coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

اپل Passkey چیست و چگونه کار می‌کند؟

اپل روز دوشنبه آپدیت iOS 16 را منتشر کرد و یکی از ویژگی‌های امنیتی کلیدی به نام Passkey را در دسترس کاربران قرار داد. اما اپل Passkey چیست و چگونه کار می‌کند؟

اپل دو روز پیش یعنی در روز دوشنبه رسما سیستم عامل iOS 16 خود را منتشر کرد و یکی از ویژگی‌های کلیدی امنیتی که در دسترس کاربران قرار داد، قابلیتی به نام Passkey است. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که از دستگاه‌های اپل خود برای ورود به وب‌سایت‌ها و خدمات بدون نیاز به وارد کردن هیچ رمز عبوری استفاده کنند.

اپل نسخه جدیدی از این استاندارد به نام Passkey را در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود (WWDC) در ماه ژوئن (خرداد ماه) معرفی کرد. اپل گفته است که Passkeys در سیستم عامل مک، Ventura، iOS 16 و سیستم عامل آی پد 16 پشتیبانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سیستم عامل WatchOS 9 رسما منتشر شد

اپل Passkey چیست و چگونه کار می‌کند؟

اپل Passkey چیست و چگونه کار می‌کند؟  در واقع باید گفت این ابزار، اقدامی در جهت اجرای استانداردهای صنعتی توسط شرکت اپل است که برای حذف رمزهای عبور به منظور احراز هویت آنلاین طراحی شده است. در اوایل سال جاری، اپل، گوگل و مایکروسافت با همکاری FIDO و کنسرسیوم وب جهانی به منظور حذف رمزهای عبور برای احراز هویت کاربران در سراسر پلتفرم‌ها همکاری کردند.

Passkey می‌تواند خطرات مورد هک و سوءاستفاده قرار گرفتن حساب را کاهش دهد، زیرا رمزهای عبور که ممکن است افشا یا دزدیده شوند، را از جریان احراز هویت حذف می‌کند. به‌علاوه، Passkey مانند رمزهای عبور در سایت‌ها مورد استفاده مجدد قرار نمی‌گیرد، بنابراین خطر سرقت اعتبار حساب‌های دیگران، کمتر می‌شود.

Passkey بر اساس استاندارد WebAuthn کار می‌کند، بنابراین کاربران می‌توانند از احراز هویت بیومتریک مانند Face ID یا Touch ID استفاده کنند یا از یک پین برای تأیید ورود به سیستم استفاده کنند. در سطح بالاتر، به جای تکیه بر ترکیب نام کاربری و رمز عبور، Passkey از دستگاه شما برای اثبات اینکه شما مالک قانونی حساب هستید، استفاده می‌کنند.

اپل Passkey چیست

اگر به وب‌سایتی می‌روید که قبلاً Passkey را در آن اجرا کرده‌اید، می‌توانید گزینه جدیدی برای ورود به سیستم ببینید که از دستگاه‌ها یا استفاده از اعتبارنامه‌های ذخیره شده در iCloud Keychain شما استفاده می‌کند. اگر یک حساب از قبل ثبت‌شده در سایت ندارید، ممکن است اطلاعات اولیه را بخواهد و Passkey را بدون نیاز به ورود رمز عبور در iCloud Keychain ذخیره کند. پس از ثبت حساب، Passkey مبتنی بر iCloud در دستگاه‌های اپل با همان Apple ID به اشتراک گذاشته می‌شود.

همه این‌ها بر اساس اعتبارنامه‌های چند دستگاهی پیشنهادی FIDO است که به کاربران اجازه می‌دهد کلیدهای احراز هویت را در همه دستگاه‌ها ذخیره کنند و کاربران را قادر می‌سازد بدون نیاز به رمز عبور وارد سیستم شوند. این بدان معناست که باید در همه پلتفرم‌ها کار کند، اما گوگل و مایکروسافت هنوز این فناوری را روی پلتفرم‌های خود پیاده‌سازی نکرده‌اند.

اپل Passkey چیست

Passkeyها با تولید یک جفت کلید کار می‌کنند که شامل یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی ذخیره شده در دستگاه است. کلید عمومی در فضای ابری ذخیره می‌شود و بین دستگاه‌هایی که کلیدهای خصوصی خود را دارند به اشتراک گذاشته می‌شود. این مورد همچنین در واقع برای تضمین این موضوع است که اگر سروری در معرض خطر باشد، مهاجم هر دو کلید را برای دسترسی به حساب‌ها در اختیار نداشته باشد.

کاربران می‌توانند کلیدهای عبور خود را مستقیماً از بخش تنظیمات، قسمت گذرواژه‌ها مدیریت کنند. هیچ بخش جداگانه‌ای برای Passkeyها ذخیره شده وجود ندارد، اما وب‌سایت‌هایی که از Passkey استفاده می‌کنند در این بخش نمایش داده می‌شوند. افراد همچنین می‌توانند به راحتی با ضربه زدن روی دکمه اشتراک‌گذاری روی صفحه Passkey خود و اشتراک گذاری آن از طریق Airdrop با یک مخاطب نزدیک، جزئیات حساب خود را به اشتراک بگذارند.

چشم انداز اپل Passkey چیست ؟

در حال حاضر، تعداد کمی از وب‌سایت‌ها از احراز هویت مبتنی بر Passkey پشتیبانی می‌کنند، اما احتمالاً با گذشت زمان با شروع پیاده‌سازی Passkey در سرویس‌های خود، این میزان افزایش خواهد یافت.

در ابتدا، Passkeyها در مک، آی پد و آیفون پشتیبانی خواهند شد. اگر از یک دستگاه مبتنی بر ویندوز یا کروم یا یک تلفن اندرویدی استفاده می‌کنید، سایت از شما می‌خواهد با استفاده از یک کد QR قابل اسکن در آیفون، خود را تأیید کنید.

اگر کاربران نمی‌خواهند به پشتیبان‌گیری مبتنی بر iCloud اعتماد کنند، برخی سرویس‌های مدیریت رمز عبور مانند Dashlane نیز پشتیبانی از ذخیره‌سازی Passkey را اعلام کرده‌اند.

اپل Passkey چیست

Passkeyها هنوز در روزهای اولیه خود هستند. اکثر وب‌سایت‌های محبوب هنوز به ترکیب نام کاربری و رمز عبور متکی هستند، بنابراین با آینده بدون رمز عبور هنوز فاصله زیادی داریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد اپل Passkey چیست و به نظر شما در آینده چگونه کار می‌کند؟ نظرات خود را با ما درمیان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: techcrunch

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر