;
coinex

ویروس جدید لانگیا شناسایی شد ؛ پاندمی جدیدی در راه است؟

ویروس جدید لانگیا به تازگی توسط محققان چینی شناسایی شده است. این ویروس که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود، احتمال کشندگی بالایی دارد.

ویروس«لانگیا» در اواخر سال ۲۰۱۸ در کشور چین مشاهده شده بود، اما اکنون این کشور به صورت رسمی، مبتلا شدن افراد به این بیماری را تایید کرده است. مرکز کنترل بیماری تایوان، ابتلای ۳۵ نفر در کشور چین به این بیماری را گزارش کرده ولی هنوز هیچ آماری در مورد مرگ و میر ناشی از این ویروس یا ابتلای شدید افراد به این بیماری را مطرح نکرده است.

بیشتر بخوانید: هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره ویروس ماربورگ ؛ یک همه‌گیری جدید در راه است؟

ویروس جدید لانگیا

با توجه به گزارشات، علائم افرادی که مبتلا به ویروس لانگیا شده‌اند، شبیه به ویروس آنفولانزا است. این افراد علائمی مثل تب، خستگی، سرفه، سر درد و استفراغ را تجربه کرده‌اند. طبق بررسی‌ها، این ویروس در دو استان شاندونگ و هنان کشور چین مشاهده شده است.

ویروس جدید لانگیا

هنوز انتقال این ویروس از طریق انسان به انسان، توسط محققان تایید نشده است‌. محققان در این مورد می‌گویند:

«ردیابی تماس 9 بیمار با 15 عضو خانواده، نشان داد که هیچ شواهدی مبنی بر انتقال Langya از طریق تماس نزدیک وجود ندارد، اما حجم نمونه ما برای تعیین وضعیت انتقال انسان به انسان بسیار کم بوده است.»

طبق بررسی دانشمندان، این ویروس از حیوان به انسان منتقل می‎شود. با توجه به تحقیقات و آزمایشات مختلف انجام شده بر روی حیوانات، منبع اصلی این بیماری نوعی «موش کور» است. این حیوان که به عنوان «حشره خوار» نیز یاد می‌شود، تاکنون اصلی‌ترین منبع شناسایی شده است. البته دانشمندان حیواناتی نظیر بزهای اهلی و سگ‌ها را به عنوان منبع احتمالی دیگر در انتقال این ویروس در نظر می‌گیرند.

محققان این ویروس را جزو خانواده «هنیپاویروس‌ها» (Henipavirus) معرفی کرده‌اند. چندی پیش ویروس‌هایی مثل Hendra و Nipah که از همین خانواده هستند، شناسایی شده بودند. با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی، هیچ واکسنی برای مهار این بیماری فعلا وجود ندارد. نسبت مرگ و میر حاصل از این بیماری بالاست. گفته می‏‌شود در موارد شدید، تا ۷۵ درصد موجب مرگ و میر می‌شود.

هم اکنون مقامات بهداشتی تایوان روند شیوع این بیماری را زیر نظر گرفته‌اند. مرکز کنترل بیماری (CDC) تایوان بیان کرده است که اقدامات نظارتی و توالی‌یابی ژنوم به خوبی اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ویروس جدید لانگیا چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر