;
coinex

بررسی ریال دیجیتال در مصاحبه با میثم رادپور کارشناس بازار های مالی

بررسی ریال دیجیتال در مصاحبه ای با میثم رادپور، کارشناس بازار های ملی تکراتو را با سوالات تازه ای درباره ریال دیجیال روبه‌رو کرد. رادپور در طی مصاحبه رادپور در طی مصاحبه چرایی ارائه ریال دیجیتال را به چالش کشید و تنها دلیل ارا ریال دیجیتال را کنترل هر چه بیشتر دولت بر گردش های مالی مردم دانست.

بحث پول ملی دیجیتال بحثی است که به تازگی در دنیا و در ایران مطرح شده است. دولت ها با ارائه تپجیهاتی نظیر جلوگیری از تقلب یا توسعه اقتصادی اقدام به ارائه ارز دیجیتال ملی کرده اند.

این بحث به تازگی در ایران هم مطرح شده است. در ادامه با کارشناس باز های مالی میثم راد پور مصاحبه کردیم و او نظر خود را درباره ارایه پول دیجیتال ملی در ایران و دنیا مطرح کرد.

بررسی ریال دیجیتال در مصاحبه با میثم رادپور

در مصاحبه ای که با میثم رادپور داشته ایم خواستیم از ساختار و چگونگی ارز دیجیتل ملی بدانیم و اینکه آیا بانک مرکزی زیرساخت و توانایی ارائه ریال دیجیتال را دارد؟

رادپور در ادامه افزود که ساختن زیر ساخت ها برای بانک کار مشکلی نخواهد بود و می‌توان با به کارگیری نیروی متخشش از پس این موضوع برآمد. اما آنچه ذهن انسان را درگیر می کند چرایی ارائه ریال دیجیتال توسط دولت است. در ادامه نظرات راد پور درباره ارائه ریال دیجیتال و به طور کلی پول دیجیتال در سراسر دنیا را می‌خوانید.

فکر می کنید دولت ها چرا تمایل به راائه ارز دیجیتال ملی دارند؟

مسئله و سوال اصلی اینجاست که بانک مرکزی به چه دلیل می‌خواهد ریال دیجیتال را به وجود آورد؟ به طور کلی بحث ارز دیجیتال ملی با روح کریپتوکارنسی و منظور اولیه به وجود آمدنش کاملا در تضاد و تعارض است.

ارز دیجیتال به معنایی پول خصوصی است و ادعا می‌شود که ارز دیجیتال آمده است تا با پول های ملی مقابله کند و این رقابت به این دلیل است که پول ملی قائدتا در دست دولت ها است و دولت ها می‌توانند با سیاست‌هایی که عموما به کاهش ارزش پول منجر می‌شود هزینه های خودشان را بر سر صاحبان پول های ملی به صورت تورم آوار کنند.

بررسی ریال دیجیتال
بررسی ریال دیجیتال

اما ارز های دیجیتال اولا ناشر دولتی ندارند و نه تنها تحت کنترل دولت نیستند می‌توان گفت که تحت کنترل هیچ‌کسی نیستند. مثلا در رابطه با بیتکوین خود کسی هم که آن را به وجود آورده نمی‌تواند این سرمایه را تحت کنترل خود بگیرد و به نفع خود تغییر دهد.

تعداد بیت کوین ها ثابت و مشخص است و این تعداد معلوم است و از ارزش آن کاسته نمی‌شود و کسی هم نمی‌تواند در این سرمایه دست ببرد. به طور کلی به این دلیل رمز ارز ها دارای ارزش هستند که نهادی مانند دولت آنها را کنترل نمی‌کند.

بسیاری از آن‌ها به این دلیل که حجمشان از مقدار تعیین شده بیشتر نخواهد شد نه تنها ارزش خود را از دست نمی‌دهند بلکه به ارزششان افزوده می‌شود بنابراین یکی از اهدافی که برای رمزارزها تعریف می‌شود این است که آنها به وجود آمده‌اند تا نظام های بانکی را دور بزنند و تحت کنترل هیچ شخص یا نهادی نباشد.

آن‌ها آمده اند تا نظام بانکی بین‌المللی را برهم بزنند و نظام جدیدی مبتنی بر کریپتوکارنسی ها بنا کنند و کل این موضوع با انتشار ریال دیجیتال و پول ملی دیجیتال در کل دنیا در تعارض قرار خواهد گرفت.

برای اولین بار رئیس بانک مرکزی انگلستان بود که در همایشی پول دیجیتال ملی را مطرح کرد و بعد از آن مسئله central bank cryptocurrency بیشتر داغ شد و بیشتر مطرح شد.

پول دیجیتال ملی تنها به دولت ها امکان این را می‌دهد که بر روی سرمایه پولی بیشتر احاطه داشته باشند و کنترل بیشتری را اعمال کنند. هیچ تفاوتی بین پول دیجیتال ملی و پول ملی وجود ندارد چون در هر دو صورت ناشر پول دولت‌ها هستند.

دولت ها می‌توانند با انتشار پول دیجیتال به طور دقیق جابه‌جایی های پولی را کنترل کنند و این به معنای کنترل هرچه بیشتر دولت است. با انتشار پول دیجیتال دولت ها می‌توانند به صورت موثرتری سیاست های پولی را توسط بانک مرکزی اعمال کنند.

بررسی ریال دیجیتال
بررسی ریال دیجیتال

اگر بانک های مرکزی  با انتشار پول دیجیتال ملی بخواهند، کنترل های بیشتری روی پول داشته باشند تا به تقویت اقتصاد بپردازند و تورم را مهار کنند، آن وقت می‌توان برای ارائه پول ملی دیجیتال توجیه مناسب تری را ارایه کرد.

ولی در حال حاضر ادعای بانک مرکزی ایران برای ارائه پول دیجیتال ملی چیست؟ به نظر من که قرار نیست با ارائه ریال دیجیتال مشکلی از مشکلات اقتصادی کاسته شود.

آیا توسعه ریال دیجیتال منجر به محدود شدن کسب‌وکارهای خصوصی ارز دیجیتال خواهد شد؟

من فکر نمی‌کنم ارائه ریال دیجیتال هیچ فرقی با ریال فیزیکی داشته باشد زیرا ناشر آن یکی است. قطعا به تبع همین موضوع ریال دیجیتال نمی تواند در کسب کار هایی که مریوط به رمز ارز ها هستند دخیل باشد.

تنها خاصیتی که انتشار ریال دیجیتال به همراه خود می‌آورد امکان کنترل بیشتر دولت بر روی جابه‌جایی های پولی است. با انتشار پول دیجیتال بانک مرکزی تنها قادر خواهد بود تا گردش های پولی را به روش ساده‌تری کنترل کند و چیز بیشتری برای اقتصاد به همراه نخواهد داشت.

به طور کلی ارائه پول دیجیتال ملی در دنیا خبر خوبی نیست و باعث برانگیختن بسیاری شده است، زیرا افراد معترض هستند که بانک های مرکزی قصد به دست آوردن تمام اطلاعات مالی آنها هستند و این موضوع خوشایند نیست.

به نظر افراد تمام اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات مالی افراد اگر به دست دولت باشد به معنای بردگی است و این با ارائه پول دیجیتال ملی فراهم خواد شد.

 بررسی ریال دیجیتال

در آخر باید بگویم ارایه پول دیجیتال نه قرار است مشکلات اقتصادی را رفع کند و نه قرار است کمبود بودجه دولت را برطرف کند و تنها امکانی که دارد ایجاد کنترل و سلطه عهر چه بیشتر دولت ها بر گردش های مالی مرد است.

ریال‌ دیجیتال قرار است چگونه منتشر شود؟

تکراتو: سوال هایی که باقی می‌مانند قطعا درباره مسائل فنی و تیم ارائه ریال دیجیتال است. اینکه آیا بانک مرکزی توانایی تکنیکال ارائه ریال دیجیتال را دارد یا نه؟

برای دریافت جواب این سوالات نیازمند پاسخ گویی مسئولان بانک مرکزی هستیم اما مسئولان فعلا حاضر به مصاحبه نشدند. در طی مصاحبه های آینده در تلاش هستیم تا با مسئولان بانک مرکزی مصاحبه کنیم و ابهامات تکنیکی ارائه ریال دیجیتال را رفع کنیم.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص بررسی ریال دیجیتال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر