;
coinex

آیا تاسیس شورای عالی اقتصادی راه حل مشکلات اقتصادی است؟

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت و گوی خود در برنامه صف اول پیشنهاد داد که شورای عالی اقتصادی تاسیس شود؛ راه حلی که با مخالفت علی‌اکبر صالحی، وزیر سابق امور خارجه و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران روبرو شد.

به نقل از اعتماد آنلاین، علی اکبر صالحی دلیل مخالفت خود را با تاسیس شورای عالی اقتصادی، بدتر شدن وضعیت با شکل گیری این نهاد مستقل در عرصه دیپلماسی اقتصادی می‌داند.

تاسیس شورای عالی اقتصادی: از پیشنهاد تا مخالفت

جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در برنامه‌ صف اول که از شبکه خبر پخش می‌شود، پیشنهاد ایجاد یک سازمان جدید با محوریت دیپلماسی اقتصادی را مطرح کرد. جلال زاده در این برنامه ذکر کرده بود:

پیشنهادی مبنی بر ایجاد سازمان دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه ارائه دادیم. دوستان ما در وزارت امور خارجه هم موافق ایجاد این سازمان هستند.

آیا تاسیس شورای عالی اقتصادی راه حل مشکلات اقتصادی است؟

 

 

اما این پیشنهاد از سوی علی‌اکبر صالحی، وزیر سابق امور خارجه و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، با مخالفت روبرو شد. او تاسیس شورای عالی مختص دیپلماسی اقتصادی را اقدامی در جهت بدتر کردن وضعیت می‌داند و به جای آن، تاسیس یک شورای عالی مختص دیپلماسی اقتصادی و زیر نظر رئیس‌جمهور را پیشنهاد می‌کند.

صالحی در خصوص تاسیس شورای عالی اقتصادی خاطرنشان کرد:

من اصلاً با نهاد دیگری موافق نیستم، همان‌طور که قبلاً گفتم نهاد دیگر می‌شود اختلال در کار وزارت خارجه. بستر دیپلماسی اقتصادی باید وزارت خارجه باشد، ولی نهادهای دیگر هم می‌توانند از طریق وزارت خارجه اعمال نظر کنند.

شورای عالی اقتصادی زیر نظر رئیس جمهور

صالحی در ادامه پیشنهاد خود را مطرح کرده و می‌گوید: «می‌توان یک شورای عالی دیپلماسی اقتصادی زیر نظر رئیس‌جمهور تاسیس کرد و ارگان‌های ذی‌ربطی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های مهم در کنار وزارت امور خارجه در آن عضو باشند، اما دبیر آن باید وزیر امور خارجه و رئیس آن رئیس‌جمهور باشد. ارگان‌ها نظر بدهند و مصوب که شد، کار را انجام دهند.»

علی‌اکبر صالحی، وزیر اسبق امور خارجه و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، در خصوص تاثیر بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی کشور توضیح داد:

بخش خصوصی هم باید در این شورا نماینده داشته باشد یا نماینده‌هایی از اتاق‌های بازرگانی حاضر باشند، ولی اینکه جداگانه یک ارگان یا سازمان درست کنند اصلاً مصلحت نیست.

علی‌اکبر صالحی در آخر تاکید کرد: تاسیس سازمان جدید برای دیپلماسی اقتصادی شرایط را بدتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تاسیس شورای عالی اقتصادی چیست؟ نظرات خود در این باره را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر