;
coinex

از نظر ژئوپلتیک، اهمیت نیمه‌هادی‌ها بیشتر از نفت است!

رئیس اینتل مدعی شده که در طی پنج دهه آتی، اهمیت نیمه‌هادی‌ها در تعیین روابط بین‌الملل و سیاست جهانی از نفت هم بیشتر خواهد بود!

پت گلسینگر در مصاحبه جدید خود در خصوص آینده صنعت نیمه‌هادی‌ها گفته که این محصولات در آینده نقشی به مراتب حیاتی‌تر از نفت در شکل‌دهی روابط بین‌الملل و سیاست جهانی ایفا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: پردازنده نسل سیزدهمی اینتل Core i9-13900KS رسما رونمایی شد؛ نخستین پردازنده با فرکانس 6 گیگاهرتز و توان 320 وات!

اهمیت نیمه‌هادی‌ها در دنیای مدرن!

هر عصری از تاریخ بشر، یک نزاع کلیدی بر سر یک منبع عمده ثروت و قدرت وجود داشته است و به ترتیب می‌توان از نزاع خوراک در دوران پیشاتاریخی شروع کرد و به زمین، مذهب، استعمار و سرزمین‌های جدید تا دوران مدرن رسید.

اما از اواخر دوران صنعتی‌سازی و با کشف نفت تا امروز، این ماده کلیدی که از آن به نام طلای سیاه هم یاد می‌شود؛ نقشی کلیدی در تعیین روابط بین‌الملل و سیاست جهانی ایفا کرده است. دورانی که به نظر بسیاری از مورخان و کارشناسان روابط بین‌الملل، حالا در حال پایان است و به مرور شاهد سقوط اهمیت نفت خواهیم بود.

من حیث المجموع، هر عصر یک نزاع کلیدی دارد و شاید رئیس اینتل به درستی، زمینه نزاع بعدی سیاست جهانی را معرفی کرده باشد؛ نیمه‌هادی‌ها!

از نظر ژئوپلتیک، اهمیت نیمه‌هادی‌ها بیشتر از نفت است!
از نظر ژئوپلتیک، اهمیت نیمه‌هادی‌ها بیشتر از نفت است!

طی ده سال اخیر و با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در شاخه‌های گوناگون و هوشمندسازی جنبه‌های مختلف زندگی انسانی، آنچه از آن با عنوان نیمه‌هادی یا نیمه‌رسانا یاد می‌شود نقشی کلیدی در حیات روزمره بشر و اقتصاد کلان دنیا یافته است. نیمه‌هادی به پردازنده‌ها، تراشه‌ها، دیودها، ترانزیستورها و به طور کلی هر عنصری که رسانایی الکتریکی آن، چیزی بین رسانا (مانند مس) و عایق الکتریکی (مانند شیشه) باشد، اطلاق می‌شود.

این محصولات امروزه نقشی کلیدی در اقتصاد کشورها دارند و هرچیزی که نقشی کلیدی در اقتصاد ایفا کند و نیم‌نگاهی هم به آینده زندگی روزمره افراد داشته باشد، محل نزاع است و هر کس به نوبه خود مایل است مالکیت عمده، ساخت، توسعه و تجارت آن را در اختیار داشته باشد.

گلسینگر اخیرا و در گفتگویی با CNN در مجمع جهانی اقتصاد، خاطرنشان کرد که مکان ذخایر نفتی در 50 سال گذشته جغرافیای سیاسی روابط بین‌الملل را تعریف کرده‌اند اما طی 50 سال آینده، یک عامل مهمتر وجود خواهد داشت. مدیرعامل اینتل در این خصوص گفت:

 اینکه زنجیره‌های تأمین فناوری کجا هستند و نیمه‌هادی‌ها کجا ساخته می‌شوند، اهمیت بسزایی خواهد یافت

اینتل علاوه بر کارخانه‌های مطرح خود در نیومکزیکو، آریزونا و اورگان در حال ساخت کارخانه بزرگ جدیدی در اوهایو نیز هست و همچنین تصمیم دارد تا شبکه گسترده‌ای از فعالیت‌های بین‌المللی خود را در کشورهایی از جمله ایرلند، مالزی، آلمان و ایتالیا شکل دهد. این شرکت اعلام کرده که در حال سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری روی دو کارخانه آمریکایی و 90 میلیارد دلاری روی کارخانه‌های جدید اروپایی‌اش است.

گلسینگر می‌گوید که این سرمایه‌گذاری نه‌تنها به سود اینتل خواهد بود، بلکه برای جهانی‌سازی حیاتی‌ترین منبع آینده جهان نیز ضروری است.

از نظر ژئوپلتیک، اهمیت نیمه‌هادی‌ها بیشتر از نفت است!
از نظر ژئوپلتیک، اهمیت نیمه‌هادی‌ها بیشتر از نفت است!

کمبود نیمه‌هادی ناشی از پاندمی کووید 19 تقریبا بر هر محصولی که دارای یک تراشه است، از جمله وسایل نقلیه چون خودروهای برقی هم موثر بوده و بازار تجهیزات تکنولوژیک مانند گجت‌های هوشمند را هم با بحران مواجه کرده است. این موضوع چندی پیش حتی منجر به تصویب یک لایحه 280 میلیارد دلاری توسط کنگره امریکا با عنوان Chips and Science Act شد که 52 میلیارد دلار از آن صرف کمک به سازندگان تراشه می‌شود. گلسینگر در این رابطه گفت:

«اگر از بحران کووید و این ماجراجویی چند‌ساله‌ای که در آن بوده‌ایم، یک چیز یاد گرفته باشیم، این است که در زنجیره تأمین خود به انعطاف‌پذیری نیاز داریم.»

مدیرعامل اینتل می‌گوید که شرکت او و سایرین اکنون منتظر هستند تا وجوه حاصل از قانون تصویب‌شده، تزریق شود؛ چیزی که انتظار دارد در سال جاری اتفاق بیفتد.

گفتنی است از همین الان، نزاع بر سر تراشه‌ها و نیمه‌هادی‌ها بین ابرقدرت‌ها آغاز شده است و فارغ از روسیه که در این زمینه همواره به کشورهای دیگر وابسته بوده و در نتیجه تحریم‌ها حالا مشکلات زیادی دارد، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا نیز مدت‌ها است که با تحریم‌های آمریکا در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کند و چالش‌های زیادی برای مقابله با سلطه امریکا در حوزه نیمه‌هادی‌ها دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اهمیت نیمه‌هادی‌ها در آینده جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: techspot

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر