;
coinex

علت آلودگی هوای تهران و شاخص AQI خطرناک چیست؟ [19 فروردین 1401]

علت آلودگی هوای تهران امروز (19 فروردین ماه) چیست که به شاخص 500 رسیده؟ شرکت کنترل کیفیت هوا، وضیعت کنونی را برای تمام گروه‌های سنی، خطرناک اعلام کرده است.

طبق گزارشات، آلودگی هوای تهران به دلیل وزش باد شدید که به همراه گرد و خاک است، بوده. که هوای تهران را خصوصا در نیمه جنوبی استان، با شاخص 490 در وضیعت ناسالم قرار داده است. در این شرایط افراد ملزم هستند که در خانه بمانند و از خارج شدن از منزل و همچنین فعالیت‌های خارج از خانه به طور جدی خودداری کنند. با توجه به 17 ایستگاه سنجش کیفیت هوا، 9 ایستگاه در وضعیت بسیار ناسالم، 2 ایستگاه در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارند و مناطق 1، 2، 7، 8، 9، 13، 18، 19 و 22 دارای شاخص 500 هستند.

گفتنیست که شاخص کیفیت هوا (AQI) درواقع به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. که از عدد صفر تا ۵۰ هوا “پاک”، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا “قابل قبول(سالم) یا متوسط”به شمار می‌رود، همچنین از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا “ناسالم برای گروه‌های حساس”، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا “ناسالم برای همه گروه‌ها”، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا “بسیار ناسالم” و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا “خطرناک” است.

علت آلودگی هوای تهران

در 24 ساعت گذشته، سازمان کیفیت هوا آلودگی پایتخت را با شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، 190 اعلام کرد. که این آمار نشانگر وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها است. اما با توجه به پیش‌بینی‌ها، باید بگوییم که کیفیت هوا در روز آینده در وضعیت ناسالم تنها برای گروه حساس، قرار خواهد گرفت.

آلودگی هوای تهران

سازمان هواشناسی علت آلودگی هوای تهران را خیزش آلاینده‌های کمتر از 10 میکرون دانسته است؛ که تنفس این آلاینده‌ها باعث از بین رفتن بافت‌های ریه، مرگ و میر زودرس، آسم کودکان، سرطان و در نهایت موجب بیماری‌های جدی قلبی و ریوی و کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای، نشان می‌دهد که منشا اصلی گرد و خاک، کشور عراق بوده است. در واقع این آلاینده‌ها، از کشور‌های عراق، عربستان و سوریه وارد کشور شده است که به همراه خود استان‌های مرزی کشور را نیز از جمله آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان و همچنین دیگر استان‌ها را مانند تهران، البرز، زنجان، قم، قزوین را آلوده کرده است. اما بارندگی‌ای که تا پایان امروز در پیش‌رو داریم تاثیرگذار خواهد بود و می‌توانیم بگوییم که خوشبختانه وضیعت هوا تا روز یکشنبه در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، و قم سالم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    تبلیغات اصلا اجازه نمیده خبری را که میخواهیم پیدا کنیم و بخوانیم

    پاسخ