;
coinex

غصه خوردن بیش از سیگار کشیدن شما را پیر می‌کند!

طی مطالعات جدید بر روند پیری در انسان، نتیجه‌‌گیری شده است که غصه خوردن نسبت به بیماری‌های جسمی و عادت‌هایی مثل سیگار کشیدن تاثیر بیشتری دارد.

دانشمندان در سراسر جهان در استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد نوع جدیدی از ساعت هستند که این ساعت توانایی اندازه گیری سن زیستی حقیقی شما را داشته باشد. در پی تلاش‌های مکرر پژوهشگران و افزوده شدن عوامل روانشناختی، نتایج جالبی به دست آمده است. براساس این نتایج، تاثیر ناراحتی‌های روانی مانند غصه خوردن ، بیشتر از تاثیر بیماری‌های جسمی است.

بیشتر بخوانید: درمان پیری با مدفوع ؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع انسان

تاثیر غصه خوردن بر روند پیری

براساس سن تقویمی، سن شما تعداد سال‌هایی است که زندگی کرده‌اید و این بدان معنا نیست که اگر فردی از نظر سنی با شما برابر باشد، از نظر سلامت جسمی هم مثل شما خواهد بود.

غصه خوردن

پژوهشگران، با اندازه گیری موارد خاصی از سلامت جسمی افراد مثل میکروبیوم روده یا نشانگر التهابی موجود در خون، امیدوار هستند که بتوانند جوان یا پیر بودن فرد را پیش‌بینی کنند. در صورت دقیق بودن پیش‌بینی، این موضوع می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا علت تسریع روند پیری و عوامل سبک زندگی در روند پیری را تشخیص دهند.

یکی از عوامل مهم سلامت انسان، وضعیت روانی و عاطفی افراد بوده که طی تلاش‌های گذشته، مورد توجه قرار نگرفته است.

مطالعه چند دهه‌ای که در سال ۲۰۲۱ بر روی 2.3 میلیون نیوزلندی انجام شد، نشانگر این بود که بین اختلالات روانی و آغاز بیماری‌های جسمی و مرگ ارتباط محکمی وجود دارد. هم چنین بر اساس مطالعات دیگر، بین مشکلات سلامتی روان و تسریع روند پیری در میانسالی رابطه‌ای وجود دارد که تاثیر آن بر روند پیری، سال‌ها پیش از بروز بیماری‌های مربوط به پیری شروع می‎شد.

در ایلات متحده و هنگ کنگ، پزوهشگران توانستند با استفاده از یافته‌های مطالعه‌های پیشین، برای به وجود آوردن ساعت پیری جدید، الگوریتم کامپیوتری طراحی کنند. این طراحی شامل چندین عامل مرتبط با سلامت روانی و نشانگرهای زیستی خون است. آموزش الگوریتم با توجه به داده‌های حدود ۵ هزار شخص بزرگسال سالم از مجموعه داده مطالعه طولی سلامت و بازنشستگی چین ( CHARLS) که در برگیرنده افراد ۴۵ ساله و بالاتر بود، صورت گرفت و آزمایش بر روی داده‌های ۷ هزار فرد دیگر انجام شد.

این موضوع برای اولین بار در چین بر روی گروه بزرگی از مردم انجام شد، در حالی که بیشتر در جمعیت‌های غربی صورت می‌گرفت و این ساعت جزو اولین ساعت‌هایی است که عوامل روانی را نیز شامل می‎شود.

بالاخره، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که عوامل روانشناختی مثل احساس شادی، غصه خوردن یا تنهایی تا مقدار 1.65 سال به سن زیستی فرد می‌افزاید. این عوامل نسبت به تاثیر خصوصیات جمعیت شناختی مثل جنس زیستی، وضعیت تاهل و سیگار کشیدن تاثیر زیادی دارد. نویسندگان در این باره می‌گویند:

مولفه روانشناختی به دلیل تاثیر قابل توجهی که در سن زیستی دارد، نباید در مطالعات پیری نادیده گرفته شود.

پژوهشگران با در نظر گرفتن داده‌های ۱۶ عامل خونی مثل سطح کلسترول، شاخص توده بدنی، دور کمر و فشار خون، مطالعات جدیدی انجام دادند. اطلاعات بهزیستی روان شناختی افراد شرکت کننده شامل ۸ احساس آزردگی، تنهایی، شاد نبودن، عدم تمرکز، بی قراری، افسردگی، ناامیدی و ترس است.

غصه خوردن

با آزمایش ساعت روی افراد بیمار ازجمله افراد مبتلا به سرطان، بیماری قلبی، کلیه و ریه پیش‌بینی شده است که این افراد نسبت به اشخاص همانند خود، پیرتر هستند و تاثیر آن بر روی سن پیش‌بینی شده، بیشتر از 1.5 سال نبوده است. مقدار به دست آمده از مجموع اثرات متغیر‌های روانشناختی کمتر بود که با توجه به این الگوریتم، پیری را به مدت 1.65 سال سریع‌تر می‌کند و هم‌چنین استفاده از دخانیات نیز، در حدود 1.25 سال روند پیری را تسریع می‌بخشد.

البته با توجه به موارد بالا، تاثیر استفاده از دخانیات برای سلامتی از تنهایی یا افسردگی کمتر نیست و به عنوان یکی از عوامل خطرناک برای بروز بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی شناخته می‎شود.

بنابراین بر اساس یافته‌های اخیر، امکان دارد که اگر یک فرد مجرد به ندرت خوشحال باشد، (0.59 سال به پیری می‌افزاید) غالبا احساس ناامیدی کند (0.35 سال اضافه می‌کند)، و مشکلاتی در خواب داشته باشد (0.44 سال اضافه می‌کند)‌، نسبت به کشیدن سیگار تاثیر منفی بیشتری بر روی سلامتی انسان دارد.

طبق گفته نویسندگان، نتایج حاصل از تاثیر ناشی از بهزیستی روانی پایین با تاثیر ناشی از بیماری‌ها و استفاده دخانیات برابر است. نویسندگان در این مورد می‌گویند:

بنابراین، ارتقای سلامت روانی ممکن است یک مداخله ضد پیری با مزیت‌های احتمالی مشابه یا رویکردهای درمانی فیزیکی بارزتر باشد.

شرکت Deep longevity به عنوان سرمایه‌گذار بر روی ساعت‌های پیری، کمک مالی زیادی برای این مطالعه کرده است. این مطالعه در مجله‌ Aging منتشر شد. مطالعات و بررسی‌های اخیر در مجله Aging قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تاثیر غصه خوردن بر روند پیری چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر