزومارک بیشترین امتیاز را کسب کرده و با 144 امتیاز صدرنشین فهرست برترین دوربین‌های موبایل حال حاضر است. نماینده سامسونگ اما با وجود دوربین اصلی واید 108 مگاپیکسلی که با لنرهای تله‌فوتو و پریسکوپ 10 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی اولتراواید همراه شده،‌ امتیازی بهتر از 123 کسب نکرده است. از این لحاظ پرچمدار سامسونگ حتی عملکردی ضعیف‌تر از اس 20 اولترا و زد فولد 3 دارد.

قیمت کدام گوشی مناسب‌تر است؟

به لحاظ قیمتی هوآوی پی 50 پرو چیزی حدود 900 یورو قیمت دارد حال آنکه قیمت اس 21 اولترا چیزی معادل 1200 یورو است. البته باید گفت به لحاظ سخت‌افزار،‌ باتری و برخی خدمات نرم‌افزاری که هوآوی فاقد آن‌هاست، پرداخت این مبلغ اضافه به معنای خدمات بیشتر است چراکه پی 50 جز در بخش دوربین در دیگر بخش‌ها کمبودهای مهمی دارد. فراموش نکنید که پرچمدار هوآوی حتی از 5 جی پشتیبانی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص مقایسه هوآوی پی 50 پرو با گلکسی اس 21 اولترا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    عکسهای دوربین پشت گوشی پی50 ، همشون باهم فرق دارن، ماکه نفهمیدیم چینش دوربینا کدوم درسته😑

    پاسخ

    الان ایران ۵جی داره😐😐
    یا مثلاً هوآوی پی ۵۰ رو راحت پیدا میشه کرد🥺🥺
    بعدشم ۵جی چند صد برابر خطر بیشتری برای سلامتی انسان داره
    (تکراتو: ادعای مبتنی بر خطرناک بودن 5G مورد تایید تکراتو نیست)

    پاسخ