;
coinex

جلوگیری از ابتلا به سرطان با پیشرفت تحقیقات مربوط به آلودگی هوا!

تحقیقات اخیر، نشان می‌دهد که آلودگی هوا، تاثیر بسیاری بر بروز بیماری سرطان دارد. این موضوع باعث شده است که دانشمندان به دنبال راهی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان باشند.

آلودگی هوا از مشکلات عمده چند دهه اخیر دنیا بوده که روز به روز هم در حال افزایش است و حال به نظر می‌رسد از خطرناک‌ترین پیامدهای افت کیفیت هوا در سراسر جهان، ایجاد مشکلات تنفسی و بیماری‌هایی از جمله سرطان ریه و غیره است.

تحقیقات جدید به رهبری «موسسه فرانسیس کریک» در لندن نشان می‌دهد که آلودگی هوا و افزایش سطح آلاینده‌ها در اتمسفر هوا، رابطه مستقیمی با افزایش بیماری‌های ریوی و سرطان دارد. در قسمتی از این تحقیقات، دانشمندان به چگونگی شکل گرفتن و رشد تومورها در بدن بر اثر تنفس آلاینده‌های شیمیایی پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: تولید داروی سرطان از نوعی گل خاص در ترکیب با مخمر نان!

جلوگیری از ابتلا به سرطان با پیشبرد تحقیقات مربوط به آلودگی هوا

به گفته‌ی محققان، در واقع آلاینده‌های شیمیایی به طور مستقیم به سلول‌های زنده و سالم بدن آسیب نمی‌زنند، بلکه بر روی سلول‌های فرسوده که فعالیتی ندارند تاثیرگذار بوده و آن‌ها را فعال می‌سازند که این موضوع باعث می‌شود این سلول‌های فرسوده روند طبیعی خود را طی نکنند و باعث ایجاد غده‌های سرطانی در بدن شوند.

هر چند یافته‌های این تحقیق بر تحقیقات مربوط به آلودگی هوا استوار است اما در مورد تاثیر صدها مواد شیمیایی سرطان‌زای دیگر بر سلول‌های بدن نیز قابل کاربرد است.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

البته هنوز مشخص نیست که مواد سرطان‌زا (carcinogenic) به محض وارد شدن به بدن دقیقا چه فرایندی را برای رسیدن به سلول‌های فرسوده بدن طی می‌کنند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که این آلاینده‌ها حتی به دی‌ان‌ای هم به طور مستقیم آسیب نمی‌رسانند.

در رابطه با جلوگیری از ابتلا به سرطان حتی تحقیقاتی بر روی افراد غیر سیگاری در کشور انگلیس انجام شده است که نشان می‌دهد این افراد علی رغم عدم مصرف دخانیات، به علت تنفس آلاینده‌های شیمیایی، در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند و مابقی افراد در اثر مصرف دخانیات به این بیماری کشنده مبتلا می‌شوند.

در پی این تحقیقات ماده‌ ۲.۵ (PM۲.۵) شناسایی شده است که این ماده عامل اصلی سرطان ریه نامرتبط با سیگار است و از طریق تنفس آلاینده‌های شیمیایی، وارد بدن می‌شود. تحقیقات اخیر باعث شده است که دانشمندان به چگونگی تشکیل تومورهای سرطانی بر اثر افت کیفیت هوا پی ببرند. همچنین به دنبال راهی برای پیشگیری و ساخت دارویی باشند که باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌شود.

درواقع این تحقیقات دیدگاه نوینی را نسبت به ایجاد تومورهای سرطانی بر اثر آلودگی هوا ایجاد کرده است که این دیدگاه باعث می‌شود، محققان در پی تولید قرصی باشند که از رسیدن آلاینده‌ها به سلول‌های فرسوده جلوگیری می‌کند و مانع از ایجاد سرطان می‌شود. با توجه به افزایش روزانه آلاینده‌ها در هوا، ممکن است تا چند سال آینده همه افراد، به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان جزو مصرف‌‌کنندگان این دارو باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تحقیقات انجام شده چیست؟ به نظر شما محققان در طی سال‌های آینده موفق به تولید دارویی به منظور جلوگیری از سرطان خواهند شد؟ نظرات خود را در این باره با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید و اخبار علمی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر