;
coinex

افزایش قیمت تراشه توسط TSMC در سال 2023 منجر به افزایش قیمت گوشی خواهد شد

طبق گزارش‌های منتشر شده TSMC قصد دارد 6 درصد قیمت تراشه‌ها را افزایش دهد. این افزایش قیمت تراشه توسط TSMC باعث افزایش قیمت گوشی نیز می‌شود.

علت افزایش قیمت تراشه توسط TSMC به گفته‌ی این شرکت، افزایش هزینه‌ی نیروی کار، برق و مواد اولیه است. این افزایش در سال 2023 بر روی محصولات اعمال خواهد شد. علی رغم آن که تورم و شرایط سیاسی کنونی جهان سبب کاهش تقاضا برای طراحی تراشه‌های استفاده‌ شده در لوازم الکترونیکی مصرفی شده است، همچنان میزان تقاضا برای ساخت تراشه‌ها در سراسر جهان در حال افزایش است.

اگر چه افزایش قیمت تراشه‌های TSMC چندان زیاد نیست؛ اما تاثیر زیادی بر شرکت‌هایی مانند AMD و انویدیا و اینتل خواهد داشت و بعید نیست به عنوان اثر جانبی،‌ منجر به افزایش قیمت چشمگیر موبایل نیز بشود.

بیشتر بخوانید: بهترین تراشه موبایل 2021

تاثیرات افزایش قیمت تراشه توسط TSMC چه خواهد بود؟

طبق گزارشی که از سوی TomsHardware منتشر شده، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین سازنده‌ی قراردادی نیمه‌هادی در جهان؛ کمپانی TSMC تصمیم دارد از ژانویه‌ی 2023، قیمت تراشه‌های خود را که با فرآیند ساخت منحصر به فردی تولید می‌شوند، افزایش دهد.

این در حالی است که TSMC سال گذشته نیز افزایش قیمت داشت و قیمت تراشه‌های مبتنی‌ بر معماری N7 و N5 را تا 10 درصد افزایش داد. گفتنی است که طی این افزایش قیمت، قیمت پردازنده‌های ساخته‌شده با لیتوگرافی 16 نانومتری نیز افزایش 20 درصدی را تجربه کرد.

تاثیرات افزایش قیمت تراشه توسط TSMC چه خواهد بود؟

گزارشی در ابتدای سال جاری منتشر شد که طیق آن گفته می‌شد این شرکت در حال بررسی افزایش 9 درصدی قیمت تراشه‌ها در سال 2023 است؛ اما حالا با استناد به اخبار به نظر می‌رسد افزایش قیمت تراشه توسط TSMC کمتر از این میزان است. با این حال به نظر می‌رسد این شرکت و سایر کارخانه‌های تولیدکننده‌ی تراشه در تایوان قصد دارند درآمدشان را در سال جاری به حداکثر میزان خود برسانند.

هم‌اکنون میزان استفاده از ظرفیت‌ تولید این شرکت‌ها حدود 95 درصد است و هیچ شرکتی قصد کاهش این رقم را ندارد. از طرف دیگر طبق گزارش TomsHardware، سازندگان قراردادی تراشه به‌ انجام تعهدات سفارش‌های بلندمدت مشتریان پایبند خواهند بود.

آیا دلایل این شرکت‌ برای افزایش قیمت منظقی است؟ از مهم‌ترین دلایلی که کمپانی TSMC و سایر کارخانه‌های ریخته‌گری برای افزایش قیمت‌ها اعلام می‌کنند، افزایش ظرفیت تولید آن‌ها در بلندمدت برای پاسخ‌گویی به تقاضای مشتریان است و از طرفی عرضه‌ی تجهیزات تراشه‌سازی محدود است و فقط چند شرکت توانایی تهیه‌ی ابزارهای لیتوگرافی را دارند.

به همین جهت زمان تحویل برخی از این ابزارها بسار طولانی است و در مواردی حتی به 30 ماه نیز افزایش یافته است و احتمالا دیگر قرارداد جدیدی در این‌ زمینه بسته نخواهد شد.

در نتیجه همانطور که هزینه‌های توسعه در حال افزایش است، سازندگان قراردادی تراشه‌ها نیز تصمیم به افزایش قیمت‌های خود گرفته‌اند. از این جهت شرکت‌ TSMC و دیگر شرکت‌ها مجبور شده‌اند به‌ دنبال افزایش هزینه‌های برق، مواد خام و نیروی کار؛ قیمت‌های تمام شده‌ی محصولات خود را افزایش دهند.

شایان ذکر است که هم سطح جهانی و هم در کشور تایوان نیز نرخ قیمت‌ها در حال افزایش است و با تمام این گزارش‌ها به نظر می‌رسد شرکت‌ TSMC به عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی جهان، در حال گسترش ظرفیت‌های تولید خود در کشورهای تایوان و چین و ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش قیمت تراشه توسط TSMC چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر