;
coinex

تاثیر نور آبی نمایشگر گوشی بر بلوغ زودرس ؛ نتیجه تحقیق دانشمندان ترکیه‌ای

محققان ترکیه‌ای به تازگی، متوجه تاثیر نور آبی نمایشگر گوشی بر بلوغ زودرس شده‌اند. به نظر آن‌ها نور آبی سرعت بروز علائم بلوغ در کودکان را افزایش می‌دهد.

طبق تحقیقاتی در ترکیه، محققان به نتایج جالبی در مورد تاثیر نور آبی نمایشگر گوشی بر بلوغ زودرس رسیده‌اند. آن در مطالعاتی بر روی موش‌ها متوجه شدند که در مقابل نور آبی هنگام استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند سطح هورمون‌های بدن تغییر پیدا کرده و ریسک بلوغ زودرس بیشتر می‌شود. این نور آبی در واقع سطح هورمون ملاتونین بدن را کاهش داده و منجر به افزایش سطح برخی از هورمون‌های تولید مثل می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان پیری با مدفوع ؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع انسان

تاثیر نور آبی نمایشگر گوشی بر بلوغ زودرس

اخیراً دانشمندان در کنفرانسی از نتایج تحقیقات و مطالعات خود در مورد اثر نور آبی بر روی رشد کودکان و باروری آن‌ها در آینده اطلاع داده‌اند. این نتایج در شصتمین جلسه سالانه انجمن اندوکرینولوژی کودکان ارائه شد. آن‌ها در ادامه گفتند که موش‌های ماده در مقابل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی ناشی از نمایشگر گوشی و تبلت، دچار افزایش هورمون‌های تولید مثل و تغییرات فیزیکی در تخمدان خود می‌شوند.

علاوه بر این، سطح بالاتر هورمون ملاتونین پیش از بلوغ در به تاخیر انداختن بلوغ نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین با وجود در معرض نور آبی قرار گرفتن کودکان و کاهش سطح این هورمون، به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا که باعث افزایش استفاده از گوشی‌ها و تبلت‌ها شده، روند بلوغ در این گروه سنی به احتمال زیاد سریع‌تر خواهد شد. اما، به هر حال ارزیابی این مسئله در کودکان کار سختی خواهد بود.

این مطالعات توسط «آیلین کیلینک اوغورلو» و همکاران در آنکارای ترکیه به انجام رسیده است. آن‌ها در بررسی خود موش‌های ماده را به سه گروه شش‌تایی تقسیم کرده و یک گروه را در نور عادی، گروهی دیگر را 6 ساعت در معرض نور آبی و گروه آخر را نیز 12 ساعت در مقابل نور آبی قرار دادند. در نتیجه این آزمایش دو گروهی که بیشتر در معرض نور آبی بودند، نشانه‌های اولیه بلوغ خیلی زودتر در آن‌ها نمایان شد.

تاثیر نور آبی نمایشگر گوشی بر بلوغ زودرس

بنابراین هر چه موش‌ها بیشتر در مقابل این نور قرار گرفتند، بروز علائم بلوغ نیز در آن‌ها زودتر اتفاق افتاد. تحت تاثیر نور آبی، مشابه شرایط دوران بلوغ، سطح هورمون‌های تولید مثل مانند استرادیول و لوتئینی افزایش و سطح ملاتونین کاهش یافته و تغییرات فیزیکی بافت‌های تخمدان اتفاق افتاد. گروهی از موش‌ها که 12 ساعت در معرض نور آبی بودند، همچنین علاوه بر بروز سریع علائم بلوغ زودرس، دچار آسیب سلولی و التهاب در تخمدان شدند.

با این وجود بنا بر اظهارات دکتر اوغورلو، با توجه به اینکه آزمایش روی موش‌ها انجام پذیرفته است، نمی‌توان با اطمینان زیادی از نتایج یکسان آن روی کودکان صحبت کنیم. اما به هر حال این نتایج نشان‌دهنده ریسکی بودن تاثیر نور آبی بر بلوغ زودرس کودکان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد نتیجه تحقیق دانشمندان ترکیه‌ای در خصوص تاثیر نور آبی نمایشگر گوشی بر بلوغ زودرس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتوبه اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر