;
coinex

بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران ؛ بیوگرافی و تصاویر

سینمای ایران بازیگران زن و مرد بسیار موفقی دارد. در این بین بازیگران کم سن و سال دهه هشتاد نیز دیده می‌شوند که توانسته‌اند حضوری ماندگار داشته باشند. بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران از نظر شما کدام‌ها هستند؟

امروزه برخی از بازیگران دهه هشتادی توانسته‌اند در دنیای سینما و تلویزیون به خوبی بدرخشند و مورد توجه بسیاری از مردم قرار گیرند. این بازیگران کم سن و سال را بیشتر ما می‌شناسیم و فیلم‌هایی زیبا از آنها دیده‌ایم.

بهترین بازیگران دهه 80 ایرانی در ادامه معرفی شده‌اند. با همراهی ما در ادامه لیست می‌توانید با این استعدادها بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران

از گذشته تاکنون سینما و تلویزیون ایران پذیرای هنرمندان زیادی از دهه‌های مختلف بوده است. سینما و تلویزیون همیشه کودکان با استعدادی را نیز در دهه‌های مختلف به دنیای بازیگری معرفی کرده که گاه نقش‌های مهمی را نیز ایفا کرده‌ و جوایز مختلفی را از آن خود کرده‌اند.

کودکان با استعداد زیادی تاکنون به دنیای بازیگری معرفی شده‌اند و توانسته‌اند موفق عمل کنند. این ستارگان کوچک و با استعداد در برخی از فیلم و سریال‌ها نقش‌های اصلی را نیز بر عهده داشته‌اند.

در ادامه تصمیم داریم بهترین بازیگران دهه 80 ایرانی را که چهره‌های شناخته شده‌ای در سینما و تلویزیون هستند را معرفی کنیم.

سارا حاتمی

  • سال تولد: 1384
  • آثار: زخم کاری

سارا حاتمی بازیگر نوظهور عرصه هنر متولد دهه هشتاد است. او  با سریال زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان به شهرت رسید. بازیگر نقش مائده در سریال زخم کاری با سپری کردن کلاس‌های بازیگری اشکان خطیبی در چند نمایش تئاتر به روی صحنه رفت و در سریال زخم کاری توانست در کنار ستارگان بازیگری نقش آفرینی کند. وی از بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران است.

روح الله زمانی

  • سال تولد: 1384
  • آثار: خورشید، عاشورا

این بازیگر با استعداد برای اولین بار در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی مقابل دوربین قرار گرفت و مسیر زندگی خود را تغییر داد. روح الله زمانی با بازی درخشان خود در فیلم خورشید نظر مثبت اهالی رسانه و صاحب نظران را به‌خود جلب کرد و سپس بازیگر نقش نوجوانی شهید خسرو ملا زاده در سریال عاشورا به کارگردانی هادی حجازی فر شد.

نیوشا علیپور

  • سال تولد: 1390
  • آثار: بچه مهندس، قصر شیرین

نیوشا علیپور در فهرست بازیگران نوجوان ایرانی دهه 80 از همه بازیگران کوچکتر است و تنها بازیگر دهه نودی سینما و تلویزیون ایران به حساب می‌آید. نیوشا پس از درخشش در سریال «بچه مهندس» به همراه یونا تدین برای بازی در «قصر شیرین» انتخاب شد.

نیوشا نیز همچون یونا با بازی برونگرای بسیار خوب خود و با شیرین‌زبانی‌هایی که در طول فیلم داشت توانست توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند و حتی مسعود فراستی در برنامه جشنواره‌ای هفت از بازی او تعریف کرد.

بیشتر بخوانید:

نیکا فرقانی اصل

  • سال تولد: 1383
  • آثار: پایتخت، دوباره زندگی

نیکا فرقانی اصل متولد ۸ مرداد سال ۱۳۸۳ است. او به همراه خواهرش در حرفه بازیگری با بازی در سریال پایتخت مشهور شد. این دو خواهر در شهر تهران متولد شده ولی در حال حاضر در سوئد ساکن هستند و جالب است بدانید نیکا فرقانی اصل یک دقیقه از خواهرش سارا بزرگ‌تر است.

اولین تجربه بازیگری این دو خواهر به سریال دوباره زندگی به کارگرانی نادر مقدس در سال ۱۳۸۴ بر می‌گردد که در آن زمان هر دوی آنها نه ماهه بودند‌.

در آن سریال آنها نقش دو خواهر داشتند که در کودکی از یکدیگر جدا شده بودند و یکی در یک خانواده ثروتمند و دیگری در خانواده مذهبی زندگی می‌کردند.

پدر سارا و نیکا فرقانی اصل فوتبالیست بوده و در لیگ جوانان در تیم‌های راه آهن و عقاب به مدت ۱۵ سال بازی کرده است. نیکا فرقانی به دامپزشکی علاقه‌مند است.

سارا فرقانی اصل

  • سال تولد: 1383
  • آثار: پایتخت، دوباره زندگی

سارا فرقانی خواهر دوقلوی نیکا فرقانی است که آن دو با هم آثاری مشترک دارند. این دو خواهر در مصاحبه گفتند که بازی کردن در سریال پایتخت سخت است ولی تمام عوامل به ما کمک می‌کنند تا ما بهتر این نقش را بازی کنیم‌.

به گفته سارا فرقانی اصل آنها پیشنهادهای زیادی از دیگر سریال‌ها داشته‌اند ولی قبول نکرده‌اند. سارا و نیکا فرقانی اصل در اینستاگرام در صفحه شخصی خود نزدیک به نیم میلیون دنبال کننده دارند و در این صفحه شخصی بالغ بر ۶۰ پست با کاربران خود به اشتراک گذاشته‌ اند.

عرفان برزین

  • سال تولد: 1386
  • آثار: شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، شمعدونی، لیسانسه‌ها، آستیگمات و …

عرفان برزین متولد 4 آذر 1386، یکی دیگر از نوجوانان با استعداد در بازیگری است. این بازیگر فعالیت خود را با حضوری کوتاه در یکی از اپیزودهای سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»  آغاز کرد اما با سریال «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت شناخته شد.

بازیگر نقش پسربچه شیطان شمعدونی در سه فصل از سریال لیسانسه‌ها تبدیل به پسری با ادب و آرام شد. سریال های خوب بد زشت،خانه اجاره‌ای و فیلم‌های زمانی برای عاشقی، آستیگمات، قهرمانان کوچک از کارهای عرفان برزین در سینما و تلویزیون است.

مانیا علیجانی

  • سال تولد: 1387
  • آثار: خانه‌ای در خیابان چهل و یکم، تابستان داغ، هیولا و …

مانیا علیجانی در تاریخ ۲۵ تیر سال ۱۳۸۷ متولد شد. او فعالیت خود را در حرفه بازیگری در سینما تئاتر و تلویزیون از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده است‌. او هم اکنون در یک خانواده چهار نفره زندگی می‌کند و یک برادر به نام بردیا دارد.

وی بازیگری را از سال ۱۳۹۴ و با ایفای نقش در فیلم سینمایی خانه‌ای در خیابان چهل و یکم به کارگردانی حمیدرضا قربانی شروع کرد. همچنین در سال ۱۳۹۵ در فیلم تابستان داغ به کارگردانی ایرج زاده ایفای نقش آفرینی کرده است.

یکی از کارهای پر رنگ این بازیگر دهه هشتادی، بازی او در مجموعه تلویزیونی هیولا بود که باعث شد در لیست بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

پارسا قراخانلو

  • سال تولد: 1382
  • آثار: من شوهرش هستم، سرزمین کهن و …

پارسا قراخانلو متولد ۲۸ خرداد سال ۱۳۸۲ است. وی در فیلم سینمایی من شوهرش هستم با بازیگران معروف زیادی مانند مصطفی زمانی، میترا حجار و نیکی کریمی ایفای نقش کرده است. وی تا به حال ۲۰ کار از جمله کار سینمایی، تریلر فیلم و سریال‌هایی را بازی کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سریال سرزمین کهن سریال هفت سنگ و سینمایی من همسرش هستم اشاره کرد.

یونا تدین

  • سال تولد: 1388
  • آثار: نقطه کور، بچه مهندس

یونا تدین فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرد و اولین تجربه او با بازی در فیلم نقطه کور به کارگردانی  مهدی گلستانه رقم خورد. او در بچگی و زمانی که تنها یک سال و نیم داشت در تیزرهای تبلیغاتی بازی می‌کرد و سپس برای سریال بچه مهندس تست داد و از بین ۷۰۰ نفر انتخاب شد.

سریال بچه مهندس یک مجموعه تلویزیونی ایرانی بوده که در ژانر درام پخش شده است و بازیگران نقش اصلی آن شامل یونا تدین، مانی رحمانی، روزبه حصاری و محمدرضا رهبری هستند.

ترنم کرمانیان

  • سال تولد: 1388
  • آثار: حقه باز دم دراز، بالشت‌ها، هشتک خاله سوسکه و …

ترنم کرمانیان فعالیت خود را در این حرفه در سال ۱۳۹۵ و با بازی در فیلم حقه باز دم دراز آغاز کرده است. اولین حضور ترنم‌ کرمانیان در فیلم‌های نمایش خانگی بازی و حضور او در فیلم بالشت‌ها بوده و این سریال مضمونی کودکانه و اجتماعی دارد.

او بار دوم در سال ۱۳۹۷ در سریال هشتک خاله سوسکه که یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود ایفای نقش کرده است. از تئاترهای او می‌‌توان به تئاتر ماه در آب به کارگردانی سید علی هاشمی و سریال‌‌های تلویزیونی نفس شیرین، دلدادگان، هاتف و غیره اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

امیررضا فرامرزی

بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران
  • سال تولد: 1386
  • آثار: اسکی، تختی، از سرنوشت

امیررضا فرامرزی که از بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران است، فعالیت خود را در این حرفه از سال ۱۳۹۶ با بازی در فیلم اسکی شروع کرد. او در حال حاضر در فیلم های تلویزیونی هم بازی می‌کند و توانسته است جوایز بسیار زیادی را در این حرفه به دست آورد. امیررضا فرامرزی اصالتا بختیاری و ساکن شهر کوهرنگ در استان شهرکرد است.

او اولین فیلم خود را وقتی که تنها ۱۰ سال داشت، بازی کرد و در زمانی که ۱۱ ساله بود در سال ۱۳۹۷ با حضور در فیلم تختی در نقش کودکی‌های جهان پهلوان غلامرضا تختی دیده شد. اولین تجربه او در بازی در تلویزیون با سریال از سرنوشت آغاز شد.

مهدی قربانی

بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران
  • سال تولد: 1381
  • آثار: ابد و یک روز، بیست و یک روز بعد، تنگه ابوقریب و …

سعید روستایی در کنار معرفی خود به عنوان یک نابغه در عرصه سینما، در فیلم «ابد و یک روز» مهدی قربانی را هم به عنوان یک بازیگر بسیار بااستعداد به سینمای ایران معرفی کرد. مهدی قربانی در فیلم «ابد و یک روز» در یک نقش محوری و مهم ایفای نقش کرد.

قربانی علاوه بر «ابد و یک روز»، در فیلم‌های موفقی چون «بیست و یک روز بعد»، «تنگه ابوقریب» و «روز صفر» هم حضور داشته است که البته «روز صفر» هنوز اکران نشده است. مهدی قربانی برای بازی در فیلم «بیست و یک روز بعد» جایزه بهترین بازیگر نوجوان را از سه جشنواره معتبر داخلی دریافت کرد.

مهیار راحت طلب

بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران
  • سال تولد:
  • آثار: مغزهای کوچک زنگ زده و …

هومن سیدی که خود استاد کشف استعدادهای بازیگری است، در سریال «عاشقانه» با مهیار راحت طلب در یک سکانس بازی داشته و همانجا متوجه می‌شود مهیار استعداد بالایی در این امر دارد و او را برای «مغزهای کوچک زنگ زده» انتخاب می‌کند.

مهیار راحت طلب که از بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران است، تاکنون فقط در دو اثر سینمایی نقش‌آفرینی کرده و هنوز مشخص نیست اصلا می‌تواند در این عرصه باقی بماند یا نه.  مهیار با بازی بسیار خوب خود در «مغزهای کوچک زنگ زده» نشان داد که توانایی زیادی برای حضور در این عرصه دارد.

مانی رحمانی

بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران
  • سال تولد: 1383
  • آثار: زن بابا، خانه‌ای در خیابان چهل و یکم، بچه مهندس 2، ستایش

مانی رحمانی در سال 89، زمانی که فقط شش سال داشته در سریال «زن بابا» به کارگردانی سعید آقاخانی بازی کرد، اما اولین نقش مهم او به فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» برمی‌گردد که در آنجا حمیدرضا قربانی به مانی اعتماد کرد.

عمده شهرت مانی رحمانی، به سریال «بچه مهندس 2» و اتفاقات جنجالی آن سریال درباره کودک همسری برمی‌گردد که سبب شد مانی بیش از هر زمانی دیده شود. مانی از سال 1389 با بازی در سریال «زن بابا» و «ستایش» حضور در آثار تلویزیونی را تجربه کرد.

محمدرضا شیرخانلو

بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران
  • سال تولد: 1385
  • آثار: چک برگشتی، دودکش

محمدرضا شیرخانلو شبی حین بازی فوتبال با یکی از خبرنگاران مصاحبه می‌کند و آن خبرنگار بعدها محمدرضا را به سیروس مقدم برای سریال چک برگشتی معرفی می‌کند. محمدرضا شیرخانلو در میان بازیگران نوجوان ایرانی دهه 80، جزو شناخته‌شده‌ترین‌هاست.

او پس از حضور در سریال «چک برگشتی»، با بازی در سریال «دودکش» به شدت دیده شد و رسما به یکی از بازیگران کودک و نوجوان ثابت در آثار سینمایی تبدیل شد. محمدرضا شیرخانلو که استعداد فوق‌العاده‌ای در این عرصه دارد، برای بازی در سریال «دهلیز» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

در این مطلب به بررسی و معرفی بهترین بازیگران دهه 80 ایرانی پرداختیم. بازیگرانی کم سن و سال که وجود سن کمی که دارند توانسته‌اند از پس نقش‌های مهمی که به آنها داده شده است برآیند و ماندگار شوند. این کودکان و نوجوانان مطمئنا در آینده از بهترین بازیگران سینمای ایران خواهند بود.

سوالات متداول

بهترین بازیگران دهه هشتادی دختر ایرانی کدام‌ها هستند؟

در این مطلب لیستی از بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران معرفی شدند. در بین این افراد، بازیگران دختر نیز حضور داشتند که باید گفت توانسته‌اند در نقش‌های محول شده به خوبی بدرخشند. از جمله بازیگران دختر دهه 80 موفق سینمای ایران می‌توان به سارا حاتمی، مانیا علیجانی و  نیوشا علیپور اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد بهترین بازیگران دهه هشتادی سینمای ایران چیست؟شما فکر می‌کنید چه بازیگران دیگری را می‌توان در این فهرست قرار داد؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر