;
coinex

دیوار: بالاترین نرخ بیکاری در رشته های IT است

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پلتفرم دیوار، بالاترین نرخ بیکاری در رشته های IT یا همان فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسیده است. در ادامه با اخبار تکراتو همراه باشید.

در سال 1399 یک گزارش جامع از بازار کار ایران به وسیله دیوار تهیه شد که در آن از داده‌های خام سالانه طرح نیروی کار مرکز آمار هم استفاده شده بود. در این گزارش برای ایجاد تصویری روشنتر از تحولات موجود در بازار کار، داده‌های 16 سال اخیر هم مورد برسی قرار گرفت.

دیوار: بالاترین نرخ بیکاری در رشته های IT است

دیوار دلیل اصلی تهیه این گزارش را اینگونه بیان نمود که از اوایل شکل گیری پلتفرم دیوار، یکی از دسته‌های فعال این پلتفرم، حوزه استخدام و کاریابی بوده است.

سهم زنان در بازار کار

سهم زنان در بازار کار کم است

با توجه به بررسی‌های انجام شده، مشخص شد در سال 1399، از مجموع جمعیت 9/82 میلیون نفری ایران، حدود 4/62 نفر در سن کار قرار داشته‌اند. اگرچه طبق این گزارش سهم مردان و زنان در سن کار تقریباً برابر بوده است، اما 86 درصد از زنان تمایل یا توانایی انجام کار را نداشته‌اند.

از این میزان 81 درصد از زنان غیرفعال به دلایل مختلفی همچون انجام مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی مجبور شدند از بازار کار بیرون بمانند. طبق گزارشات، بیش از 4/1 میلیون نفر به صورت خالص از بارار کار خارج شده اند که در این میان 63 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دادند.

تعداد خالص افراد شاغل یک میلیون نفر و تعداد خالص افراد بیکار 400 هزار نفر کاهش یافته است، به این معنا که از هر سه نفر شاغلی که شغل خود را از دست داده‌اند، دو نفر آنها زن بوده‌اند. در میان مجموع افرادی که در سن کار قرار دارند، 63 درصد از مردان و 12 درصد از زنان دارای شغل بوده‌اند.

در ادامه این گزارش به جمعیت فعال شاغل، بیکار و جامعه غیرفعال اشاره شده؛ به این صورت که از کل جمعیت در سن کار بیش از 62 میلیون نفر بودند که جمعیت شاغل در حدود 23 میلیون و 263 هزار و 47 نفر و همچنین جمعیت بیکار در حدود 2 میلیون و 474 هزار و 63 نفر بیان شد.

جمعیت غیرفعال هم که به دلیل مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی از بازار کار جا ماندند، برابر با 21 میلیون و 988 هزار و 262 نفر تعیین شد و در این میان افراد غیرفعالی که به دلیل ادامه تحصیل بیکار بودن برابر 6 میلیون و 27 هزار و 617 نفر و افراد غیرفعالی که به خاطر مشکلات حرکتی نتوانستند وارد بازار کار شوند در حدود 8 میلیون و 644 هزار و 294 نفر بودند.

بررسی نرخ بیکاری و نرخ مشارکت

بررسی نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی

بر اساس گزارش پلتفرم دیوار که در سال 1399 انجام شده است، برای اولین بار از سال 1384 تا کنون، نرخ بیکاری تک رقمی شده و در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته، اما مشاهده شده با کاهش نرخ بیکاری، همزمان نیز نرخ مشارکت اقتصادی افت پیدا کرده و به کمترین میزان خود در 6 سال گذشته رسیده، بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که بخش بزرگی از کاهش نرخ بیکاری به دلیل افت نرخ مشارکت اقتصادی است.

در این گزاش اعلام شده که مشارکت اقتصادی زنان در سال 1399 نسبت به سال 1398 کاهش قابل توجهی داشته و از 17 درصد به کمتر از 14 درصد رسیده است که در این میان افراد بین 20 تا 25 سال، بالاترین نرخ بیکاری را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این نرخ مشارکت اقتصادی زنان هم در سنین 25 تا 30 سال در بالاترین سطح خود قرار داشته است.

از طرفی بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی مردان مربوط به گروه سنی 40 تا 45 سال بوده یعنی 93 درصد، پس می‌توان به این نتیجه رسید که از هر 100 نفر مرد در این بازده سنی، حدود 93 نفر یا دنبال کار می‌گشتند یا اینکه شاغل بوده‌اند.

نرخ بیکاری در رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات

نرخ بیکاری در رشته های IT در بالاترین سطح قرار دارد

در میان افراد تحصیل کرده؛ از هر سه زن که رشته تحصیلی آنها جنگل‌داری، ماهیگیری، دامپزشکی، کشاورزی، ساخت و تولید یا رشته‌های مهندسی بوده است، در سال 1399 یک نفر بیکار بوده که این موضوع بالاترین نرخ بیکاری زنان در رشته‌های تحصیلی مذکور را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به رشته‌های مهندسی و ساخت و تولید بوده و نرخ بیکاری در رشته های IT در بالاترین سطح خود به ثبت رسیده است. علاوه بر این رشته علوم تربیتی بیشترین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را داشته و این کاهش بیشتر برای زنان بوده است.

طبق گزارش پلتفرم دیوار؛ نزدیک به یک سوم کل بیکاران و نیمی از مردان بیکار، افرادی بوده‌اند که در رشته‌های مهندسی و ساخت و تولید تحصیل کرده بودند. از سوی دیگر بیشترین سهم زنان بیکار مربوط به رشته‌های علوم اداری، حقوق و بارزگانی مشخص شده که در حدود یک سوک کل جمعیت زنان بیکار را تشکیل می‌دهد.

بررسی افراد دو شغله

بررسی افرادی که دو شغله هستند

در گزارش دیوار همچین علاوه بر بررسی سهم بیکاری زنان و نرخ بیکاری در رشته های IT تعداد افرادی که دو شغل دارند، در گروه‌های سنی مختلف با تکیه بر آمار به دست آمده از مرکز آمار کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس در سال 1399، تعداد افراد شاغلی که دارای شغل دوم نیز بودند چیزی در حدود 9/2 درصد بیان شد که این سهم برای زنان برابر 3/1 درصد و برای مردان برابر 2/3 درصد اعلام شد.

طبق این بررسی‌ها؛ زنان شاغل 16 درصد کل افراد شاغل و تنها 7 درصد افراد دو شغله را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین مشخص شد متوسط ساعات کاری برای افرادی که دو شغله بودند در هفته 53 ساعت و افرادی که تک شغله بودند در هفته 45 ساعت است و افراد دو شغله بیشتر در گروه سنی 35 تا 45 سال بوده است.

بر اساس آمار مندرج در گزارش دیوار؛ 72 درصد از افرادی که دو شغل داشتند، شغل دومشان معمولاً در گروه فعالیتی کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری بوده است. علاوه بر این از هر 10 نفر شاغل در این گروه، یک نفر از آنها دو شغله بوده است و تعداد زنانی که شغل دومشان در گروه فعالیت‌های آموزشی بوده است، کاهش 50 درصدی را تجربه کرده‌اند.

بخش خصوصی از بخش دولتی فعال تر است

گزارش دیوار در سال 1398 نشان می‌دهد که بیشتر افراد شاغل که در حدود 85 درصد بودند، در بخش خصوصی فعالیت می‌کردند، اما سهم عمده کاهش اشتغال کشور نیز مربوط به بخش خصوصی می‌شود و این کاهش باز هم برای زنان بیشتر از مردان بوده است.

طبق این گزارش گروه‌های فعالیت ماهیگیری، کشاورزی، جنگل‌داری، تولید صنعتی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت، عمده فروشی و خرده فروشی در بخش خصوصی دارای بیشترین افراد شاغل بودهاند. این سه گروه در مجموع 85 درصد از افراد شاغل را در این بخش به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش دولتی افراد بیشتر در گروه‌های فعالیتی تأمین اجتماعی اجباری، آموزش و اداره امور عمومی و دفاع فعالیت داشته‌اند. بر این اساس می‌توان گفت: سهم بخش خصوصی از کل اشتغال در گروه فعالیت اطلاعات و فناوری اطلاعات در رده نهم و با 71 درصد سهم قرار دارد و این یعنی نرخ بیکاری در رشته های IT نسبت به دیگر رشته در سطح بالاتری بوده و بیشتر است.

در تکراتو بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص گزارش نرخ بیکاری در رشته های IT دیوار چیست؟ در کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر