;
coinex

بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ ؛ موشکافی دوربین، سیستم، عملکرد و باتری

اگر به‌دنبال یک گوشی ساده برای کارهای روزمره هستید، گلکسی A13 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد که با قیمتی اقتصادی به فروش می‌رسد. در این مقاله، به بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ می‌پردازیم و این گوشی را از هر نظر، موشکافی می‌کنیم.

Galaxy A13 قیمت بسیار مناسبی دارد و از هر لحاظ (دوربین، باتری و عملکرد) برای کاربری ساده مناسب است. این گوشی به‌شکلی طراحی شده که نیازهای ساده و روزمره کاربر خود را برآورده کند؛ بنابراین، از این گوشی انتظار اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین و پیچیده نداشته باشید.

در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی مشخصات گلکسی A13 سامسونگ می‌پردازیم؛ با تکراتو همراه شوید.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ

سامسونگ بهتر از هر کمپانی دیگری می‌تواند گوشی‌های زیبا، با کیفیت و کاربردی برای نیازهای ساده و روزمره را با قیمت مناسب تولید کند. شاید تصور کنید که این موضوع بیشتر درباره گوشی‌های شیائومی صدق می‌کند، اما در نظر داشته باشید که گوشی‌های شیائومی، گوشی‌های ساده‌ای نیستند. به بیان بهتر، حتی گوشی‌های اقتصادی شیائومی نیز مشخصات بهتری نسبت به سایر گوشی‌های اقتصادی بازار دارند و در عین حال، با قیمت کمتری به‌فروش می‌رسند.

بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ
بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ

اما سامسونگ می‌تواند گوشی‌های اقتصادی خود را در ساده‌ترین حالت ممکن روانه بازار کند و قیمتی مناسب را برای آنها در نظر بگیرد. بهتر است بیش از این به مقایسه گوشی‌های اقتصادی سامسونگ و شیائومی نپردازیم و Galaxy A13 را بررسی کنیم.

گلکسی A13 درواقع نسل جدید گلکسی A12 است که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. قیمت گلکسی A13 نسخه استاندارد در بازارهای جهانی، 190 دلار تعیین شده است. البته در نظر داشته باشید که با این قیمت، درواقع از ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های گوشی‌های رده‌بالا و حتی میان‌رده برخوردار نخواهید شد.

با وجود تمام انتقادهایی که به سبک طراحی تکراری و قیمت بالای گوشی‌های سامسونگ وارد است، با این‌حال هیچ‌کس نمی‌تواند کیفیت ساختار بدنه و پشتیبانی نرم‌افزاری و ثبات اکوسیستم سامسونگ را زیر سوال ببرد. اگر از کاربران گوشی‌های سامسونگ و فضای کاربری آن هستید، احتمالا ترجیح می‌دهید با همین شرکت ادامه دهید.

بررسی گلکسی A13 سامسونگ نشان می‌دهد که این دستگاه علاوه‌بر قیمت مناسب، کارایی خوب و رضایت‌بخشی دارد. نمایشگر خوب، عمر باتری و دوربین گلکسی A13، از جمله ویژگی‌های مثبت این گوشی به شمار می‌روند. در این گوشی، از قابلیت ضدآب و شارژ بی‌سیم خبری نیست که اصلا جای تعجب ندارد. در جدول زیر، مشخصات کامل این گوشی را مشاهده می‌کنید و سپس، مشخصات فنی Galaxy A13 را به‌صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

بررسی مشخصات فنی Galaxy A13 galaxy A13
طراحی و ساختار
  • 165.1×76.4×8.8 میلی‌متر
  • وزن 195 گرم
  • پنل جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس 5)، پنل پشتی پلاستیکی، فریم پلاستیکی
  • تک سیم‌کارت (نانوسیم) یا سیم‌کارت دوگانه (نانوسیم، dual stand by)
  • رنگ بندی مشکی، سفید، آبی، هلویی
نمایشگر
  • 6.6 اینچ PLS LCD، رزولوشن 1080 در 2408 پیکسل
  • نسبت نمایشگر به بدنه 83.2 درصد
  • نرخ نوسازی 60 هرتز
  • تراکم پیکسلی 400 پیکسل در هر اینچ
  • گوریلا گلس 5
  • نسبت تصویر 20:9
پردازنده
  • اگزینوس 850 (8 نانومتر)
  • پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای
  • چهار هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55 و چهار هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55
  • پردازنده گرافیکی Mali-G52
نرم‌افزار اندروید 12 با رابط کاربری One UI 4.1
رم و حافظه
  • رم 3 و حافظه 32 گیگابایت
  • رم 4 و حافظه 32 گیگابایت
  • رم 4 با حافظه 64 گیگابایت
  • رم 4 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • نوع حافظه eMMC 5.1
  • پشتیبانی از درگاه حافظه اختصاصی
دوربین
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسل واید، گشودگی دیافراگم 1.8، پشتیبانی از فوکوس خودکار با تشخیص فاز
  • دوربین اولترا واید 5 مگاپیکسلی با پوشش 123 درجه،  دریچه دیافراگم 2.2، 1/5 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4
  • دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4
  • پشتیبانی از فلاش LED، پانوراما و HDR
  • ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
  • لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسل واید، دیافراگم 2.2
  • ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت با شارژ 15 وات
اسپیکر پشتیبانی از جک 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct
  • بلوتوث 5.0, پشتیبانی از A2DP و LE
  • USB Type-C 2.0 پشتیبانی از OTG
سایر ویژگی‌ها
  • حسگر اثر انگشت در لبه گوشی
  • شتاب‌سنج، سنسور مجاورت مجازی، قطب‌نما

بررسی گلکسی A13 از نظر طراحی و ساختار

نکات قابل توجه درباره طراحی و ساختار گلکسی A13 سامسونگ، بدنه استاندارد و مقاوم، رنگ‌بندی خوب و فقدان استاندارد ضدآب و ضد غبار است. این گوشی هوشمند در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و هلویی عرضه می‌شود. بدنه این گوشی از پلاستیک ساخته شده که چندان عجیب نیست؛ اما ساختار خمیده گوشی، ظاهر زیبا و خوش‌ساختی دارد.

بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ

در مجموع می‌توان گفت که مقاومت گوشی به‌گونه‌ای است که تا مدت‌های طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید. دوربین‌ها در پنل پشتی تعبیه شده‌اند و به همین دلیل، هیچ برجستگی که ناشی از ماژول باشد، دیده نمی‌شود. همین مسئله یکی از امتیازهای مثبت این گوشی محسوب می‌شود. سامسونگ در بسیاری از گوشی‌های اقتصادی 2022 خود همین سبک طراحی را استفاده کرده است.

در نگاه اول به نظر می‌رسد که این گوشی،‌ قیمتی بالاتری از قیمت واقعی خود دارد؛ این موضوع نشان‌دهنده قدرت تیم مهندسی طراحی است که به‌خوبی از عهده این کار برآمده‌اند.

بیشتر بخوانید:

با بررسی گلکسی A13 متوجه می‌شویم که این دستگاه هوشمند در ابعاد 165.1×76.4×8.8 میلی‌متر ساخته شده و 195 گرم وزن دارد. این ابعاد نشان‌دهنده ساختار جمع‌وجور و استاندارد گوشی است که به‌راحتی در دست کاربر جا می‌گیرد و استفاده از آن با یک دست بسیار آسان است.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در لبه سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند. سنسور اثر انگشت نیز در دکمه پاور تعبیه شده و دسترسی آسانی دارد. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر باشد؛ اما در این بازه قیمت، نباید انتظار چنین ویژگی‌های رده‌بالایی را داشته باشیم.

بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ
بررسی مشخصات فنی گلکسی A13 فور جی

بررسی مشخصات گلکسی A13 از نظر طراحی و ساختار نشان می‌دهد که پورت USB-C و جک هدفون 3.5 میلی‌متری در لبه پایینی دستگاه قرار گرفته‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم، در این گوشی، از استاندارد ضد آب و غبار خبری نیست؛ بنابراین هنگام استفاده از آن، بهتر است این مسئله را در نظر داشته باشید.

بررسی مشخصات فنی Galaxy A13 از نظر نمایشگر

گلکسی A13 سامسونگ به نمایشگر 6.6 اینچی LCD با رزولوشن 2408×1080 پیکسل و نرخ نوسازی 60 هرتز مجهز شده که عملکرد خوبی در نمایش محتوای وب‌سایت‌، عکس، ویدیو و بازی‌ها دارد. نمایشگر گلکسی آ 13 از روشنایی و وضوح خوبی برخوردار است و علیرغم عدم پشتیبانی از HDR، نمی‌توان اشکالی به این نمایشگر وارد کرد. سامسونگ در طراحی نمایشگر گلکسی A13 به‌گونه‌ای عمل کرده که نیازهای کاربر را به‌خوبی برآورده کند.

در قسمت بالا و وسط نمایشگر، یک ناچ قطره‌ای دیده می‌شود که دوربین سلفی را در خود جا داده است. حاشیه‌های نسبتا زیادی در اطراف نمایشگر دیده می‌شود؛ با این‌حال چندان آزاردهنده نیست. چهار گوشه نمایشگر نیز بیش از اندازه خمیده به‌نظر می‌رسند؛ اما می‌توان گفت که این خمیدگی هم در حدی نیست که شما را از خرید گوشی منصرف کند.

بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ
بررسی Galaxy A13

با بررسی Galaxy A13 از نظر نمایشگر متوجه می‌شویم که استاندارد ساخت نمایشگر گوشی، در حد و اندازه‌های پنل‌های OLED در گوشی‌های رده‌بالاتر و گران‌تر سامسونگ نیست؛ با این‌حال می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌های مثبت گلکسی A13 به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید، نباید از نمایشگر LCD گوشی انتظار داشته باشید که از قابلیت‌هایی مثل تنظیم رنگ و دما پشتیبانی کند. چنین ویژگی‌هایی را با نمایشگرهای OLED در اختیار خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A13 سامسونگ از نظر دوربین

گلکسی A13 برخلاف بسیاری از گوشی‌های اقتصادی، از چهار لنز دوربین بهره می‌برد؛ البته عملکرد دوربین اضافی آن در اندازه‌ای نیست که دوربین این گوشی را برتر از سایر اقتصادی‌های بازار بدانیم. Galaxy A13 به دوربین واید 50 مگاپیکسلی، دوربین 5 مگاپیکسلی اولتراواید، دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق مجهز شده است.

بررسی مشخصات گلکسی A13 نشان می‌دهد که این گوشی از قابلیت فیلمبرداری 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین 50 مگاپیکسلی واید، بهترین دوربین این گوشی است که به شما اجازه می‌دهد در شرایط نوری مناسب، عکس‌های خوبی بگیرید و لرزش گوشی را کنترل کنید. این دوربین از زوم اپتیکال پشتیبانی نمی‌کند؛ اما با زوم دیجیتال آن می‌توانید جزئیات خوبی را ثبت کنید. در عین حال، قابلیت پردازش HDR نیز جزئیات را به‌خوبی در قسمت‌های تیره‌تر و روشن‌تر عکس‌ها حفظ می‌کند.

بررسی گلکسی A13 فور جی سامسونگ
بررسی مشخصات گلکسی A13

در حالت اولترا واید (فوق عریض)، مقدای تاری و تاب دیده می‌شود. علاوه‌براین، عملکرد دوربین در نور کم با مشکل مواجه می‌شود. در مجموع، عکاسی در نور کم با این گوشی چندان تعریفی ندارد؛ اما در برخی موارد می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

در نمای جلویی و در قسمت ناچ قطره‌ای، یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی واید تعبیه شده است که عکس‌های کاملا معمولی ثبت می‌کند.

بدیهی است که با پرداخت هزینه بیشتر، می‌توانید گوشی هوشمندی را خریداری کنید که دوربین بهتری داشته باشد؛ اما در مجموع می‌توان گفت که گلکسی A13 در اکثر مواقع، شما را از خود ناامید نمی‌کند.

در ادامه، چند نمونه از عکس‌هایی که با دوربین گلکسی A13 گرفته شده‌اند را مشاهده می‌کنید. این عکس‌ها نشان می‌دهند که عملکرد دوربین گلکسی آ 13 بهتر از انتظارات ما است و در این بازه قیمتی، ارزش بهای پرداختی را دارد.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A13 از نظر عملکرد

در این مقاله، نسخه‌ای از گلسی A13 با تراشه اگزینوس 850، رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی بررسی شده است. بهتر است بدانید که عملکرد دستگاه در هنگام جست‌وجو در برنامه‌ها و منوها، کمی تاخیر یا لگ دارد.

بررسی گلکسی A13 نشان می‌دهد که این گوشی در آزمون‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ 5، به‌ترتیب امتیازهای 155 و 586 را دریافت کرده است که می‌توان گفت، جزء پایین‌ترین امتیازها به‌شمار می‌رد. شما می‌توانید روی این گوشی،‌ انواع برنامه‌هایی که می‌خواهید را اجرا کنید؛ اما بهتر است بدانید که با سنگین‌ کردن گوشی، سرعت آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است گوشی خود را از برنامه‌های غیرضروری خالی کنید.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A13

این گوشی از تراشه 8 نانومتری اگزینوس 850 بهره می‌برد. پردازنده هشت هسته‌ای این گوشی از چهار هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 و چهار هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 تشکیل شده است. Mali-G52 نیز وظیفه پردازش گرافیکی گوشی را در عهده دارد. با بررسی مشخصات فنی گلکسی A13 متوجه می‌شویم که این دستگاه در نسخه‌های رم 3، 4 و 6 گیگابایتی، همراه با حافظه 32، 64 و 128 گیگابایتی عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نکته دیگری که در بررسی Galaxy A13 به آن برمی‌خوریم، این است که پس از یک یا دو سال استفاده از گوشی، احتمالا با کاهش سرعت مواجه می‌شوید. کاهش سرعت در گوشی‌های جدید مشاهده نمی‌شود.

گلکسی A13 سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض، اندروید 12 و رابط کاربری One UI 4.1 را اجرا می‌کند. این رابط کاربری، قابلیت‌های شخصی‌سازی خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. احتمالا بعد از روشن کردن و اجرای این گوشی، متوجه می‌شوید که سامسونگ، اپلیکیشن‌های خود را به‌صورت پیش‌فرض در گوشی قرار داده است؛ اپلیکیشن‌هایی که مشابه آنها در سیستم‌عامل اندروید گوگل وجود دارند، مثل اپلیکیشن یادداشت، تقویم، لیست مخاطبان، عکس و ویدیو و مرورگر وب. در این گوشی،‌ اپلیکیشن‌های مخصوص سامسونگ برای مدیریت خانه هوشمند و ردیاب تناسب اندام نیز به‌صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A13
بررسی Galaxy A13

یکی از ویژگی‌های خوب سامسونگ این است که پشتیبانی نرم‌افزاری و آپدیت سیستم‌عامل اندروید را تا چند سال ادامه می‌دهد. بنابراین با خرید گلکسی A13 می‌توانید مطمئن باشید که تا مدت‌ها، آپدیت‌های نرم‌افزاری را دریافت می‌کنید.

بررسی گلکسی A13 سامسونگ از نظر باتری

بخش دیگری که باید در بررسی مشخصات گلکسی A13 به آن بپردازیم، باتری و شارژدهی است. این گوشی هوشمند از باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که در صورت استفاده معمولی، می‌تواند تا یک روز دوام داشته باشد. اگر کاربر کم‌مصرفی باشید، این احتمال وجود دارد که گوشی تا حتی دو روز دوام بیاورد و نیازی به شارژ مجدد نداشته باشد. دلیل این موضوع، سخت‌افزارهای ضعیف‌تر و باتری بزرگ این گوشی است.

بررسی Galaxy A13 نشان می‌دهد که پخش یک ساعت ویدیو با صدای کم و در حالت حداکثر روشنایی، 10 درصد از شارژ باتری را کم می‌کند. درواقع، 10 ساعت پخش مداوم ویدیو، باعث خالی شدن شارژ گوشی می‌شود. اگر روشنایی نمایشگر را کاهش دهید، دوام و شارژدهی باتری نیز بیشتر خواهد شد.

از دیگر مشخصات فنی Galaxy A13 می‌توان به قابلیت شارژ باسیم 15 وات اشاره کرد. این گوشی از شارژ بی‌سیم و معکوس پشتیبانی نمی‌کند که در این بازه قیمتی، اصلا عجیب نیست.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A13

بررسی مشخصات گلکسی A13 از نظر صدا

گلکسی A13 به یک اسپیکر مجهز شده که در لبه پایینی گوشی قرار دارد. بلندی صدای این اسپیکر قابل قبول است و نیاز شما را برآورده می‌کند. فرکانس‌های زیر حتی در بلندی صدا هم کیفیت و وضوح خوبی دارند؛ البته باید در نظر داشته باشید که بیس‌ها تقریبا از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A13 از نظر شبکه و قابلیت‌های اتصال

با بررسی Galaxy A13 متوجه می‌شویم که در این گوشی، از اتصال 5G خبری نیست و باید به شبکه 4G اکتفا کنید. البته نسخه 5G گلکسی A13 نیز عرضه شده که قدیمی‌تر از نسخه 4G است. این گوشی هوشمند از بلوتوث نسخه 5.0، پورت USb Type-C 2.0 با قابلیت پشتیبانی از OTG، اتصال NFC و GPS پشتیبانی می‌کند.

از دیگر مشخصات Galaxy A13 می‌توان به اسکنر اثرانگشت در لبه گوشی، شتاب‌سنج، قطب‌نما و سنسور مجاورت مجازی اشاره کرد.

سوالات متداول

آیا Galaxy A13 نسخه 4G ارزش خرید دارد؟

بررسی گلکسی A13 نشان می‌دهد که اگر به‌دنبال یک گوشی مقرون‌به‌صرفه با دوربین خوب هستید، این گوشی ارزش خرید دارد. افرادی که با رابط کاربری و اکوسیستم سامسونگ آشنا هستند، از این گوشی راضی خواهند بود. اما اگر قصد خرید یک گوشی 5G را دارید و می‌خواهید از گوشی خود برای اجرای برنامه‌های سنگین استفاده کنید، گلکسی A13 گزینه مناسبی نیست.

قیمت گلکسی A13 نسخه 4G

قیمت گلکسی A13 در بازارهای جهانی برای نسخه استاندارد، حدود 190 دلار است. نسخه‌های مختلف رم و حافظه این گوشی در بازار ایران، در بازه قیمتی 4 تا 6 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

منبع: techradar

نظر شما درباره بررسی مشخصات فنی گلکسی A13 سامسونگ چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    دوستان من این گوشی رو حدود ۲ ماهه که خریدم و واقعا از هر لحاظ راضیم

    پاسخ

    گوشی جالبی نیست….

    پاسخ