;
coinex

10 درصد بیت کوین دنیا در ایران استخراج می شود

10 درصد بیت کوین دنیا در ایران استخراج می شود ! این مربوط به جدیدترین آماری است که از میزان استخراج رمزارزها در سراسر دنیا منتشر شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور طی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورخ سه شنبه 20 مهر 1400 گزارشی از تفریغ بودجه سال 99 را برای نمایندگان تشریح کرد.

10 درصد بیت کوین دنیا در ایران استخراج می شود

بذرباش در بخشی از سخنرانی خود در صحن علنی گفت:

این گزارش شامل حسابرسی بیش از ۳۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از ۶۸۰۰ گزارش حسابرسی و عملکرد تبصره‌های ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بررسی گزارش‌های تلفیقی تعداد ۲۷۲ تبصره، بند و جزء در کارگروه فنی و حقوقی، گزارش تفریغ ماده واحده و تبصره‌های ذیل آن می باشد که در ۷۶۲ صفحه تهیه و در هیات عمومی دیوان محاسبات کشور به تصویب رسیده است.

در این گزارش، با اشاره به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در کشور، آمده است:

سهم ایران از مجموع ظرفیت استخراج رمزارزها (و به طور خاص رمزارز بیت کوین) حدود ۱۰ درصد از ظرفیت کل دنیا بوده که تقریبا معادل ۲۰۰۰ مگاوات، معادل ۳ درصد ظرفیت عملی تولید برق نیروگاه‌های کشور (۶۴،۰۳۵ مگاوات) است. از مجموع این مقدار، تعداد ۵۰ مرکز (با ظرفیت حدودی ۲۰۹ مگاوات) به صورت مجاز فعالیت می‌نمایند. همچنین تعداد ۵،۱۴۴ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز (با مجموع ظرفیت ۶۰۷ مگاوات) تاکنون در کلیه استان‌های کشور کشف و جمع‌آوری شده‌اند. مابقی مراکز غیرمجاز کشف‌نشده نیز با ظرفیت حدودی ۱،۱۸۴ مگاوات متاسفانه همچنان به صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند.

10 درصد بیت کوین دنیا در ایران استخراج می شود

بر همین اساس پرویز محمدنژاد رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفنگو با خبرنگاران گفت:  «خیلی‌ها از روش قاچاق وارد این حوزه «استخراج رمزارز» شده‌اند و از هر انشعاب برقی برای کار خودشان استفاده می‌کنند. اگر ممنوعیت صادر نشود، جلوگیری و کشف قاچاق در این حوزه خیلی سخت خواهد بود. متأسفانه ماینرهایی که وارد کشور شده‌اند، از نسل اول هستند و برای تولید یک بیت کوین در مدت ۱۰ ماه حدود ۸۰۰ هزار کیلووات برق مصرف می‌کند. عدد وحشتناکی را شاهد هستیم. در حالی که ماینرهای نسل جدید برای تولید هر بیت کوین ۱۴۲ هزار کیلو وات برق مصرف می‌کنند؛ اما به واسطه قیمت بالایی که این ماینرها دارند، سوداگران وارد نمی‌کنند.»

وی افزود:

تمامی ماینرهای بنجل چینی وارد کشور ما می‌شود. ایران، زباله‌دان زباله‌های الکترونیک چینی شده است. به‌ واسطه ارزان بودن قیمت انرژی در کشور ما این شرایط ایجاد شده است. دولت مردم و مدیران ما باید برنامه‌ریزی کنند تا منابع ملی ما از دست نرود. از شورای امنیت هم خواستار ورود به این موضوع شدیم. در فصل پاییز رشد مصرف ۸ درصدی داشتیم، این روند اصلاً قابل قبول نیست. دلار به راحتی از طریق بیت کوین از کشور خارج می‌شود، عده‌ای نشسته‌اند و از این رمزارزها استفاده می‌کنند و لذت می‌برند.

محمدنژاد در پایان گفت:

احتمال ورود برخی از سازمان‌های دولتی همانند بورس به بحث استخراج ارزهای دیجیتال هست. در هر مکانی می‌توان از ماینرها استفاده کرد. گرجستان تا ۴ سال قبل به عنوان صادرکننده برق در منطقه ما بود، اما امروز به علت عدم کنترل تولید ماینرها واردکننده برق شده است. ممکن ما هم شرایط مشابه را تجربه کنیم. در این خصوص اخطار داده‌ایم که مانع این پدیده منحوس شوند. دور از ذهن نیست که یک پروژه استکباری برای جهان باشد. این امکان وجود دارد که جایگزین دلار شود و در این زمان استکبار جهانی به شکلی دیگر خود را نشان می‌دهد. ارزهای دیجیتال یک پروژه برای اجرای تحریم‌ها است نه برای دور زدن تحریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص 10 درصد بیت کوین دنیا در ایران استخراج می شود چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان باشید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر