;
coinex

چین با عبور از آلمان دومین صادرکننده خودرو در جهان شد؛ پیشرفت قابل توجه چشم‌بادامی‌ها!

میزان صادرات خودرو چین در سال 2022 رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته و سبب شده تا چین با عبور از آلمان به دومین صادرکننده خودرو در جهان بدل شود.

در سالیان اخیر صنعت خودرو چین با سرعت زیادی در مسیر رشد و ترقی قرار گرفته است و برندهای داخلی این کشور حالا به دنبال سهم بزرگی از بازارهای بین‌المللی هستند و می‌خواهند در دیگر کشورها نیز محصولات خود را عرضه کنند. نگاهی به آمارها نیز حاکی از رشد 54 درصدی صادرات خودرو چین در سال 2022 نسبت به سال 2021 است. موضوعی که سبب شده این کشور در مجموع صادرات خودرو بالاتر از آلمانی‌ها و برندهای معروف‌شان در جایگاه دوم قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: تولید انبوه خودرو خورشیدی لایت یر زیرو (Lightyear Zero) آغاز شد

دومین صادرکننده خودرو در جهان

بنابر آمار انجمن خودروسازان چین، این کشور در سال گذشته میلادی 3.11 میلیون خودرو به دیگر کشورها صادر کرده که این رقم برای آلمان 2.61 میلیون دستگاه بوده است. آمار چینی‌ها در این زمینه نسبت به سال 2021 رشدی 10 درصدی را نشان می‌دهد.

اما اگر بپرسید که صدرنشین صادرات خودرو در جهان در سال 2022 چه کشوری است باید گفت ژاپن! گرچه هنوز آمار دقیق تعداد خودروهای صادراتی ژاپن در سال 2022 در دسترس نیست، اما در جریان 11 ماه خودروسازان این کشور موفق به صادرات بیش از 3.2 میلیون خودرو شده‌اند.

نکته اساسی این آمار این است که صادرات خودرو ژاپن در سال 2022 نسبت به 2021 به احتمالا زیاد افت زیادی خواهد داشت. این کشور در 2021 موفق به صادرات 3.82 میلیون خودرو به بازارهای جهانی شده بود، در نتیجه بعید است با انتشار آمار مربوط به دسامبر، اختلاف 600 هزار دستگاهی این کشور با آمار سال گذشته خود جبران شود. این یعنی ژاپن با وجود افت چشمگیر آمار صادراتی، همچنان جایگاه اول خود به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان را در سال 2022 هم حفظ کرده است.

چین با عبور از آلمان دومین صادرکننده خودرو در جهان شد؛ پیشرفت قابل توجه چشم‌بادامی‌ها!

البته که این جایگاه بعید است همیشگی باشد. افت تدریجی صادرات خودروهای ژاپنی از یک سو و روند پرشتاب اوج‌گیری خودروسازان چینی در سالیان اخیر و به خصوص سال 2022 حاکی از این است که احتمالا به زودی جایگاه این دو کشور در جدول مورد بحث جابجا خواهد شد. با ادامه این روند، به احتمال بسیار بالا در سالیان آتی، چین به عنوان بزرگترین خودروساز جهان می‌رسد.

پیش‌بینی برخی نهادهای خدمات مالی مانند Citic Securities نیز حاکی از این است که صادرات خودروهای چینی تا سال 2030 به 5.5 میلیون دستگاه در سال خواهد رسید. این شرکت همچنین معتقد است که تا این سال، 2.5 میلیون دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای برقی خواهد بود.

خودروسازان چینی در مقطع کنونی روی کشورهای جنوب آسیا و بازارهای در حال توسعه تمرکز کرده‌اند. به بیان دیگر، هنوز خبری از حضور پررنگ بازار کشورهای پیشرفته نیست و طبیعتا در صورتی که چین حتی بتواند سهم محدودی از این بازارها را در اختیار بگیرد، می‌تواند در بازار جهانی خودرو نقش اساسی و مهمی داشته باشد.

شاید بدانید چین در زمینه خودروهای الکتریکی پیشرو است و بی وای دی (BYD) جزو سازندگان بزرگ این دست از وسایل نقلیه محسوب می‌شود. براساس آمار، این شرکت در سه‌ماهه دوم سال 2022 با عبور از تسلا، عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی را از آن خود کرد. این کمپانی محصولات خود را در کشورهایی مثل نروژ، سنگاپور، برزیل و هند عرضه می‌کند.

گفتنی است خودروسازان چینی بخش اعظمی از بازار داخلی را تصاحب کرده‌اند؛ به‌طوری که حدود 85 درصد از بازار خودروهای برقی در اختیار آن‌هاست. وجود نزدیک به 200 برند تولیدکننده خودروهای برقی نیز نقشی کلیدی در این امر دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره بدل شدن چین به دومین صادرکننده خودرو در جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر