;
coinex

گزارش دیوار: یک و نیم میلیون نفر در سال 99 از بازار کار خارج شدند

بنابر گزارش دیوار از وضعیت بازار کار ایران؛ حدود یک و نیم میلیون نفر در سال 99 از بازار کار خارج شدند که در این میان 42 درصد از افراد بیکار دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. برای توضیحات بیشتر در ادامه با اخبار تکراتو همراه باشید.

به گزارش پیوست، پلتفرم دیوار گزارش جامعی از بازار کار ایران در سال 99 منتشر کرد که بر این اساس افراد 20 تا 25 سال در کشور بیشترین نرخ بیکاری را تجربه کرده‌اند.

در این میان هم بین رشته‌های مختلف دانشگاهی، بالاترین نرخ بیکاری مربوط به رشته‌های IT یا همان فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است. همچنین در سال 99 از هر سه نفر شاغلی که کار خود را از دست داده‌اند، دو نفر زن بودند. بنابراین به صورت خالص در حدود یک و نیم میلیون نفر در سال 99 از بازار کار خارج شدند که 63 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

یک و نیم میلیون نفر در سال 99

81 درصد زنان دنبال کار نیستند

در گزارش دیوار پس از بررسی وضعیت بازار کار ایران در سال 99 این گونه بیان شده که از کل جمعیت 83 میلیون نفری ایران در این سال، حدود 75 درد آنها یعنی 62 میلیون و 400 نفر از افراد در سن کار قرار داشته‌اند که از این گروه، 41 درصد از نظر اقتصادی فعال بودند، اما این درصد برای مردان و زنان اختلاف قابل توجهی دارد.

به طوری که بیان شده؛ نرخ مشارکت مردان حدود 73 درصد و زنان 15 درصد بوده و بیشترین اختلاف بین نرخ مشارکت مردان و زنان مربوط به استان‌های مرکزی، فارس و بوشهر است.

در سال 99 نرخ مشارکت اقتصادی زنان هم نبست به سال قبل یعنی 98 کاهش چشمگیری داشته و از 17 درصد به 14 درصد رسیده است و این موضوع به خوبی بیان می‌کند که در حدود 86 درصد از زنان شاغل نیستند و ترجیح می‌دهند بیکار باشند.

از کل جمعیت غیرفعال اقتصادی زنان شهری 56 درصد و زنان روستایی 21 درصد را شامل می‌شدند که علت تمایل نداشتن آنها برای داشتن کار متفاوت بوده، اما دلیل اصلی غیرفعال بودن بسیاری از زنان وجود مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی ذکر شده و این یعنی 81 درصد زنان به دنبال کار نیستند.

بیکاری زنان دو برابر مردان

در سال 1399 زنان نسبت به مردان دو برابر بیکار شده‌اند

گزارش دیوار همچنین بیان می‌کند؛ نرخ بیکاری در سال 99 برای اولین بار از سال 1386 تا کنون تک رقمی شده، اما با این وجود زنان وضعیت بدتری نسبت به مردان دارند و نرخ بیکاری هم در زنان شهری و هم روستایی نسبت به مردان بیشتر است.

به این صورت که 18 درصد زنان شهری و 8 درصد زنان روستایی در حال حاضر بیکار هستند. این در حالی است که نرخ بیکاری برای مردان شهری 8/8 درصد و برای مردان روستایی 8 درصد بیان شده، بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که به صورت خالص در حدود یک و نیم میلیون نفر در سال 99 از بازار کار خارج شدند.

در این سال 84 درصد از افراد شاغل بودند که از بین همه آنهایی که در سن کار قرار داشته‌اند، 63 درصد مردان و 12 درصد زنان دارای شغل بوده‌اند.

اما بیشترین نرخ بیکاری متعلق به استان‌های چهار محال و بختیاری، کرمانشاه و لرستان بوده و در اکثر استان‌ها تعداد زنان بیکار نسبت به مردان بیشتر بوده است و آنها اغلب در استان‌های کرمان و یزد سکونت داشته‌اند. همچنین نرخ بیکاری مردان در استان‌های آذربایجان غربی و زنجان بالاتر بوده است.

بیکاران با مدرک تحصیلی دانشگاهی

نرخ بیکار در بین افراد تحصیل کرده بیشتر است

دیوار در گزارش خود، نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری به تفکیک مدرک تحصیلی را هم مورد بررسی قرار داده است که با توجه به این گزارش حدود 42 درصد از افراد بیکار، کسانی هستند که مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند، در حالی که در سال 84 افراد تحصیل کرده بیکار در حدود 20 درصد بوده/ئاند.

در این گزارش همچنین آمده است که زنان با مدرک تحصیلی دانشگاهی بیشتر از زنان دیگر بیکار شده‌اند. نرخ بیکاری زنان دانشگاهی 20 درصد و نرخ بیکاری کل زنان 6/15 درصد ذکر شده که در این میان 25 درصد از آنها در سال 99 دارای مدرک کارشناسی و بیکار بوده‌اند.

دیوار همچنین می‌گوید: نرخ بیکاری برای مردانی که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی گوناگون هستند، تفاوت چندانی نداشته است. علاوه بر این در سال 99 زنان با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی بیکارتر شده‌اند، در حالی که در سال 98 این افراد در حدود 5 درصد بیکار بودند اما در سال 99 این نسبت به 13 درصد افزایش پیدا کرده است.

اگرچه طبق این بررسی داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی برای زنان تأثیر چشمگیری در نرخ مشارکت اقتصادی آنها داشته است، اما در میان مردان این همبستگی دیده نمی‌شود.

علاوه بر این نرخ بیکاری در میان افراد با مدرک دانشگاهی کاردانی از مقاطع دیگر بیشتر بوده است. بعد از آن، افراد با مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر از دیگران کمتر دچار بیکاری شده‌اند.

همان‌طور که بیان شد، در بین زنان، افرادی که مدرک کارشناسی داشتند، بیشتر بیکار بودند، اما مردان بیکار بیشتر دارای مدرک راهنمایی، متوسطه، دیپلم و پیش دانشگاهی بوده‌اند.

علاوه بر این بیش از یک سوم کل افراد بیکار و حدود نیمی از مردانی که بیکار شده‌اند، در رشته‌های مهندسی و ساخت و تولید تحصیل کرده بودند.

بیشتر سهم در میان زنان بیکار هم مربوط به افرادی بود که در رشته‌های بازرگانی، حقوق و علوم اداری تحصیل کرده بودند.

بر این اساس می‌توان به این نتیجه رسید که در سال 99، حدود 73 درصد افرادی که شاغل بودند مدرک دانشگاهی نداشتند، اگرچه سهم افراد شاغل دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی در سال‌های اخیر به مراتب افزایش پیدا کرده است و از 14 درصد در سال 84 به 27 درصد رسیده است، اما باز هم یک و نیم میلیون نفر در سال 99 از بازار کار خارج شدند و بیکار بودند.

یک و نیم میلیون نفر در سال 99

افراد شاغل بیشتر از ساعات قانونی کار کردند

طربق گزارش دیوار مشخص شد حدود یک و نیم میلیون نفر در سال 99 از کار خارج شدند، به این دلیل که حدود 66 درصد افراد بیشتر از زمان قانونی مشغول به کار بوده‌اند. به طور معمول افراد شاغل در هفته 46 ساعت کار می‌کنند که به صورت متوسط ساعات کاری در هفته 48 ساعت برای مردان و 34 ساعت برای زنان تعیین شده است.

اما در این سال بخش بزرگی از جمعیت شاغل بیشتر از ساعات قانونی در هفته مشغول کار بودند که 72 درصد مردان و 36 درصد زنان، بیشتر از 44 ساعت در هفته کار می‌کردند.

85 درصد فعالیت افراد شاغل مربوط به بخش خصوصی است

85 درصد شاغلان در کشور معمولاً در بخش خصوصی فعال هستند که در این میان 58 درصد در گروه‌های تولید صنعتی، ماهیگیری، کشاورزی، جنگل‌داری، عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت مشغول به کار بوده‌اند.

در میان هم 15 درصد افراد شاغل در بخش دولتی کار می‌کردند که بیشتر آنها در گروه‌های اداره امور عمومی و دفاع، آموزش و تأمین اجتماعی اجباری فعالیت داشته‌اند.

با اینکه مردان بیشتر گروه‌های شغلی را به خود اختصاص داده‌اند، زنان در برخی از گروه‌ها مثل آموزش، هنر، سرگرمی و تفریح، فعالیت‌های مربوط به سلامت افراد و مددکاری نقش بیشتری را ایفا کرده بودند.

افراد دوشغله

طبق گزارش دیوار در سال 99 مشخص شد؛ حدود 9/2 درصد از افراد شاغل کشور دارای شغل دوم بودند که در این میان 3/1 درصد از زنان شاغل و 2/3 درصد از مردان شاغل، شغل دوم داشتند و این یعنی افراد دوشغله در هفته 53 ساعت کار می‌کردند در حالی که افراد تک شغله 45 ساعت مشغول کار بودند.

و نسبت زیادی از این افراد دوشغله در گروه‌های کشاورزی، ماهیگیری و جنگل‌داری مشغول به کار بودند و در میان استان‌های کشور، خراسان شمالی، گیلان و اردبیل دارای بیشترین تعداد افراد دوشغله هستند.

با توجه به گزارش دیوار از بازار کار ایران مشخص شد که چرا یک و نیم میلیون نفر در سال 99 از کار خارج شدند که در این میان می توان به مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی زنان، وجود افرادی که بیشتر از ساعات کاری قانونی کار می‌کنند و افراد دوشغله دانست.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر