;
coinex

مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ کرده خطر مرگ زودهنگام را دو برابر می‌کند!

براساس مطالعه جدید دانشمندان، مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ کرده خطر مرگ زودهنگام را دو برابر می‌کند!

طبق مطالعه جدیدی که در The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، دانشمندان عنوان کردند که مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را افزایش دهد. مصرف بیش‌از حد سیب‌زمینی سرخ کرده می‌تواند مشکلاتی زیادی مانند مشکلات گوارشی، کاهش سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش سکته قلبی و غیره ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: سازمان بهداشت جهانی: برای یک پاندمی مرگبارتر از کرونا آماده باشید!

افزایش خطر مرگ زودهنگام با مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ کرده

براساس مطالعه منتشرشده در The American Journal of Clinical Nutrition، مصرف منظم و طولانی‌مدت بیش از ۲ وعده سیب‌زمینی سرخ‌کرده در هفته می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را دو برابر کند. محققان می‌گویند که این پیامد منفی به روغن‌هایی برمی‌گردد که برای سرخ کردن سیب‌زمینی کاربرد دارند. در ادامه با دیگر پیامدهای منفی زیاده‌روی در مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده آشنا می‌شویم.

افزایش خطر مرگ زودهنگام با مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ کرده

معده و دستگاه گوارش شما دچار مشکل می‌شود

با توجه به اینکه چربی‌ها اساساً آهسته‌تر از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هضم می‌شوند و با توجه به این‌که کالری سیب‌زمینی پس از سرخ کردن به‌خاطر همین روغن‌ها افزایش پیدا می‌کند، سیب‌زمینی سرخ‌کرده برای مدت‌زمانی طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی می‌ماند. همین اتفاق باعث درد معده می‌شود درحالی که علائم دیگری مثل حالت تهوع، اسهال، نفخ و گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه شکم هم گزارش شده‌اند.

با مشکل مِه مغزی مواجه می‌شوید

سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده، مخصوصاً انواعی که در روغن‌های هیدروژنه با روش سرخ کردن عمیق آماده می‌شوند، سرشار از چربی‌های ترانس هستند. این چربی‌ها مستقیماً کلسترول بد خون (LDL) را افزایش می‌دهند و سطح کلسترول خوب خون (HDL) را پایین می‌آورند. تکرار این روند در طولانی‌مدت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر می‌کند. مطالعه منتشر شده در مجله Neurology نشان می‌دهد که بالا بودن سطح چربی‌های ترانس صنعتی در خون برای مدت‌زمان طولانی، خطر ابتلا به زوال عقل یا بیماری آلزایمر را ۷۵ درصد افزایش می‌دهد. بنابراین، سیب‌زمینی سرخ‌کرده قطعا یکی از غذاهای زیانبار برای سلامت مغز به‌شمار می‌رود.

سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بیند

براساس مطالعه مهمی که در Current Opinion in Clinical Nutrition & Metabolic Care منتشر شده است، بالا بودن میزان غذاهای چرب و روغنی در رژیم غذایی (مثل مصرف منظم و متوالی سیب‌زمینی سرخ‌کرده) می‌تواند به میکروبیوم روده آسیب برساند زیرا میزان باکتری‌های ناسالم را افزایش می‌دهد و میزان باکتری‌های سالم را کم می‌کند. با توجه به نقش ویژه‌ای که روده‌ها در کمک به سیستم ایمنی بدن دارند، بنابراین مصرف متوالی و منظم سیب‌زمینی سرخ‌کرده، خطر مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف را بیشتر می‌کند.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و خطر سکته را افزایش می‌دهید

اگر مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده به ۳ بار در هفته برسد، خطر مواجهه با حملات قلبی و سکته‌ها ۷ درصد بیشتر می‌شود. اگر هر روز از سیب‌زمینی سرخ‌کرده استفاده کنید، این خطر را به ۱۵ درصد می‌رسانید. محققان می‌گویند که در مطالعات اخیرشان دریافته‌اند که مصرف منظم سیب‌زمینی سرخ‌کرده با ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است.

افزایش وزن پیدا می‌کنید

سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم سرشار از چربی است و هم کالری زیادی دارد. بنابراین، واضح است که زیاده‌روی در مصرف این غذا باعث افزایش وزن و بیشتر شدن سایز دور کمر خواهد شد. مطالعه منتشر شده در The American Journal of Clinical Nutrition نشان می‌دهد که مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده مستقیماً با ابتلا به چاقی ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ کرده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر