;
coinex

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!

اگر از علاقه مندان به سریال های ایرانی هستید در این گفتار با ما باشید تا بهترین سریال های ایرانی از روزگاران قدیم تا امروز را به شما معرفی کنیم.

اگر از دنبال‌کنندگان سریال ایرانی هستید، مطالعه این مقاله برای شما جذابیت فراوانی خواهد داشت. در اینجا تلاش کردیم تمام سریال‌ها از روزگاران قدیم تا آخرین سریال‌هایی که امسال پخش شده را به ترتیب سال پخش دسته بندی کنیم.

مروری کلی به تمام داستان و بازیگران خواهیم داشت؛ به طور حتم در میان این سریال‌ها، عناوین جذابی خواهید دید که گزینه‌هایی جدیدی برای ساعاتی خوش در اختیارتان خواهد گذاشت.

بهترین سریال های ایرانی پس از انقلاب

تب تند سریال دیدن این اواخر همه ما را گرفته بود که ویروس کرونا نیز از راه رسید و شدت آنرا بیشتر کرد. گرچه بسیاری از افراد غرق در سریال های جدید خارجی هستند، اما من با وجود علاقه به آنها، نمیتوانم منکر علاقه خود به سریال های ایرانی، خصوصا سریال های قدیمی تر شوم.

به همین دلیل تصمیم گرفتم در این فهرست، بهترین سریال های ایرانی پس از انقلاب را به شما معرفی کنم.

بررسی بهترین سریال های ایرانی را از دهه شصت آغاز میکنیم. برای اینکار دلایلی نیز داریم. یک اینکه بررسی سریال های قبل از انقلاب خود بحث مفصل میطلبد، پس آنرا به مطلب جداگانه ای محول کردیم.

دو اینکه اگر میخواستیم همه را یکجا گردآوریم،‌ احتمالا چند مورد از سریال های خوب از قلم میفتادند. پس تصمیم گرفتیم با محدود کردن دایره موضوع، به هرآنچه که باید اشاره کرد، اشاره کنیم.

در ضمن این را هم پیش از آغاز بحث اصلی بگویم که در این گفتار شما سریال های طنز را نخواهید دید. شاید بپرسید چرا، به این دلیل که در گفتاری تحت عنوان بهترین سریال های طنز ایرانی به آن پرداخته ام. پس در این گفتار، تمام آنچه که آنجا باشد را نخواهید دید. اما بهترین سریال های ایرانی کدامند؟

سربداران

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1362

کارگردان: : محمدعلی نجفی

سربداران سریالی تاریخی است. اساس داستان این مجموعه بر واقعه قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری علیه استیلای مغول بر ایران قرار دارد. کارگردان این مجموعه محمدعلی نجفی بوده و کیهان رهگذار نویسندگی و مشاور کارگردانی آن را بر عهده داشته‌است.

این مجموعه جزو موفق ترین سریال های ایرانی در طول تاریخ محسوب می‌شود و کارگردان آن ادعا کرده یکی از دلایل موفقیت سریال سربداران در دهه 60، وجود چندین سال پیشینه تحقیقاتی برای فراهم شدن فیلمنامه آن بوده است.

تصویربرداری این سریال تلویزیونی از شهریورماه 1360 آغاز و تا 3 آبان 1362 ادامه داشت. این سریال فاخر در مسجد جامع تاریخی شهرستان اردستان ساخته و فیلم‌برداری شد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های 1400

بوعلی سینا

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1364

کارگردان: : کیهان رهگذار

یک مجموعه تلویزیونی ایرانی تولید سال 1364 است که به زندگی بوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، می‌پردازد. این سریال در شهرستان اردستان و مسجد جامع تاریخی آن ساخته شده است.

نویسنده و تدوین‌گر و کارگردان این مجموعه کیهان رهگذار بوده‌است. امین تارخ، فیروز بهجت‌محمدی، جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، سرور نجات‌الهی از بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های تابستان 1400

امیرکبیر

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1364

کارگردان: : سعید نیک پور

سریال های تاریخی، خصوصا تاریخ دوران ایران اسلامی در دوره پس از انقلاب به وفور تهیه و پخش شده اند. علاقه مردم به مباحث تاریخی خاص و استقبال از چنین آثاری بود که سبب توجه هرچه بیشتر کارگردانان و نویسندگان به آثار و شخصیت های خاص در تاریخ ایران معاصر شد.

امیرکبیر یکی از سریال‌های محبوب دهه 60 تلویزیون در ژانر تاریخی است که پرویز زاهدی فیلمنامه آن را نوشته و سعید نیکپور آن را کارگردانی کرد. خود او در این سریال در کنار ایرج راد، محمد مطیع، فخری خوروش، ژاله علو و … به ایفای نقش پرداخت. این مجموعه تلویزیونی سال 1363 ضبط و پخش آن از اردیبهشت ماه سال 1364 از شبکه یک شروع شد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

هزاردستان

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1358 ـ 1366

کارگردان: : علی حاتمی

طرح اولیه این سریال در سال 1354 با عنوان «جادهٔ ابریشم» و با حضور شخصیت‌هایی مثل مدرس، میرزا کوچک و رضاخان به ذهن حاتمی آمد. ماندگارترین تأثیر هزاردستان در تاریخ سینمای ایران، ساخته‌شدن شهرک سینمایی غزالی است.

در این شهرک محله‌های اصلی و قدیمی تهران با زیربنای 7 هزار متر مربع ساخته شده و 30 هزار متر مربع به خیابان لاله‌زار و میدان توپخانه اختصاص یافته‌است. فیلمنامهٔ هزاردستان بیش از 8 تا 10 بار بازنویسی شده و بعد از وقفه‌ای دو ساله به حاتمی اطلاع دادند که ویرایش چهارمش مورد قبول واقع شده است.

همهٔ اینها به زعم خود حاتمی باعث شد که فرم لایه‌لایه و هزارویک‌شبیِ کار از بین برود. به بیان برخی از دست اندرکاران، 11 ساعت از سریال «هزاردستان» سانسور و خیلی از صحنه‌ها کم شد. گرچه این حذفیات هم‌اکنون در آرشیو صدا و سیما وجود دارد و در نسخه‌های پخش شده مختلف، صحنه‌هایی کم و زیاد می‌گردد.

داستان این مجموعه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است، بخش اول که به داستان رضا تفنگچی می‌باشد، که دوران احمدشاه و آغاز حکومت رضا شاه و بخش دوم در مورد زندگی رضا خوشنویس است که در دوران پایانی حکومت رضا شاه و آغاز حکومت محمدرضا شاه می‌باشد. بازی جمشید مشایخی یکی از درخشانترین بازی‌های وی می‌باشد.

یکی از نکات قوت این مجموعه موسیقی متن آن می‌باشد، تیتراژ اولیه فیلم، پیش درآمدی در آواز اصفهان ساختهٔ مرتضی نی‌داوود (سازنده تصنیف مرغ سحر) با تنظیم برای ارکستر از مرتضی حنانه است.

داستان هزاردستان دو دوره از تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کند: اواخر حکومت احمد شاه تا آغاز سلطنت رضا شاه و دوران پایانی حکومت رضا شاه تا به تخت نشستن محمدرضا پهلوی. بسیاری از شخصیت‌های این مجموعه تلویزیونی برگرفته از یک یا چند شخصیت تاریخی هستند که با تخیل فیلمساز درآمیخته‌اند و داستانی غیرمستند از وقایع تاریخی دوران خود را روایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کانال تلگرام دانلود فیلم و سریال ایرانی

روزی روزگاری

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1371

کارگردان: : امرالله احمدجو

داستان این سریال دربارهٔ زندگی بی بی مریم بختیاری است. داستان راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ می‌دهد. رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل می‌شود. روزی روزگاری در واقع داستان کمال یافتن انسانی است.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های 2021

پدرسالار

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1372 ـ 1374

کارگردان: : اکبر خواجویی

داستان مجموعه دربارهٔ پدر میانسالی به نام «اسدالله» است. اسدالله‌خان پدری مهربان، خانواده‌دوست، دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت است. به باور او همهٔ پسرانش پس از ازدواج می‌بایست در خانهٔ بسیار بزرگ او زندگی کنند.

ماجرای اصلی فیلم از ازدواج آخرین فرزند او «ناصر» آغاز می‌شود. ناصر که با دخترعموی خود «آذر» وصلت کرده به ناچار باید همانند دو برادر بزرگ‌تر خود در خانهٔ پدری زندگی کند. اما همسرش آذر که شاغل است و استقلال‌طلب و لجباز، زندگی در خانهٔ پدرشوهر را منطقی نمی‌داند و شروع یک زندگی کاملاً مستقل و به‌دور از دخالت‌های دیگران را طلب می‌کند.

آذر به شدت پای این خواسته‌اش می‌ایستد و تحت هیچ عنوان از موضعش عقب‌نشینی نمی‌کند. از طرف دیگر اسدالله‌خان نیز موافقت با آذر را نوعی شکست و ضعف تعبیر نموده و از سوءاستفادهٔ احتمالی فرزندان دیگرش در آینده نگران است.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

خانه سبز

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!

  • تاریخ پخش: 1375
  • کارگردان: : بیژن بیرنگ و مسعود رسام

خانه سبز به عنوان یکی از بهترین سریال های ایرانی دهه هفتاد خورشیدی با بازی درخشان خسرو شکیبایی در سال 1375 هر چهارشنبه شب از شبکه 2 سیما پخش می‌شد. این مجموعه محصول کار مشترک بیژن بیرنگ و مسعود رسام است و در دوران خود ار پربیننده‌ترین سریا‌ل‌های ایرانی بود.

مجموعه تلویزیونی خانه سبز در مهر ماه سال ۱۳۹۹ از شبکه نسیم بازپخش شد که بازهم با استقبال خوبی مواجه شد. داستان درباره ساکنین یک مجتمع مسکونی است که با هم قوم و خویش هستند و در کنار هم ماجراهای گوناگونی را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های HBO در سال 2021

امام علی

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!

تاریخ پخش: 1370 ـ 1375

کارگردان: : داوود میرباقری

امام علی سریالی تاریخی است که به کارگردانی داوود میرباقری ساخته شده‌است. داستان این سریال از اواخر دورهٔ خلافت عثمان بن عفان شروع و تا پنج سال انتهایی و دوران خلافت و زندگی علی بن ابی‌طالب می‌پردازد.

تلویزیون تا پیش از سریال امام علی، مجموعه‌ای با این گستردگی و وسعت تولید نکرده بود. به ویژه که حساسیت‌های جامعه و تلویزیون همیشه در قبال سوژه‌های مذهبی به شدت بالا بوده و این مسئله در دهه 70 نیز بیشتر از همیشه حس می‌شد. گرچه ساخت و پخش این سریال، مسیر را برای تولید آثاری عظیم با مایه‌های مذهبی هموار کرد.

ساخت سریال حدود چهار سال به طول انجامید و به دلیل پیشگام بودن مجموعه در قیاس با دیگر تولیدات تلویزیون تا آن زمان، سازندگان با مسائل و دغدغه‌های زیادی مواجه شدند، اما سرانجام پخش مجموعه از سال 1375 در شبکه یک سیما آغاز شد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های عاشقانه 2021

پس از باران

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1379

کارگردان: : سعید سلطانی

پس از باران روایتی از روابط ارباب و رعیتی بود. این سریال با موضوع قراردادن زندگی خانواده یک ارباب و حضور دختری با عنوان همسر دوم ارباب، به نمایش شرایط جدید و مخالفت‌های خانواده ارباب و عواقب و عوارض چنین حضوری می‌پرداخت. در این سریال عشق همراه با ارباب بودن، و مظلومیت زنان دوم اربابان، قدرت اربابان و عمق فساد در نظام ارباب رعیتی گذشته را می‌توان دید.

بازی خوب بازیگران توانست در آن زمان سریال را تا اندازه‌ای قابل قبول جلوه دهد، هرچندکه برقراری پیوندها بین اتفاقاتی که در گذشته رخ می‌داد و وقایعی که در زمان حال می‌گذشت، برای مخاطب کمی دشوار بود

نکته مهم در این مجموعه شخصیت ارباب است _ همان مرد بی گناه دو زنه که بر خلاف میل خود و به اصرار همسرش زن دوم گرفته. این مرد، بی گناه‌ترین فرد این مجموعه ‌است. اگر هم‌سایه به سایه، زن دوم فراری را تعقیب می‌کند در حقیقت برای نجات جان او از دست برادر بیرحم زن اول است و اصلاً قصد آزار او را ندارد.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های سریالی 2020 

خانه ما

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1379

کارگردان: : مسعود کرامتی

خانه ما نام مجموعه تلویزیونی به نویسندگی پیمان قاسم خانی و شادمهر راستین و به کارگردانی مسعود کرامتی است. این مجموعه از اولین تجربه های پیمان قاسم خانی در فیلم نامه نویسی غیر طنز با رگه هایی از شوخی و فکاهی است.

در این مجموعه رضا بابک (در نقش فرهاد تهرانی-پدر خانواده)، گوهر خیراندیش (در نقش آذر-مادر خانواده)، وحید رهبانی (در نقش نیما)، مانی نوری (در نقش پویا)، کیمیا ذوالفقاری (در نقش آیدا) و زهرا اویسی (در نقش سارا) به ایفای نقش پرداختند. در بخش هایی از سریال نیز بازیگران مهمان به تناسب داستان به مجموعه اضافه میشوند.

فرهاد تهرانی یک استاد فیزیک و عضو هیئت علمی یک دانشگاه است. نیما عشق فوتبال و پویا پسر باهوش ولی درس نمی خواند. آیدا نیز کودک 5 ساله بامزه و باهوش ولی ساده باور است که معمولا توسط پویا دست انداخته میشود. سارا اقتصادی و گاه خسیس و علاقمند به فیلم سازی است. آذر مادر خانواده به گل و گیاه علاقه دارد. داستان از خرید خانه توسط پدر آغاز میشود…

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های مارول 2021

کیف انگلیسی

بهترین سریال های ایرانی
لیست سریالهای ایرانی

تاریخ پخش: 1379

کارگردان: : سید ضیاالدین دری

کیف انگلیسی نام یک مجموعه داستانی تلویزیونی ساخته سید ضیاءالدین دری ساخته سال 1378 است که از شبکه یک ایران پخش شده‌است.

داستان کیف انگلیسی در دوران موسوم به دهه طلایی آزادی اتفاق می‌افتد؛ و داستان شخصیت سیاست‌مدار – روشنفکری را در این دوران به تصویر می‌کشد. این مجموعه از مجموعه‌های موفق تلویزیونی دهه هفتاد بود که مورد توجه هر دو طیف مخاطبان خاص و عام قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های تاریخی ترکیه 

خط قرمز

بهترین سریال های ایرانی
لیست سریالهای ایرانی

تاریخ پخش: 1380

کارگردان: : قاسم جعفری

خط قرمز در اوایل دهه هشتاد شمسی از بهترین سریال های ایرانی سیمای ملی بود. این سریال که به کاگردانی قاسم جعفری تهیه شده است اولین بار در سال 1390 و به طور هفتگی پخش شد. سپس برای دومین بار در سال 1383 به طور روزانه از شبکه 3 سیما پخش شد. استقبال خوب از این سریال سبب شد تا برخی شبکه‌های استانی و حتی شبکه آی فیلم نیز نسبت به بازپخش آن اقدام کنند.

داستان این سریال درباره چند نوجوان است که هر یک برای فرار از مشکلات زندگی، از خانه فرار کرده، دور هم جمع می‌شوند و با هدف سفر به سوی آرمان‌ها و خواسته‌های خود پا به راهی با مقصد نامعلوم می‌گذارند، سفری با حوادث ناگوار.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های تاریخی

خواب و بیدار

بهترین سریال های ایرانی
لیست سریالهای ایرانی
  • تاریخ پخش: 1380
  • کارگردان: مهدی فخیم زاده
  • نویسنده: مهدی فخیم زاده
  • بازیگران: رویا نونهالی، مهدی فخیم زاده، دانیال حکیمی و محمد صادقی

توران که به ناتاشا شهرت دارد و یک خلاف کار حرفه‌ای می‌باشد، پس از سالها به ایران بازمی‌گردد. او با عبدالله پلنگ که یک خلاف کار سابقه دار بوده و سالهاست کار خلاف را کنار گذاشته‌است، شروع به سرقت مسلحانه می‌کنند، پس از مدتی پسر عبدالله دستگیر شده و در یک سرقت مسلحانه، داماد او توسط پلیس زخمی می‌شود و ناتاشا نیز عبدالله را به کشتن داماد زخمی اش وادار می‌کند، پس از قتل وی توسط عبدالله..

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های سیتکام

پاورچین

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش:‌ 1380
  • کارگردان: مهران مدیری
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، مهران مدیری، مهراب قاسم‌خانی و امیر مهدی ژوله
  • بازیگران: مهران مدیری، سیامک انصاری، جواد رضویان، سحر زکریا، شقایق دهقان و سحر ولدبیگی

پاورچین یکی از همکاری‌های موفق مهران مدیری و تیم‌اش به حساب می‌آید. تقریبا می‌توان این‌طور ادعا کرد که تیم نویسندگان مدیری که در ابتدا سریال‌های ۹۰ قسمتی تدارک می‌دیدند از این سریال درکنار هم جمع شدند. پاورچین تحولی بزرگ در زمینه طنزهای انتنقادی فرهنگی بود که هم عادات اجتماعی غلط مردم و هم کاستی‌های مسئولان را با زبان طنز به باد انتقاد می‌گرفت و از همین رو، جزو محبوب‌ترین سریال‌های کمدی ایرانی سیما محسوب می‌شود.

پاورچین در کارگردانی فضای بسیار ساده‌ای داشت و بیشتر اتفاقاتش در خانه و اداره می‌گذشت. بااین‌حال، قدرت نویسندگی پیمان قاسم‌خانی و تیمش، پاورچین را در خلق شخصیت و دیالوگ به اثری مخاطب‌پسند تبدیل کرد. قدرت فراگیری این سریال به‌حدی زیاد بود که شهر خیالی برره به دایره واژگانی مردم وارد شد. همچنین واژه‌های دیگری مثل پاچه‌خواری یا رسم نخودچی‌خوران در میان مردم کوچه و خیابان تکرار می‌شد.

مسافری از هند

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!

تاریخ پخش: 1381

کارگردان: : قاسم جعفری

مسافری از هند یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین آثار قاسم جعفری است که تنه به تنه خط قرمز دیگر سریال این کارگردان می‌زند. مسافری از هند در سال 1381 از شبکه سه سیما برای اولین بار پخش شد و داستان آن درباره جوانی به نام رامین نادری است که برای تحصیل به هندوستان می‌رود.

او قرار از با دختر دایی خود پروانه با بازی الهام حمیدی ازدواج کند اما در هند با دختری به نام سیتا با بازی شیلا خداد آشنا می‌شود. علاقه رامین به سیتا سبب می‌شود تا او سیتا را برای ازدواج به ایران بیاورد و این نطفه مشکلات بزرگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های خارجی

شب دهم

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!
لیست سریالهای ایرانی

تاریخ پخش: 1381

کارگردان: : حسن فتحی

داستان در اواخر حکومت رضاخان در تهران رخ می‌دهد. فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم است، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در ده شب ماه محرم قید می‌کند، اتفاق‌هایی که در جریان تعزیه برای حیدر رخ می‌دهد شخصیت او را دگرگون می‌کند و انسانی پاک و با ایمان می‌شود.

چون در زمان حکومت رضا خان تعزیه قدغن بوده حیدر مجبور به اجرای تعزیه دور از چشم آژان‌ها می‌شود در این بین دوست حیدر به نام یاور به کمک او می‌آید و با کمک هم موفق به اجرای تعزیه در نه شب اول می‌شوند؛ ولی در شب دهم اتفاقی در شرف وقوع است: پای یک سرگرد سنگدل تأمینات (اداره آگاهی قدیم) به ماجرا باز می‌شود که قصد دارد ..

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های نتفلیکس 2020

زیر آسمان شهر

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش : 1381
  • کارگردان: مهران غفوریان
  • نویسنده: رضا عطاران و سروش صحت
  • بازیگران: حمید لولایی، مهران غفوریان و ناصر ملک مطیعی

زیر آسمان شهر برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۰ از تلویزیون پخش شد. سریالی که می‌توان آن را از اولین تجربه‌های ساخت کمدی ۹۰ قسمتی محسوب کرد. زیر آسمان شهر که در تیم نویسندگی خود از رضا عطاران بهره می‌برد، قصه ساده چند همسایه در آپارتمانی مسکونی را روایت می‌کرد که هر یک از آن‌ها را می‌شد نماینده قشر خاصی از جامعه به حساب آورد. شخصیت اصلی سریال که فردی به نام خشایار مستوفی بود خیلی زود جایش را میان مردم باز کرد و دیالوگ‌هایش بر سر زبان‌ها افتاد.

سیاست کلی تیم نویسندگان زیرآسمان شهر این بود که در هر قسمت به ماجرایی جدید بپردازند. طوری که هر اپیزود را بتوان یک فیلم سینمایی کوتاه شده به حساب آورد. سریال زیرآسمان شهر در سه فصل ساخته شد و در یک ارزیابی کلی می‌توان فصل دوم آن را موفق‌ترین فصل مجموعه دانست چراکه هم در متن به پختگی رسیده بود و هم در فیلم‌نامه. فصل سوم سریال نیز در نوع خود یک سقوط آزاد بود چرا که دیگر خبری از داستان‌های جذاب که در آن‌ها نوآوری دیده شود نبود.

خوش رکاب

بهترین سریال های ایرانی
لیست سریالهای ایرانی

تاریخ پخش: 1382

کارگردان: : علی شاه خاتمی

ادای دین مجموعه های تلویزیونی به قشر رانندگان را احتمالا باید مجموعه تقریبا پرطرفدار خوش رکاب بدانیم.

«خوش‌رکاب» با بازی محمد کاسبی، داستان مردی است که به کامیون خود علاقهٔ بسیاری داشت. دلبستگی او به اندازه‌ای بود که حاضر نبود برای کمک رسانی به جبهه از کامیونش استفاده کند. ماجراهای محمد کاسبی با ماشین مورد علاقه اش، یکی از بهترین سریال های ایرانی را ساخت.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های کمدی خارجی

در چشم باد

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!
لیست سریالهای ایرانی

تاریخ پخش: 1382 ـ 1387

کارگردان: : مسعود جعفری جوزانی

مجموعه تلویزیونی در چشم باد به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری‌جوزانی و عباس اکبری در 44 قسمت 50  دقیقه‌ای برای پخش از شبکه اول سیما تهیه و تولید شد.

سریال تاریخی «در چشم باد»، وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های 1300، 1320 و 1360 را بررسی می‌کند که دوره اول پایان دوره قاجار و دورهٔ پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب اسلامی ایران را که دوره فتح خرمشهر است، در بر می‌گیرد.

در این پروژه که «حسین علیزاده» موسیقی آن را ساخته، بازیگرانی چون، پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق‌شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و… ایفای نقش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های ومپایری جهان

 شب های برره

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش: 1384
  • کارگردان: مهران مدیری
  • نویسنده: پیمان قاسم خانی، مهراب قاسم خانی، خشایار الوند و امیرمهدی ژوله
  • بازیگران: مهران مدیری، سیامک انصاری، رضا شفیعی جم، محمد شیری و سعید پیردوست

شب‌های برره حاکی از بلوغ مهران مدیری در کارگردانی و پیمان قاسم‌خانی و تیم‌اش در امر نوشتن بود. عوامل شب‌های برره هم‌چون تیمی کارآزموده که قبلا آزمون و خطاهای بسیار کرده، دقت بیشتری در ساخت این اثر به خرج دادند. طوری که هم شوخی‌ها و نقدهای اجتماعی با ظرافت بیشتری همراه می‌شد و هم مهران مدیری در زمینه کارگردانی به میزانسن وسیع‌تری احاطه یافته بود. شب‌های برره دیگر مثل پاورچین با چند بازیگر محدود تمرکزش را بر نماهای داخلی نگذاشت و در کارگردانی به پختگی بیشتری رسید. شب‌های برره یک گام بلند در کارنامه‌ی مدیری بود و او را در تراز بهترین کمدی‌سازان تلویزیون قرار داد.

شب‌های برره که تنها یکبار به‌صورت رسمی از تلویزیون پخش شده است، بزرگ‌ترین امتیازش را مدیون شوخی‌های بود که به درستی هدف را نشانه می‌رفتند. انتقاد از مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با طنازی همراه می‌شد و ویژگی مهم تیم بازیگران این بود که بازی‌هایی متناسب با اندازه نقش‌هایشان ارائه می‌دادند. شب‌های برره در عین اینکه مخاطبش را می‌خنداند، به برخی رسم و رسومات و فرهنگ‌های غلط جامعه هم طعنه می‌زد. همین پرداختن به نقدهای اجتماعی سبب شد تا پخش سریال با مشکل مواجه شد و به‌نوعی شب‌های برره نیمه تمام پایان یابد.

حس سوم

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش: 1385
  • کارگردان: مهدی فخیم زاده
  • نویسنده: مهدی فخیم زاده
  • بازیگران: مهدی فخیم زاده، نسرین مقانلو، لیلا برخورداری و کامران تفتی

مهدی فخیم‌زاده حدود سه سال بعد از «خواب و بیدار» تصمیم به ساخت سریال پلیسی دیگری گرفت؛ مجموعه‌ای که خیلی‌ها در ابتدای پخش‌اش فکر می‌کردند می‌تواند خاطره خوب «خواب و بیدار» را برای‌شان زنده کند. اما «حس سوم» ساخته جدید فخیم‌زاده هم به لحاظ قصه و هم ساختار فاصله زیادی با اولین اثر ساخته شده این کارگردان در ژانر پلیسی داشت.

«حس سوم» روایت قصه فانتزی یک زن با حس بویای خاص (با بازی نسرین مقانلو) شاید برای مخاطب عادی تلویزیون جذاب می‌آمد، اما روایت این اثر هیچ وقت نتوانست طرفداران جدی ژانر پلیسی را راضی نگه دارد. اشکال اصلی سریال، معلق بودن میان ترسیم یک فضای رئالیستی و فانتزی بود که کارگردان را به فراخور آن در خلق موقعیت‌های پیچیده محدود می‌کرد. بااین‌حال کلیت سریال پیشنهاد جدیدی در زمینه ساخت سریال‌های پلیسی با مایه‌های کمدی بود. فخیم‌زاده در سال‌های بعد نیز چند اثر در ژانر پلیسی ساخت «بی‌صدا فریادکن» و «ساختمان ۸۵» از جمله این آثار بودند که به جرأت می‌توان گفت هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت اولین کار این کارگردان در این زمینه را تکرار کنند.

مدار صفر درجه

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!

تاریخ پخش: 1386

کارگردانی: : حسن فتحی

مدار صفر درجه سریالی ایرانی است که از 3 اردیبهشت 1386  از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن رفت. سریال مدار صفر درجه از اردیبهشت 1386 از شبکه اول تلویزیون ایران پخش و تبدیل به یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون شد.

فیلم ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه- به خاطر تحصیل در رشتهٔ فلسفه در دانشگاه پاریس – را نشان می‌دهد. ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد که طبیعتاً فضای داستان متأثر از این واقعه مهم تاریخی است. در زمان اعزام دانشجویان ایرانی به فرانسه و همچنین تحصیل آن‌ها در دانشگاه پاریس، جنگ جهانی دوم نیز در حال آغاز است. حبیب پارسا در دانشگاه با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود که..

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های پلیسی جنایی جهان

شهریار

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1386

کارگردان: : کمال تبریزی

کمال تبریزی با سریال ایرانی شهریار زندگی شاعر آذری زبان ایرانی سید محمدحسین بهجت تبریزی را به عموم نشان داد. نویسنده سریال مهدی سجاده‌چی  و تدوینگر آن سعید شاهسواری است. در این سریال شهریار را در سه مقطع سنی جوانی، میانسالی و پیری خواهیم دید.

اردشیر رستمی نقش جوانی و سیروس گرجستانی نقش میانسالی و پیری این شاعر بزرگ را برعهده داشتند. تبریزی بعدا اعلام کرد که حدود ۵۰ دقیقه از سریال بدون اطلاع او حذف شده و حتی به نوعی تهدید کرد که این قسمت‌ها را در دانشگاه‌های ایران به نمایش خواهد گذاشت.

داستان این سریال تاریخی ایرانی، از زندگی سید اسماعیل یکی از وکلای شهر آغاز می‌شود. او که در جنگ و شورش شهر چند فرزند خود را از دست داده، پس از به دنیا آمدن فرزند آخرش، تصمیم می‌گیرد برای حفظ جانش او را به نزد خواهرش در روستای خوشکناب بفرستد. مردی که بعدها ما او را با نام شهریار می‌شناسیم تا پایان دوره کودکی در این روستا باقی ماند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های شبکه BBC در سال 2020

روزگار قریب

بهترین سریال های ایرانی
لیست سریالهای ایرانی

تاریخ پخش: 1386

کارگردان: : کیانوش عیاری

روزگار قریب نام مجموعه تلویزیونی به کارگردانی کیانوش عیاری است که از پاییز 1386 به مدت یک سال از شبکه سه سیما به نمایش درآمد. این سریال الهام گرفته از زندگی دکتر محمد قریب است.

دکتر محمد قریب از اولین پزشکان متخصص طب اطفال ایران، بنیان‌گذار طب نوین اطفال در ایران و از بنیان گذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان است. داستان این مجموعه علاوه بر نمایش زندگی دکتر محمد قریب، بررسی تحولات دانش پزشکی و رویدادهای سال 1295 تا 1354 خورشیدی را روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های شبکه HBO در سال 2020

مرگ تدریجی یک رویا

 

بهترین سریال های ایرانی

تاریخ پخش: 1385 ـ 1387

کارگردان: : فریدون جیرانی

نویسنده‌ای جوان به نام مارال عظیمی (سامیه لک) با نوشتن یک رمان معروف می‌شود و تأثیر زیادی بر زندگی وی می‌گذارد و با وسوسه‌های خواهرش (ستاره اسکندری) و آریان (ناصر طهماسب) یک منتقد ادبی از همسرش حامد یزدان پناه (دانیال حکیمی) جداشده و به ترکیه می‌رود. داستان با رویدادها و شخصیت‌های جدیدی همراه می‌شود و در نهایت مارال عظیمی ..

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های ترکی 2021

یوسف پیامبر

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش: 1387
  • کارگردان: فرج الله سلحشور

زمانی که یعقوب، مردمان بنی‌اسرائیل را به معبود یگانه عالم فرا خوانده و از پرستش خدایان سرد و سنگی انذار می‌دهد؛ خداوند، پیامبر بعدی را در نسل او قرار داده و یوسف را به وی عطا می‌کند که در حسن و جمال، بی‌نظیر است. یوسف در کودکی رؤیای عجیبی می‌بیند؛ رؤیایی که در آن خورشید، ماه و 11 ستاره برای او به سجده می‌افتند.

یعقوب که این رؤیای عظیم را می‌شنود؛ به او توصیه می‌کند تا آن را از برادران خود پنهان کند. پس از چندی، برادران یوسف که به علاقهٔ پدرشان نسبت به یوسف رشک می‌ورزیدند، او را به چاه می‌اندازند و پس از مدتی کاروانی او را از چاه درآورده و به عزیز مصر پوتیفار می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های ترکی 2020

هوش سیاه

بهترین سریال های ایرانی

  • تاریخ پخش: 1389
  • کارگردان: مسعود آب پرور
  • نویسنده: آرش قادری
  • بازیگران: حسین یاری، کیکاووس یاکیده و ارسلان قاسمی

هوش سیاه با فیلم‌نامه‌ای از آرش قادری به جرائم رایانه‌ای می‌پرداخـت. موضوعی که تا قبل از آن کسی به سراغ‌اش نرفته بود و در آن سال با هرچه بیشتر پررنگ شدن نقش فضای مجازی در زندگی روزمره افراد، مورد توجه قرار گرفت. نقش اصلی پلیس این سریال به حسین یاری سپرده شده بود و کیکاووس یاکیده نیز نقش خلافکار قصه را داشت. موفقیت‌ها و پربیینده شدن فصل اول این سریال، باعث ساخته شدن فصل دوم سریال شد.

فیلم‌نامه هوش سیاه در تعلیق‌زایی و در ساخت شخصیت اصلی خود بسیار موفق عمل می‌کند. تا جایی که ابعاد مختلف آنتاگونیست توسط مخاطب به شکلی دقیق قابل فهم است. پلیس نیز در حد و اندازه‌های شخصیت منفی زیرک و باهوش است و هر کنش از سوی ضدقهرمان با واکنش‌های متناسب او همراه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه که تا پیش از این در سریال‌های پلیسی غایب بود، توجه به خانواده و زندگی شخصی پلیس است.

مختارنامه

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!

  • تاریخ پخش: 1389
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • نویسنده: داوود میرباقری و حسن میرباقری
  • بازیگران: فریبز عرب‌نیا، فرهاد اصلانی، رضا کیانیان، فریبا کوثری و مهدی فخیم‌زاده

مختارنامه یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داوود میرباقری است. این سریال به داستان تاریخی مختار ثقفی و چگونگی قیام او که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی حسین بن علی برمی‌خیزد، می‌پردازد. این سریال در 40 قسمت 60 دقیقه‌ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید و همچنان جزو پربیننده‌ترین سریال های ایران است که هر سال در ماه‌‌های محرم پخش می‌شود.

داستان این مجموعه تلویزیونی از زخمی شدن حسن بن علی و رفتن وی به مدائن که حاکم آن عموی مختار است شروع می‌شود. مختار از طرف عمویش فرا خوانده می‌شود تا از حسن بن علی محافظت کند.

بعد از مسموم و کشته شدن حسن مجتبی توسط همسرش جعده در ادامه، داستان به وقایع سال 60 هجری و مرگ معاویه و حکومت یزید و جریان بیعت گرفتن از حسین بن علی میپردازد. در نهایت پنج سال بعد از حادثه عاشورا، مختار به عنوان رهبر قیام خونخواهی حسین بن علی، با متحد کردن شیعیان با شعار «یا لثارات الحسین» به خونخواهی حسین بن علی و شهدای کربلا قیام می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های ترکی عاشقانه

فاصله ها

بهترین سریال های ایرانی ؛ فهرست برترین سریال ایرانی پس از انقلاب!
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش: 1389
  • کارگردان: حسین سهیلی زاده

فاصله‌ها یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده بود که برای پخش در شبکهٔ ۳ تولید شده‌است. این مجموعه به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی در ۳۷ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در سال ۱۳۸۹ تهیه شد. دانیال حکیمی و شاهرخ استخری و بهاره افشاری از بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

محسن کریمی (دانیال حکیمی) که فردی مذهبی است، متوجه اختلافات و فاصله میان نگاه خود با پسرش سعید (شاهرخ استخری) می‌شود. مدتی بعد، سعید در تصادفی به همراه دختری ناشناس و دوستش ساسان (نیما شاهرخ‌شاهی) حضور دارد. این موضوع اختلافات میان پدر و پسر را بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های جم تی وی (GEMTV)

وضعیت سفید

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش: حمید نعمت الله
  • کارگردان: 1390

وضعیت سفید یکی از موفق‌ترین سریال‌های ایرانی در سالیان اخیر بوده است که کارگردانی و نویسندگی آن را حمید نعمت الله برعهده داشت. البته در نویسندگی هادی مقدم دوست نیز نعمت‌الله را همراهی کرد.

داستان این سریال در فضای جنگ ایران و عراق جریان دارد. جایی که به هنگام موشک باران تهران در زمستان 1366 اعضای یک خانواده پرجمعیت که همه باهم قهر هستند برای دوری از وضعیت خطر به باغ مادرشان در روستایی در حومه تهران می‌روند. روستایی که مدرسه اصلی آن به محل اسکان برخی از اهالی شهرهای جنگ زده بدل شده است. شخصیت اصلی داستان نوجوانی به نام امیرمحمد است که اتفاقات جالبی برایش رخ می‌دهد و در این میانه عاشق دختر یکی از همین اهالی شهرهای جنگ زده می‌شود.

پایتخت

بهترین سریال های ایرانی
بهترین سریال های ایرانی
  • تاریخ پخش: 1390
  • کارگردان: سیروس مقدم
  • نویسنده: محسن تنابنده
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر و علیرضا خمسه

فصل اول سریال پایتخت در عید نوروز سال ۹۰ روی آنتن شبکه یک رفت. امروزه دیگر تمام مخاطبان سریال‌های تلویزیونی، خصوصا سریال‌های کمدی با ماجراهای نقی معمولی و خانواده‌اش آشنا هستند. شخصیت‌های سریال پایتخت از چنان تنوعی برخوردار بودند که پرداختن به هر یک از آن‌ها به‌صورت جداگانه، این امکان را برای گروه سازنده فراهم کرد که تا ۷ سری ساخت این مجموعه پرطرفدار را ادامه دهند.

فیلم‌نامه پایتخت براساس الگوی پیشرفت نوشته شده است. خانواده‌ای که با سفر به تهران هدف‌شان این است که در رفاه بیشتری زندگی کنند و در این بین یکی از مصادیق پیشرفت را می‌توان در ادامه تحصیل شخصیت هما (ریما رامین‌فر)‌ یافت.

این کانسپت در دیگر شخصیت‌ها نیز وجود دارد، مثلا شخصیت ارسطو ازدواج را هم‌چون پیشرفتی برای زندگی خود می‌داند و در تمام فصل‌ها روی این موضوع توجهی ویژه دارد. در یک مقایسه کلی میان ۷ فصل سریال پایتخت می‌توان این‌طور ادعا کرد که فصل‌های اول تا سوم بیشتر به سمت کمدی موقعیت می‌روند و فصل‌های بعدی بیشتر در راستای یک کمدی انتقادی هستند.

مرد هزار چهره

بهترین سریال های ایرانی

  • تاریخ پخش: 1387
  • کارگردان: مهران مدیری
  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، خشایار الوند، سروش صحت و امیرمهدی ژوله
  • بازیگران: مهران مدیری، پژمان بازغی، سیامک انصاری و علیرضا خمسه

این ایده که مردی چهره‌های متفاوت داشته باشد و هر لحظه به یکی از آن‌ها تبدیل شود به خودی خود جذاب است. اما وقتی این تغییر شخصیت‌ها به شکلی اتفاقی برای کاراکتر ساده مسعود شصت‌چی می‌افتد، کمدی تمام زوایای پنهان‌اش را آشکار می‌کند. در اینجا است که می‌توانیم ادعا کنیم برادران قاسم‌خانی در نوشتن فیلم‌نامه‌ای که مهران مدیری آن را جلوی دوربین برده به درستی مولفه‌های کمیک را از آثار نمایشی اصیل بیرون می‌کشند.

سیر وقایع بر حسب تصادف، سوءتفاهم، شخصیت ساده و نسبتا پخمه و تبدیل به دیگری شدن در یک فرایند کمدی همه از ویژگی‌های است که یک کمدی خوب دارا است. حتی در فصل دوم این مجموعه مسعود شصت‌چی با مهران مدیری اشتباه گرفته می‌شود که این موضوع علاوه‌بر اینکه حاکی از خلاقیت تیم نویسندگان است یک ارجاع برون‌متنی به خود سازنده هم محسوب می‌شود. مسعود شصت‌چی در هر موقعیتی که قرار می‌گیرد و سر هر شغلی حاضر می‌شود، کار تیم نویسنده، انتقادهای برآمده از شرایط اجتماعی است. مخصوصا وقتی گروه نویسندگان، ابتذال در هنر را نشانه می‌روند.

 

بهترین سریال‌های ایرانی در یک نگاه:

  • سربداران (1362)
  • بوعلی سینا (1364)
  • امیرکبیر (1364)
  • هزاردستان (1366)
  • روزی روزگاری (1371)
  • پدرسالار (1372)
  • امام علی (1375)
  • خانه سبز (1375)
  • پس از باران (1379)
  • خانه ما (1379)
  • کیف انگلیسی (1379)
  • خط قرمز (1380)
  • خواب و بیدار (1380)
  • پاورچین (1380)
  • شب دهم (1381)
  • زیر آسمان شهر (1381)
  • خوش رکاب (1382)
  • در چشم باد (1382)
  •  شب های برره (1384)
  • حس سوم (1385)
  • شهریار (1386)
  • مدار صفر درجه (1386)
  • روزگار قریب (1386)
  • مرگ تدریجی یک رویا (1387)
  • یوسف پیامبر (1387)
  • مرد هزار چهره (1387)
  • هوش سیاه (1389)
  • مختارنامه (1389)
  • فاصله‌ها (1389)
  • وضعیت سفید (1390)
  • پایتخت (1390)

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص بهترین سریال های ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    درسته
    مخصوصا امثال ببره…ولی خانه ب دوش و ترش و شیرین عطاران چی؟؟؟مختار نامه هم آنقدری نبود و چندتا سریال دیگه مثل وضعیت سفید درحد اینها نبوده

    پاسخ

    همشون خوبن ولی چرا فیلم ستایش نیست

    پاسخ

    بهترینش پهلوانان نمی‌میرند بود

    پاسخ

    با خیلی‌هاشون خاطره دارم
    اولین سریالی دیدم خانه ما بود
    سه دونگ 3 دونگ هم خیلی قشنگ بود ک جاش خالیه
    و البته سریالای رضا عطاران

    پاسخ

    مسخره هستش.پس سریالهای رضا عطاران کجاست؟

    پاسخ