coinex
otetmarket
propification.com

اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان ؛ حاکمیت در حال تصفیه نظام سلامت!

روزنامه هم میهن در گزارشی مفصل به ماجرای اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان پرداخته و از اخراج حداقل 100 پزشک تا امروز خبر داده است.

روزنامه هم میهن چند روزی است که به پوشش یک اتفاق عجیب در نظام بهداشت و درمان ایران می‌پردازد. اخراج و البته به بیان رسمی‌تر، بازنشستگی اجباری جمع قابل توجهی از پزشکان! ماجرا گویا با اخراج حدود 100 نفر از پزشکان آغاز شده و محدودسازی و تهدید برخی پزشکان از دیگر جنبه‌های آن است.

ماجرای بازنشستگی اجباری 100 پزشک ابتدا با بیانیه مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران رسانه‌ای شد و هم میهن ابتدا در گزارشی با بازتاب این بیانیه به جزئیات ماجرا پرداخت. در ادامه این ماجرا گزارش مفصل‌تری نیز امروز توسط این روزنامه منتشر شده که در مطلب پیش رو به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:‌ یک جریان امنیتی نظامی حامی فیلترینگ و مانع از رفع آن است!

اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان

به گزارش هم میهن، بیانیه مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران در ماجرای اخراج و محدودسازی گسترده پزشکان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر از آن اهمیت دارد که صرفا در حد یک خبر باقی بماند!

این روزنامه مدعی است وضعیت پزشکی کشور به دلیل سیاست‌های نادرست در حال افول است و نه فقط بحران دارو و امکانات بهداشتی دردسرساز شده، بلکه نیروی پزشکی نیز به تدریج تحت‌الشعاع این سیاست‌های غلط قرار گرفته است. موضوعی که شاید توجیه‌کننده حجم بالای مهاجرت در انواع رشته‌های پزشکی و پرستاری نیز باشد.

اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان ؛ حاکمیت در حال تصفیه نظام سلامت!
اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان

اساسا و طی سالیان اخیر با رویکردهای محدودکننده وزارت بهداشت، پزشکان تازه‌کار برخلاف انتظار خود از نظر درآمدی هم تحت فشار شدیدی قرار دارند. با وجود اینکه انتظار جامعه و حتی دانشجویان پزشکی از سال‌ها تحصیل درآمد به نسبت قابل توجه است، در سالیان اخیر ماجرا برعکس شده و پزشکان تازه‌کار معمولا از نظر درآمدی وضعیت جالبی ندارند.

هم میهن اما به بعد دیگری از ماجرا می‌پردازد و در گزارش خود به نقل از بیانیه مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران می‌نویسد:

درباره متخصصان پزشکی نیز بیانیه مزبور گویاست و در حال حذف پزشکان حاذقی هستند که دولت از نظر سیاسی یا اجتماعی آنان را نمی‌پسندد. حذف آنان از بوردهای تخصصی از عجایب است. اینها بالاترین سرمایه‌های علمی کشور هستند که از ستون‌های اصلی این علم گران‌قیمت اخراج می‌شوند. در سطح میانی نیز پزشکان از طریق فشار مالیاتی، کاهش تعرفه‌ها (به قیمت ثابت) و دیگر محدودیت‌ها و بالا بردن استانداردهای درمانی تحت فشار هستند، درحالی‌که استانداردهای مدیریتی وزارتخانه آنان و نیز دولت در حال نزول است.

طبیعتا با یاس و ناامیدی ناشی از این اقدامات و سیاست‌های غلط، این نیروهای انسانی ارزشمند، مهاجرت را در اولویت اول خود قرار می‌دهند و ای‌بسا که حتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس که شرایط به مراتب بهتری برایشان فراهم می‌کنند متمایل باشند. از سویی اما برخی دیگر که فکر مهاجرت ندارند، دل و دماغ کار را از دست داده‌اند، اختلال و بروز تقلب نیز محصول این وضع است. کافی است که یک بررسی فوری شود که تا چه اندازه گرایش به تغییر شغل و مهاجرت یا رواج تقلب در درمان افزایش یافته است؟ در بخشی از بیانیه مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران آماده است:

نظام بهداشت و درمان کشور یکی از نقاط قوت زیرساختی ایران بوده است که در چند دهه گذشته می‌توانست گردشگری درمانی خوبی داشته باشد که نه فقط از حیث درآمد، بلکه اعتباری فراموش‌نشدنی برای ایران باشد، ولی اکنون داریم به جایی می‌رسیم که احتمالاً به قطب طب سنتی تبدیل شویم و با حمایتی که ضمنی برخی از اصحاب سیاست از شبه‌علم و خرافات انجام می‌دهند، دیر یا زود باید به جای شیمی درمانی و جراحی قلب و… شاهد تجویز روغن بنفشه و فضولات حیوانی باشیم. کسانی که نقشی در تولید این ثروت بزرگ یا همان سرمایه درمانی کشور نداشته‌اند، قدر آن را نیز نمی‌دانند و دیر یا زود برای درمان خود یا فرزندان‌شان باید راهی خارج، نه فرنگ که کشورهای همسایه‌ای شوند که پزشکان ایرانی در آنجا طبابت می‌کنند. آثار این وضع را دیر یا زود در بیماری‌ها و میزان مرگ و میر خواهید دید.

اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان ؛ حاکمیت در حال تصفیه نظام سلامت!

با این اوصاف و با وضعیت پیش‌آمده، باید دید در شرایطی که پیش از این برخی از مسئولین خود با اشاره به بحران مهاجرت پزشک و پرستار از کمبود قابل توجه نیروی کار در بدنه نظام بهداشت و درمان گفته بودند، سیاست‌های فعلی حاکمیت عاقبت کار را به کجا خواهد کشانید.

شاید اعضای انجمن به درستی به این اشاره کرده باشند که روند فعلی چیزی جز حرکت به سمت طب سنتی مدنظر یک دسته خاص نیست و شاید دیرزمانی نپاید که شاهد تجویز روغن بنفشه و فضولات حیوانی برای درمان انواع امراض باشیم.

بیشتر بخوانید:

به گفته روزنامه هم میهن اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان شدت یافته و جامعه پزشکی ایران در حال تجربه یک تصفیه عظیم است. نظر شما در این باره چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر