;
coinex

کشف مومیایی چندین تمساح در مقبره فرعون

پژوهشگران اخیراً موفق به کشف مومیایی چندین تمساح در مقبره فرعون مصر شدند. این مومیایی‌ها 2500 سال قدمت داشته و در منطقه «قبه الهوا» کشف شده‌اند.

به دنبال کشف مومیایی چندین تمساح در مقبره فرعون محققان نتیجه گرفته‌اند که مصریان باستان علاوه بر انجام فرایند روی انسان‌ها، ظاهراً این اقدام را روی برخی حیوانات هم انجام می‌دادند. مجموعه‌ مومیایی‌های کشف شده از چندین تمساح طبق تخمین‌ها ظاهراً حدود 2500 سال قدمت دارند.

این مومیایی‌های جدید از چند تمساح در منطقه «قبه الهوا» در مصر کشف شده که البته دارای ویژگی‌های متفاوتی از مومیایی‌های قبلی این حیوانات هستند. به عقیده پژوهشگران، این تمساح‌های قربانی شده عملکردی مشابه با واسطه‌‌ها میان انسان‌ها و «سوبک»، خدای اساطیری مصر داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: بازسازی چهره فرعون مصر با یک مدل سه بعدی

کشف مومیایی چندین تمساح در مقبره فرعون

جهت انجام فرایند مومیایی در این روش از بندهای کتان و حصیر برگ خرما بهره گرفته شده است. حین انجام این عملیات البته برخی از این تمساح‌ها با آسیب‌هایی روبرو شده‌اند. ولی به هر حال، استخوان‌ها تا به اندازه ممکن به خوبی حفظ شده‌اند تا بعد از 2500 سال در دسترس پژوهشگران قرار گیرند.

براساس ادعای محققان، مصریان باستان این تمساح‌ها را برخلاف سایر مومیایی‌ها با روش‌های رایج مومیایی نکرده‌اند. برای مثال، مرحله خارج‌سازی روده آن‌ها انجام نشده و هیچ اثری از استفاده از قیر یا صمغ نیز به‌دست نیامده است. باستان‌شناسان در‌مجموع 10 مومیایی تمساح در نتیجه بررسی‌های خود در قبه الهوا پیدا کرده‌اند که پنج اسکلت ناقص و پنج سر تمساح را شامل می‌شود.

کشف مومیایی چندین تمساح در مقبره فرعون

گونه تمساح‌های مومیایی‌شده احتمالاً متعلق به رود نیل و غرب آفریقا در قرن پنجم پیش از میلاد بوده است. به عقیده پژوهشگران مصریان در مرحله اول این حیوانات را به منظور خروج رطوبت بدن آن‌ها به‌طور طبیعی در محل دیگری روی سطح قرار داده یا زیر شن دفن کرده بودند و سپس بدن اقدام به مومیایی کردن بدن آن‌ها کرده‌اند.

در حال حاضر محققان مشغول انجام تحلیل‌های DNA بر روی این مومیایی‌ها بوده تا به نوع دقیق تمساح‌ها دست یابند. به نظر اینکه تمساح‌ها از جایی غیر از قبه الهوا بوده‌اند، قطعی است. به هر حال تا به امروز نتایج این پژوهش در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

شیوه متفاوت مورد استفاده در مومیایی‌ این حیوانات خود نمایانگر روش خاص عملکرد مصری‌ها در دوره پیش از بطلمیوسی، یعنی قبل از 305 تا 330 قبل از میلاد مسیح خواهد بود. به هر حال تمساح‌های کشف‌شده در منطقه قبه الهوا خود منبع مناسبی برای ریخت‌شناسی استخوان و مطالعه درباره اسکلت حیوانات محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف مومیایی چندین تمساح در مقبره فرعون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر