;
coinex

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 [آخرین اخبار]

با بالا رفتن قیمت خودرو، میزان تقاضای مردم نسبت به خرید خودرو کم می‌شود. امروز به بررسی و پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

اگر نگاه ما برای مقایسه کیفیت خودرو‌های داخلی، مقایسه آن‌ها با خودروهای خارجی که به صورت دائم یک ارتباط جهانی با هم دارند و می‌توانند خود را ارتقا دهند باشد، کیفیت نسبت به سطح جهانی پایین می‌آید.

اما اگر خودروهای داخلی را نسبت به سال‌های پیشین در ایران مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که کیفیت آن‌ها افزایش یافته است. توجه به این نکته که به دلیل وجود تحریم‌ها و کمبود برخی از قطعات هم روند افزایش کیفیت را کمی کندتر کرده است، نیز در این بین حائز اهمیت است.

با توجه به بالا یا پایین آمدن قیمت دلار، قطعات خارجی نیز نوسان قیمت خواهند داشت و قیمت قطعات داخلی نیز بر اساس تورم و همینطور پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 نیز تغییر می‌کند.

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401

​بررسی بازار خودروها حکایت از آن دارد، که انتظار خریداران برای حضور در بازار، نیازمند بررسی‌های مثبتی است، که از مذاکرات هسته‌ای دیده می‌شود، در کنار نوسان نرخ دلار که نزولی هم بوده، باعث شده است که بازار خودروها انگیزه‌ای برای رشد قیمت و گرانی نداشته باشد.

فعالان بازار خودرو عدم ورود خودرو با مدل جدید را یکی دیگر از عوامل سردی حضور خریداران در بازار می‌دانند. معمولا در ماه پایانی سال خودروهای عرضه شده در بازار، با مدل سال جدید وارد بازار می‌شوند و همین‌طور پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 را نیز بیان می‌کنند، اما امسال به دلیل بالا بودن میزان تعهد خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش فروش شده چنین اتفاقی نیفتاده است.

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401
خودرو در سال 1401

براساس روند هر ساله‌‌ای که از طرف شرکت‌های خودرو سازی وجود دارد، با ورود به اسفند ماه خودروهای عرضه شده در بازار با مدل سال بعد در بازار عرضه می‌شوند، اما این موضوع امسال وجود ندارد.

برای مثال در سال جاری و با ورود به اسفندماه خریداران در بازار منتظر مدل‌های 1401 به بازار بودند، که متاسفانه این خودروها امسال وارد بازار نشدند و این روندی بود، که موجب شد تا خریدارن برای رسیدن خودروها با مدل سال جدید صبر کنند و برای آن‌ها پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 را سخت‌تر کرد.

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و تورم موجود، انتظار بالا رفتن قیمت خودروها نیز در سال 1401 می‌رود. با توجه به بالا رفتن قیمت ارز هر چقدر هم شرکت‌های خودرو سازی تلاش کنند، نمی‌توانند قیمت خودرو را یه طور قابل ملاحظه‌ای کنترل کنند.

ما باید به قیمتی خودرو را بفروشیم، که بتوانیم جایگزین آن قطعات خودرو را وارد کنیم و حال متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و با توجه به بالارفتن هزینه‌ها، قیمت ارز و قیمت قطعات وارداتی و البته این موضوع که اکثر خودروسازان اقلام خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند و از این لحاظ که قیمت دلاری قطعات نیز بالا رفته، کوشش برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو بی معناست.

باید توجه داشت، که افزایش نرخ ارز در افزایش قیمت حمل نیز تاثیر داشته، چرا که واردات قطعات از چین صورت می‌گیرد، اما با توجه به شرایط تحریم، ناگزیر به واردات غیر مستقیم قطعات خودرو از چین به ایران هستیم که با توجه به بالا رفتن هزینه و زمان حمل، قیمت خودرو در سال 1401 نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه قیمت خودرو اصطلاحا در کف بازار تعیین می‌شود، این قیمت وابسته به عرضه و تقاضا است و هر مانعی که در راه عرضه و تقاضا و تعادل آن به وجود آید، باعث کسب منافع هر چه بیشتر دلالان می‌شود و پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 را سخت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

استخدامی های 1401  

پیش بینی قیمت طلا در سال 2022 و 1401

پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده

اگر واردات خودروی خارجی افزایش یابد، به دلیل خروج ارز از کشور، نیاز به صادرات خودرو نیز افزایش می‌یابد و اگر این ارز از دست رفته جایگزینی نداشته باشد، همچنان شاهد کمبود ارز و بالا رفتن مضاعف نرخ آن خواهیم بود، که این عامل خود در ایجاد تورم بیشتر و افزایش قیمت خودرو تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به اینکه قیمت ارز صعودی است و تورم نیز با وجود شیب کند همچنان پا برجا است، قیمت خودرو نیز تا سال آینده بالا می‌رود و یا حداقل به اندازه تورم میزان آن تغییر می‌کند.

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401
پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده

قیمت‌ها در نخستین هفته اسفند ماه در مقایسه با هفته قبل یا ثابت ماندند و یا دچار کاهش یک تا چهار میلیون تومانی شدند. این موضوع در شرایطی است، که در هفته گذشته برخی خودروها با رشد 7 تا 13 میلیون تومانی رو به رو شده بودند.

در نخستین هفته اسفند ماه، قیمت سمندLX، رانا پلاس، دنا معمولی، دنا پلاس، شاهین، کوییک معمولی، تیبا صندوقدار، تیبا 2 و ساینا با کاهش قیمت در بازار رو به رو شدند.

این 9 خودرو  در بازار افت قیمت‌های یک تا چهار میلیون تومانی را تجربه کردند، این در حالی بود که خانواده پژو 206 ثبات قیمت را سپری کردند.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز درباره‌ی پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده و پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 گفته است:

قیمت دلار از کانال 27 هزار تومان وارد کانال 26 هزار تومان شده و همین موضوع باعث کاهش قیمت خودرو‌های داخلی شده است. با توجه به اینکه روند قیمت‌ها کاهشی است خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و خریدار منتظر کاهش قیمت‌هاست. هرچند هنوز مذاکرات بر سر احیای برجاممیان ایران و دیگر کشورها در جریان است.

اما شواهد و قرائن از احتمال به نتیجه رسیدن این توافق دارد و به گفته محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه هر چند که سیگنال‌های مثبتی از مذاکرات ارسال شده هنوز نمی‌توان تحلیل دقیقی از این قضیه داشت و هنوز تا دستیابی به نتیجه نهایی، زمان نیاز است.

کلیه کالاها در کشور از جمله خودرو تابعی از نرخ دلار است، حتی در مورد اقلام خوراکی هم مساله نرخ دلار تاثیرگذار است. مواد اولیه شرکت‌های خودروسازی‌ به نرخ دلار وابسته است.

مبنای نرخ‌گذاری این مواد اولیه 95 درصد فوب خلیج‌فارس است و مواد اولیه نیز در بورس کالا عرضه و بر این اساس محاسبه می‌شوند. متاسفانه تنها موضوعی که چندان با نرخ دلار هماهنگی ندارد، نرخ دستمزد‌ها است.

زمانی که نرخ دلار رشد می‌کند، همه قیمت‌ها بلافاصله بالا می‌رود اما زمانی که نرخ دلار پایین می‌آید نرخ سایر کالاها آرام‌تر از نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند.

اگر مذاکرات وین به سرانجام برسد که به نوعی باعث رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع مالی کشور در خارج شود و وضعیت به گونه‌ای پیش رود که معاملات ایرانی‌ها با کشورهای دیگر به روال عادی بازگردد می‌توان به بازار خودرو در ایران امیدوار شد و همچنین پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 را با روند کاهشی مشاهده خواهیم کرد.

البته باید توجه داشت که خودروسازان خارجی که قبلا در ایران بودند، نیز به دلیل تحریم‌ها به ناچار از ایران کوچ کردند، اما برای سرمایه‌گذاری‌های جدید وارد ایران خواهند شد و ساخت خودروهایی که به صورت مشترک در دست تولید بوده را مجددا شروع می‌کنند.

اگر این شرایط فراهم شود، قیمت خودروهای خارجی که بی‌جهت بالا رفته، کاهش پیدا می‌کنند و نرخ بازار در مجموع افت می‌کند، اما نباید انتظار داشت که نرخ خودروسازان نیز افت می‌کند چرا که خودروسازان همچنان در ضرر و زیان هستند.

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401

معرفی سریال های نوروز 1401

خودرو در سال 1401

در دوماه اخیر بازار به شکل رکودی بوده است و تا زمانی که بازار ثبات پیدا نکند و در مبلغ مشخصی پایدار نماند، مصرف‌کننده خرید خود را انجام نمی‌دهد. مصرف‌کننده منتظر نتایج مذاکرات وین و کاهش قیمت خودرو و همین‌طور پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده و خودرو در سال 1401 است.

اگر واردات خودرو انجام شود، تاثیری مثبت بر بازار می‌گذارد و آن را به تعادل می‌رساند.بازار خودرو در سال 1400 نوسانات قیمتی زیادی را به همراه داشت.

باید توجه داشت، که قیمت خودرو بستگی به عوامل سیاسی نیز دارد، به همین دلیل نمی‌توان پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 را به طور دقیق انتظار داشت.

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401
پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده

قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار و شرایط روانی در قیمت خودرو تاثیرگذار است. مسئله اصلی در سیاست مذاکرات وین است که نتیجه آن در سال 1401 مشاهده می‌شود.

اگر این مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، ثبات قیمتی به بازار برمی‌گردد، اما اگر توافقی در این رابطه صورت نگیرد، قیمت‌ خودرو مانند سال 1400 تابع نوسانات بازار است.

در سال آینده قیمت‌ها افزایشی می‌شود، با توجه به مالیات جدید خودروسازان قیمت خودروهای مختلف هنگام ورود به بازار با افزایش همراه است، پس فروشندگان فعلی قیمت خودرو را عدد بالاتری نسبت به روزهای گذشته پیشنهاد می‌کنند.

چشم انداز خوبی در رابطه با واردات نیز وجود ندارد، زیرا واردات خودرو تاثیری بر بازار خودورهای عمومی که مردم کشور از آن استفاده می‌کنند ندارد. اما مجموعه روند قیمت در بازار تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، افزایشی خواهد بود. این مذاکرات نیز اثر کوتاه مدتی در بازار خودرو ندارد و در میان مدت و بلند مدت  . همچنین پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده اثر می‌گذارد.

هرچند روش‌های مدنظر سیاستگذار خودرو در کاهش هزینه‌های تولید خود جای بحث دارد، اما موضوع اصلی این است که اگر قیمت خودرو طی این سال‌ها با توجه به تورم عمومی تعیین می‌شد، خودروسازان با زیان انباشته 85 هزار میلیارد تومانی و زیان تولید 12 هزار میلیاردی روبه‌رو نمی‌شدند.

بیشتر بخوانید:

سال 1401 چه حیوانی است

ساعت و لحظه سال تحویل 1401

آیا قیمت خودرو در سال آینده ارزان می‌شود؟

بر اساس برنامه ارائه شده قرار است، سال آینده قیمت تمام شده خودرو به قیمت ثابت سال 99 به‌ صورت کلی 15درصد کاهش پیدا کند. همچنین برای سال 1402 نیز کاهش قیمت تمام شده 20 درصدی خودرو هدف‌گذاری شده است.

چیزی که در سند وزارت صمت آمده است، حاکی از سه مسیر برای تحقق هدف‌گذاری‌ها است، که به منظور کاهش قیمت تمام شده خودرو پیش‌بینی شده است.

مسیر اول ثبات بخشی به بازارهای نهاده‌های اصلی تولید مانند فلزات و مواد پتروشیمی است. مسیر دوم بهبود فرآیند تامین قطعات و مجموعه‌ها چه داخلی و چه خارجی تعریف شده و سومین مسیر نیز بر اصلاح ساختار هزینه‌های شرکت‌های خودروساز برنامه‌ریزی شده است.

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401
خودرو در سال 1401

یکی از مسیرهایی که مدنظر سیاستگذار خودرویی قرار دارد، بحث بهبود فرآیند تامین قطعات و مجموعه‌های خودرو چه داخلی و چه خارجی است. در حالی که سیاست‌گذار خودرویی صحبت از بهبود روند تامین قطعات می‌کند که شاهد هستیم همچنان سایه تحریم‌ها بر سر زنجیره خودروسازی کشور سنگینی می‌کند.

این مساله منجر به افزایش هزینه‌های تامین قطعات از منابع خارجی می‌شود. علاوه بر این مساله، در حال حاضر شرکت‌های خودروساز نیز در پرداخت بدهی خود به شرکت‌های قطعه‌ساز ناتوان هستند و این موضوع می‌تواند بهبود فرآیند تامین قطعات را از منابع داخلی با چالش همراه کند و همچنین خودرو در سال 1401 را به لحاظ روند قیمتی بالاتر ببرد.

اما صنعت در ایران خودرو ظرفیت صادرات نیز دارد، که سازمان توسعه تجارت با شناسایی ظرفیت‌ها، صادرات در این حوزه را از سال آینده با قدرت و جدیت بیشتری در دستور کار قرار می‌دهد.

نظر شما در رابطه با پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 چیست؟ آیا پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده از نظر کارشناسان روند کاهشی دارد؟

به نظر شما خودرو در سال 1401 چه روندی را در حیطه قیمت مشاهده خواهد کرد؟ آیا پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 از منظر کارشناسان درست در می‌آید؟

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    لطفا کیفیت خودروی کوئیک و کوئیک s رو با :
    کمتر شدن صدای موتور
    عایق بندی کابین
    کیفیت قطعات داخل کابین
    کیفیت قطعات برقی ، ارتقا بدین.
    واقعا رفع این ایرادات، کار سختی نیست

    پاسخ

    کاهش ویا افزایش قیمت خودرو تازمانی که با قیمت واستاندارهای کیفیتی درجهان همخوانی نداشته باشد به دوریال نمی ارزد خودروایرانی درمقایسه با خودروهای کشورهای دیگر ازکیفیت بسیار پائینی برخورداراست اما درعوض ازقیمت بالایی برخورداراست وکسی تابحال به این معضل ومشکل چندین دهه درایران جواب منطقی نمی دهد واقعا به صنعت خودرو و خودروسازها بسیار متعجب ومتاسفیم .

    پاسخ

    همین الان هم قیمتها با محصولات مطابقت منطقی نداره ، به هر دلیل بجای افزایش قیمتها راهکار دیگه ای پیدا کنید . در غیر این صورت بازار خودرو به طور یقین رشد کاهشی خواهد داشت . ممکنه که میزان هزینه تولید خودرو با وارد کردن محصولات خارجی همتراز و یا کمتر باشه ، بنابراین اگر مبادرت به وارد خودرو بشه این از نظر اقتصادی برای کشور بار مالی کمتری داره ، داشتن تولید بدون درآمد از نظر تعریف بازار اشتباهه ، در هر حال رشد قیمت محصولات داخلی راهکار اقتصادی کارشناسانه نیست و به طور یقین باعث نابودی بازار خودرو می شود و حتی منجر به تعطیلی آن خواهد شد اما ، مسئله اصلی مدیریت درآمد سرانه کشوره که در این برحه مهم تره .

    پاسخ

    سلام.من 50 سال دراین مملکت زندگی کردم ویادم نمیادچیزی که گران شددوباره ارزان شود!البته اگرهم ارزان شودهمیشه 10برابرگران میشودویک برابرارزان میشودواون 9برابرگرانی برای همیشه به اثبات میرسد!به نظرمن کسانی که منتظرارزانی هستندمیخوان باآب دریا دوغ درست کنن!😂

    پاسخ

    ممکنه موقت یکم بیاد پایین اما دوباره بالا میره. چون دستمزدها باید بره بالا و بعضی ماشینا زیان ده هستند. مثلا تیبا کلی ضرر میده که دیگه قراره تولید نشه. بقیشون هم گرونتر میشه قیمت کارخونه تا ضرر نده. البته محصولات ایران خودرو قیمت بازار خیلی بالا رفته که شاید یکم پایین‌تر بیاد.

    پاسخ