;
coinex

افزایش قیمت تراشه‌های TSMC ؛ گوشی باز هم گران می‌شود؟

با توجه به افزایش قیمت قطعات الکترونیکی مصرفی به خصوص در بخش کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند، افزایش قیمت تراشه‌های TSMC چندان دور از ذهن و انتظار نبوده است.

در چند سال گذشته قیمت قطعات کامپیوتری و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی همواره به‌دلیل هزینه قطعات، تورم، شوک‌های ناشی از همه‌گیری کووید 19 و آسیب دیدن زنجیره تامین و سایر بخش‌های کلان اقتصادی که تولیدکنندگان این صنعت قادر نبودند مانند گذشته به توزیع محصولات خود بپردازند، روند افزایشی را به خود دیده است. حال طبق گزارش‌های اخیر به نظر باید علاوه بر این‌ موارد، منتظر افزایش قیمت تراشه های TSMC هم باشیم. این اتفاق قطعاً به‌زودی تاثیر خود را بر قیمت محصولات دیگر حوزه فناوری، به خصوص گوشی‌ها نیز خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری DigiTimes، شرکت TSMC می‌خواهد قیمت نهایی محصولات تراشه‌های 3 نانومتری رده N3 خود را به قیمت 20000 دلار برای هر ویفر افزایش دهد. این خبرگزاری در این راستا چارت مشخصی از تاریخچه قیمت‌های ویفر را ترسیم کرده است، این چارت از فرآیند 90 نانومتری TSMC در سال 2004 (که یک دهم ویفرهای N3 با قیمت 2000 دلار بودند) شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: پردازنده اسنپدراگون 782G رسما رونمایی شد

افزایش قیمت تراشه‌های TSMC

طبق تخمین‌های صورت گرفته هزینه ویفر N3 نسبت به فرآیند 5 نانومتری N5 این شرکت (که حدود 16000 دلار برای هر ویفر بود) 25 درصد افزایش می‌یابد. هرچند که خبرگزاری DigiTimes درباره لحاظ کردن تورم در محاسبات خود صحبتی نکرده است. قاعدتاً قیمت‌های این محصول در قرارداد با شرکت‌های بزرگ‌تری مانند اپل، اینتل یا انویدیا که سفارشات عمده‌تری دارند، احتمالاً پایین‌تر خواهند بود. با این حال افزایش قیمت تراشه‌های TSMC احتمالاً بدون توجه به مصرف‌کنندگان صورت گرفته است.

افزایش قیمت تراشه‌های TSMC

فناوری 3 نانومتری شاهد افزایش قیمت بیشتری نیز خواهد بود و این موضوع هم دلایل مشخصی خواهد داشت. یکی از این دلایل مشکلات متعدد در زمینه بازدهی سامسونگ در تراشه‌های خود که با فرآیندهای 4 نانومتری و 3 نانومتری تولید می‌شوند، بوده است. این امر منجر به بی‌رقیب شدن TSMC در فضای نیمه‌هادی‌های جهان شده است. هرچند که شرکت کوالکام در ابتدا برای تراشه‌های جدید خود با سامسونگ شراکتی را آغاز کرد، اما به دلیل عدم موفقیت سامسونگ در این زمینه به اجبار برای پلتفرم موبایلی اسنپدراگون 8 نسل 2 خود مجدداً با TSMC همکاری کرد.

دلیل دیگر افزایش قیمت تراشه‌های TSMC در درجه اول مربوط به گران بودن ابزارهای ساخت آن است و تا زمانی که عمده شرکت‌ها به سمت استفاده از این تراشه‌ها روی می‌آورند، این موضوع ادامه خواهد یافت. در همین راستا لازم به ذکر است که اسکنرهایی که TSMC برای لیتوگرافی اشعه ماوراء بنفش (EUV) استفاده می‌کند، هر کدام حدود 150 میلیون دلار قیمت داشته و از سوی دیگر تمام فابریک‌ها به چندین اسکنر نیاز دارند. همچنین فرآیند N5 به 14 لایه لیتوگرافی نیاز دارد، در حالی که نیاز فرآیند N3 حتی بیشتر از این‌ها هم نیز خواهد بود.

گفتنی است که صنعت نیمه هادی‌ها تنها عنصری نیستند که بر قیمت قطعات و لوازم الکترونیکی تأثیر می‌گذارند، اما باید پذیرفت که آن‌ها بر برچسب قیمتی که مصرف کننده می‌بیند تأثیر مستقیم می‌گذارند. پس از افشای تکان‌دهنده اطلاعات کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 در ماه سپتامبر (شهریور ماه)، رئیس Nvidia جنسن هوانگ اعلام کرد که قانون مور (قاعده‌ای سرانگشتی است که بیان می‌کند تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت هر ۲ سال، به‌طور تقریبی دو برابر می‌شود) در دنیا منسوخ شده است. هرچند که هیئت منصفه هنوز این ادعا را قبول نکرده است، اما طبیعی است که افزایش قیمت TSMC ممکن است این ادعا را تایید کند.

حتی اگر تمامی این موارد را هم نادیده بگیریم، تراشه‌های گران‌تر همچنین می‌توانند بر قیمت کنسول‌های بازی نیز تأثیر بگذارند. سونی قیمت پلی استیشن 5 را در ماه اوت (مرداد ماه) افزایش داد و مشکلات زنجیره تامین، تورم و هزینه‌های ساخت را از دلایل این امر قلمداد کرد. مایکروسافت هم اعتراف کرد که در نهایت باید قیمت کنسول‌های سری Xbox خود را نیز احتمالاً در سال آینده افزایش دهد.

دراین جنجال‌های بازار تراشه‌ها، شرکت اپل به عنوان بزرگترین مشتری TSMC می‌تواند تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار بگیرد. تراشه A17 Bionic آیفون 15 آینده از فرآیند 3 نانومتری این شرکت تایوانی استفاده خواهد کرد و اپل با نارضایتی به استقبال افزایش قیمت تراشه‌های TSMC رفته است. گفتنی است که سال گذشته اپل یک چهارم فروش این شرکت را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش قیمت تراشه‌های TSMC چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر