;
coinex

نجات افراد از زیر آوارها با موش‌های آموزش دیده!

محققان در تلاش‌اند برای نجات افراد از زیر آوارها و جست‌جوی انسان‌هایی که در زیر آوار مانده‌اند، از موش‌ها که جثه کوچک و بویایی قوی دارند، استفاده کنند.

در اثر بروز حوادثی مثل زلزله، سیل یا طوفان، انسان‌ها گرفتار می‌شوند و هم‌چنین پیدا کردن این افراد از زیر آوار، کار بسیاری دشواری است. به همین جهت از موش‌ها برای رهایی از این شرایط کمک گرفته خواهد شد. به این موش‌ها، یک کوله‌پشتی دارای تجهیزات پیشرفته وصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی از روی حلقه‌های برش‌خورده درختان

نجات افراد از زیر آوارها

سازمان غیرانتفاعی بلژیکی APOPO که بیان کننده ایده «استفاده از موش‌ها برای کمک به انسان‌های زیر آوار» است، درصدد وصل کردن تجهیزات و وسایل پیشرفته به موش‌هاست تا از آن‌ها برای دسترسی به افراد گرفتار استفاده شود. رهبر این پروژه، دانا کین، بیان کرده است:

موش‌ها معمولا بسیار کنجکاوند و دوست دارند گشت‌و گذار کنند. این ویژگی برای جستجو و نجات کلیدی تلقی می‌شود.نجات افراد از زیر آوارها

علاوه‌بر‌این، به علت اندازه کوچک بدن موش‌ها و بویایی قوی آن‌ها، این موجودات توانایی زیادی در پیدا کردن اشخاص گرفتار در فضا‌های بسته را دارند. محققان در حال آموزش به موش‌هایی هستند که در این زمینه استفاده خواهند شد. به‌این ترتیب که موش‌ها، بعد از پیدا کردن فرد موردنظر، با فعال کردن گزینه‌ای در کوله‌پشتی، فرماندهی را باخبر می‌کنند تا جایزه دریافت کنتد.

با توجه به اینکه آموزش موش‌ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، APOPO کار ساخت دوربین، میکروفن‌های دو‌طرفه و فرستنده موقعیت را با دانشگاه آیندهوون، شروع کرده است. البته چندسال قبل در فکر اجرای این روش بودند، ولی به‌دلیل در دسترس نبودن تجهیزات، امکان اجرای این پروژه مقدور نبود.

نمونه اولیه این کوله‌پشتی شامل محفظ پلاستیکی، چاپگر‌های سه بعدی و پایه دوربین است که تصاویر زنده با ارسال به مرکز فرماندهی، هم‌زمان هم برروی کارت sd ذخیره شوند.

به گفته سندر وردیسن، سازنده این کوله‌پشتی، موش‌ها در ابتدا آشنایی کامل استفاده از تجهیزات را نداشتند، ولی کم‌کم این مشکل حل شد.

البته هنوز انتظار کوچک‌تر و کاربردی‌تر کوله پشتی موش‌ها وجود دارد. طبق گفته وردیسن، سیگنال‌های GPS امکان عبور از آوار ساختما‌ن‌ها را ندارند. در نتیجه راهکار دیگری به‌نام دستگاه سنجش اینرسی توصیه می‌شود که در‌واقع مثل یک ردیاب عمل می‌کند و قابلیت اتصال به چکمه آتش‌نشانان دارد. با این حال فعلا اطلاعاتی در جهت استفاده آن برای موش‌ها موجود نیست.

ازطرفی، به گفته کین، آموزش موش ها سخت‌گیرانه‌تر شده است تا این موجودات، برای شرایط دنیای واقعی آماده باشند. واکنش موش‌ها نسبت به شبیه‌ساز‌ها خوب بوده است و وظایف خود را در هر شرایطی انجام داده‌اند. با توجه به این که برنامه در حال توسعه و پیشرفت است، به گفته کین زمان آموزش برای هر موش، 10 تا 12 ماه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد نجات افراد از زیر آوارها چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر