;
coinex

کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی ممکن می‌شود

طرح کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی درحال پیاده‌سازی است. خودروساز آمریکایی قصد دارد از سیستم پیشرفته‌ای برای کنترل خودروهای خود استفاده کند.

کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی جدیدترین راهکار این خودروساز مطرح آمریکایی برای افزایش بهره‌وری و راحتی رانندگان در مسیرهای مختلف است. اما بهتر است بدانید که این سیستم درحقیقت یک سیستم پارک از راه دور بوده که شیوه بکارگیری آن مانند دیگر تکنولوژی‌های اتو پارک نیست چرا که نخست محیط اطراف توسط سنسورهای مختلف تعبیه شده در خودرو آنالیز می‌شود و سپس اطلاعات از طریق گوشی موبایل دریافت می‌شود و عملیات پارک بدون دخالت انسان به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: طراحی خودروهای BMW با هوش مصنوعی انجام می‌شود

سیستم کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی

خودروساز آمریکایی فورد اخیراً حق اختراع سیستم پیشرفته‌ای را به واسطه اداره ثبت اختراع و علامت تجاری ایالات متحده آمریکا ثبت کرده که اجازه کنترل خودرو از راه دور از طریق گوشی را می‌دهد. به‌طور دقیق‌تر، فورد یک سیستم پیشرفته پارک از راه دور را در دست توسعه دارد که ممکن است در آینده در محصولات آن به کار گرفته شوند.

پایه و اساس سیستم پارک از راه دور فورد به هیچ وجه جدید به نظر نمی‌رسد و مثل خیلی از سیستم‌های مشابه، هدف از آن فراهم کردن امکان پارک و خروج از پارک است درحالی که راننده خارج از خودرو به سر می‌برد. با این حال، فورد به دنبال این است که سیستم پارک مبتنی بر گوشی هوشمند را یک قدم جلوتر ببرد.

این قابلیت می‌تواند در موقعیت‌های مختلفی به کمک راننده بیاید؛ مثلاً وقتی جای پارک به قدری تنگ است که راننده در صورت پارک خودرو در آنجا نمی‌تواند درب‌ها را به راحتی باز کند تا از خودرو بیرون بیاید یا زمانی که راننده در پارک دوبل در خیابانی شلوغ ضعف دارد.

سیستم کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی

البته همان‌طور که فورد اذعان کرده، سیستم اختصاصی آن‌ها این محدودیت کلیدی را دارد که به‌جز داده‌های دریافتی از سنسورهای تعبیه شده در قسمت‌های مختلف، نیازمند دخالت خود راننده است. به همین خاطر، راننده باید با استفاده از گوشی هوشمند خود به خودرو راهنمایی بدهد، به جای اینکه فقط خودرو به‌صورت خودکار حرکت‌های لازم را برای پارک در مکان مورد نظر انجام بدهد. همین نکته که خود کاربر هم وارد معادله می‌شود، این قابلیت جدید محصولات فورد را نسبت به بقیه سیستم‌های پارک از راه دور متمایز می‌کند.

شیوه کار سیستم اتو پارک فورد چگونه است؟

سیستم کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی

در سیستم کنترل خودرو با گوشی متعلق به فورد، اول از همه سنسورهای مختلف از جمله لیدارها، اولتراسونیک‌ها، دوربین‌ها و رادارها تصویری را از محیط اطراف خودرو برای نمایش روی گوشی فرد تهیه می‌کنند. این سنسورها حضور عوامل مختلف در محیط مثل اتومبیل‌های دیگر، عابران پیاده و دیوارها را تشخیص می‌دهند. سپس تصویر تهیه شده توسط آن‌ها با توجه ابعاد واقعی تنظیم می‌شوند تا راننده دیدی دقیق‌تر نسبت به اطراف باشد.

سیستم کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی

در این نقطه است که راننده با استفاده از تصویر به دست آمده از سنسورهای خودرو می‌تواند صرفاً از طریق گوشی موبایل خود اقدام به پارک خودرو در محل مورد نظر کند. محل‌های پارک انتخابی کاربر به سه دسته «صحیح»، «غیرصحیح» و «نامعلوم» تقسیم‌بندی می‌شوند. محل پارک «صحیح» همانی است که خودرو بدون هرگونه چالشی می‌تواند به‌صورت خودران در آن پارک کند. محل پارک «غیرصحیح» را از قبل خودرو دیگری اشغال کرده است و در این موقعیت، خودرو پیامی را به راننده ارسال می‌کند تا قسمت دیگری را برای پارک انتخاب کند.

سیستم کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی

نهایتاً وقتی محلی به‌عنوان «نامعلوم» شناسایی می‌شود، راننده باید نهایت تعامل را با خودرو انجام بدهد. در واقع این زمانی است که فرد می‌تواند محل پارک را ببیند، ولی خودرو در آن لحظه توانایی تشخیص آن را ندارد. اینجا خودرو مسیر قسمتی بین خود و محل پارک انتخابی کاربر را محاسبه می‌کند تا اسکن محیط را دوباره انجام بدهد. این پروسه تا زمانی پیدا می‌کند که خودرو بالاخره بتواند محل پارک را به درستی تجزیه و تحلیل کند و در آخر آن را در دسته «صحیح» قرار بدهد.

سیستم کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی

در این پروسه راننده باید به‌طور مداوم از طریق گوشی موبایل خود به سیستم پارک از راه دور فورد واکنش نشان بدهد. پیش‌تر اشاره شد که همین تعامل کاربر با خودرو علت تفاوت سیستم فورد با بقیه سیستم‌های شبیه به آن بر شمرده می‌شود. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، مثلاً فرد می‌تواند مدام با حرکت دست خود روی یک دایره در صفحه گوشی، به خودرو برای انجام حرکت لازم فرمان بدهد. حتی امکان دارد فرد بتواند با کشیدن یک فِلِش، خودرو را به سمت محل پارک مورد نظرش هدایت کند.

با وجود اینکه نحوه کار سیستم فورد برای پارک خودرو با گوشی ساده به نظر می‌رسد، این خودروساز آمریکایی شاید حتی گذراندن آموزش برای آن قبل از استفاده را الزامی کند. گذشته از این، این موضوع هم جای بحث دارد که رانندگان چقدر در موقعیت‌های واقعی ممکن است از چنین قابلیتی استفاده کنند. از آنجایی که در مقطع کنونی بیشتر خودروهای بالارده شرکت فورد از انواع و اقسام سنسورها بهره می‌برند، حداقل از لحاظ فنی اجرای چنین ایده‌ای امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ سیستم کنترل از راه دور خودروهای فورد با گوشی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر