;
coinex

پایان عصر اپلیکیشن‌های غیررسمی واتساپ در نتیجه شکایت متا!

متا از اپلیکیشن‌های غیررسمی واتساپ که برنامه‌های جعلی حاوی بدافزار هستند، شکایت کرد. رئیس واتساپ نیز در مورد این برنامه‌ها به کاربران هشدار داده است.

اپلیکیشن‌های غیررسمی واتساپ ، ویژگی‌های جذابی برای کاربران ارائه می‌دهند. به این ترتیب کاربران به جای استفاده از نسخه اصلی، به دانلود این برنامه‌های جعلی می‎پردازند. اما در اکثر موارد، این برنامه‌ها حاوی بدافزار هستند.

بیشتر بخوانید: پاسخ مدیرعامل واتساپ به اظهارات دوروف ؛ دیس و دیس بک تلگرام و واتساپ

اپلیکیشن‌های غیررسمی واتساپ

شرکت متا از چندین شرکت چینی به دلیل توسعه برنامه‌های غیررسمی واتساپ شکایت کرد. این برنامه‌ها عناوینی مثل HeyMods و HeyWhatsApp دارند که بیش از یک میلیون حساب کاربری واتساپ را سرقت کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های غیررسمی واتساپ

متا در متن شکایت خود درباره این موضوع توضیح می‌دهد که این برنامه‌های مخرب، قابل دانلود از وب سایت خودِ شرکت‌های توسعه دهنده است. همچنین لینک دانلود این برنامه‌ها در استورهای گوگل پلی، APK Pure و APKSFree وجود دارد.

نحوه عملکرد این برنامه‌های مخرب به این صورت بود که بعد از دانلود و نصب، بدافزار شروع به جمع آوری اطلاعات مهم کاربران و احراز هویت حساب می‌کند. به این ترتیب حساب‌های کاربری واتساپ سرقت می‌شود. در متن شکایت متا نوشته شده است:

«پس از اینکه قربانیان برنامه‌های مخرب را نصب کردند، از آن‌ها خواسته می‌شود تا اطلاعات کاربری واتس‌اپ خود را وارد کرده و دسترسی حساب خود به برنامه‌های مخرب را تایید کنند. متهمان برنامه‌های مخرب را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند تا اعتبار کاربر را به رایانه‌های واتس‌اپ منتقل کرده و کلیدهای حساب کاربری و اطلاعات احراز هویت (در مجموع اطلاعات دسترسی) آن‌ها را به دست بیاورند.»

رئیس واتساپ، «ویل کاتکارت»، در توییتر خود به کاربران واتساپ اخطار داده بود که نسخه‌های غیررسمی این برنامه را دانلود نکنند. متن توییتر او به صورت زیر بود:

«اخیرا تیم امنیتی ما بدافزار پنهانی را در برنامه‌های (خارج از گوگل پلی) توسعه‌دهنده‌ای به نام «HeyMods» که شامل «Hey WhatsApp» و موارد دیگر می‌شود، کشف کرده است. این برنامه‌ها نوید ویژگی‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌کنند، اما فقط یک کلاهبرداری برای سرقت اطلاعات شخصی ذخیره‌شده شما هستند. ما چیزی که پیدا کرده‌ایم را با گوگل به اشتراک گذاشته‌ایم و با آن‌ها برای مبارزه با برنامه‌های مخرب همکاری می‌کنیم.»

پس از هشدار متا، از اواسط ماه ژوئیه، Google Play Protect اندروید برای تشخیص و غیرفعال کردن نسخه‌های غیررسمی واتساپ به روزرسانی شد.

بخشی از شکایت متا مربوط به نحوه استفاده از برنامه های مخرب برای سرقت اطلاعات کاربران است. همچنین متا از 3 شرکت دیگر نیز شکایت به عمل آورد؛ دلیل شکایت این شرکت، نقض شرایط استفاده از واتساپ و توافق توسعه دهنده متا است.

همه این خبرها در زمانی منتشر شده که مدیر عامل تگرام، «پاول دورف»، ادعا کرده واتساپ یک پیام‌رسان جاسوسی است و همه اطلاعات گوشی کاربران این برنامه می‌تواند به دست هکرها بیفتد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد اپلیکیشن‌های غیررسمی واتساپ چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر